Kan Win7 share niet vanaf andere Win7 machine in Explorer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik heb lang geleden een instelling veranderd op mijn Win7 pc, maar weet niet meer welke (registry/policy editor?).
Als ik nu vanaf mijn Win7 HTPC een share wil benaderen op eerstgenoemde pc, krijg ik deze melding:

"\\PC is not accessible. You might not have permission to use this network resource.
Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.
Logon failure: the user has not been granted the requested logon type at this computer."

Ik weet zeker dat gebruikersnaam/wachtwoord goed zijn, want ik kan de share WEL openen vanaf mijn iPad (met een video app).

Ook kan ik de share benaderen met onderstaand commando vanaf de HTPC:
net use x: \\server\share /user:username password

Iemand een idee waarom dit niet vanuit Windows Explorer lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Heb je al geprobeerd om op ip te verbinden?
B.v. \\192.168.1.1

Je kan ook deze pagina eens nakijken of dit voor jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
Als ik verbinding maak via IP krijg ik dezelfde foutmelding.

Ik heb de hele pagina gelezen. Ik zit echter niet in een domein maar gewoon een workgroup. Of moet er ook bij een workgroup een DNS Suffix worden ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik heb met een Windows PC ook al eens een soortgelijk probleem gehad.
Volgens mij heb ik het toen opgelost door de pc in kwestie (volgens mij de pc waar je vanaf connect) lid te maken van de homegroup.
Zie hier: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/homegroup-help
Ik meen dat je ook op de pc waar je naartoe wilt verbinden (in dit geval de Win 7 pc) dit ook moet doen.

Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat ik hierna de pc z'n shares kon benaderen.

Mocht dit niet lukken, dan zal ik kijken hoe ik het thuis heb ingestetd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
Homegroup is op beide systemen uitgeschakeld en dat werkte vroeger altijd goed. Het gekke is dat ik wel op de share van de Win7 HTPC kan komen vanaf mijn pc. Omgekeerd dus niet.

Ook kan ik in Windows Explore de lokale shares niet openen. Dus op de pc zelf .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus met verkenner werkt het niet, maar met net use /user=bla werkt het wel? Dan lijkt het mij nogal duidelijk: authenticatie gaat niet goed. Oftewel, gebruikersnaam en wachtwoord komen niet overeen of wordt überhaupt niet gevraagd bij het verbinden en wordt er in plaats daarvan gewoon geprobeerd met het gast account, wat natuurlijk uit staat. Andere optie is natuurlijk dat je credentials in de Referentiebeheer (te vinden in Configuratiescherm onder Beveiliging) hebt gezet en die niet meer kloppen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
Het gekke is, zowel mijn htpc als mijn laptop kunnen geen verbinding maken vanuit Explorer met de pc. Het gaat dus niet om 1 systeem. Met gastaccount aan, hetzelfde probleem.

Er waren geen credentials opgeslagen voor de pc onder referentiebeheer (niet op htpc en ook niet op laptop).

Is er nog iets dat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk dan eens wat er op de computers (allemaal) in het Netwerkcentrum is ingesteld voor je netwerkomgeving mbt shares e.d.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
Ik heb het opgelost door de credentials handmatig toe toe voegen aan de Credential Manager op de "clients" (htpc en laptop):

Control Panel -> User Accounts and Family Safety -> Credential Manager
Onder 'Windows Credentials' heb ik de computernaam, gebruikersnaam en wachtwoord toegevoegd. Deze waren dus niet aanwezig.

Nu werkt het! Toch gek, dit probleem zou niet zomaar mogen ontstaan. Naar mijn mening hoort Windows altijd om gebruiker/wachtwoord te vragen als deze niet (meer) aanwezig zijn in de Credential Manager.

LnC en Hero of Time: Hartelijk dank voor jullie hulp en tijd!

[ Voor 3% gewijzigd door Bad_Karma op 14-05-2014 11:07 ]

Pagina: 1