Postcode check; hoe werkgebied vaststellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 10:07
Voor een nieuwe website moet ik een postcode check maken, die bekijkt of de ingevoerde postcode binnen het werkgebied valt. Dat bracht me op het volgende vraagstuk; hoe ga ik programmatisch opslaan wat het werkgebied is?

De oplossing die me tot zover het beste lijkt is om een lijst aan te leggen van alle plaatsen binnen het werkgebied. Met een API zoals (bijv.) http://www.postcodeapi.nu/ kun je ophalen bij welke plaats de ingevoerde postcode hoort. Even kijken of die voorkomt in de lijst met plaatsen binnen het werkgebied en klaar! Het werkgebied dat de klant in eerste instantie heeft; bestaat slechts uit 3 gemeenten. Dus het aantal plaatsen zal (natte vingerwerk) misschien 10 of 12 zijn. Moet te doen zijn dus!

Echter word het wat lastiger als het werkgebied vergroot word natuurlijk en is het aanvullen van een lijst met plaatsen op een gegeven moment monnikenwerk. Misschien kun je tegen die tijd heel makkelijk spreken van uitbreiding op provincie-niveau. Dat zou een stuk makkelijker zijn.

Is mijn oplossing in eerste instantie de beste, of moet ik verder kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou denk ik gewoon vastleggen welke postcodes er in 'n werkgebied vallen ('n lijst met postcode van/postcode tot ergens in 'n database), en kijken of de ingevoerde postcode er binnen valt. Je eigen oplossing zou overigens ook prima werken, maar klinkt als meer (onnodig) werk. Eventueel zou je ook een werkgebied kunnen bepalen door met coordinaten te werken en een straal te bepalen maar ook dat klinkt onnodig complex.

Postcode data is trouwens ook gratis te downloaden via b.v. http://www.postcodedata.nl/download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
Je kan er voor kiezen om alleen naar de cijfers van de postcode te kijken.
Dan voeg je meteen een hele wijk of dorp toe.

Dan is het simpel. Leg een lijst met postcodes aan die tot het werkgebied horen. En check of de input overeenkomt met de lijst.

Werkgebied vergroten is een kwestie van die lijst aanvullen. Aangezien dat maar zelden zal gebeuren lijkt me dat je dit prima handmatig kan doen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Desnoods kun je Google gebruiken om een postcode om te zetten naar een lengte- en breedtegraad. De makkelijkste oplossing lijkt me om gewoon die lengte- en breedtegraad op te slaan en de gebruiker in te laten vullen op welke straal hij wil opereren. Je kan vervolgens redelijk simpel bij het zoeken de plaatsnaam/postcode geocoden (of uit je cache halen, wel zo handig) en in een query alle records ophalen die binnen de opgegeven afstand liggen.

Als je echt op plaatsniveau zou willen werken kun je dat beter op gemeenteniveau doen, maar dan zit je er dus wel mee dat mensen actief heel wat vinkjes moeten gaan zetten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 05:17

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je moet het werk gebied beter voor je zelf definiëren. Op basis daarvan zijn meerdere oplossing. Denk hierbij op basis van plaats, locatie of wat dan ook.
Wij (verzekeringen) gebruiken postcode ranges om gebieden te beheren. Postcode 2222aa-2400zz = x. Als klein voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 14:16

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik weet niet om hoeveel klanten, en dus postcodes / postcodegebieden het zou gaan. Maar ik denk toch dat ik zou gaan voor een postcodetabel.

Dan kan je met een simpele select kijken of de postcode bij die klant / dat werkgebied behoord,en je kan vrij eenvoudig postcodes toevoegen / verwijderen, mocht een werkgebied wijzigen.

Het kan voorkomen dat er een "gat" in het gebied zit, waardoor de afstand methode van NMe, en de hiervoor genoemde "van-tot" gebieden niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
TheNephilim schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:39:
Voor een nieuwe website moet ik een postcode check maken, die bekijkt of de ingevoerde postcode binnen het werkgebied valt. Dat bracht me op het volgende vraagstuk; hoe ga ik programmatisch opslaan wat het werkgebied is?
Wat is voor de klant dan de definitie van "werkgebied"? Een postcode is slechts een locatie, een werkgebied kan een serie postcodes, een afstand tot een punt of een box van geocoordinaten (of combinaties hiervan) zijn. Dus dat is denk ik de eerste vraag die je de klant moet stellen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
[ti] schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:00:
Ik zou denk ik gewoon vastleggen welke postcodes er in 'n werkgebied vallen ('n lijst met postcode van/postcode tot ergens in 'n database), en kijken of de ingevoerde postcode er binnen valt. Je eigen oplossing zou overigens ook prima werken, maar klinkt als meer (onnodig) werk. Eventueel zou je ook een werkgebied kunnen bepalen door met coordinaten te werken en een straal te bepalen maar ook dat klinkt onnodig complex.

Postcode data is trouwens ook gratis te downloaden via b.v. http://www.postcodedata.nl/download/
De postcode data downloaden doe ik liever niet, dat moet je blijven bijwerken en er zij online API's die je al dat werk uit handen nemen.
RocketKoen schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:04:
Je kan er voor kiezen om alleen naar de cijfers van de postcode te kijken.
Dan voeg je meteen een hele wijk of dorp toe.

Dan is het simpel. Leg een lijst met postcodes aan die tot het werkgebied horen. En check of de input overeenkomt met de lijst.

Werkgebied vergroten is een kwestie van die lijst aanvullen. Aangezien dat maar zelden zal gebeuren lijkt me dat je dit prima handmatig kan doen.
Ik verwacht dat mijn klant komt met een lijstje aan plaatsen, of erger nog; hij zal globaal een regio noemen en zich niet realiseren dat het wat preciezer zal moeten.

Maar dat is een opties; de postcodes binnen het werkgebied. Ik neem aan dat ik me dan kan beperken tot de eerste 4 cijfers?
NMe schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:04:
Desnoods kun je Google gebruiken om een postcode om te zetten naar een lengte- en breedtegraad. De makkelijkste oplossing lijkt me om gewoon die lengte- en breedtegraad op te slaan en de gebruiker in te laten vullen op welke straal hij wil opereren. Je kan vervolgens redelijk simpel bij het zoeken de plaatsnaam/postcode geocoden (of uit je cache halen, wel zo handig) en in een query alle records ophalen die binnen de opgegeven afstand liggen.

Als je echt op plaatsniveau zou willen werken kun je dat beter op gemeenteniveau doen, maar dan zit je er dus wel mee dat mensen actief heel wat vinkjes moeten gaan zetten.
Ik ben bang dat een straal te globaal is, maar ik zal het voorstellen. Mijn best-guess is dat hij liever met plaatsnamen wil gaan werken. Zoals ik al aangaf zullen dat er in eerste instantie niet zoveel zijn, maar dat is wel lastig als het werkgebied groter word natuurlijk.
Douweegbertje schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:07:
Je moet het werk gebied beter voor je zelf definiëren. Op basis daarvan zijn meerdere oplossing. Denk hierbij op basis van plaats, locatie of wat dan ook.
Wij (verzekeringen) gebruiken postcode ranges om gebieden te beheren. Postcode 2222aa-2400zz = x. Als klein voorbeeld.
Zijn postcodes wel zo netjes opgebouwd dat je een 'range' zou kunnen kiezen? Naar mijn idee krijg je dan een heel 'puntig' werkgebied.
GateKeaper schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:25:
Ik weet niet om hoeveel klanten, en dus postcodes / postcodegebieden het zou gaan. Maar ik denk toch dat ik zou gaan voor een postcodetabel.

Dan kan je met een simpele select kijken of de postcode bij die klant / dat werkgebied behoord,en je kan vrij eenvoudig postcodes toevoegen / verwijderen, mocht een werkgebied wijzigen.

Het kan voorkomen dat er een "gat" in het gebied zit, waardoor de afstand methode van NMe, en de hiervoor genoemde "van-tot" gebieden niet gaan werken.
Ook nog een mogelijkheid inderdaad; iets uitgebreider dan gewoon plaatsnamen, maar toch minder bewerkelijk en makkelijker uitbreidbaar. Maar ik neem aan dat je hier dan op de eerste 4 cijfers doelt toch?
Hydra schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:35:
[...]

Wat is voor de klant dan de definitie van "werkgebied"? Een postcode is slechts een locatie, een werkgebied kan een serie postcodes, een afstand tot een punt of een box van geocoordinaten (of combinaties hiervan) zijn. Dus dat is denk ik de eerste vraag die je de klant moet stellen.
De klant heb ik er nog niet over gesproken. Ik kom het tegen in de eerste concepten voor een layout en bedacht om meteen maar even te gaan rondkijken wat de mogelijkheden zijn. Heb er zelf nog geen ervaring mee, dus maar eens vragen aan m'n mede-Tweakers.

---

Onder aan de streep hebben we dus onderstaande mogelijkheden:

1. Straal van werkgebied bepalen en afstand berekenen

2. Lijst van gemeenten of plaatsen aanleggen.

3. Postcode tabel aanleggen

Eerst maar eens met de klant overleggen; het is alleen geen 'directe' klant van mij. Optie 2 was in eerste instantie wat ik zelf in gedachten had. Optie 1 is misschien ruw; ik verwacht dat de klant preciezer wil kunnen zeggen welke plaats wel en niet. Optie 3 is netter dan plaatsnamen gaan opslaan, ook geschikter als het werkgebied groter word denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Er kan gewoon niks zinnigs over gezegd worden voordat jij weet wat een 'werkgebied' is. Dat kan prima gewoon een straal zijn, maar het kunnen ook vooraf verdeelde 'rayons' op postcodegebieden zijn en dan is een straal weer compleet nutteloos (een straat verderop kan dan in een ander rayon zitten).

Ik vind het overigens wel komisch hoeveel mensen hier meteen met een oplossing komen zonder te weten wat nu precies de vraag is. En dan vraagt men zich af waarom zoveel softwareoplossingen niet doen wat de klant wil :P

[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 14-05-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TheNephilim schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:15:
[...]

Ik ben bang dat een straal te globaal is, maar ik zal het voorstellen. Mijn best-guess is dat hij liever met plaatsnamen wil gaan werken. Zoals ik al aangaf zullen dat er in eerste instantie niet zoveel zijn, maar dat is wel lastig als het werkgebied groter word natuurlijk.
Dat kan best vervelende situaties opleveren. Neem even Eindhoven als voorbeeld. De gemeente Eindhoven bestaat alleen uit de stad zelf. Daaromheen heb je tig kleinere gemeentes zoals Veldhoven, Nuenen, Best, Son en Breugel, Geldrop, enz. De ene gebruiker zal vervolgens Eindhoven aanvinken als zijn werkgebied en verwachten dat hij ook vindbaar is in die andere gemeentes terwijl de ander wel "gewoon" netjes al die andere gemeentes aanvinkt. Een van onze klanten zit toevallig precies met ditzelfde dilemma. En ik zeg "dilemma" omdat de straal gebruiken óók niet sluitend is, bijvoorbeeld voor gemeentes vlakbij een rivier waarbij ik me voor kan stellen dat iemand wél wil opereren aan de ene kant van het water, maar niet aan de andere kant.

Ik denk dat de beste oplossing een combinatie is. Laat mensen inderdaad hun werkgebied aanvinken, maar selecteer zélf al alle gemeentes binnen een bepaalde straal van de thuisgemeente. Als de gebruiker die gemeentes niet wil, dan kan hij ze uitvinken, maar dat is waarschijnlijk voor het gros van je gebruikers alsnog een tijdbesparing.

Ik zou wel écht willen aanraden om gemeenten te gebruiken in plaats van plaatsnamen. Volgens Wikipedia zijn er momenteel 403 gemeenten in Nederland, maar er zijn blijkbaar zo'n 7000 plaatsen. Een selectievak met 400+ opties lijkt me al erg genoeg zonder dat je dat nog verder uitbreidt. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:16
In ons systeem hanteren wij werkgebieden mbv postcode getallen.
Van tm.
Makkelijk te controleren en de klant heeft dan een inzicht in welke plaatsen/gemeenten hij z'n diensten aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:49

PeaceNlove

Deugleuter

Wat ik zou doen is de postcode geocoderen tegen de PDOK geocodeerservice
bijv: http://geodata.nationaalg.../Geocoder?zoekterm=3561KN

Dan krijg je het coordinaat van de gevonden postcode, plaats, gemeente, provincie en dan kun je op basis daarvan je vergelijking maken. Dan hoef je zelf alleen nog maar een lijst bij te houden van alle gemeenten die je tot je werkgebied rekent en daar vergelijk je dus op. (wel ieder jaar op 1 januari de fuserende gemeentes verwerken).
Over PDOK

Publieke Dienstverlening Op de Kaart (PDOK) is een centrale voorziening voor het ontsluiten van geodatasets van nationaal belang. Dit zijn actuele en betrouwbare gegevens voor zowel de publieke als private sector. PDOK stelt digitale geo-informatie als dataservices en bestanden beschikbaar. De meeste PDOK diensten zijn gebaseerd op open data en daarom voor iedereen vrij beschikbaar.
PDOK is daarom ook te verkiezen boven Google voor dit soort klusjes IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NMe schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:26:
Volgens Wikipedia zijn er momenteel 403 gemeenten in Nederland, maar er zijn blijkbaar zo'n 7000 plaatsen.
2500 plaatsen. ;) Nog steeds te veel en gemeente is uberhaupt voor veel toepassingen handiger dan plaats. De gemeentelijst is wellicht al te filteren op straal / provincie / aangrenzend aan eerdere selectie / etc.

Maar zorg nou vooral eerst dat de definitie van werkgebied geregeld is. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:49

PeaceNlove

Deugleuter

Optie 4 kan ook zijn dat je een spatial database gaat gebruiken (PostGres&PostGIS), Oracle Spatial, Spatialite en daarin je werkgebieden als (multi) polygon gaat opslaan. Dus een werkgebied is een polygon.
Doe je vervolgens een ruimtelijke query op je werkgebieden tabel met de X,Y van het geocodeerverzoek van mijn vorige post en je krijgt te zien of de aangevraagde postcode binnen het werkgebied valt.
De klant kan zelf de werkgebieden beheren met software als Quantum GIS, ArcGIS Desktop en daarmee is een definitie van wat een werkgebied is opgelost.

Ik besef me dat dit waarschijnlijk iets is waar te klant totaal niet op zit te wachten, maar het is technisch wel de meest mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Hydra schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:52:
Er kan gewoon niks zinnigs over gezegd worden voordat jij weet wat een 'werkgebied' is. Dat kan prima gewoon een straal zijn, maar het kunnen ook vooraf verdeelde 'rayons' op postcodegebieden zijn en dan is een straal weer compleet nutteloos (een straat verderop kan dan in een ander rayon zitten).

Ik vind het overigens wel komisch hoeveel mensen hier meteen met een oplossing komen zonder te weten wat nu precies de vraag is. En dan vraagt men zich af waarom zoveel softwareoplossingen niet doen wat de klant wil :P
Ik wilde in dit geval te klant voor zijn, dus eerst uitzoeken welke manieren er zijn en dan een advies uitbrengen. De klant in dit geval heeft al weinig research naar zijn eigen business-model gedaan, dus ik verwacht dat hij hier ook niet over nagedacht heeft.

Haha, nou mijn insteek was vooral het vinden van de verschillende manieren en dat is gelukt! :p
NMe schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:26:
[...]

Dat kan best vervelende situaties opleveren. Neem even Eindhoven als voorbeeld. De gemeente Eindhoven bestaat alleen uit de stad zelf. Daaromheen heb je tig kleinere gemeentes zoals Veldhoven, Nuenen, Best, Son en Breugel, Geldrop, enz. De ene gebruiker zal vervolgens Eindhoven aanvinken als zijn werkgebied en verwachten dat hij ook vindbaar is in die andere gemeentes terwijl de ander wel "gewoon" netjes al die andere gemeentes aanvinkt. Een van onze klanten zit toevallig precies met ditzelfde dilemma. En ik zeg "dilemma" omdat de straal gebruiken óók niet sluitend is, bijvoorbeeld voor gemeentes vlakbij een rivier waarbij ik me voor kan stellen dat iemand wél wil opereren aan de ene kant van het water, maar niet aan de andere kant.

Ik denk dat de beste oplossing een combinatie is. Laat mensen inderdaad hun werkgebied aanvinken, maar selecteer zélf al alle gemeentes binnen een bepaalde straal van de thuisgemeente. Als de gebruiker die gemeentes niet wil, dan kan hij ze uitvinken, maar dat is waarschijnlijk voor het gros van je gebruikers alsnog een tijdbesparing.
De klant is de enige die een werkgebied zal moeten bepalen. Bezoekers van de website alleen een postcode check gedaan, dus hoeven ze niks aan te vinken. Het moet wel zo zijn dat de klant zelf z'n werkgebied moet kunnen aanpassen, dus zul je wel enigszins rekening moeten houden met een 'domme' gebruiker.
Ik zou wel écht willen aanraden om gemeenten te gebruiken in plaats van plaatsnamen. Volgens Wikipedia zijn er momenteel 403 gemeenten in Nederland, maar er zijn blijkbaar zo'n 7000 plaatsen. Een selectievak met 400+ opties lijkt me al erg genoeg zonder dat je dat nog verder uitbreidt. :P
Iets teveel van het goede inderdaad, plaatsnamen (maar ook gemeentes) gaat dus al snel lastig worden :o
PeaceNlove schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:38:
Wat ik zou doen is de postcode geocoderen tegen de PDOK geocodeerservice
bijv: http://geodata.nationaalg.../Geocoder?zoekterm=3561KN

Dan krijg je het coordinaat van de gevonden postcode, plaats, gemeente, provincie en dan kun je op basis daarvan je vergelijking maken. Dan hoef je zelf alleen nog maar een lijst bij te houden van alle gemeenten die je tot je werkgebied rekent en daar vergelijk je dus op. (wel ieder jaar op 1 januari de fuserende gemeentes verwerken).
Hey, die kende ik niet! :o Dat ziet er erg handig uit en daarnaast is het met die gegevens heel makkelijk om te schakelen tussen een 'type' werkgebied. In eerste instantie (bijv.) 3 plaatsnamen, dan een aantal gemeentes om als laatste gewoon per provincie te kiezen.
PeaceNlove schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:55:
Optie 4 kan ook zijn dat je een spatial database gaat gebruiken (PostGres&PostGIS), Oracle Spatial, Spatialite en daarin je werkgebieden als (multi) polygon gaat opslaan. Dus een werkgebied is een polygon.
Doe je vervolgens een ruimtelijke query op je werkgebieden tabel met de X,Y van het geocodeerverzoek van mijn vorige post en je krijgt te zien of de aangevraagde postcode binnen het werkgebied valt.
De klant kan zelf de werkgebieden beheren met software als Quantum GIS, ArcGIS Desktop en daarmee is een definitie van wat een werkgebied is opgelost.

Ik besef me dat dit waarschijnlijk iets is waar te klant totaal niet op zit te wachten, maar het is technisch wel de meest mooie oplossing :)
Nee dat gaat niet passen binnen het budget van de opdracht. De missie op dit moment is om een simpel en werkend systeem op te zetten dat aanspreekt. Mocht het storm lopen (qua bezoeken) dan word er gezocht naar betere oplossingen.

---
Voutloos schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:42: Maar zorg nou vooral eerst dat de definitie van werkgebied geregeld is. :)
De hamvraag inderdaad! Nu ik kennis van zaken heb (waarvoor dank iedereen) kan ik een voorstel doen en eventueel de mogelijkheden af kaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TheNephilim schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:30:
Ik wilde in dit geval te klant voor zijn, dus eerst uitzoeken welke manieren er zijn en dan een advies uitbrengen.
Ja, maar dit hele topic kan een complete tijdsverspilling zijn als zijn idee van 'werkgebied' gewoon een postcoderange is. Dan kun je helemaal niks met gegeocode postcodes want je doet niks met die afstand.

Anywho; ik ben benieuwd wat nu precies een 'werkgebied' is. Zou plezierig zijn als je dat hier nog even komt melden als je 't weet. Heb voor veel klanten verschillende vormen hiervan moeten implementeren dus ik ben benieuwd wat ze in gedachten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Hydra schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:05: Ja, maar dit hele topic kan een complete tijdsverspilling zijn als zijn idee van 'werkgebied' gewoon een postcoderange is. Dan kun je helemaal niks met gegeocode postcodes want je doet niks met die afstand.
Een postcode range vind ik zelf het meest onhandig; het zegt niet zoveel (denk ik). Je hebt dan al snel dingen als 'mijn broer woont in hetzelfde dorp en die mag wel...'.
Anywho; ik ben benieuwd wat nu precies een 'werkgebied' is. Zou plezierig zijn als je dat hier nog even komt melden als je 't weet. Heb voor veel klanten verschillende vormen hiervan moeten implementeren dus ik ben benieuwd wat ze in gedachten hebben.
Ben vanmiddag nog op bezoek om het een en ander door te spreken; zal het ze meteen voor de voeten gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 14:16

GateKeaper

#1 Procastinator

TheNephilim schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:15:
[...]
Ook nog een mogelijkheid inderdaad; iets uitgebreider dan gewoon plaatsnamen, maar toch minder bewerkelijk en makkelijker uitbreidbaar. Maar ik neem aan dat je hier dan op de eerste 4 cijfers doelt toch?
Hydra heeft wel een belangrijk punt, je moet eerst je definitie van werkgebieden hebben.

Maar als je een soort van ACL systeem maakt met postcodes, heb je een behoorlijk flexibel systeem.

Als ik het goed begrijp gaat het erom dat een klant in een bepaald gebied actief is. Neem als voorbeeld de kabelaars, UPC heeft gebied A, Ziggo gebied B, en zo heb je nog een paar.

Clients
ID | Name     | ...
------------------------
1  | Ziggo    | ...
2  | UPC      | ...

WorkAreas
ID | ClientID | ...
------------------------
1  | 1        | ...
2  | 1        | ...
3  | 2        | ...

WorkArea_Zipcode
ID | WA_ID | ZipCode | Type
------------------------
1  | 1     | 1234    | Include
2  | 1     | 1234AB  | Exclude
3  | 1     | 1235    | Include
4  | 2     | 9876    | Include
5  | 2     | 9877    | Include
6  | 3     | 4567AA  | Include

Even snel uit losse pols, dus spijker me niet vast op de details. Maar zo valt dus postcode gebied 1234 onder werkgebied 1 (van Ziggo), terwijl postcode 1234AB er als uitzondering weer niet bij hoort. Postcodegebieden 9876 en 9877 horen volledig bij werkgebied 2 (Ziggo) en werkgebied 3 (UPC) bestaat enkel uit postcode 4567AA.

Ik kan me niet voorstellen dat een afstand vanaf X kan worden toegepast op werkgebieden, maar je weet maar nooit. Op de manier van hierboven, kan de eindgebruiker eenvoudig postcodes toevoegen aan zijn werkgebied en dus ook de uitzonderingen toevoegen. Want wat nu als je een heel dorp zou hebben, op één bepaalde wijk na? Of juist slechts één postcode (met letters) in een hele stad.
Pagina: 1