Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Ik was eens benieuwd hoe jullie de juiste belichting kiezen bij het maken van een portret. Ik zelf heb mijn camera eigenlijk altijd in diafragma voorkeuze stand staan, en daarbij de lichtmeter op het hele frame.

Als de zon achter het onderwerp is en daarmee een mooie licht rand om het onderwerp maakt, dan is het onderwerp zelf snel onderbelicht. Kies je dan voor spot meter, center weighted meter of zet je een paar stappen naar voren om je frame te vullen met het onderwerp en gebruik je dan het "exposure lock" knopje?

Zelf maak ik nog niet zo lang portret foto's en heb ik laatst een "shoot" op de hei gedaan voor een bevriend stel. Hierbij ben ik aan het einde van de dag gegaan, zodat het licht zachter en lager was. En heb ik gezorgd dat ze met hun gezicht naar de zon gericht stonden. (foto's staan hier)

Wat is jullie workflow of wat kun je kwijt aan ervaringen hierover? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Foto's niet gechecked, maar gezicht naar de zon zou ik niet aanraden wegens allemaal toegeknepen oogjes |^). Beter is de zon op 45° laten invallen en dan een reflectiescherm om de schaduwzijde op te lichten.

Edit:
Zon achter het onderwerp en inflitsen is ook mogelijk. In dat geval doe je spotmetering op het onderwerp met een zo hoog mogelijke sluitertijd (om de achtergrond zo weinig mogelijk te overbelichten). De ttl flitser zorgt dan wel dat je onderwerp goed belicht is :^).

[ Voor 40% gewijzigd door moozzuzz op 13-05-2014 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Inflitsen met tegelicht doet wonderen. Anders onder een andere hoek zoals moozzuzz zegt en evt. een 'slaafje' met een reflectiescherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-03-2023
moozzuzz schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:07:
Foto's niet gechecked, maar gezicht naar de zon zou ik niet aanraden wegens allemaal toegeknepen oogjes |^). Beter is de zon op 45° laten invallen en dan een reflectiescherm om de schaduwzijde op te lichten.

Edit:
Zon achter het onderwerp en inflitsen is ook mogelijk. In dat geval doe je spotmetering op het onderwerp met een zo hoog mogelijke sluitertijd (om de achtergrond zo weinig mogelijk te overbelichten). De ttl flitser zorgt dan wel dat je onderwerp goed belicht is :^).
Misschien had je beter wel even de foto's kunnen checken, want ik zie geen toegeknepen oogjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik werk zelf ook meestal op A met matrixmeting Afhankelijk van de situatie geef ik meer of minder licht met de exposure compensation button (+ of -)

Je foto's zien er trouwens prima belicht uit!

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:57
Anne87 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:22:
[...]

Misschien had je beter wel even de foto's kunnen checken, want ik zie geen toegeknepen oogjes.
Nee, maar over het algemeen is het wel aan te raden.

Nu heeft Zanniebal bewust de foto's aan het einde van de dag gemaakt, zodat de zon wat lager en zachter was, maar als je een portret foto op het midden van de dag maakt is de kans op geknepen oogjes wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet in dat soort situaties altijd in Manual. Jij weet wat je wil, de camera niet. De camera wil alleen maar 17% grijs of zo. Verder doet een reflector/diffuser wonderen bij geposeerde shots, maar daar heb je inderdaad snel een hulpje bij nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik ga binnenkort ook een eerste poging portretfotografie maken in de buitenlucht. Weet nog niet wat de setting wordt (misschien urban, misschien in het bos), maar dat is dus even afwachten nog.

Nu heb ik die dag geen 'slaafje' om de reflector (die ik overigens ook nog niet heb) vast te houden.
Ik zag op internet wel een soort van stoffen softbox voor om de flitser heen. Is dat wellicht een optie om in te flitsen i.p.v. een reflector te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het is net wat je zelf mooi vindt. Ik plaats de zon bijna altijd achter het onderwerp en kies een exposure die zorgt voor goede huidtinten (niet overbelicht/onderbelicht). Wat er met de achtergrond gebeurt maakt mij niet zoveel uit dan, die wordt vaak wat helderder of soms zelfs overbelicht. De gloed om de persoon/personen en geen dichtgeknepen ogen zijn een groot voordeel hiervan. Paar voorbeelden van dat soort foto's.

Spot meter vind ik niet zo handig, dat ding schiet alle kanten op als je verkeerd richt (afhankelijk van hoe groot het meetgebied). Ik schiet manual, ga in eerste instantie uit van de lichtmeter, speel hier wat mee tot ik een goede exposure tegenkom, en knal dan door.

Zorg ook voor een groot diafragma (f/1.4 - f/2.2 vind ik het mooist met portretten). Althans, dat is mijn stijl en zorgt voor een rustige achtergrond, sommige fotografen willen juist de achtergrond er meer bij betrekken.

[ Voor 22% gewijzigd door Nordlys op 28-05-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Het gaat mij voornamelijk ook om de persoon. Wil de achtergrond er inderdaad nog niet bij betrekken.
Eerst oefenen met het juist kaderen en focussen :)

Vind de bruidsfoto's zoals jouw voorbeelden erg sprekend voor wat ik zoek. Zal daar eens mee gaan spelen.

Maar zo'n softbox? Geldverspilling (al kost het maar 2 tientjes)? Of stiekem toch nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nuttig zou ik het niet willen noemen; meer afhankelijk van stijl. Ik houd persoonlijk meer van natuurlijk licht en zal een softbox dus ook (vrijwel) niet gebruiken. Als jou het wel wat lijkt qua stijl, dan zou ik het zeker proberen. Het is wel meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Op ebay en consoorten wel een stukje goedkoper denk ik. Zou je ze dan op een externe flitser zetten of op je interne flitser. Het maakt je licht in elk geval "softer" :^). Afhankelijk van lichtomstandigheden en sfeer wil je niet of wel flitsen, dus dat is de eerste vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Aangezien het mijn eerste poging wordt, heb ik dus met beiden geen ervaring. Zag op internet ook wat DIY softboxen, dus zal het daar anders eerst eens mee proberen. Bevalt het niet, dan scheelt me dat ook weer 20 euro (of minder op Ebay).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In natuurlijk licht ziet kunstmatig licht er nogal snel "kunstmatig" (duh) uit naar mijn mening. Inflitsen kan wel handig zijn om de donkerste schaduwen wat in te vullen. Ik gebruik vaak rond de -2 flitscompensatie. Met meer flits ziet het er al snel uit alsof de persoon in een achtergrond is gefotoshopped. Zeker als de zon duidelijk achter de persoon staat. De richting van het licht klopt dan gewoon niet. Niet iedereen ziet dat, of stoort zich eraan, maar ik vind snel het nep overkomen.
Voor een goede belichting van het gezicht is spot metering wel de aangewezen methode. Dan moet je inderdaad wel goed richten (duh) en het gebied voor de spot metering niet te groot instellen (als je camera die optie heeft). Als je eenmaal weet welke sluitetijd je ongeveer moet pakken kan je, zo nodig, switchen naar manual voor meer controle.
Softboxen en reflectors verdienen wat mij betreft de voorkeur boven direct flitslicht, maar dan nog geldt: don't overdo it! Het gaat echt alleen om het ietwat invullen van de schaduwen.
Dit is uiteraard mijn mening, gebaseerd op mijn smaak. Ga vooral lekker experimenteren en oefenen. Dan merk je vanzelf wel wat werkt en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Top! Duidelijk :)

Dan ga ik het eerst gewoon zonder softbox proberen. Mijn eerste 'slachtoffer' heeft al aangegeven me vaker te willen helpen, dus dan kunnen we dat eventueel later een keer proberen. :) Neem mijn flitser uiteraard wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audio.gio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 12:33

audio.gio

Guestlist member

We zijn al weer wat weken verder, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat. 8)
Pagina: 1