Sapphire HD7950 is ermee gestopt.

Pagina: 1
Acties:

• MarlonB
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12-2024
Gisteren was ik een beetje Marvell Heroes aan het spelen ... toen ik plots een stel mooite strepen over mijn beeld kreeg in de computer compleet vastliep. Na het herstarten van de computer hoorde ik hem booten, maar ik kreeg geen signaal meer naar het beeldscherm. Half uurtje later nog eens geprobeerd, toen starte ie weer.

Mijn eerste gedachte was overhitting GPU, dus heb ik temp monitoring aangezet. 2 uur geinternet zonder enig probleem ... ik start Marvell Heroes en hij crashed weer na een paar seconden ... kaart was nog geen 60 graden.

Sindsdien start de computer helemaal niet meer, ik typ nu hier dankzij mijn oude 8800GT die nog in de la lag. Maar de Sapphire geeft geen beeld.

Aangezien ik 410 eurie voor dit kaartje betaald (wel alweer 2 jaar geleden) dus ik hoop stiekem dat het ergens anders aan ligt ... bijvoorbeeld de voeding :)

Ik heb een nexus nx-6000 r3 voeding (http://www.informatique.nl/pdf/nx-6000r3.pdf).

Hardware monitor ITE IT8728
Voltage 0 1.04 Volts [0x57] (CPU VTT)
Voltage 1 3.40 Volts [0xAC] (VCC3)
Voltage 2 11.98 Volts [0xF4] (+12V)
Voltage 3 5.12 Volts [0xF9] (+VCC)
Voltage 5 1.02 Volts [0x55] (CPU VCORE)
Voltage 6 1.50 Volts [0x7D] (DRAM)
Voltage 7 3.34 Volts [0x8B] (+3.3V)

De voltages lijken me voldoende ... maar zou het stiekem aan de PSU kunnen liggen?
Iemand nog tips wat ik kan proberen?

Verwijderd

hang er dan eens een andere voeding aan kan je het meteen uitsluiten :-)

• MarlonB
Tja ... had ik die maar rondliggen :)
Bedenk met net dat ik nog een oude case heb staan met 550W ... eens kijken of die dat trekt ... en of die monster van een kaart erin past.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Voltages kun je het beste meten met een multimeter, via software werkt in veel gevallen niet goed.
Bedenk met net dat ik nog een oude case heb staan met 550W ... eens kijken of die dat trekt ... en of die monster van een kaart erin past.
Beste optie is om die 550W voeding (hopelijk geen 'plofmerk') in je huidige PC te hangen en dan te kijken.

Overigens, een kaart hoeft niet heet te zijn om te crashen. Kan ook defect (video)geheugen zijn, of een ander onderdeel dat te heet word (waar mogelijk geen temperatuur sensor zit, bijvoorbeeld de VRM's van de kaart).

Betreft het overigens een factory-overclocked kaart? Soms (heel vaak) wil het helpen om de snelheid van de kaart terug te schroeven naar de normale waardes voor die serie. Factory-OC's willen nog wel eens instabiel worden.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 18:21
Draai Furmark om te stressen :-) Zou het reproduceren makkelijk moeten maken. En een GOEDE voeding gebruiken, geen Sweex oid!

There is no replacement for displacement!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
_eXistenZ_ schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:38:
Draai Furmark om te stressen :-) Zou het reproduceren makkelijk moeten maken. En een GOEDE voeding gebruiken, geen Sweex oid!
offtopic:
Als je Sweex of Trust componenten gebruikt, ben je naar mijn mening niet eens welkom hier :9

Dat je PSU GPU altijd gewerkt heeft, en 'ineens' kapt tijdens het spelen duidt niet direct op je PSU. Kijk eens fysiek naar je kaart? Geen gebarsten caps?

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Als je bijvoorbeeld een werkende voeding zou willen lenen, is het handig je woonplaats te vermelden. Zijn misschien geen standaardregels maar dat zou nu misschien wel handig zijn. Misschien woont er een behulpzame Tweaker in de buurt.

Heb je al eens met de drivers zitten pielen? Ik had laatst bijvoorbeeld ook dat mn computer steeds crashte een minuut na opstarten (totaal niet jouw probleem, maar als voorbeeld) en ik verdacht natuurlijk meteen de enigszins verouderde voeding of misschien geheugen, maar toen lag het aan nVidia's brakke Streaming Service voor Shield consoles (en elke Android telefoon overigens, waar ik het dus ook mee uitprobeerde). Les geleerd: maak niet uit welke fabrikant, drivers kunnen altijd bagger zijn! :P

Probeer ook eens andere game? Misschien ligt het gewoon aan de game, dat gebeurt ook wel eens. Dan moet je de oplossing ook meer in de drivers gaan zoeken (oudere installeren bijvoorbeeld)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• TahlilciTurk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-11-2022
Op youtube zag ik iemand met soort gelijke probleem en die blijkt kapotte kapasietators te hebben .Heeft die kapasietators zelf vervangen en was de kaart weer goed.Dus ,uit elkaar halen en inspecteren.

En ik ook heb problemen met mijn amd gpu .Driver updates gedaan uiteraard.Het is een HD6970 van Club 3D .Schoone windows geinstalleerd,gpu uitelkaar gehaald ,nieuwe pasta erop.Terwijl onboard gpu van mobo zowel tv als windows media player tegelijk kan spelen bij amd crasht het na 5 minuten dan gaat de monitor op stanby ,pc blijft draien,geen geluid,kan niet naar windows hoe dan ook ,moet handmatig uitzetten.Bij crash punt is de temp van gpu 40 graden celcius op 13% load. PC specs: W 7 ultimate 64 bit/ intel 520 series ssd / ram 12G @ 1600 / psu 1000W 80 plus / mobo Gigabyte GA-EX58-UD5 / Haupauge HDVR 4000/ niets is ooit overclocked.

Ik weet niet of het gepast is over mijn eigen probleem te hebben maar dit draad leekt op mijn probleem dus wilde ik geen nieuwe starten.

• EG Mike
TahlilciTurk schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:44:
Op youtube zag ik iemand met soort gelijke probleem en die blijkt kapotte kapasietators te hebben .Heeft die kapasietators zelf vervangen en was de kaart weer goed.Dus ,uit elkaar halen en inspecteren.
Verdomme, zit mn macbook onder de koffie. Bedankt he

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb ook zo'n Sapphire 7950 en heb wel eens een vergelijkbaar probleem gehad.
Bij mij gebeurde het ook onder belasting en leek het aan de positionering in het PCI-E slot te liggen. De kaart is nogal zwaar en hangt een beetje scheef in het slot. Door hem een beetje (provisorisch) te ondersteunen is het probleem (meestal) opgelost. Heb het probleem nu al een paar maand niet meer gehad (afkloppen ;) ).
Blijkbaar door warmte (uitzetting) treedt het issue eerder op (waarschijnlijk even geen contact meer met een van de PCI-E conductors).

Verwijderd

TahlilciTurk schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:44:

En ik ook heb problemen met mijn amd gpu .Driver updates gedaan uiteraard.Het is een HD6970 van Club 3D .Schoone windows geinstalleerd,gpu uitelkaar gehaald ,nieuwe pasta erop.Terwijl onboard gpu van mobo zowel tv als windows media player tegelijk kan spelen bij amd crasht het na 5 minuten dan gaat de monitor op stanby ,pc blijft draien,geen geluid,kan niet naar windows hoe dan ook ,moet handmatig uitzetten.Bij crash punt is de temp van gpu 40 graden celcius op 13% load. PC specs: W 7 ultimate 64 bit/ intel 520 series ssd / ram 12G @ 1600 / psu 1000W 80 plus / mobo Gigabyte GA-EX58-UD5 / Haupauge HDVR 4000/ niets is ooit overclocked.

Ik weet niet of het gepast is over mijn eigen probleem te hebben maar dit draad leekt op mijn probleem dus wilde ik geen nieuwe starten.
3e topic die je probeert over te nemen, maak je eigen aan ofzo...

@TS, probeer het eens met andere games ofzo, of een benchmark, zoals heaven benchmark.
als hij hierin ook vastloopt dan ligt het waarschijnlijk aan het systeem...
en misschien kan je proberen de kaart te underclocken, en kijken of je hem dan stabiel krijgt.
de voltages in software is niet heel betrouwbaar, dus dat zegt niet zo veel.
heb je nog een ander systeem waar je de kaart in kan stoppen toevallig?

• MarlonB
Heb de kaart meerdere malen eruit gehaald en er weer ingestopt ... geduwd, getrokken en gevloekt.
Ik krijg er geen beeld meer op. Kan dan ook helaas niet de kaart stress-testen, ik zie niks :)

Wat ik wel nog kan doen is hem in de 2de pcie slot steken ... had ik nog niet eerder aan gedacht ... bedankt Vinnie!

Als ik de kaart bekijk, zie niks verbrand .. vind wel de solderingen wat dof. Mijn 8800GT heeft ook ooit de geest gegeven (daarom de sapphier gekocht), was een bekende kwaal met slechte solderingen. Die heb ik toen gestript en in de oven gelegd ... en wonder boven wonder gebruik ik hem nu :)
Misschien deze ook eens extra goed schoonmaken en eens opbakken.

Baal er wel enorm van dat ik geen garantie meer op deze dure high-end kaart heb ... 2 jaar garantie ... 2 jaar en 3 maanden geleden gekocht :S

Verwijderd

zou toch eens contact opnemen met de fabrikant, want je mag natuurlijk wel verwachten dat je videokaart wat langer mee gaat.. misschien willen ze iets met coulance regelen ofzo.
er zit (naar mijn weten) namelijk een verwachte levensduur aan producten, en 2 jaar is wel heel kort voor een videokaart natuurlijk.
dus ik zou wel even een mailtje of belletje naar de fabrikant doen, misschien willen die wel iets regelen met je.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MarlonB schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 15:17:
Heb de kaart meerdere malen eruit gehaald en er weer ingestopt ... geduwd, getrokken en gevloekt.
Ik krijg er geen beeld meer op. Kan dan ook helaas niet de kaart stress-testen, ik zie niks :)

Wat ik wel nog kan doen is hem in de 2de pcie slot steken ... had ik nog niet eerder aan gedacht ... bedankt Vinnie!

Als ik de kaart bekijk, zie niks verbrand .. vind wel de solderingen wat dof. Mijn 8800GT heeft ook ooit de geest gegeven (daarom de sapphier gekocht), was een bekende kwaal met slechte solderingen. Die heb ik toen gestript en in de oven gelegd ... en wonder boven wonder gebruik ik hem nu :)
Misschien deze ook eens extra goed schoonmaken en eens opbakken.

Baal er wel enorm van dat ik geen garantie meer op deze dure high-end kaart heb ... 2 jaar garantie ... 2 jaar en 3 maanden geleden gekocht :S
http://www.consuwijzer.nl...ten-in-de-garantieperiode
Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
Zo'n kaart mag wel 3 jaar mee gaan. Zeker voor die prijs.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

zo, die is kapot.

• MarlonB
Ook in de andere pcie slot doet ie niks, ook nog even in die andere case met 550W voeding geprobeerd .. niks.

Denk dat ik time of death maar moet gaan noteren en hopen op een schappelijk aanbod van de webshop waar ie vandaan komt.

• EG Mike
Heb je de kaart nog fysiek geïnspecteerd zoals ik voorstelde? Geen gebarsten capacitors?

Edit: Dit dus

Afbeeldingslocatie: http://poolhem.se/video/leaking_capacitors.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door EG Mike op 16-05-2014 09:50 ]

• MarlonB
Ik zal eens inspecteren op barstjes ;)

Heb inmiddels contact gehad met de verkoper ... ze willen niks voor me doen omdat ie 3 maanden buiten garantie valt.

Mooi is dat .... kaart van 410 euro. Duurste kaart die ik ooit gehad hebt, maar tevens ook het snelste kapot van allemaal en geen coulance van leverancier of verkoper.

Iemand een idee hoe ik non-conformiteit kan bewijzen?
Pagina: 1