[ti] schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:00:
Ik zou denk ik gewoon vastleggen welke postcodes er in 'n werkgebied vallen ('n lijst met postcode van/postcode tot ergens in 'n database), en kijken of de ingevoerde postcode er binnen valt. Je eigen oplossing zou overigens ook prima werken, maar klinkt als meer (onnodig) werk. Eventueel zou je ook een werkgebied kunnen bepalen door met coordinaten te werken en een straal te bepalen maar ook dat klinkt onnodig complex.
Postcode data is trouwens ook gratis te downloaden via b.v.
http://www.postcodedata.nl/download/
De postcode data downloaden doe ik liever niet, dat moet je blijven bijwerken en er zij online API's die je al dat werk uit handen nemen.
RocketKoen schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:04:
Je kan er voor kiezen om alleen naar de cijfers van de postcode te kijken.
Dan voeg je meteen een hele wijk of dorp toe.
Dan is het simpel. Leg een lijst met postcodes aan die tot het werkgebied horen. En check of de input overeenkomt met de lijst.
Werkgebied vergroten is een kwestie van die lijst aanvullen. Aangezien dat maar zelden zal gebeuren lijkt me dat je dit prima handmatig kan doen.
Ik verwacht dat mijn klant komt met een lijstje aan plaatsen, of erger nog; hij zal globaal een regio noemen en zich niet realiseren dat het wat preciezer zal moeten.
Maar dat is een opties; de postcodes binnen het werkgebied. Ik neem aan dat ik me dan kan beperken tot de eerste 4 cijfers?
NMe schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:04:
Desnoods kun je Google gebruiken om een postcode om te zetten naar een lengte- en breedtegraad. De makkelijkste oplossing lijkt me om gewoon die lengte- en breedtegraad op te slaan en de gebruiker in te laten vullen op welke straal hij wil opereren. Je kan vervolgens redelijk simpel bij het zoeken de plaatsnaam/postcode geocoden (of uit je cache halen, wel zo handig) en in een query alle records ophalen die binnen de opgegeven afstand liggen.
Als je echt op plaatsniveau zou willen werken kun je dat beter op gemeenteniveau doen, maar dan zit je er dus wel mee dat mensen actief heel wat vinkjes moeten gaan zetten.
Ik ben bang dat een straal te globaal is, maar ik zal het voorstellen. Mijn best-guess is dat hij liever met plaatsnamen wil gaan werken. Zoals ik al aangaf zullen dat er in eerste instantie niet zoveel zijn, maar dat is wel lastig als het werkgebied groter word natuurlijk.
Douweegbertje schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:07:
Je moet het werk gebied beter voor je zelf definiëren. Op basis daarvan zijn meerdere oplossing. Denk hierbij op basis van plaats, locatie of wat dan ook.
Wij (verzekeringen) gebruiken postcode ranges om gebieden te beheren. Postcode 2222aa-2400zz = x. Als klein voorbeeld.
Zijn postcodes wel zo netjes opgebouwd dat je een 'range' zou kunnen kiezen? Naar mijn idee krijg je dan een heel 'puntig' werkgebied.
GateKeaper schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:25:
Ik weet niet om hoeveel klanten, en dus postcodes / postcodegebieden het zou gaan. Maar ik denk toch dat ik zou gaan voor een postcodetabel.
Dan kan je met een simpele select kijken of de postcode bij die klant / dat werkgebied behoord,en je kan vrij eenvoudig postcodes toevoegen / verwijderen, mocht een werkgebied wijzigen.
Het kan voorkomen dat er een "gat" in het gebied zit, waardoor de afstand methode van NMe, en de hiervoor genoemde "van-tot" gebieden niet gaan werken.
Ook nog een mogelijkheid inderdaad; iets uitgebreider dan gewoon plaatsnamen, maar toch minder bewerkelijk en makkelijker uitbreidbaar. Maar ik neem aan dat je hier dan op de eerste 4 cijfers doelt toch?
Hydra schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:35:
[...]
Wat is voor de klant dan de definitie van "werkgebied"? Een postcode is slechts een locatie, een werkgebied kan een serie postcodes, een afstand tot een punt of een box van geocoordinaten (of combinaties hiervan) zijn. Dus dat is denk ik de eerste vraag die je de klant moet stellen.
De klant heb ik er nog niet over gesproken. Ik kom het tegen in de eerste concepten voor een layout en bedacht om meteen maar even te gaan rondkijken wat de mogelijkheden zijn. Heb er zelf nog geen ervaring mee, dus maar eens vragen aan m'n mede-Tweakers.
---
Onder aan de streep hebben we dus onderstaande mogelijkheden:
1. Straal van werkgebied bepalen en afstand berekenen
2. Lijst van gemeenten of plaatsen aanleggen.
3. Postcode tabel aanleggen
Eerst maar eens met de klant overleggen; het is alleen geen 'directe' klant van mij. Optie 2 was in eerste instantie wat ik zelf in gedachten had. Optie 1 is misschien ruw; ik verwacht dat de klant preciezer wil kunnen zeggen welke plaats wel en niet. Optie 3 is netter dan plaatsnamen gaan opslaan, ook geschikter als het werkgebied groter word denk ik.