Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:51
Sinds eind vorig jaar heb ik via mijn werkgever de beschikking over een 15" Macbook Pro Retina met 256GB SSD, 8gb ram en integrated Intel Iris Pro. Dus niet het model met de Nvidia GPU, maar alleen de Intel chip.

Nou werkt het allemaal prima in OSX, maar zodra ik Windows opstart, welke geïnstalleerd is met Bootcamp, is hij bij tijd en wijlen traag. Zo heb ik soms voor mijn werk een project in Visual Studio, maar daarbij duurt het soms vele seconden voordat ik reactie krijg op mijn handelingen. Selecteer ik tekst of begin ik te typen, dan kan het soms wel 5 seconden duren voordat er iets op mijn scherm veranderd. Het hele systeem lijkt dan ook gewoon te hangen. Bij enkele andere applicaties heb ik dit ook gemerkt, al weet ik zo niet meer welke. Bij games heb ik ook een hele slechte performance. Bij een lanparty van het werk hadden we UT99 draaien en die had al geen geweldige FPS (voldoende om te gamen dat wel, maar toch). Mijn veronderstelling was dat het inderdaad niet geschikt was voor spellen als Crysis, maar zo'n oud spel moet toch wel kunnen?

Nou weet ik dat het een groot gemis is dat ik geen dedicated grafische kaart heb, maar ik had van deze intel-chip wel meer verwacht. Zeker ook omdat het in OSX verder wel allemaal redelijk draait (ook niet geweldig, maar toch redelijk). Ik heb de resolutie in Windows al wat naar beneden geschroefd (1920x1200) en heb de services ook aardig opgeschoond. Ook draait er niets raars op de achtergrond wat zo'n dramatische performance zou moeten geven. Ik heb de laatste Bootcamp drivers en laatste Inteldrivers geïnstalleerd, maar ook de vorige versies hadden dit probleem. Verder heb ik een upgrade uitgevoerd van Windows 8 naar 8.1 maar op beiden kwam dit probleem voor. En er is voldoende ruimte beschikbaar in Windows om geen problemen te krijgen.

Ligt dit puur aan de brakke Intel drivers of is er iets anders aan de hand? Ik wil (mede ook omdat ik de verdeling van de partities niet helemaal slim heb gedaan) best Windows opnieuw installeren, maar als meer mensen deze slechte performance ervaren, heeft dat ook weinig zin.

En even voor de duidelijkheid, op mijn Windowspc (I5, AMD6950) werkt het Visual Studio-project wel fatsoenlijk en ook op een MacBook van het werk (late 2012 met Nvidia GPU) werkt het ook fatsoenlijk. Ik heb in Visual Studio ook al de vinkjes weggehaald bij Enagle Rich Client Visual Experience en Use Hardware Graphics Acceleration If Available, maar dat lijkt geen verschil te maken.

Dus als iemand nog een idee heeft wat het kan zijn, graag.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06-07 15:13

kevinl

Yellow van

hoeveel GB heb je gereserveerd voor windows in bootcamp?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire
64gb waarvan er nu nog 12 vrij zijn. En hij draait dan niet als VM maar met de volle 8GB ram

[Voor 43% gewijzigd door Martinspire op 13-05-2014 14:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08:35
Als het videokaart gerelateerd zou zijn dan zou je toch geen "hang" situatie verwachten, misschien moet je eens kijken of het niet te maken heeft met de drivers van de sata controllers, officieel ondersteund apple met zijn bootcamp drivers windows 8.x nog niet dus misschien heeft intel daar nieuwere windows drivers voor.

"War does not determine who's right - only who is left"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire
Ik heb de update-tool van Intel al gedraaid en die vond alleen nieuwe drivers voor de grafische chip, de rest is al up2date. Of er moeten betaversies zijn, maar alsnog vind ik hem traag draaien bij een aantal applicaties.

Overigens heb ik net wel 3d Mark gedraaid en daar kwam niet zo'n slechte score uit (90% bij de makkelijke of 30% bij de lastige test ten opzichte van mn pc-score. Niet heel belabberd in ieder geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08:35
Is er een rode lijn te zien in het type application/handeling waarbij de vertraging plaatsvind? Ik heb nog steeds de indruk dat het niet zozeer iets met je videokaart is.
Misschien even in de logs kijken rond de tijd dat er iets hangt.

[Voor 16% gewijzigd door blouweKip op 13-05-2014 14:39]

"War does not determine who's right - only who is left"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
Ik heb ook een slechte ervaring met Windows (zowel W7 als W8) op mijn rMBP 13''. Dit itt tot Windows op mijn oude 15'' (late 2012), toen draaide Windows formidabel. Het lijkt wel alsof er drivers niet op orde zijn, waardoor heel het systeem niet smooth loopt.
Ook Windows update geeft failures bij het updaten van het systeem.

Dit verhaal lijkt bevestigt te worden door de zin ''...ook op een MacBook van het werk (late 2012 met Nvidia GPU) werkt het ook fatsoenlijk.''. Misschien moet de BootCamp software nog geoptimaliseerd worden voor de 2013 versies.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee