Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag jullie gedachten / input over het volgende:

Onlangs ben ik met een groepje mensen een middagje wezen rijden in een paar 2CVtjes (lelijke eendjes) van een bedrijf wat ze normaal gesproken verhuurt. Bij de verhuur wordt een opdrachtenlijst geleverd die moet zorgen dat mensen veel van de omgeving zien (het is een soort speurtocht) en een middag lol beleven (het zijn best geinige vragen).

Het was de bedoeling dat onze groep de vragenlijst zou testen (zijn de vragen te doen en kloppen de coördinaten op de kaart?) en zoveel mogelijk nieuwe vragen zou bedenken. In ruil daarvoor hoefden wij niets te betalen. Ik weet niet precies hoe en via wie deze deal tot stand is gekomen. Ik werd er pas later via-via bij gevraagd en kende de meeste mensen in de groep niet. Maar, er was nog een plaatsje over en het leek me leuk om mee te gaan. Ik hoorde pas op locatie wat de bedoeling was. Geen enkel probleem natuurlijk, en we hebben er een leuke middag van gemaakt en veel feedback gegenereerd voor de vragenlijst.

Uiteraard had ik ook mijn camera meegenomen. Ik was best tevreden over een aantal foto's die ik had gemaakt. De eigenaar zei dat hij het leuk zou vinden als we onze foto's naar hem door zouden sturen (hij had ze nog niet gezien), maar dit was verder geen deel van de deal.

Nu heb ik een tijd later (eigenlijk te lang gewacht - geeft geen professionele indruk - ga ik volgende keer beter doen) de foto's in het klein + groot watermerk naar hem doorgestuurd met de vermelding dat hij ze voor online (website, nieuwsbrief, e.d.) mag gebruiken, en, wanneer hij akkoord zou gaan met deze voorwaarde, ik de foto's in hoge resolutie en zonder watermerk naar hem door zou sturen. Ook meteen gevraagd om nog even contact op te nemen als hij er iets anders mee wilde doen.

Daarop (ook een flinke tijd later) kreeg ik een antwoord terug dat hij ze graag wilde gebruiken, en of ik het niet leuk zou vinden als ze in een tijdschrift zouden komen. Mijn reactie was dat het me heel leuk zou lijken en wat hij dan precies in gedachten had. Hierop reageerde hij weer dat hij het niet precies wist, maar dat hij ze graag zou gebruiken voor in "de pers".

(Ondertussen had ik ook de highres foto's aangeleverd voor online gebruik en hier duidelijk bij vermeld dat het om een licentie voor online gebruik ging en dat de foto's niet doorverkocht mochten worden aan derden. Ook heb ik opgemerkt dat ik het leuk zou vinden als ergens op de site zou worden vermeld wie de foto's heeft gemaakt - dus geen harde eis, maar een verzoek)

Ik vond het een beetje een onduidelijk verhaal worden, dus ik heb toen duidelijk gereageerd dat ik niet zomaar mijn foto's wilde weggeven voor publicatie, maar er dan ook wat voor terug wilde hebben. Wat precies zou afhangen van het type publicatie. Ik heb daarbij geen hoge eisen gesteld, maar gezegd dat ik het ook wel goed zou vinden als er een leuke opdracht uit zou komen o.i.d. (dus niet perse geld).

Nu krijg ik een bericht terug dat hij niet blij is met mijn bericht. Hij had gehoopt op meer coulance omdat hij ons een middag gratis heeft laten rondrijden (nogmaals: foto's waren geen deel van de afspraak). Hij wil de foto's liever helemaal niet gebruiken als er "allerlei eisen" bij komen kijken. Ook zegt hij dat een naamsvermelding er niet in zit en dat hij dat ook geen reële eis vindt.

Ik vind het zelf een beetje een rare omslag in het contact ineens en weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ben ik nou zo onredelijk om er iets voor terug te vragen? Mijn gevoel zegt van niet, maar dit is wel voor het eerst dat ik iets terugvraag voor foto's die ik heb gemaakt, dus het is een nieuw proces voor me waar ik nog onzeker over ben.

Dus, hoe denken jullie erover? En hebben jullie nog tips om het contact weer enigszins in goed banen te leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 08:25

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Duidelijk verhaal. Zelf ook zoiets keer aan de stok gehad. Hier werd ook aangegeven dan gebruiken we je foto's toch niet. Heb dan zo iets van goed. Geen naamsvermelding of vergoeding. Geen foto. Heb er geen voor mij zelf geen punt van gemaakt. Op moment dat mijn foto toch gebruikt werd. Een rekening gestuurd. Werd niet betaald. Brief door jurist laten sturen. En binnen paar dagen had ik het geld.

Persoonlijk zou ik zeggen dan niet. Naamsvermelding is het minste wat ze mogen doen. Op de site.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naamsvermelding is het minste dat je mag verwachten/eisen, dat moet er gewoon bij inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-09 16:11
Waarschijnlijk is er bij het maken van de afspraken niet stilgestaan bij het feit dat jij zulke goede foto's zou afleveren. Daarom is het altijd beter om foto rechten e.d. van te voren af te spreken, maar daar heb je nu niets aan. Hoe dan ook moeten we als fotografen maar al te vaak onze klanten opvoeden. Er wordt te vaak gedacht dat een foto slechts klik is en doordat je zoveel via Google kan vinden heeft de waarde doen dalen, althans de perceptie van waarde.

Het moeilijke van dit verhaal vind ik altijd om niet te moeilijk te doen, maar toch waardig behandeld te worden. Je zou de beste man kunnen uitleggen dat je uit gunst voor hem die foto's In licentie wilt geven, maar dat je er net zoals hij wat voor terug wilt. Daarbij zou je hem kunnen uitleggen hoe het werkt, sla de krant open en voila bronvermelding foto, naam of stock bureau.. Je eigen foto's is jouw reclame, een waardevolle en zelfs onmisbare vorm van reclame. Het is zelfs de normaalste zaak van de wereld.

Wat bij mij altijd helpt is dus uitleggen hoe je, uit coulance, afwijkt van de standaard. Pak bijv prijzen van getty.. Normaal kost een publicatie dit en dat omdat je er commercieel belang bij hebt. Nu ben ik de kwaadste niet en gunnen we elkaar ook wat en mag je de foto's gebruiken onder deze voorwaarden. Je kan er zelfs bij uitspreken dat je hoopt een keer gericht foto's voor hem te mogen maken, wel tegen vergoeding.
Zie het als het investeren in een nieuwe zakenrelatie.

En jammer genoeg zijn het de fotografen die hun eigen werk niet op waarde schatten, diegenen die het waardeloze beeld van fotografie bevestigen en versterken. Dus, in het belang van alle fotografen bescherm je rechten op een heldere en klantvriendelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties! :)
Ik heb net een mailtje gestuurd waarin ik mijn kijk op de zaak helder heb uitgelegd.
Ik ben benieuwd naar de reactie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg een reactie terug dat het niet te doen is om een naamsvermelding te geven, omdat hij een ontzettend grote database van foto's heeft die door allemaal verschillende mensen zijn gemaakt.
Ook vond hij het doorsturen van foto's net zo aardig als zijn bedrijf promoten op facebook of twitter, of een recensie op zijn website.

Tja... teruggestuurd:
"Ik heb er nog goed over nagedacht en advies van anderen ingewonnen.
Ik denk dat we het niet eens gaan worden.
Als je de foto's niet wilt gebruiken onder de door mij gestelde voorwaarden dan staat het je uiteraard vrij ze niet te gebruiken."

Ik had natuurlijk wel weer tijd kunnen steken in het weerleggen van zijn argumenten, maar alles wijst erop dat hij gewoon geen zin heeft om te betalen of er ook maar iets voor te doen. Trekken aan een dood paard dus...
Nou maar hopen dat ik de volgende keer een wat welwillender persoon tref. Of hoe gaat dat bij jullie? Moeten jullie je elke keer zo verdedigen? Hoe ver ga je daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-09 16:11
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:59:
...

Ik had natuurlijk wel weer tijd kunnen steken in het weerleggen van zijn argumenten, maar alles wijst erop dat hij gewoon geen zin heeft om te betalen of er ook maar iets voor te doen. Trekken aan een dood paard dus...
Nou maar hopen dat ik de volgende keer een wat welwillender persoon tref. Of hoe gaat dat bij jullie? Moeten jullie je elke keer zo verdedigen? Hoe ver ga je daarin?
Ik heb soms ook klanten die zich niet netjes gedragen. Teveel willen voor te weinig, geen respect voor naamsvermelding, zelfs niet een linkje als ze een foto op facebook plaatsen. Over het algemeen ben ik die klanten liever kwijt dan rijk, ook al betekent dat soms minder inkomsten. Mijn redenering hierachter is dat fotografie als mijn werk wel leuk moet blijven (ook al zijn er per definitie minder leuke kanten). Dat soort dingen maken de samenwerking minder prettig.

Bij conflicten ben ik wel iemand die dan op zijn strepen staat, maar probeer dat speels op te lossen. Zeg maar in de trend van 'I move to you, you move to me'. en vice versa.

Dus richt ik mij liever op klanten die het werk achter de foto wel waarderen, die betalen uiteindelijk ook beter. Zijn fijner om mee te werken en heb je op de lange termijn meer aan.

btw:
dat het niet te doen is om een naamsvermelding te geven, omdat hij een ontzettend grote database van foto's heeft die door allemaal verschillende mensen zijn gemaakt.
Is natuurlijk geen argument. Als het goed is zit er in alle foto's copyright info bijgevoegd in de XMP metadata.. en anders kan het nog in de bestandsnaam staan.. Zo moeilijk is het allemaal dus niet, maar dat hij dat aanhaalt als teveel moeite zegt natuurlijk wel iets over zijn houding t.o.v. fotografen. Met een beetje geluk heeft hij dus geen foto's van echt goede fotografen in zijn database, want die horen dat niet te pikken O-)

[ Voor 19% gewijzigd door analogworm op 21-05-2014 10:17 ]

Pagina: 1