Toon posts:

Blueray hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop nogal achter....

de techniek schijnt al "zwaar verouderd" te zijn maar ik denk erover om
aan blueray te beginnen.

kun je blueray discs ook gebruiken om gemixte data op te zetten (als back-up)
van zowel foto's, muziek en films?
Zodat je die later weer via je pc kan terughalen?
Of kun je alleen maar bdmv films erop branden?

(ik hoor jullie al lachen 8)7 )

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt gewoon data op je Blu-ray branden, ja. :)
Eigenlijk is het wat dat betreft ongeveer hetzelfde als bij CD's en DVD's. Je hebt alleen meer ruimte.
Een Blu-rayfilm is ook eigenlijk maar gewoon data voor zover ik weet.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 14-05-2014 11:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
oke en is betrouwbaarder als externe schijf?
nu staan mijn vakantiekiekjes nog op DVD-R...

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Wat is jouw definitie van betrouwbaarder? Wat is je doel? opslag? backup? jaren plan? ga zo door ga zo door...

Daarbij, je hebt op dit moment 2 topics lopen over blu-ray... Dit is in principe ongewenst en ook slordig voor het overzicht, want waar staat nou welke info...

Houd het allemaal op 1 plek, kies dan deze of de andere plek. Neem even contact met een moderater via de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gifrapporteer bovenaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 14-05-2014 12:47 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:24:
Waarom zou je dat op een DVD-R branden? Dat is nou niet echt 'betrouwbaar' als back-up. Als je een goede back-up wilt, gooi het dan lekker de cloud in, bijvoorbeeld bij CrashPlan of Amazon! Dan kan je huis afbranden en heb je nog al je data...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En natuurlijk ook een lokale backup, op HDD en niet op Blu-ray. Natuurlijk wel eens in de zoveel tijd de backup testen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:24:
Die (writable, niet geperste) schijfjes vergaan na verloop van tijd. Dat geldt voor CD's en DVD's, en ik ga er vanuit dat dat ook voor Blu-rays geldt. Ik heb genoeg backups op CD die ik 10 jaar geleden heb gemaakt, maar die niet meer te lezen zijn zonder dat er krassen op zitten. De chemische samenstelling van die beschrijfbare laag is op gegeven moment gewoon "op". Sommige oude CD's kon ik nog wel lezen maar je moet er vanuit gaan dat je vakantiekiekjes op DVD-R op een kwaaie dag ook niet meer te lezen zijn.

Je kunt elk jaar die bestanden opnieuw branden natuurlijk, maar of dat de handigste manier is... ik zou zelf overstappen op USB-sticks. Die zou ik langer vertrouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:48:
[...]

Die (writable, niet geperste) schijfjes vergaan na verloop van tijd. Dat geldt voor CD's en DVD's, en ik ga er vanuit dat dat ook voor Blu-rays geldt. Ik heb genoeg backups op CD die ik 10 jaar geleden heb gemaakt, maar die niet meer te lezen zijn zonder dat er krassen op zitten. De chemische samenstelling van die beschrijfbare laag is op gegeven moment gewoon "op". Sommige oude CD's kon ik nog wel lezen maar je moet er vanuit gaan dat je vakantiekiekjes op DVD-R op een kwaaie dag ook niet meer te lezen zijn.

Je kunt elk jaar die bestanden opnieuw branden natuurlijk, maar of dat de handigste manier is... ik zou zelf overstappen op USB-sticks. Die zou ik langer vertrouwen.
Had gelezen dat bluerays beter bestand zijn tegen zonlicht, warmte etc, omdat het laagje op de schijf
iets met metaal is ipv een biologische afbreekbare laag?

Mn data om de 5 jaar opnieuw backuppen op blueray is veiliger dan alleen de externe schijf te gebruiken denk ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Had nog dit gevonden:

Opslagmedia die werken volgens het principe van magnetische opslag zijn -gezien de ervaring uit het verleden- (veel) minder betrouwbaar dan kwalitatief goede DVD-media die werken via het (permanent) veranderen van de interne structuur van een DVD-schijf.
DVD-RAM is daar trouwens een voorbeeld van.

en M-discs! Wist trouwens niet eens dat die dingen bestonden.

"Ook geschikt voor M-Disc/MDisc.De drive detecteert automatisch wanneer een M-DISC is geladen en past de lasertemperatiuur aan. De gegevens worden letterlijk in het steenachtig materiaal van de M-DISC-gegraveerd en biedt beveiliging van gegevens tot 1.000 jaar. "

http://www.computeridee.n...ie-1000-jaar-houdbaar-is/ _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 13:47 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan het ook zo bekijken: die oude vakantiekiekjes daar kijk je toch nooit meer naar. Dus wat je er ook mee doet, maakt niet uit.

Daarvan afgezien, gewoon op een hdd zetten en die in de la. Die is over 30 jaar nog wel te lezen (als je huis ondertussen niet is afgefikt, of er precies een lekkage op je schijf heeft gelekt, of een muis voorbijkwam en erop heeft gepiest).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:46

DarkSide

theres no place like ::1

En je over 30 jaar nog een computer hebt die overweg kan met SATA of USB.

Hou hier ook rekening mee. Dat je je media upgrade naar huidige connectie standaarden.
Laatst kreeg ik ook het verzoek om een oude 120mb floppy uit te lezen die ooit gebruikt was als backup.
Heel leuk als je geen lezer meer hebt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Reepje schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:54:
Je kan het ook zo bekijken: die oude vakantiekiekjes daar kijk je toch nooit meer naar. Dus wat je er ook mee doet, maakt niet uit.

Daarvan afgezien, gewoon op een hdd zetten en die in de la. Die is over 30 jaar nog wel te lezen (als je huis ondertussen niet is afgefikt, of er precies een lekkage op je schijf heeft gelekt, of een muis voorbijkwam en erop heeft gepiest).
Of SATA is ondertussen vervangen door een andere standaard, en mobo's hebben geen SATA-aansluitingen meer. :X
30 jaar is verschrikkelijk lang in IT-land. Iets veiliger zou zijn om te zorgen dat je een externe USB-behuizing hebt; USB zou ik wel aandurven voorlopig.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:42
En dan zit ik zelfs nog te dubben of ik niet via crashplan mijn server (alleen de belangrijke data) zou moeten backuppen of wellicht bij iemand anders op een NAS (heb geprobeerd mijn ouders te strikken een NAS aan te schaffen. :P), terwijl ik een 1TB HDD in een kluis heb liggen (ga dit nog uitbreiden naar een 2e aangezien als de schijf in mijn server zit en er iets mee gebeurd ik alsnog 0,0 backup heb).

Ik vertrouw zelf CD, DVD of BD niet om mijn data langere tijd te behouden. De regel is gewoon dat je backups op meerdere plekken moet hebben en niet in het zelfde systeem en het liefst ook nog backup buitenshuis.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nu je het zegt, ik vond een paar jaar geleden nog een hele doos vol met floppys ! Meer dan 100. Kan me nog herrineren hoeveel werk ik heb gehad om die te vullen (wel 720 MB per stuk). Dat was mijn vergeten backup. Er zaten nog wel stickertjes op met aanwijzigen zoals "word perfect disk 1 van 6" enzovoort.

Na even peinzen heb ik de knoop doorgehakt en ze in de kliko gemieterd.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
@senzo: je kan er lang of kort over wezen, maar imho is het meest veilige gewoon off-site backup (cloud is wel zo makkelijk) en lokaal op een harde schijf. Schijfjes vergaan gewoon te makkelijk en een enkele opslag thuis is gewoon niet veilig.

Je kan natuurlijk corners cutten, maar ga er dan dus ook van uit dat je minder veilig bent.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1