• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08-2025
Beste Medetweakers,

Dit jaar staat er een vakantie naar Sri Lanka op het programma. Samen met mijn broertje en een goede vriend gaan wij 24 dagen genieten van dit tropische eiland :) Het is geen strandvakantie, wij hebben gekozen voor een actieve vakantie en gaan het hele eiland dan ook verkennen.

Ik ben in het bezit van een Nikon D3100. Heb alleen geen idee welke lenzen bruikbaar zijn op Sri Lanka ( m.b.t. bereik, scherpte en klimaat ) en of ik wel een 70-300MM mee moet slepen. De 50MM voldoet naar wens, maar word weinig gebruikt op het moment.

Ik heb de volgende lenzen in bezit:

http://tweakers.net/price...-di-ld-macro-(nikon).html
http://tweakers.net/price.../nikon-50mm-f-18d-af.html

Standaard 18-55 VR II

Ik wil graag scherpe foto's maken. AutoFocus is gewenst ( voor de snelle momenten ). Ben bereid om lenzen te verkopen en compleet nieuw assortiment in te slaan :)

Budget: 350 Euro.

Een goede tas waar het hele pakket in moet is niet aanwezig en zal ook gekocht moeten worden, liefst iets dat goed draagbaar is en comfortabel is om mee te nemen.

Alvast bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakedTea op 14-05-2014 00:10 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

misschien zou je de 18-55 en 70-300kunnen inruilen voor een betere (super)zoomlens, dat scheelt gewicht en lenzen wisselen

pricewatch: Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM (Nikon)

ora et labora

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 10:44
Toeval! Ik ga in de zomer met m'n vriendin ook 17 dagen naar Sri Lanka.
Qua gear heb ik dit:

Canon 5D Mk I
40mm F2.8
50mm F1.4 (Sigma)
85mm F1.8 (Canon)
17-40L
Tamron 135mm F2.8 Adaptall2 (oud beestje met canon mount)
430EXII Speedlight

Als ik dat allemaal meeneem wordt het een flink gewicht :( Vandaar dat ik sowieso de 17-40 meeneem. Ik denk dat ik, ondanks het gewicht, de 40mm toch thuis laat aangezien ik de 17-40 dus al heb.
50mm gaat ook mee, over de kwaliteit van de plaatjes ben ik erg te spreken en om 's avonds of op donkere plekken toch degelijk beeld te krijgen is het diafragma van 1.4 wel prettig (helemaal om dat de iso van de 5D maar te gebruiken is tot 1250...).

Nu twijfel ik nog over die 85 mm en m'n flitser... We hebben daar een privechauffeur, maar ik laat m'n gear liever niet achter in de auto als we een locatie bezoeken. Vandaar dat alles mee zal gaan in een tas:)

Ik zou als ik jou was je 50mm mee nemen, en dan een goede wide angle proberen te kopen. Helaas ben ik niet zo thuis in de Nikon lenzen, dus ik weet niet wat er voor jouw budget te krijgen is.
Of je die 70-300 veel zal gebruiken durf ik niets te zeggen :)

Als je je 50MM verkoopt en je dan iets inlevert op het diafragma kan je ook deze overwegen:

pricewatch: Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM (Nikon)

Dan heb je enkel het stuk van 50mm naar 70mm wat je moet overbruggen, volgens mij is dat prima te doen met wat voetenwerk ;)
Voordeel is dat je maar 2 lenzen hebt die je mee hoeft te nemen.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

IK had toen der tijd ene 17-55 en 70-200 mee. En kon daar prima alles mee doen.
De tele paar keer gebruikt toen we door olifanten reservaat reden. En op het strand voor vissers. Verder veel al gedaan met een standaard objectief.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• TweakedTea
Misschien ook advies betreffende een goede tas? Moet geen formaat reis tas zijn, comfortabel en een net uiterlijk.

Moet ik ook rekening houden met een waterdichte hoes voor de camera? Schijnt dat daar wel eens goede tropische buien voorkomen :)

Denk zelf aan de volgende lenzen:

http://tweakers.net/price...ikon-af-s-50mm-f-18g.html
http://tweakers.net/price...f-s-dx-55-200mm-f-4-56-vr

Het gaan vooral landschap-,dier- en straat- foto's worden. Dus graag jullie mening :)

Body gaat ook geüpgrade worden in de toekomst, dus lenzen moeten wel een beetje ''future-proof'' zijn.

P.S. Is een statief ook nodig om mee te nemen?

[ Voor 20% gewijzigd door TweakedTea op 14-05-2014 10:03 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben je ontevreden over wat je nu hebt. Zelf heb ik recentelijk Maleisië (KL) gedaan Hoofdzakelijk met een 18-55 op een Fujifilm X T1. En werkte voor mij meer dan prima. Ook bij schemering etc. En ander verkiest weer primes als de 35mm of 50mm of ander brandpunt afstand. We hebben allemaal eigen manier van fotograferen. Het is dan ook heel lastig om jou advies te geven welk objectief je het beste kunt gebruiken en welke situatie. We kunnen enkel aangeven wat wij zouden doen in jou situatie.

Denk dat je heel ver komt met je 18-55. eventueel aangevuld met je tele en prime.

Neem gewoon je kitlens en tele mee en als je de tele niet gebruikt. Laat je deze toch achter in het hotel ? Dit is de manier hoe ik dat meestal doe. Sleep veel mee en bepaal per dag wat ik denk te gebruiken.

Heb je al een tas ? Hiervoor zou ik toch zelf naar de winkel gaan met je camera en objectieven en tassen gaan passen. Draag comfort is iets heel persoonlijks. (en advies geef budget aan) tassen verschillen van paar tientjes tot enkele honderden euro's Zelf gebruik ik kata minibee 111-ul veelal voor het reizen.

Regenhoes voor de camera zelf nooit gebruikt. Bij harde regen regenhoes over de tas of als ik zonder tas op pad was. Had ik wel een Ah zak bij me en dan de camera er in :D

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-01 18:26

ReseTTim

Chocolate addicted

Ik ben afgelopen jaar naar Japan gegaan en ik kon dus niet kiezen wat ik wel / niet zou meenemen.. toen heb ik dus werkelijk alles meegenomen :X

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/1236322_605082959544062_507726376_n.jpg

* 18-70mm f3.5-4.5
* 80-200mm f2.8
* 28mm f2.8
* 8.5mm fish eye
* lensbaby

puntje bij paaltje heb ik wellicht 1 dag mijn tele gebruikt en daarvoor dus 1,5KG voor 2 weken meegesleept. Sri Lanka is een prachtig land, ik ben daar 10 jaar geleden geweest. Ik zou lekker tele thuis laten, ik denk nu na Japan dat tele alleen interessant is voor reizen naar Afrika en voor de ijsschotsen bij Chili/Argentinië

[ Voor 9% gewijzigd door ReseTTim op 15-05-2014 10:23 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Kypo
Heb je die fisheye veel gebruikt? Ik kan me voorstellen dat het in een grote stad met hoge gebouwen een gaaf effect geeft. Maar voor natuurfoto's wellicht wat minder?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-01 18:26

ReseTTim

Chocolate addicted

Kypo schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:37:
Heb je die fisheye veel gebruikt? Ik kan me voorstellen dat het in een grote stad met hoge gebouwen een gaaf effect geeft. Maar voor natuurfoto's wellicht wat minder?
De fisheye had ik net nieuw, dus die ging sowieso dus mee.. ik heb een aantal keer de fisheye gebruikt in de stad en voor groepsfoto's is zoiets ook erg leuk :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Voor landschaps fotografie lijkt mij een groothoeklens wel handig. Ik zelf heb van Canon de 10-22mm op APS-C en dat voegt voor uitzichten e.d. wel wat toe. Van Nikon is er een 10-24, misschien is deze ergens voordelig tweedehands te vinden...?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Ipv de 18-55mm zou je de 18-105mm VR danwel de 16-85mm VR kunnen overwegen. Afgezien evt. wat filters, denk ik niet dat je veel mist in je setup.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:11

Barrycade

Through the...

Ik zou voor een polarisatie filter gaan en een allround objectief.

Dus wellicht zoals eerder al genoemd een 17-5x 2.8 lens ipv je 18-55 en je 50 1.8 of als je wat meer tele wil: 18-140 ofzo of inderdaad de 16-85

• FireFly3k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 11:55
elhopo schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:20:
Voor landschaps fotografie lijkt mij een groothoeklens wel handig. Ik zelf heb van Canon de 10-22mm op APS-C en dat voegt voor uitzichten e.d. wel wat toe. Van Nikon is er een 10-24, misschien is deze ergens voordelig tweedehands te vinden...?
Ik heb ook net een groothoeklens gekocht en het is erg mooi voor landschappen, maar ik ben voor de Sigma 10-20mm 3.5f gegaan. De Sigma 10-20mm 4-5.6f is op marktplaats wel te vinden voor een mooi bedrag en dan misschien nog een polarisatiefilter erbij ;)

Je hebt al een standaard, tele en lichtsterke lens. Het is natuurlijk mooi om een lens te upgraden, maar zelf vond ik het leuker om een lens erbij te nemen met een heel ander bereik. Je kan dan ineens hele andere foto's maken.

PSN - 500px - Flickr

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik vraag me af of TS door upgrades en filters etc betere foto gaat maken. Met de 18-55 kan die mijn inziens toch wel die scherpe foto maken.

Waarom de wil om te upgraden? lukt het niet met het huidige materiaal? Wellicht is het door kennis en kunde te verbeteren nog heel veel uit de bestaande spullen te halen.

En ieder heeft zijn eigen manier van fotograferen. Wij kunnen helaas dan ook niet zeggen koop dat objectief en je gaat betere scherpere foto's maken.

Wellicht kan TS aangeven wat hij mist aan zijn huidige spullen. Bij een onscherpe foto ligt vaker de oorzak bij ons zelf dan bij het materiaal. Wellicht een voorbeeld posten. En met beetje geluk heb je helemaal geen nieuwe spullen nodig enkel een tas. En krijg je gerichte tips om je foto te verbeteren.

http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
De onderdelen diafragma sluitertijd en ISO zijn goede artikelen om mee te starten en mee te oefenen.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 21:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Voor dat type land heb je aan een lens met het 17-55 bereik voldoende
en zou ik ruim voldoende geheugenkaartjes meenemen en een tas waarmee je de camera binnen 2 seconde eruit kan halen

verder zou ik vooral veel oefenen voordat je op vakantie
en op 500px en flicker de search funktie gebruiken om foto's te zoeken van Sri Lanka en die dan te analyseren
TweakedTea schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:12:
Moet ik ook rekening houden met een waterdichte hoes voor de camera? Schijnt dat daar wel eens goede tropische buien voorkomen :)
paraplu
Superdaantje schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 16:10:
Ik vraag me af of TS door upgrades en filters etc betere foto gaat maken. Met de 18-55 kan die mijn inziens toch wel die scherpe foto maken.

Waarom de wil om te upgraden? lukt het niet met het huidige materiaal? Wellicht is het door kennis en kunde te verbeteren nog heel veel uit de bestaande spullen te halen.

En ieder heeft zijn eigen manier van fotograferen. Wij kunnen helaas dan ook niet zeggen koop dat objectief en je gaat betere scherpere foto's maken.

Wellicht kan TS aangeven wat hij mist aan zijn huidige spullen. Bij een onscherpe foto ligt vaker de oorzak bij ons zelf dan bij het materiaal. Wellicht een voorbeeld posten. En met beetje geluk heb je helemaal geen nieuwe spullen nodig enkel een tas. En krijg je gerichte tips om je foto te verbeteren.
ja, helemaal mee eens!

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:41
Ik vraag me ook eigenlijk af wat er mis is met je gear die je hebt. 18-55 is een prima standaard lens voor en als je dieren wilt fotograferen voldoet je telelens eigenlijk ook wel prima.

Vraag is ook - je moet wennen aan nieuwe lenzen - wil je dat dan vooraf nog doen of tijdens je vakantie?

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 22:00
Gaan jullie backpacken of een georganiseerde reis? Want je moet het wel allemaal meeslepen. Ik ben er wezen backpacken en ik had een goede korte lens voor de landschappen en tempels en steden en een goedkope tele voor de paar keer dat ik echt voor wildlife ging, dus voor olifanten of de safari bij Yala.

• TweakedTea
Ik mis vooral de scherpte bij de standaard lens, natuurlijk is de belichting ook anders in dit land, veel meer zon dus een hogere kans op lensflares. Het is een georganiseerde reis, gelukkig wel privé dus kan gelukkig wel foto's maken met geduld.

Heb ook al gekeken naar polarisatiefilters maar weet niet met welke merken jullie goede ervaringen hebben en wat een gemiddelde polarisatiefilter gaat kosten van een beetje kwaliteit.

Tas is al aangeschaft, heb een Lowepro FlipSide 200 gekocht voor een zacht prijsje, wel gloednieuw :)

Groothoeklens heb ik nog niet, misschien toch maar kijken naar een groothoek? Aangezien ik veel landschap ga zien.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:41
Minder dan 18 groothoek lens kom je al snel in de fisheye range. Ik heb met mijn 17-85 lens nooit behoefte aan minder mm's gehad voor landschappen (met 1.6 cropfactor).

Polarisatiefilter heb ik jaren geleden gekocht in Amerika, niet de goedkoopste maar 1 daarboven. Weet dus ook even geen merk, maar nog steeds tevreden mee. Je kan voor B&W gaan, maar dat is dan ook meteen erg duur :)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Zoals al bij de eerste reactie aangegeven, neem gewoon een superzoom mee (18-200 of zo) met stabilsatie. De Tamron en/of 18-55 eventueel inruilen als je met je budget niet uitkomt? Daarmee moet 95+% van alles wat je zou willen fotograferen mogelijk moeten zijn. De 50 mm neem je mee voor 's avonds (lichtsterkte) houden dus. Die 100 mm verschil (200-300?) heb je vermoedelijk erg weinig nodig en een superzoom is net zo "licht" als je Tamron maar je hebt wel groothoek erbij voor de architectuur en dergelijke.
Neem misschien extra accu's mee (altijd power beschikbaar en misschien kun je niet overal laden) en wat SD kaartjes extra (dan hoef je op reis niets weg te gooien omdat het kaartje vol is).

Fijne vakantie trouwens!

• TweakedTea
Dankjewel Sodela,

Ik heb gisteren mijn Battery Grip binnen gekregen, 2 accu's er in en nog een vervangen met gewone AA batterijen, stroom genoeg dus :) Camera is nu ook veel stabieler vast te houden.

Ik heb 2x32GB Lexar Class 10, dus plek genoeg, heb thuis nog een netbookje liggen. Deze gaat mee als opslag machientje :)

• Kypo
Mocht je nog geld over hebben en een UWA willen kopen :)

V&A aangeboden: Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4 (Nikon)

Alstu!

• TweakedTea
Danku :)
Pagina: 1