Geluid Instellen op 5.1

Pagina: 1
Acties:

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Hallo,

Ik heb onlangs nieuwe speakers en versterker gekocht en na alles te hebben geïnstalleerd heb ik hem nu aangesloten op mijn PC, echter krijg ik enkel stereo geluid en ik vroeg me af hoe ik dit op 5.1 krijg.

Setup:
Versterker: Denon AVR-X1000
Speakers: Dali Zensor 7 (2x), Zensor 3 (2x) en een Zensor Vokal.
TV: Samsung TV (weet niet welk type)

- De TV is verbonden met de versterker via HDMI.
- PC is aangesloten op TV met HDMI.
- PC is aangesloten op versterker met een 3.5mm jack naar 2x Cinch stekker (rood & zwart tulpje).

Ik maak gebruik van de onboard geluidskaart van een Asrock Z75 Pro3

Kan iemand mij helpen want ik krijg dit niet werkende :'(
Alvast bedankt!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:59

FeaR

In GoT we trust

Rood en zwart tulp/RCA is maximaal 2.0 stereo. In je wel een soort 5.1 van maken door iets als Pro Logic op de receiver in te stellen maar dan is het een upmix. Voor echt 5.1 moet je gebruik maken van HDMI, S/PDIF of als het analoog moet zes maal RCA. Al kan dat laatste je receiver niet aan. Zie ook de FAQ betreffende PC's aansluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• eSCe
Heb het inderdaad 'goed' gekregen met te upmixen.
Als ik een geluidskaart met optische uitgang gebruik zou dit wel moeten lukken veronderstel ik?
En welke zou dan aan te raden zijn of maakt dat niet veel uit qua kwaliteit?

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 10:04
PC via HMDI aansluiten op de versterker zou het moeten oplossen.

Via de 3.5mm jack ga je geen surround krijgen.

• eSCe
Zie net dat ik ook mini displayports heb op mijn hd7950, zal morgen eens kijken voor een adapter naar hdmi aangezien ik maar 1 hdmi poort heb op mijn videokaart.

Bedankt voor de hulp!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:59

CeesKees

I rest my Kees

is displayport niet alleen beeld?

Je hebt toch HDMI? Waarom niet met HDMI naar je versterker en van versterker naar de TV, ook met HDMI?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:20
CeesKees schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:52:
is displayport niet alleen beeld?

Je hebt toch HDMI? Waarom niet met HDMI naar je versterker en van versterker naar de TV, ook met HDMI?
Volgens mij kan DP ook geluid dragen. Hoe dan ook, waarom inderdaad niet gewoon via HDMI?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:05

Jag

Je receiver hoort het middelpunt te zijn voor beeld en geluid. Dus de oplossing is heel eenvoudig: met hdmi naar receiver, en dan van receiver met hdmi naar tv.

Voor het geluid van je tv kan je dan gebruik maken van ARC of extra kabel (optisch bijv).

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de hierboven gemaakte opmerkingen. Je maakt het te moeilijk. Gewoon één hdmi kabel van je pc naar de receiver leggen. En van de receiver loopt er natuurlijk ook één naar de tv.

• eSCe
Dus ik heb nu mijn HDMI op mijn versterker aangesloten en uiteraard mijn TV op mijn versterker (HDMI).

Hoe kan ik nu het beeld van mijn PC op mijn TV krijgen want het lijkt me niet te lukken.
Ook als ik mijn surround test in de windows configuratie (5.1) lijkt het te lukken maar als ik dan via winamp muziek afspeel lijkt het enkel uit mijn 2 front speakers te komen. Is dit doordat het MP3 is? ik heb het ook geprobeerd met enkele FLAC bestanden die ik heb maar dit lijkt ook niet te lukken.

Heb het ondertussen ook eens in VLC geprobeerd, met audio-uitvoer op DirectX en S/PDIF indien mogelijk maar blijft stereo.

Als iemand mij dit zou kunnen uitleggen ben ik je eeuwig dankbaar -_-'

*EDIT*

Ik heb ondertussen al beeld gekregen op mijn TV, Surrround nog niet buiten de test van windows zelf. Dit lijkt me dus software matig?

[ Voor 10% gewijzigd door eSCe op 14-05-2014 19:26 ]

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Je hebt je set nu hardwarematig goed aangesloten. Maar om echt 5.1 af te spelen moet de bron (de film of game bijvoorbeeld) wel een 5.1 geluidsspoor hebben.

De reden waarom je mp3 niet 5.1 wordt afgespeeld is omdat je versterker automatisch herkent wat voor signaal het is. In dit geval stereo, daarom wordt het alleen over de front speakers afgespeeld.

Als je dus muziek over al je speakers wil, dan moet je de versterker weer via de juiste afspeelmodus (lees de handleiding even na!) de muziek laten afspelen.

Let wel: Je hebt dan geen surround geluid, maar stereogeluid over alle beschikbare speakers.

dus er spelen 2 zaken mee:
- Is het hardwarematig goed aangesloten;
- Het audiospoor van het bestand dat je afspeelt

Edit: ik weet eigenlijk niet of er audio bestanden 5.1 gemixt zijn???

[ Voor 84% gewijzigd door Smithkj op 14-05-2014 20:14 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-11 16:58
Probeer eens een live DVD van een concert af te spelen, of anders de gemiddelde 720p rip van een serie. Je receiver moet dan direct op Dolby Digital 5.1 schieten :)

• eSCe
Ik heb het al geprobeerd met oa 1080p rips maar werkt niet dus ik vermoed dat het iets software matig zal zijn. Ik zal morgen eens proberen mijn drivers te updaten. Is er misschien iets in catalyst control center die ik over het hoofd zie.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:05

Jag

Ja een ac3 stream eruit krijgen is best lastig. Advies: alle codec packs eraf en media player classic home cinema als player.
Pagina: 1