Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MacBook (retina of niet)? Of Windows based laptop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Nu heb ik "alle" ervaring met Windows en diverse merken, maar goed graag wil ik jullie meningen / ervaringen weten.

Zelf heb ik een desktop (zelfbouw).
In dit verhaal gaat het om mijn vriendin, zij heeft als hobby fotograferen.
Ze bewerkt nu veel van haar stuff op mijn PC (SSD, snelle CPU en natuurlijk een aardige VGA-kaart).
Nu ze vaker bezig is willen we een laptop aanschaffen alleen weten we niet goed welke..

Word het een MacBook (pro/retina) of toch een Windows based laptop.. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen..

We hebben beide een iphone 5 en een Ipad air daar zijn we super te vreden over maar goed.. Window is natuurlijk vertrouwd maar OSX Kunnen we leren denk ik dan..

Ze zal voornamelijk lightroom en photoshop CS6 gebruiken.

Kunnen jullie advies geven en/of ervaringen delen? En ook bijvoorbeeld specs do's en dont's ?

Lag verhaal in het kort, belangrijk is:
-snelheid (lekker vlot)
-gebruikers gemak
-mooi "HD" scherm
-niet kleiner dan 13" liefst zelfs 15"

We horen het graag!
P.s prijs is niet van toepassing. Het hoef niet perse zo goedkoop mogelijk of wat dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2014 21:56 . Reden: Typ O ]

Verwijderd

Tsja dat ligt er een beetje aan hoe intensief het gebruikt wordt. Als je een macbook koopt, koop dan in ieder geval eentje met Retina scherm.

Is het voor professioneel gebruik of puur hobbymatig? En .. aan wat voor bewerkingen moeten we denken? Als er veel gebruik wordt gemaakt van blurs bijvoorbeeld, dat wil nog wel eens een aanslag zijn op je videokaart, dus dan is een intel hd niet de beste oplossing. Als dat niet het geval is en ze er ook niet echt professioneel op werkt, dan kun je denk ik met elke macbook pro retina wel redelijk vooruit. Ik zou in ieder geval wel voor eentje gaan met 8gb werkgeheugen en nouja een i7 is ook wel leuk .. maar wat ik al zeg, als het niet professioneel is en de projecten zijn niet te groot is dit absoluut geen must.

Windows vs Mac .. tsja, je kunt ook kijken naar de Lenovo w540, maar ook dat is dan weer meer voor professioneel gebruik. Anders is een Asus N56 of misschien Acer V5 ook nog wel een mooie oplossing voor minder geld. Beide laptops hebben in ieder geval een goed scherm met goede kleurweergave.

Verwijderd

Topicstarter
Ze doet het als hobby, al zal ze het wel steeds vaker gaan doen dus ook een investering willen doen voor de langere termijn.

Blurs is niet echt van toepassing het is meer het bijsnijden en verlichting.. Maar goed ik zie het ook wel gebeuren dat mevrouw een cursus gaat doen met CS en dan opeens veeeel meer kan doen..

Verwijderd

Hmm tsja .. persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een Asus N56, dan heb je een i7 quadcore en een gt750m gpu (als je de goeie versie pakt), dit zit ook in de duurste macbook retina 15 inch, alleen je bent een pak goedkoper uit. Toeggegeven, het scherm van de macbook is mooier en beter, maar het scherm van de Asus is ook prima .. en tsja als het puur hobbymatig is en later misschien wat meer professioneel, zou ik nog even wachten met zo'n grote aankoop, omdat de techniek toch niet stil staat in de tussentijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zou ik ook zeggen, maar goed nu moet ik ook eerlijk zeggen dat m'n vriendin het apple produkt erg mooi vind ;)

En tja gevoelig voor een "mooi" scherm..
Is er nog iemand die me wat meer kan vertellen over de Retina schermen met een Intel chip (on-board VGA) het is namelijk alleen zo dat je bij het duurste model een dedicated VGA-kaart krijgt (Nvidia) hoe zit het met photoshop als je de On-board gaat gebruiken bij een MacBook?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29
Je weet dat je ook gewoon Windows op een MacBook kunt installeren via Bootcamp? Al werkt een MacBook natuurlijk het beste onder OS X (qua performance, maar ook qua batterijduur).

En Adobe Lightroom en Photoshop CS6 zijn er ook gewoon voor de Mac. Daar zal qua werking weinig verschil in zitten. Het is waarschijnlijk alleen even wennen om de toetsenbordindeling van de Mac te gebruiken (ivm Command, Option etc.).

Ga eens naar een MediaMarkt/iCentre etc, en speel eens met een Mac, dan heb je een beetje een gevoel erbij.

Retinascherm is wel erg fijn voor fotografie denk ik.

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2014 08:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zijn we ook vanplan, morgen is hier in de stad koopavond dus wil zeker eens gaan kijken.
maar goed jullie hulp is al fijn als ik een beetje weet waar ik op kan letten.

En natuurlijk weet ik dat je een windows op apple kunt draaien maar ja dat wil je natuurlijk ook niet psies voor de dingen die jezelf zegt :)

Verwijderd

Tsja .. het scherm is eigenlijk het enige waarom ik het überhaupt zou overwegen. Maar laten we vooral niet doen alsof er geen mooie windows laptops zijn met minstens net zo'n mooi (of nog beter) scherm. Anyway, puur hobbymatig .. zou ik het er niet voor over hebben.

• SamD
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-11 10:44
Als je dan een macbook neemt, neem dan wel een retina.
Een macbook zonder retina zijn imo niet echt hele goede of mooie schermen.

Ja, spreek uit ervaring. (MBP 2011, rMBP 2013)

Verwijderd

Topicstarter
SamD schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:40:
Als je dan een macbook neemt, neem dan wel een retina.
Een macbook zonder retina zijn imo niet echt hele goede of mooie schermen.

Ja, spreek uit ervaring. (MBP 2011, rMBP 2013)
heb jij dan een dedicated VGA-kaart of onboard?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:13:
[...]

heb jij dan een dedicated VGA-kaart of onboard?
Dat maakt niet uit voor kwaliteit van het scherm.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:02:
[...]

Dat maakt niet uit voor kwaliteit van het scherm.
Dat begrijp ik, maar vraag me wel af in hoeverre het verschil gaat geven met lightroom/Photoshop..

• daaf89
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Zitten hier op de uni genoeg mensen met MacBooks, en zat gebruiken de hele dag haast niks anders dan photoshop. Net even gevraagd, zit hier iemand met een Macbook Pro Retina 13,3" (8gb werk, 256gb SSD, i5, Intel HD), en die is er ontzettend tevreden mee, en zou niks anders meer willen. Oftewel: het lijkt mij dat die Intel goed genoeg is voor een hobbyist/semi professional (zoals zij, en jouw vriendin).

Succes met de keuze!

Verwijderd

Topicstarter
daaf89 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:43:
Zitten hier op de uni genoeg mensen met MacBooks, en zat gebruiken de hele dag haast niks anders dan photoshop. Net even gevraagd, zit hier iemand met een Macbook Pro Retina 13,3" (8gb werk, 256gb SSD, i5, Intel HD), en die is er ontzettend tevreden mee, en zou niks anders meer willen. Oftewel: het lijkt mij dat die Intel goed genoeg is voor een hobbyist/semi professional (zoals zij, en jouw vriendin).

Succes met de keuze!
Thx!

Daar heb ik iets aan, nu zullen de mensen in een icentre natuurlijk altijd zeggen dat de dedicated beter is.. vandaar mijn vraag :)

• i-peter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 11:24
Ook de batterij duur van een macbook is veel hoger dan de gemiddelde niet macbook. Dat is voor mij persoonlijk wel belangrijk, dus misschien dat dit voor jou ook nog meeweegt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:29
Dan moet je wel OS X gebruiken, als je Windows draait via Bootcamp dan gaat er zo een uur / twee uur van je batterijduur af ;)

• daaf89
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
i-peter schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:47:
Ook de batterij duur van een macbook is veel hoger dan de gemiddelde niet macbook. Dat is voor mij persoonlijk wel belangrijk, dus misschien dat dit voor jou ook nog meeweegt.
Daar ben ik het mee eens, ik kan met m'n Mac (hetzelfde model als de studente waar ik het net over had) rustig een hele werk/studie dag werken, en tussendoor een aflevering van een serie kijken. Als hij vaak mee moet zoals hier, is dat misschien wel belangrijk.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:44:
Ja dat zou ik ook zeggen, maar goed nu moet ik ook eerlijk zeggen dat m'n vriendin het apple produkt erg mooi vind ;)

En tja gevoelig voor een "mooi" scherm..
Is er nog iemand die me wat meer kan vertellen over de Retina schermen met een Intel chip (on-board VGA) het is namelijk alleen zo dat je bij het duurste model een dedicated VGA-kaart krijgt (Nvidia) hoe zit het met photoshop als je de On-board gaat gebruiken bij een MacBook?
Een videokaart is al snel voldoende voor 2D applicaties als Photoshop - de videokaart wordt wel wat gebruikt om bepaalde processen te versnellen, maar nog niet zo veel. Eigenlijk is het alleen zinvol om echt te investeren in een videokaart als je stevig aan 3D gaat, zoals games.

[ Voor 6% gewijzigd door kamerplant op 15-05-2014 11:54 ]

🌞🍃

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:44
Photoshop maakt erg weinig gebruik van de GPU inderdaad, alleen bepaalde effecten (Liquify, distortions en dat soort ongein) gaan eigenlijk over de GPU, bijsnijden, filters, brushes, levels, contrast enz. gaat eigenlijk alleen over de CPU! Misschien dat de interface wel door de GPU wordt gerenderd, maar daar zou de integrated Graphics van Intel ook geen moeite mee moeten hebben :)

Zo lang je er dus een pakt met een dikke CPU kun je het model zonder GPU prima pakken :) een snelle CPU is namelijk wel erg fijn moet ik zeggen!

Verwijderd

Topicstarter
Nilsepils schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:04:
Photoshop maakt erg weinig gebruik van de GPU inderdaad, alleen bepaalde effecten (Liquify, distortions en dat soort ongein) gaan eigenlijk over de GPU, bijsnijden, filters, brushes, levels, contrast enz. gaat eigenlijk alleen over de CPU! Misschien dat de interface wel door de GPU wordt gerenderd, maar daar zou de integrated Graphics van Intel ook geen moeite mee moeten hebben :)

Zo lang je er dus een pakt met een dikke CPU kun je het model zonder GPU prima pakken :) een snelle CPU is namelijk wel erg fijn moet ik zeggen!
Mooizo dus dan zouden we met een Macbook pro Retina I7CPU met Intel graphics al een heel eind moeten komen. En idd zoals jullie aangeven is het wel erg fijn dat je met OSX icm de laptop lekker langs met een accu kunt doen..

Al zal t wel wennen zijn gezien we nu Windows gewend zijn 8)7

• i-peter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 11:24
valt best wel mee, de touch gestures komen overeen met ipad/iphone en keyboard shortcuts kan je opzoeken en zullen vrijwel het zelfde zijn cmd = ctrl. Osx zelf is even of meer gebruiksvriendelijk dan windows 7 en al helemaal dan 8.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor jullie reacties! denk dat we snel eens naar een I- winkel gaan ;)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als student kun je trouwens 6 tot 10% korting krijgen op de aanschaf. Als je zelf geen student bent, kun je ook een student-vriend meenemen ;). Laat hem of haar het kopen, maar jij trekt je PIN pas ;).

[ Voor 16% gewijzigd door kamerplant op 22-05-2014 12:07 ]

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Dat is altijd fijn ja!
moet ik eens nakijken, mn vriendin is idd net klaar met haar studie :P

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Vergeet niet dat bij de huidige generatie MBP's het geheugen is vastgesoldeerd, samen met de processor en GPU. Een upgrade kan daarom wel eens flink in de papieren lopen :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Verwijderd

Topicstarter
ow dat is dan ook lekker, achja dan maar als upgrade een nieuwe kopen als t zover is ;)
Pagina: 1