Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Goedendag,
Ik zit met een probleempje waar ik zo snel het antwoord niet op kan vinden.
Al mijn fotos bewerk ik na met Lightroom en tegenwoordig ook met Tiffen.
Echter ik heb altijd al het probleem dat mijn fotos nadat ze bewerkt en weer opgeslagen zijn fletser lijken dan in Lightroom. Nu ik ook met Tiffen werk lijkt dit nog sterker aanwezig. Erg lastig dit want als ik een foto de juiste hoeveelheid contrast en licht/donker verhouding heb gegeven blijkt de foto na het saven veel fletser en minder contrastrijk te zijn dan in mijn fotobewerkingsprogramma. Hoe kan dit?? En bovenal..hoe verhelp ik dit.
Overigens open ik mijn fotos om te bekijken met irfanview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:12
gebruikt het ene programma wel een kleurenprofiel (tbv je monitor) en het andere niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Geen idee..dit is niet bewust door mij ingesteld in iedergeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:12

the mod man

iets van beeldmaker

Zoek de instelling a-rgb/s-rgb. s-rgb wil je hebben.

Dit heeft inderdaad te maken met kleurprofielen. Niet elk programma gaat goed overweg met a-rgb. s-rgb gaat altijd goed.

[ Voor 57% gewijzigd door the mod man op 13-05-2014 22:00 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
the mod man schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:59:
Zoek de instelling a-rgb/s-rgb. s-rgb wil je hebben.

Dit heeft inderdaad te maken met kleurprofielen. Niet elk programma gaat goed overweg met a-rgb. s-rgb gaat altijd goed.
Ik zou juist altijd met ProPhotoRGB werken, deze heeft het grootste kleurbereik. Lightroom en alle serieuze photomanagement tools ondersteunen dit. Wanneer ik mijn foto's bijvoorbeeld op Flickr zet, wordt dit automatisch omgezet naar sRGB door Lightroom. Mijn foto's ogen dan fletser dan de bestanden met een ander kleurprofiel (ook al geven sommige bronnen aan dat het tegenovergestelde moet gebeuren). sRGB heeft een relatief klein bereik vergeleken met de andere profielen. Anyway, het is zonde de foto's op de slaan met een klein bereik, ik zal altijd voor het grootste gaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door tommyz op 13-05-2014 22:39 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

tommyz schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:36:
[...]

Ik zou juist altijd met ProPhotoRGB werken, deze heeft het grootste kleurbereik. Wanneer ik mijn foto's bijvoorbeeld op Flickr zet, wordt dit automatisch omgezet naar sRGB door Lightroom. Mijn foto's ogen dan fletser dan de bestanden met een ander kleurprofiel (ook al geven sommige bronnen aan dat het tegenovergestelde moet gebeuren). sRGB heeft een relatief klein bereik vergeleken met de andere profielen. Anyway, het is zonde de foto's op de slaan met een klein bereik, ik zal altijd voor het grootste gaan :)
Dat is allemaal leuk en aardig, maar zelfs sRGB is nog ruimer dan de gemiddelde monitor als ik me niet vergis en hoe dan ook zijn er talloze programma's waaronder browsers die niet lekker met andere profielen dan sRGB omgaan, waardoor je of kleurzwemen krijgt of fletse foto's. Dus zeker voor het web is sRGB toch echt wel the way to go. Want ook al heb je zelf een goed scherm en een browser die wel goed kleurmanagement doet, het gros van de mensen die je foto's bekijkt heeft dat niet.

Zie onder andere: http://simon.tindemans.eu/cm/webcm

Om een voorbeeld te geven: safari op iOS doet niet aan colormanagement.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 13-05-2014 22:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Klopt, sRGB is ongeveer de enige optie voor 't web zolang niet iedere browser kleurprofielen ondersteunt. Maar moet je dan je bronbestanden in sRGB opslaan? Lijkt me niet. Bij het exporteren voor web zet je ze wel om naar sRGB. Overigens gaat een beetje ips scherm er dik overheen. Laatst nog een calibratietest gedaan met mijn Spyder 3 Pro op mijn Dell u2711, waarbij dit ook aangegeven werd. Het scherm haalde 93% van het Prophoto RGB profiel, dus dan zit je dik over het sRGB profiel heen.

[ Voor 8% gewijzigd door tommyz op 13-05-2014 22:57 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mijn bronbestanden zijn RAW files, dus daarvoor boeit het niet. Op het moment dat je vanuit Lightroom exporteert doe je dat doorgaans met een bepaald doel en dan moet je gewoon zorgen dat het profiel dat je bij export toepast aansluit bij dat doel.

In het geval van publiceren op het web, of bekijken op andere apparaten zonder kleurmanagement is sRGB de beste optie.

Wil je jpegs opslaan om op je gekalibreerde IPS scherm te bekijken via een programma dat wel aan kleurbeheer doet, dan kan je een ander profiel kiezen.

Idem voor als je iets wilt (laten) printen: zorg dat je profiel aansluit bij wat de drukker / jouw printer ondersteunt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Hier hetzelfde, ook RAW. Maar ik heb het idee dat TS in een ander formaat werkt. Dus nu de vraag aan Melly: heb je het over RAW, Tiff of jpg bestanden?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Bedankt voor de uitleg en tips.
Ik werk overigens in RAW maar nu ik ook met Tiffen werk ook in tiff zodat ik het in LR nog verder kan nabewerken.
Ik had overigens de indruk dat het verschil ook het meest sterk was in Tiffen
Pagina: 1