• jenpet
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 15:29
Hallo,

Hopelijk post ik in het goede forum .

Sinds kort ben ik in bezit van een Canon 700D met de efs 18-55 mm stm lens.

In het begin schoot ik gewoon op de automatische modus , nu heb ik een paar keer op de portret modus geschoten echter zijn mijn foto's vaak wazig dan.

Zie hieronder het voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://www.jenpet.nl/pictures/var/resizes/Canon/IMG_0863.JPG?m=1400060643

Wat doe ik fout ? of heeft iemand tips wat ik zou kunnen proberen ? Het lijkt net alsof hij zich niet scherp stelt maar als ik via de lens kijk lijkt de foto goed.

Hoor graag tips.

STEAM : http://steamcommunity.com/profiles/76561197992252776/

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Portretstand geeft de voorkeur aan een groter diafragma wat een kleinere scherptediepte oplevert. Het idee is dat het hoofd van de persoon scherp is en de achtegrond wazig. In dit geval zit het hoofd echter niet op de voorgrond.

Dus: niet de portretstand gebruiken, of handmatig het focuspunt instellen of scherpstellen. Er staat trouwens een heleboel nuttige informatie in de handleiding die bij je camera kwam!

[ Voor 13% gewijzigd door Johnny op 14-05-2014 11:51 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Het lijkt mij hier duidelijk dat je camera niet op de baby scherpgesteld heeft. Als je een foto maakt dan gaat er ook een vakje/vierkantje branden in je zoeker. Stond die op de baby?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het lijkt duidelijk dat je de focus op het randje van het deken hebt staan ipv je kleine.

Met auto focus, eerst richting op de kleine (dat hij daar focus op zet), dan de camera bewegen naar het punt waar je de foto wil maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In het onderstaande artikel zul je al erg veel informatie vinden om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Zoals meerdere al hebben aangehaald heb je het scherp stel puntje niet op de baby gericht.

De beste camera instellingen
http://www.digitalefotogr...este-camera-instellingen/

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je door de zoeker kijkt zou je zoiets moeten zien als onderstaand plaatje;

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/04T34.jpg

één of meer van die punten licht rood op als je de sluiterknop half indrukt, als teken dat de camera op dat/die punt/punten scherpstelt. Als je zorgt dat het onderwerp van je foto (de kleine) achter zo'n punt zit, is je onderwerp scherp op de afgedrukte foto. Je kunt je camera ook vertellen op welk punt hij moet scherpstellen (zoek naar onderstaande knop)

Afbeeldingslocatie: http://learningdslr.com/wp-content/uploads/2011/01/AF-Point-Selection-Button.jpg

Als je die knop indrukt kun je met het selectiewiel op de body van je camera een punt kiezen (wederom, licht rood op). Als jij ervoor zorgt dat je onderwerp vervolgens achter dat punt ligt, is je onderwerp scherp op de afgedrukte foto.

Anders even de gebruikshandleiding van je camera raadplegen, staat dit ook in maar dan afgestemd voor jou camera.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• jenpet
ah super voor de reacties dat wordt dus nog meer verdiepen in het scherp stellen op onderwerpen .

Thanks ! ga het zometeen meteen lezen en uitproberen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, de baby was niet het autofocus-doel. Ik ken de Canon camera's niet zo goed, maar bij Nikon heb je zeer veel manieren om de autofocus in te stellen. Voor portretten is naar mijn mening puntgebaseerde autofocus erg goed, met de cursor knoppen kun je dan een autofocus punt zoeken (rood lampje in de zoeker), en daarop scherpstellen. Gebruik de "half press" van de ontspanner hiervoor!

Doorgaans hebben portretten overigens geen voorgrond, ik snap dat de camera in de war raakte...

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:48
Umbrah schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:10:
Yup, de baby was niet het autofocus-doel. Ik ken de Canon camera's niet zo goed, maar bij Nikon heb je zeer veel manieren om de autofocus in te stellen. Voor portretten is naar mijn mening puntgebaseerde autofocus erg goed, met de cursor knoppen kun je dan een autofocus punt zoeken (rood lampje in de zoeker), en daarop scherpstellen. Gebruik de "half press" van de ontspanner hiervoor!

Doorgaans hebben portretten overigens geen voorgrond, ik snap dat de camera in de war raakte...
Eens, het is ook zo dat de camera (canon iig) altijd op het dichtstbijzijnde object scherp stelt. In dit geval vermoed ik dan ook dat alle scherpstelpunten actief waren, et voila het kastje is het dichtstbij en daar wordt dus op scherp gesteld.

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 22:05
Verder is het misschien te adviseren om AV (Aperture Priority) of TV (Shutter Priority) te gebruiken.
AV geeft je de mogelijkheid om het diafragma in te stellen en vervolgens bepaald de camera zelf de juiste sluitertijd.
TV geeft je de mogelijkheid om zelf de sluitertijd in te stellen en vervolgens bepaald de camera zelf het juiste diafragma.
Deze twee modus kun je dan combineren met een vast ISO getal of een automatische modus.

Waarom dit advies?
De vele standen op je camera zoals portret, landschap, etc doen van alles aan de instellingen, zonder dat je begrijpt wat ze eigenlijk doen. Wanneer je AV of TV gebruikt ga je begrijpen wat de verschillende instellingen voor effect hebben op je foto. De drempel is misschien wat hoger, maar probeer het eens. Het vergroot je kennis en maakt de stap naar volledig handmatig de instellingen regelen een stuk lager. Bovendien geeft het je meer controle over het eindresultaat.

Wat betreft je vraag:
Zoals eerder gezegd heb je de camera waarschijnlijk zo ingesteld dat hij zelf het AF punt kiest. In dit geval had je beter handmatig een ander punt kunnen selecteren.
Wat ik persoonlijk altijd doe is het middelste AF punt gebruiken om scherp te stellen op het onderwerp en vervolgens, met de ontspanner half ingedrukt, zorg ik voor de juiste compositie. Je onderwerp zal dan nog steeds scherp zijn en je krijgt de gewenste compositie.

Dit topic past trouwens beter in het Foto & Video Workflow forum denk ik ;)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Kremx schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:55:
Dit topic past trouwens beter in het Foto & Video Workflow forum denk ik ;)
Nope. Dit is een hardware(-bedienings) probleem. Workflow is meer voor wat je voor en na de foto maken doet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 22:05
Daar heb je denk ik wel een punt ;)

• jenpet
thx voor alle tips heb een en ander bekeken en getest en nu krijg ik het gewenste effect :) thanks !

Slotje mag erop van mijn kant.

Pagina: 1