Office PC voor ~€500

Pagina: 1
Acties:

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-04 11:13
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort voor een kennis van mij een nieuwe PC in elkaar zetten, maar ik heb enkel nog wat hulp nodig met het kiezen van de onderdelen en daar heb ik jullie expertise voor nodig!

De PC gaat enkel gebruikt worden voor office gebruik, films kijken en internet gebruik. Bij het internet schaar ik ook het open hebben van meerdere tabs in de browser, waarvan op enkelen misschien ook wel 1080p content op gestreamd wordt via Youtube of iets dergelijks. Dit moet uiteraard soepel gaan. Ik vraag me af of de GPU van de Intel processor hiervoor wel krachtig genoeg is. Daarnaast heb ik een Windows 7 licentie liggen, dus die hoeft er niet bijgekocht te worden.

Ik heb het systeem aan de hand van de BBG-guide van mei 2014 samengesteld. Ik heb het AMD systeem en het Intel systeem bekeken en die staan hieronder:

Mijn vraag is welk systeem het beste is voor de taken die ik beschreven heb aan het begin. Of is er nog een betere combinatie mogelijk?

Ik hoor het graag van jullie!

Het AMD systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,50€ 84,50
1MSI A78M-E45€ 45,03€ 45,03
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,53€ 46,53
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 32,-€ 32,-
1Samsung Syncmaster LS22C300BS Zwart€ 99,-€ 99,-
1Logitech K120 (Internationaal)€ 9,86€ 9,86
1Logitech RX250 (Zwart)€ 5,84€ 5,84
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 69,90€ 69,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,60

Het Intel systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,90€ 52,90
1ASRock H81M-HDS€ 38,95€ 38,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,53€ 46,53
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 32,-€ 32,-
1Samsung Syncmaster LS22C300BS Zwart€ 99,-€ 99,-
1Logitech K120 (Internationaal)€ 9,86€ 9,86
1Logitech RX250 (Zwart)€ 5,84€ 5,84
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,02

Verwijderd

Hoeveel opslagruimte heeft die kennis nodig?
Anders zou ik de harde schijf laten zitten en een grotere ssd nemen.
Verder gaat persoonlijk mijn voorkeur uit naar het Intel systeem.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-04 10:13
Voor de taken die jij opnoemt is een pentium voldoende..

Zodra je wat wil gaan gamen op de CPU wordt het wat lastiger hoewel ie wel wat spelletjes aankan.
Maar dan zou ik er voor het verschil een GPU inzetten...veel beter dan de APU.

De intel setup geeft je ook wat beter upgrade pad....je kunt indien nodig naar een i5 of i7 als het allemaal wat krachtiger moet.

Je huidige kast heeft geen bay voor je SSD.

Je kunt ook deze nemen : pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 3.0

Populair kastje van goeie kwaliteit

• Belecthor
@E65: Mijn kennis zal waarschijnlijk wel films op de harde schijf zetten, dus ik neem aan dat hij wel iets meer ruimte nodig heeft. Ik zal de suggestie wel in m'n hoofd houden!

@Baloes: Mijn kennis is absoluut geen gamer, dus ik denk dat een videokaart niet nodig zal zijn. Ik zal de kast vervangen met jouw suggestie!

Weet iemand of je een snelheid verschil merkt bij het gebruik van het Intel systeem of met het Intel systeem met een snelle i5? Of merk je hier eigenlijk niets van, omdat dit geen zware cpu belastende taken zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Belecthor op 13-05-2014 22:23 ]

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 16:33
Ik zou voor de N300 KKN1 closed kast gaan (wordt ook aanbevolen in de BBG alleen niet goed gelinkt: pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) ), en een andere monitor uitzoeken (deze is fugly - die rode rand. Neem dan zoiets: pricewatch: Acer G226HQLBbd Zwart ).
Los daarvan, denk ik dat je met het AMD systeempje wat langer mee kunt. Waarbij je tegen de tijd dat deze aan een upgrade toe is, waarschijnlijk toch een compleet nieuw systeem wil. Dus wat dat betreft lood om oud ijzer.

• Baloes
De N300 is meer voor gamers. Het is een grotere kast met meer airflow. Is hier niet nodig. De fractal is echt een prima kastje.

AMD setup is toch niet meer future proof?

Waaom zou je over een aantal jaar Mobo en CPU moeten vervangen terwijl je wanneer je er een i3/i5/i7 in prikt voor minder geld weer jaren doorkan.

Je merkt geen verschil in snelheid wanneer je er een i5 in prikt. Dat zou je alleen gaan merken wanneer je gaat gamen of renderen of video editing of dat soort zaken...
i5 heeft wel wat krachtigere graphics die ook 3D en 4K ondersteunt...

Maar als je dat wil zou je ook een i3 kunnen pakken..

Zoals ik al zei voor de taken die jij opnoemt is de pentium prima.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48

P_Tingen

omdat het KAN

De AMD geeft je extra power op een terrein dat je niet gaat gebruiken. Zonde van je geld dus. Het Intel systeem is goedkoper en net zo geschikt voor wat je er mee wil doen.

Je hebt alleen in het AMD systeem 8GB zitten in de Intel 4, zit daar nog een speciale gedachte achter of is een van de 2 fout? Met 4GB kun je wel toe voor deze toepassingen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Belecthor
@P_Tingen: Ik heb puur de BBG van Tweakers aangehouden en daar zat 8GB in het AMD systeem en 4GB in het Intel systeem. Ik denk ook dat 4GB voldoende is. Mocht dat niet zo zijn, dan is er altijd een mogelijkheid om een extra reepje toe te voegen.

Ontzettend bedankt voor de reacties! Zoals het nu lijkt ga ik voor het Intel systeem.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Het intel systeem is prima, die pentium zou voldoende zijn!
Baloes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:59:
De N300 is meer voor gamers. Het is een grotere kast met meer airflow. Is hier niet nodig. De fractal is echt een prima kastje.

AMD setup is toch niet meer future proof?

Waaom zou je over een aantal jaar Mobo en CPU moeten vervangen terwijl je wanneer je er een i3/i5/i7 in prikt voor minder geld weer jaren doorkan.

Je merkt geen verschil in snelheid wanneer je er een i5 in prikt. Dat zou je alleen gaan merken wanneer je gaat gamen of renderen of video editing of dat soort zaken...
i5 heeft wel wat krachtigere graphics die ook 3D en 4K ondersteunt...

Maar als je dat wil zou je ook een i3 kunnen pakken..

Zoals ik al zei voor de taken die jij opnoemt is de pentium prima.
Het is niet helemaal waar dat je geen verschil tussen de i5 en de pentium merkt. Ik heb zelf meerdere i5, i7 en pentiums gemaakt, van zowel Deze als de vorige generatie.
Maar met bepaalde dingen wordt de PC met de pentium toch wel traag, wanneer deze b.v. bezig is met windows updates en tegelijkertijd een filmpje kijkt + nog een programma aan het installeren bent. De pentium zat dan toch wel ff op 100% load, en dit merkte je wel een beetje.
Ook had ik met deze generatie pentium dat de load toch wel gauw opliep naar zo'n 50%, al is het aldoor maar even tijdelijk.

Alleen dit even terzijde, in het geval van de TS raad ik zeker een pentium aan. Maar voor degene die denken dat je dit niet gaat merken dat is ook weer niet zo, je merkt wel het verschil in kracht tussen de pentium en de i5. Maar dit is voornamelijk met dingen waar wat meer kracht bij komt kijken. En het verschil is niet bijzonder groot.
Met taken als bestanden uitpakken, installeren en dergelijke zal alles wat langer duren, maar dat zijn in dit geval geen veel voorkomende taken.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Baloes
@Mirno

Hebbie helemaal gelijk in...de i5 kan veel meer tegelijk en is veel beter geschikt voor de zwaardere taken.
en natuurlijkkrijgt de pentium het wat zwaarder wanneer je allelei processen tegelijk laat lopen. Zelfs een i3 is daar al beter in. (lees niet het open hebben van meerdere programmas die niets doen, das namelijk geen probleem)

Maar afgaande op de situatie van TS was de pentium voldoende en je kunt uiteindelijk indien nodig op de intel setup altijd nog upgraden naar een i5..

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 14-05-2014 14:09 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa Precies, of die i3 ;)
Maar nu idd bij de pentium houden.
Even ter zijde, ik had het idee dat de pentium van de vorige generatie beter (ivy bridge)liep dan een van de huidige (Hasswel) generatie. De Haswell stond vaker op 50%+ load terwijl de pentium van de ivy bridge generatie dit totaal niet had, het kon ook toeval zijn ivm updates op de achtergrond, iemand enig idee hoe dit kan?
Mvg. Mirno
Baloes schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:05:
@Mirno

Hebbie helemaal gelijk in...de i5 kan veel meer tegelijk en is veel beter geschikt voor de zwaardere taken.
en natuurlijkkrijgt de pentium het wat zwaarder wanneer je allelei processen tegelijk laat lopen. Zelfs een i3 is daar al beter in. (lees niet het open hebben van meerdere programmas die niets doen, das namelijk geen probleem)

Maar afgaande op de situatie van TS was de pentium voldoende en je kunt uiteindelijk indien nodig op de intel setup altijd nog upgraden naar een i5..

我的名字是Mirno

• Baloes
Eerlijk gezegd heb ik dat juist niet. Ik heb thuis een g2020 gepaard aan een HD7770 als htpc/game terwijl een vriend van mij de g3420 met 7770 als htpc/game heeft..
Allebei windows 7 en die van hem is (allebei geen SSD) echt wel sneller en krachtiger. We hebben wel es wat dingetjes vergeleken met elkaar. Beetje timen en % belasting vergelijken enzo. Kan per systeem natuurlijk verschillen maar de load was bij hem duidelijk lager...

Hmm als ik weer es een budgetsysteem ga bouwen voor een kennis van me met een r9 270 erin dan zal ik toch maar es wat gaan benchmarken. We hebben hier prachtige BBG's maar eigenlijk geen benchmarks van die systemen. Dat kunnen we natuurlijk ook niet verwachten. 'T is nogal wat werk...maar ben toch wel nieuwsgierig wat nou de kracht en verschillen tussen de voorgestelde systemen zijn...of misschien laten posten door leden...
Of is zoiets er al?

Affijn misschien iets voor de toekomst..vanaf 1 juli werkeloos dus ik voel alvast 1 tijdvullende bezigheid aankomen... :)
Pagina: 1