Toon posts:

Kan je een PC ook tunen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goede morgen!

Ik ben Roy, nieuw op Tweakers en ik wil mijn ouwe desktop een grote beurt gaan geven.
Zodat hij weer helemaal in de race is, en alle moderne dingen kan doen.
ik heb een Packard Bell I media 2957 tot mijn beschikking, dit is een ouder model uit ik geloof 2006 ofzo.
Ik heb een aantal specs kunnen verzamelen:
cpu: AMD Sempron 3000+ (1.8 Ghz)
Videokaart?: Graphics on board
internal memory: 512 MB
Total storage capacity: 80 GB, Hard drive rotational speed: 7200 RPM
Maximum graphics adapter memory: 64 MB

Over de voeding heb ik zo niks kunnen vinden maar dat moet ik dan thuis maar even kijken.
Ik denk dat jullie de vraag al aan voelen komen, hoe kan ik voor zo min mogelijk geld toch een redlijk presterende computer creëren?

Ik heb al een klein lijstje in mijn hoofd, misschien kunnen jullie dit aanvullen of zeggen jullie dat het helemaal nergens op slaat, ik wil in de loop van de tijd niet meer dan 200 euro uitgeven aan de computer, dit is dan puur aan upgrades in de computer, ik wil ook nog nieuwe monitors kopen, maar dat zit niet in dit bedrag meegrekent.
Lijstje:
Intern geheugen uitbreiden: 1/2 GB (2gb Max)
Nieuwe CPU, heb alleen geen idee welke, moet wel 754 Socket hebben
Een videokaart installeren, weet alleen echt niet wat voor een.
Misschien een nieuwe hard schijf of voeding?
Als het niet te prijzig word kan ik ook gewoon het moederbord vervangen, met een nieuwe cpu en video kaart. maar zover gaat mijn kennis nog niet

Ik hoop snel van jullie te horen, en ALLE tips zijn welkom, ik ben een Dummy wat betreft de computers!
Groet Roy` :)

Dit is precies De computer die ik heb: incl monitor muis en toetsen bord!:
Afbeeldingslocatie: http://static1.vergelijk.nl/fotos/220x220/6/6/8/2/packard-bell-imedia-2957-amd-sempron-3000--1302866.jpg

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 05:18

Bob

Omschrijf 'alle moderne dingen doen' aub :)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-04 14:36
je kan beter helemaal over nieuw beginnen. elke euro die je hieraan spendeert is ronduit zonde.
een 2ehands oude pc zal al snel meer als 2x zo vlot zijn en die is dan nog langzaam.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:04
Die Packard Bell is zo verouderd dat ik denk dat je beter een nieuwe "budget" pc kan bouwen. Veel vervangende onderdelen zullen relatief duur zijn omdat het allemaal ouder spul is (bijvoorbeeld DDR1 in plaats van modern DDR3)

• jezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-02-2023
Om in de race mee te kunnen en alle moderne dingen kunnen doen heb je een geheel nieuw systeem nodig.

Maar ik neem aan dat dit een grap is

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Het beste antwoord is al twee keer gegeven ^^.

Geld in je zak houden en door sparen voor wat nieuws. Socket 754 is uit 2003.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

moet wel 754 Socket hebben

Daar stopt het verhaal denk al, deze is al lange tijd niet meer in de maak en ik denk dat je in de 2dehands markt met geluk nog 1 kan vinden (toevallig, een 3400+ staat in V&A), maar dit blijft een singlecore is gigantisch achterhaald.

Afhankelijk van de kast, zou ik gewoon een een kantenklaar moederbord nemen (zoals een E350) net een degelijke onboard, goedkoopste Asrock variant is 50 euro. Simpel geheugen erbij, SSD voor de snelheid, je blijft goed onder de 200 euro.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Winst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04 21:33
Als ik jou was zou ik bovenstaand commentaar ter hand nemen en eens rond gaan kijken in de Pricewatch. Zelfbouw is goedkoper dan een all-in-one PC die je om de hoek koopt bij de eerste de beste elektronica-zaak, maar met 200 euro ga je hoogstwaarschijnlijk niet redden. Tip: begin met moederbord, CPU en voeding.

Winst = Papie = ZeroT0ne

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58
Geen geld meer insteken.

En voor die 200 euro bijvoorbeeld dit aanschaffen : V&A aangeboden: Intel C2Q, ASUS P5E, MSI HD6870, 4GB

Dat is a vele malen sneller als wat je nu hebt.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:12
Galaxis schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:28:
Geen geld meer insteken.

En voor die 200 euro bijvoorbeeld dit aanschaffen : V&A aangeboden: Intel C2Q, ASUS P5E, MSI HD6870, 4GB

Dat is a vele malen sneller als wat je nu hebt.
Het is velen malen sneller maar helaas ook verouders. Ik denk dat je beter af bent om een goedkoop Socket 1150 setje te kopen. 350 euro heb je al behoorlijk wat. I3 + GPU (750ti), moet wel mogelijk zijn in dat budget.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb gekregen wat ik verwachte, het is gekken werk :)
Maar als ik nou besluit zelf een pc te bouwen wat goedkoper is volgens jullie, kan ik toch gewoon de kast en misschien andere delen gebruiken en dan relatief goedkope componenten erin stoppen zodat ik nog niet veel kwijt ben?

gr

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04 15:22
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:39:
Oke ik heb gekregen wat ik verwachte, het is gekken werk :)
Maar als ik nou besluit zelf een pc te bouwen wat goedkoper is volgens jullie, kan ik toch gewoon de kast en misschien andere delen gebruiken en dan relatief goedkope componenten erin stoppen zodat ik nog niet veel kwijt ben?

gr
Ja, je kan componenten hergebruiken (kast, huidige monitor ... misschien een CD spelertje. De rest is eigenlijk niet meer de moeite waard)

Wat is nu eigenlijk:
• Je budget?
• Je wens om ermee te kunnen doen?

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2025

TopTon

Power 2 PC's

Van de hardware die er nu al in zit zou ik zelf bar weinig gebruiken. Een nieuw moederbord met eventueel on-board processor, of een goedkope pentium, mooi 1 reepje het goedkoopste 4 GB DDR 3 werkgeheugen en een kleine harde schijf, of zeer kleine SSD zoals al eerder werd aangeraden lijkt mij toch het beste. Als je de kast weer wilt gebruiken, kan dat alleen als je moederbord maten kloppen. Sommige oudere Dell pc's hadden een afwijkend type met speciale maten. Als je even googled naar verschillende moederbordmaten, ala ITX, ATX, m-ATX, dan kom je er denk ik wel uit, maar je moet dus eerst je oude het moederbord uit de kast halen, en de bevestigingsgaten opmeten om te kijken of die overeen komen met een van de standaard maten voor moederborden.

Veel geluk en vraag gerust!

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke laat ik een nieuwe concrete vraag stellen:

Hallo ik ben roy :)

Ik heb een oude computer staan en ik wil deze voor weinig geld weer gaan herbruiken, ik wil lekker kunnen skypen, af en toe gamen, maar niet de allerbeste aller nieuwste games, ik wil ook foto's kunnen bewerken zonder problemen en vooral geen irriterende lag bij standaard dingen.

Momenteel heb ik de boven genoemde kast, en hier moet ik dan alles uithalen heb ik begrepen, Ik kan de kast, de voeding? en de cd brander over nieuw gebruiken, nou heb ik zo eens rond gekeken en heb gezien dat intel processoren redelijk aan de prijs zijn als je het hebt over de echte krachtpatsers (I5 en I7) nu zat ik te denken is er geen B merk dat Cpu's maakt die gewoon goed zijn voor een lage prijs?

Als het kan wil ik graag horen wat jullie in deze Budget (game) computer stoppen en hoeveel dit zou gaan kosten,

Ik wil aan componenten niet meer dan 200 Euro uitgeven, dit is echt alleen het geld dat letterlijk in mijn computer gaat, overige accessoires reken ik hier niet bij.

Ik wil jullie bedanken voor alle bovenstaande, duidelijke reacties, me deze hoge snelheid!!
Groet roy

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:48
Kijk bij het budgetsysteem van de best buy guide:

reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2014

Als je een voeding en kast al hebt komt deze onder de 200 euro. Moet je hem wel zelf in elkaar zetten.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:42
Toevallig laatste voor mijn schoonmoeder wat gebouwd.
Zit dan geen HDD in omdat ze er nog tig in heeft zitten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 49,90€ 49,90
1ASRock FM2A55M-VG3+€ 36,95€ 36,95
1Chieftec Mesh CT-01B€ 53,35€ 53,35
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 63,04€ 63,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 203,24

of:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,90€ 52,90
1Gigabyte GA-H81M-S1€ 33,28€ 33,28
1Chieftec Mesh CT-01B€ 53,35€ 53,35
1Crucial CT102464BA160B€ 56,04€ 56,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,57

De AMD is sneller in alle opzichten en de interne grafische kaart is ook beter dan die van Intel.

Je kunt nog wat stappen omlaag gaan, maar hier zit overigens ook de behuizing bij.

Let wel op dat je voeding aardig oud is. Afgezien van eventuele aansluitingen, kan het zijn dat deze niet lang meer mee gaat en alsnog de rest van je hardware onderuit zal trekken als die dood gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Arunia op 13-05-2014 11:23 ]

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2025

TopTon

Power 2 PC's

Denk er wel om dat een oudere voeding voor je moederbord wel een aansluitend aantal pinnen nodig hebt, ik dacht dat dit bij oudere moederborden wel eens kan wisselen

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Oude voeding niet hergebruiken! Dat is vast geen A-merk en gaat je nieuwe build vroeg of laat frituren!.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:55
Bedenkt ook de je hardidsk en/of DVD speler nog mogelijk IDE aansluitingen heeft en tegenwoordig is dit allemaal SATA.

Conclusie blijft denk ik dat je mogelijk alleen de kast kunt gebruiken en overige hardware die in de PC zit moet vervangen.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:29

auto660

1991 240 GL Brick

br00ky schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:23:
Oude voeding niet hergebruiken! Dat is vast geen A-merk en gaat je nieuwe build vroeg of laat frituren!.
:? Zit waarschijnlijk gewoon een FSP Group in hoor, zolang de condensatoren daar nog goed van zijn is het een goede voeding. Maar dit kunnen we pas echt beoordelen als hij een foto van het label van de voeding heeft geplaatst.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Met een voeding van 8 jaar oud zou ik nog steeds oppassen, zeker aangezien OP lang met zijn pc doet.

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 13-05-2014 11:28 ]

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:38
Ik zou geen nieuwe pc samenstellen, kijk wat je al voor 200,- hebt: V&A aangeboden: Intel C2Q, ASUS P5E, MSI HD6870, 4GB

(niet van mij trouwens, kwam ik zo snel tegen :) )

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus ik kan beter zelf een hele pc bouwen, ik heb her en der wat filmpjes gezien dat dit met goed verstand niet heel lastig is, maar dan moet ik wel juiste combinaties vinden, wat is dan volgens jullie de minimale cpu die je in je pc kan doen maar dat hij toch goed presteerd, en het zelfde geld voor mobo en videokaart, en ik zit te denken aan 8gb Ram, dat zal wel genoeg zijn
zelf kwam ik dit op youtube tegen:
YouTube: How To: Build a Cheap Gaming PC
Dat leek me wel wat, maar aan de reacties op de video te lezen is dit nog redelijk prijzig

gr

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich kan die bovenstaande build van Arunia met de AMD processor nog aardige dingen laten zien, maar dan is het wel op lage resolutie en lage instellingen (zie filmpje).

Voor 200 euro krijg je gewoon ook niet zoveel nieuw...

• Arunia
Met die AMD build van mij heb je iig een begin. Daar kun je later nog een leuke GPU bij zetten zodat je wel alles omhoog kan zetten. Of je daar echt super mee kan gamen op alles max betwijfel ik alsnog.

Wat Br00ky zegt, je kunt met 200 euro gewoon heel weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Arunia:
als ik het goed zie heb jij geen video kaart??
Heeft dit een reden?

• Arunia
Yup, de AMD processor heeft een ingebouwde grafische chip.
Die is niet zo krachtig als menig grafische kaart, maar kan voor nu gewoon lekker mee.
Kun je iig wat. Zal waarschijnlijk een stuk beter zijn dan wat je nu draait (ook grafisch).
Later als je toch sterker nodig hebt, bouw je gewoon een grafische kaart in.
Openmaken en een kaart insteken.

Verwijderd

Topicstarter
oke, en op welke website heb je besteld?

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-04 10:57

TheNephilim

Wtfuzzle

Nog even doorsparen zou ik zeggen! Het is zonde om nu 200 euro uit te geven en dan nog net niks te hebben. Doe het gewoon in één keer goed, daar kun je jaren plezier van hebben!

• Arunia
Nog niks, mijn schoonvader moet nog even akkoord geven.
Had alles bij SiComputers staan omdat deze bijna om de hoek zit. (geen idee wat de prijs zal zijn dan, maar zal niet veel verschillen)
Maar voor de AMD bak moet je het RAM geheugen bij een andere winkel bestellen omdat ze die niet of te duur hebben bij Si.

4 Launch heeft die voor 70 euro staan en gratis verzending.
Je zou even in de lijst moeten kijken of ze wellicht ook de rest hebben voor ongeveer dezelfde prijs. Dan heb je 1 winkel.

Azerty heeft alles en kost niet specifiek meer. Alleen de kast is daar een tientje duurder dan.

Toch nog even een vraag (valt me mee dat deze niet door iemand gesteld is ondertussen).
Welke spellen wil je gaan spelen?
Hou er gewoon rekening mee dat je niet alles zal kunnen draaien al dan niet op laag/hoog.
Maar wellicht speel je oudere spellen en gaat dat gewoon prima al dan niet met een latere upgrade van de grafische kaart.

Let er wel op dat je huidige hardeschijf in dit systeem niet gaat passen.
Daarnaast zul je, maar dat is met iedere build zo, ook nog Windows missen!

[ Voor 37% gewijzigd door Arunia op 13-05-2014 14:45 ]

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het volgende systeem past inclusief verzendkosten binnen je budget en gaat ervan uit dat je de huidige behuizing hergebruikt (de voeding wordt wel vervangen):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 2650 Boxed€ 26,80€ 26,80
1ASRock AM1B-ITX€ 27,-€ 27,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,74

Ten opzichte van je huidige PC zal dit een wereld van verschil zijn, met name door toevoeging van de SSD. Aangezien je huidige harde schijf 80GB groot is, neem ik aan dat de SSD ruim voorziet in je benodigde opslag en dat een extra HDD niet nodig is.

Omdat je huidige DVD-speler waarschijnlijk geen SATA-aansluiting heeft, wil je misschien ook nog een DVD-speler aan het lijstje toevoegen: pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

Ik zie dat je ook van plan bent te gaan gamen. Daarvoor is bovenstaand systeem niet samengesteld maar door het (eventueel later) toevoegen van een losse grafische kaart is dit wel te realiseren. Wel zul je dan je budget iets ruimer moeten maken. Een voorbeeld: pricewatch: Sapphire R7 250 2GB DDR3 Boost

[ Voor 10% gewijzigd door Luit op 13-05-2014 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond ook enkele foto's van de computer erop zetten, zo kunnen jullie de voeding zien, en andere componenten die ik misschien nog kan herbruiken.

Gr

• Arunia
Je behuizing hergebruiken kan wellicht, maar dan moet het wel een standaard behuizing zijn van binnen.
Vaak bij merken als Packard Bell en vroeger Dell etc waren dit toch eigen spullen. Waaronder ook de voeding. Dan kun je er eigenlijk helemaal niks mee naast hun eigen spulletjes van toen.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm das vervelend om te horen, Ik moet even kijken wat ik ermee ga doen, ik maak hem dadelijk thuis open en ik denk dat ik dan als eerst alle stof weg kan halen, dan zien we wel verder

gr

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb een 2e optie, ik heb ook een goede laptop, heb het hier op mij Stage even in de groep gegooid en hier zegt iemand dat ik beter mijn laptop kan aansluiten op een monitor en dan dit thuis gebruiken, dit zijn de specs van mijn laptop:

Processor Intel® Core™ i5 3210M Processor
Besturingssysteem Windows 8
Chipset Intel® Chief River Chipset HM76
Geheugen DDR3 1600 MHz SDRAM, 4G
Scherm 15.6"
Videokaart Integrated Intel® HD Graphics 4000
Opslag 2.5" SATA
500GB
Optisch station 8X DVD Super Multi, Double Layer
Kaartlezer 2-in-1 card reader (SD / MMC)
Camera 0.3 megapixelFixed webcam
Netwerken Integrated 802.11 b/g/n
10/100/1000 Base T
Interface 1 x Microfoon-in aansluiting
1 x Koptelefoon-out aansluiting
1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
2 x USB 3.0 poorten
1 x USB 2.0 poorten
1 x RJ45 LAN-aansluiting voor LAN-toevoeging
1 x HDMI
Audio Ingebouwde speaker en Microphone
Altec Lansing® Speakers
Accu 6Cells
Voedingsadapter Output :
19 V DC, 4.74 A, 65 W ((Dual Core)) , 90 W ((Quad Core))
Input :
100 -240 V AC, 50/60 Hz universeel
Afmetingen 25.1 x 37.8 x 2.55 ~3.19 cm (WxDxH)
Gewicht 2.52kg

Mijn collega zei dus dat ik beter wat geld kon investeren in een goede monitor en een nieuw toetsenbord.

Wat is jullie mening?

• Arunia
Als je die mag gebruiken en open genoeg is om dingen te installeren is dat een goede optie.
De vraag is of je dan niet net zo goed het geld kan behouden en alleen de laptop gebruiken. Je kunt dan sparen voor een nieuwe pc met alles er op en eraan mocht je de laptop na stage niet meer hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Is toch wel mooi dat t mijn eigen laptop is :)
ja dat is waar, ik denk dat ik even een paar laptop game tours ga kijken wat hun doen.

Gr

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-04 09:07
Dat ziet er uit als de Asus x53 laptop! (en uit ervaring kan je daar behoorlijk op gamen, al moet je geen BF4 op high/ultra in HD willen ;)
Als je per se een apart scherm wil zou ik een scherm uit de V&A halen voor weining, en een toetsenbord van een paar euro. Kun je doorsparen voor het budgetbasissysteem. mocht je je oude pc per se willen upgraden, heb ik nog wel een Athlon x2 6000 processor voor je, maar of je PackardB Moederbord dat ook slikt?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:16

SomerenV

It's something!

En als je (serieus) foto's wilt bewerken is het misschien nog een optie om 4GB extra in die laptop te plaatsen aangezien veel werkgeheugen een pré is bij dat soort zaken. Daarnaast een leuk schermpje en toetsenbord en dan kun je weer even vooruit.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Beste Forum leden, mag ik jullie bedanken voor alle geweldige antwoorden, ik ben dr helemaal uit en als ik er tijd voor heb zal ik binnenkort een foto plaatsen van mijn uiteindelijke set up.
Gr roy

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Move OH -> DAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1