Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag na een termijn van +2 jaar terug migreren naar nederland (Wonend in azie)
Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis in Nederland vanuit het buitenland en wat zijn de mogelijke nadelen/ voordelen hiervan?

Ik zou graag een hypotheek verkrijgen in azie op basis van mijn huidige salaris die velemalen hoger ligt dan wat mijn salaris zou zijn in nederland. Het doel is een huis aanschaffen tot 200k max.

Ik had begrepen dat indien ik een huis aanschaf vanuit het buitenland ik geen recht/voordeel op hypotheek aftrek hebt.

Nu is dit opzich voor mij niet een ontzettende ramp gezien ik als terug kerende nederlander eigenlijk toch nergens recht/voordelen op kan verkrijgen inclusief pensioen etc.

Uiteraard zal ik de percentages moeten afwegen t.o.v een hypotheek vanuit nederland.
Echter heb ik het gevoel dat het verkrijgen van een hyptoheek in nederland een stuk lastiger zal worden voor mij zodra ik weer terug in nederland ben (Minimum eisen verkrijgen Hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:32:
Ik zou graag een hypotheek verkrijgen in azie op basis van mijn huidige salaris die velemalen hoger ligt dan wat mijn salaris zou zijn in nederland. Het doel is een huis aanschaffen tot 200k max.
Zou je dat eens willen toelichten? Want ik lees: ik wil een hypotheek op basis van X, terwijl het moment dat ik terugkeer mijn salaris <X gaat worden... En dat klinkt als een bijzonder slecht plan.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, de hypotheek die ik eventueel zou afsluiten in Azie zal gebasseerd worden op een minimum salaris in mijn profession in Nederland + transfer kosten evt bijkomende kosten.

Het eventuele huis dat zal worden gekocht zal niet meer dan een X bedrag kosten, zodat de hypotheek lasten kunnen worden gedekt door een salaris in nederland, dit om er voor te zorgen dat ik niet te hoge vaste lasten krijg zodra ik in Nederland aan het werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Heb je al gechecked of je lokale HSBC je een hypotheek wil verstrekken voor een pand in NL? Zijn ze niet happig op.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chief-XL schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:44:
Heb je al gechecked of je lokale HSBC je een hypotheek wil verstrekken voor een pand in NL? Zijn ze niet happig op.
Ik heb een afspraak gemaakt, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Mocht dit vooralsnog mogelijk zijn, zou dit in de praktijk potentieel goed uitpakken?

Uiteraard is het gehele plan nog niet geheel doordacht, vandaar ik mijzelf afvroeg of er mischien forum members zijn die een huis in NL vanuit het buitenland gekocht hebben, om zodoende wat meer ervaring op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Volgens mij is iets wat jij moet doen.. eens een hypothekeer bellen. Zoals een hypotheekshop. en even kijken of zij met jou een telefonische afspraak kunnen maken.

Daarnaast moet je voor huis tekenen, dat kan alleen in het bijzijn van een Notaris in Nederland. Kopen op afstand is niet mogelijk zelfde geld voor je hypotheek.

Ook zal je even langs de Ambasade moeten gaan om te kijken of zij voor terugkeer een tijdelijk onderkomen kunnen regelen voor +/- 6 maanden. of eventueel aan familie vragen of je daar tijdelijk mag komen wonen om dan een huis te gaan zoeken.

Daarnaast denk ik niet dat een hypotheek verstrekker jou zo makkelijk een hypotheek gaat geven als je nog geen vaste aanstelling hebt in Nederland. Als dat het geval is. Kan je makelaars in nederland bellen voor een huur woning in de particuliere sector. Dit hoeft niet gelijk een huur te zijn van 1000 euro maar kan ook onder geliberaliseerde grens liggen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Over de periode dat je het huis in bezit hebt maar niet in NL woonachtig bent dan heb je inderdaad geen recht op hypotheekrente aftrek. Op het moment dat je weer in NL bent en dat huis je hoofdverblijf wordt dat heb je WEL recht op rente aftrek, ongeacht waar de lening is afgesloten. Naar mijn weten hoeft de leningverstrekker niet perse een bank in NL te zijn.
Houd er rekening mee dat:
- in HK kan je max 90-95% van de woningwaarde financieren. Aangezien het een pand in het buitenland betreft gaat dit percentage omlaag. Je zal dus zelf geld moeten inbrengen
- HK banken kennen de NL woningmarkt niet dus het vaststellen van de woningwaarde gaat je veel moeite kosten
- Geen van de HK banken hebben fillialen in NL. Je zou een HSBC Global account kunnen nemen (gratis als je HK$1mm daar hebt staan) maar dan nog is Duitsland, Engeland of Frankrijk het dichtstebij wat betreft bankfiliaal. Dat betekent dat je dus regelmatig geld moet blijven storten naar je HK bankrekening voor aflossingen. Dat brengt kosten met zich mee aangezien dit een buitenlandse bank betreft

Je grootste uitdaging wordt de bank overtuigen van het verstrekken van een hypotheek met een woning in NL als onderpand. Dat gaat uitermate lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veel dank voor jullie comments, ik zal dit laten bezinken en in de tussentijd contact opnemen met verschillende hypotheek verstrekkers oa HSBC.

Helaas zal de Nederlandse overheid niet veel voor mij betekenen indien je terug migreer naar Nederland, ik heb al vele ervaringen op dit gebied gedeeld zien worden op diverse fora voor Nederlanders die terug keren naar Nederland.

Dit is de reden voor mij om naar dit soort oversea`s constructies te kijken om te zien of het mijn terug keer kan vergemakkelijken. Ik heb helaas slechte ervaringen met huren via een particulier, wat uiteindelijk een scam bleek te zijn en ik +3000 euro kwijt was en ik met mijn toen nog zwangere vrouw op straat stond (Oa de reden voor mijn emigratie destijds :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Heb je een NL nationaliteit? Ik heb nl ook een aantal keren in het buitenland gewoond en gewerkt en ook dus steeds weer terug in NL, probleemloos eigenlijk. Huren in prive sector is zeker niet goedkoop, mn in Amsterdam. Ik was voor een apt in A'dam Oost zo'n 2k per maand kwijt, wel gemeubileerd. Neem een agent in de arm als je iets wilt huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chief-XL schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:48:
Heb je een NL nationaliteit? Ik heb nl ook een aantal keren in het buitenland gewoond en gewerkt en ook dus steeds weer terug in NL, probleemloos eigenlijk. Huren in prive sector is zeker niet goedkoop, mn in Amsterdam. Ik was voor een apt in A'dam Oost zo'n 2k per maand kwijt, wel gemeubileerd. Neem een agent in de arm als je iets wilt huren.
Yep, ik heb een NL nationaliteit. Ben al 5+ jaar niet in nederland wonend. Ik zal eens wat informatie inwinnen omrent rental agencies, dankjewel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:44

Basszje

Reisvaap!]

To_Tall schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:13:
Ook zal je even langs de Ambasade moeten gaan om te kijken of zij voor terugkeer een tijdelijk onderkomen kunnen regelen voor +/- 6 maanden. of eventueel aan familie vragen of je daar tijdelijk mag komen wonen om dan een huis te gaan zoeken.
Ambassades doen echt niets voor je, kennelijk een hardnekkig misverstand.

Het handigst zou ws zijn om te overleggen met een bank in Nederland over de situatie, dan een huis te scouten en terug te komen om het e.e.a. te regelen. Dat moet je misschien een paar maanden overleven in een huurhuis oid, maar dat is niet het ergste. Je kan ook zoeken op tijdelijke ( anti-kraak ) bv of andere vormen.

Hou er wel rekening mee dat een bank gaat eisen dat je salaris hebt in Nederland of flink wat eigen vermogen om die periode te overbruggen. Van dergelijke onzekerheden houden banken over het algemeen niet ( net als bv tijdelijke contracten e.d. )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Basszje schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:17:
[...]

Ambassades doen echt niets voor je, kennelijk een hardnekkig misverstand.

Het handigst zou ws zijn om te overleggen met een bank in Nederland over de situatie, dan een huis te scouten en terug te komen om het e.e.a. te regelen. Dat moet je misschien een paar maanden overleven in een huurhuis oid, maar dat is niet het ergste. Je kan ook zoeken op tijdelijke ( anti-kraak ) bv of andere vormen.

Hou er wel rekening mee dat een bank gaat eisen dat je salaris hebt in Nederland of flink wat eigen vermogen om die periode te overbruggen. Van dergelijke onzekerheden houden banken over het algemeen niet ( net als bv tijdelijke contracten e.d. )
Ja dat is nu net het probleem zowel voor huur als koop heb je een contract van onbepaalde tijd nodig plus waarschijnlijk aantoonbaar een minimum van 2 jaar in vaste dienst bij hetzelfde bedrijf. Dit word maakt weg terug naar Nederland het niet makkelijker op. :)

Helaas is anti-kraak oid niet een optie met mijn zoontje :) echter dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
aantoonbaar bewijs dat je minimaal 2 jaar in vaste dienst bent geweest bij hetzelfde bedrijf is NIET nodig, niet voor huren en ook niet voor hypotheek. Bij huren is het vaak wel nodig dat je een contract hebt maar hoeft geen vast contract te zijn. Verhuurder wil bewijs dat je huursom kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Bij de hypotheek wil de bank wel graag je gemiddelde inkomen van de afgelopen 2 of 3 jaar zien. Dit is niet altijd nodig, een bank mag zelf de eigen regels bepalen. Maar de goedkoopste banken willen graag zeer veilig zitten en zo weinig mogelijk risico lopen, daarom zijn ze zo goedkoop.

Ik weet niet of het zo makkelijk gaat worden als jij zo doet denken Chief. Iemand kan geluk hebben, maar ik ken vele verhalen waar dit niet het geval was.

Overigens ligt het ook aan waar en wat je zoekt. 200k in de randstad is wat anders dan 200k in het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Mijn steekproef is klein maar voor mezelf gesproken:

Buitenland geweest, teruggekeerd naar NL. Hypotheek aangevraagd obv vast contract. Bank heeft GEEN gegevens opgevraagd over verleden. Dat 2x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
TheBrut3 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:58:
Bij de hypotheek wil de bank wel graag je gemiddelde inkomen van de afgelopen 2 of 3 jaar zien. Dit is niet altijd nodig, een bank mag zelf de eigen regels bepalen. [...]
Gemiddeld inkomen over de afgelopen 3 jaar is alleen dan nodig, wanneer er sprake is van een wisselend inkomen. Bovendien is deze methode voor TS niet bruikbaar: de bank wil alleen een historisch inkomen bekijken als het ook de basis is voor het te verwachten inkomen in de komende jaren. Bij het wisselen van baan is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank alle! Ik heb helaas geen bank rekening in Nederland meer. Het ziet er vrij sober uit op korte termijn vanuit het oogpunt om alles vanuit Nederland te organiseren. Volgens mij zit ik min of meer vast aan de "enige" keuze om particulier te huren.

Echter is het in Nederland tegenwoordig normaal om eerst 3 maanden een proef contract te geven en dan een contract van 1/2 jaar?

Dit zou betekenen dat ik de eerste 3 maanden van een contract moet doorlopen alsvoren ik een huis kan huren in nederland, dit klinkt als een lastige situatie, het is namelijk niet zo dat ik onderdak voor zo`n periode kan vinden voor een gezin van 3 in familie kringen.

Wij zullen buiten de randstad gaan wonen, voor wat ik op Funda.nl zie is er best veel aanbod, uiteraard niet ontzettend groot echter gaat het mij om de maandelijkse lasten zo laag mogelijk te laten houden, vandaar een huis in deze lagere prijs klasse.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ikke nie snap nie: Als je een NL staatsburger bent (met een geldig NL paspoort én dus een BSN/SOFI nummer), dan huur/koop je gewoon ALLES wat je wil (en kunt betalen), toch?

Misschien dat je eerst eens een NL bankrekening moet gaan aanvragen (en da's geen probleem als je een geldig NL. paspoort hebt).

[ Voor 34% gewijzigd door Will_M op 14-05-2014 05:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt een Nederlandse bankrekening is uiteraard nodig.
Echter om in aanmerking voor een hypotheek te komen in Nederland zijn er bijkomende vereisten oa een vast contract. Natuurlijk kom ik in aanmerking om een huis te kopen in nederland, echter moet ik waarschijnlijk wel eerst eerst minimaal 2/3 jaar in nederland werken en een vast contract bemachtigen en dan aantonen dat ik de afgelopen "x" periode daadwerkelijk een vast inkomen had in Nederland.

Ik ben nog bezig om met mijn research, maar vooralsnog zijn de minimale eisen om een Hypotheek te verkrijgen in Nederland:

Vast contract bij een werkgever.
(Ik werk nu in Azie voor een buitenlandse werkgever die geen branches in NL heeft)

Minimaal 2/3 jaar aantoonbaar salaris.
(Dit zou betekenen dat ik 2/3 jaar moet gaan huren in de publieke sector, wat ik gelieve vermijd)

Maximaal 100% Lenen, dus een stukje eigen vermogen inleg (Dit is geen probleem voor mij)

Dus ik ben bang dat via de Nederlandse wegen mijn keuze is beperkt tot Huren in de publieke sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik durf 't bijna niet te vragen, maar.... Wat is je etnische achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wimmel_1 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 06:12:
Ik durf 't bijna niet te vragen, maar.... Wat is je etnische achtergrond?
Wat heeft etnische achtergrond te maken met een huis kopen in nederland?
Tenzame met jou comment "Ikke nie snap nie" vraag ik mij jou intenties af omrent het willen weten van mijn etnische achtergrond.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:58

Eris

-

Het is volgens mij een vast contract of 3 jaar inkomsten maar dan nog ben je niet van het problem dat je nog steeds geen hypotheek krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 05:40:
Klopt een Nederlandse bankrekening is uiteraard nodig.
Echter om in aanmerking voor een hypotheek te komen in Nederland zijn er bijkomende vereisten oa een vast contract. Natuurlijk kom ik in aanmerking om een huis te kopen in nederland, echter moet ik waarschijnlijk wel eerst eerst minimaal 2/3 jaar in nederland werken en een vast contract bemachtigen en dan aantonen dat ik de afgelopen "x" periode daadwerkelijk een vast inkomen had in Nederland.
Het hebben van een vaste aanstelling is echt niet noodzakelijk voor het krijgen van een hypotheek. Het helpt wel. Maar we hebben een zgn. werkgeversverklaring (die moet je zowiezo overleggen) waar je dienstverband en ook de intenties van de werkgever in staan.
Zie bijvoorbeeld http://www.werkgeversverklaring.eu/werkgeversverklaring.pdf

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eris schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 07:31:
Het is volgens mij een vast contract of 3 jaar inkomsten maar dan nog ben je niet van het problem dat je nog steeds geen hypotheek krijgt.
Wat zou in dit geval de hypotheek aanvraag/goedkeuring belemeren? Ik gloof dat de enigste knelpunten die ik zal ervaren zijn :een vast contract en 3 jaar stabiele inkomsten. Of zie ik nog een andere factor over het hoofd als terugkerende Nederlander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 07:56:
[...]

Het hebben van een vaste aanstelling is echt niet noodzakelijk voor het krijgen van een hypotheek. Het helpt wel. Maar we hebben een zgn. werkgeversverklaring (die moet je zowiezo overleggen) waar je dienstverband en ook de intenties van de werkgever in staan.
Zie bijvoorbeeld http://www.werkgeversverklaring.eu/werkgeversverklaring.pdf
Dank! Ik zal deze werkgeversverklaring doornemen, ik zal dit waarschijnlijk ook moeten voorleggen/ onderhandelen met een potentiele werkgever tijdens een contract afsluiting voor een baan in NL dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 07:56:
[...]

Wat zou in dit geval de hypotheek aanvraag/goedkeuring belemeren? Ik gloof dat de enigste knelpunten die ik zal ervaren zijn :een vast contract en 3 jaar stabiele inkomsten. Of zie ik nog een andere factor over het hoofd als terugkerende Nederlander?
Vast contract of een historie van 3 jaar aan inkomsten die uitzicht bieden op ten minste gelijkwaardige inkomsten in de toekomst. Een vast contract met een vast salaris vereist natuurlijk geen drie jaar historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begrepen, in beide gevallen zal het ongetwijfeld minimaal een 1~3 jaar duren alsvore ik een hypotheek kan afsluiten in Nederland ivm mijn reimigratie.

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://forum.fok.nl/topic/1361172

Deze expat is het wel gelukt, wellicht eens contact met hem opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:13:
Begrepen, in beide gevallen zal het ongetwijfeld minimaal een 1~3 jaar duren alsvore ik een hypotheek kan afsluiten in Nederland ivm mijn reimigratie.
Het lijkt me sowieso niet onverstandig om eerst te huren, al is het maar een half jaartje. Het neemt de haast weg uit je huizenjacht, waardoor je hopelijk beter in staat bent om je ideale huis te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 07:14:
[...]

Wat heeft etnische achtergrond te maken met een huis kopen in nederland?
Tenzame met jou comment "Ikke nie snap nie" vraag ik mij jou intenties af omrent het willen weten van mijn etnische achtergrond.
Wat mij betreft heeft het er niks mee te maken maar ik heb een collega die (ook) de NL nationaliteit heeft en met een soortgelijk probleem zit op het moment.

Dat "ikke nie snap nie" was overigens bedoeld als in het niet begrijpen van de NL wet/regelgeving in dit soort zaken, maar als ik het nu terug lees dan was dat niet écht handig van me om het zo te formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
t_captain schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 08:49:
[...]

Het lijkt me sowieso niet onverstandig om eerst te huren, al is het maar een half jaartje. Het neemt de haast weg uit je huizenjacht, waardoor je hopelijk beter in staat bent om je ideale huis te kopen :)
Eensch. Je zit nl in Azie en aangezien je toch 200k of zo gaat uitgeven dan is het wellicht goed om eerst de huizen EN omgevingen goed te bekijken. Om precies die reden hebben wij ook 3-6 maanden gehuurd toen we terug kwamen maar dat is makkelijk praten voor mij aangezien werkgever elke keer de huursom voor max 6 maanden betaalden. Het is misschien even behelpen voor je met vrouw en kind maar als even (duur) huurt dan geef je jezelf meer tijd. Je gaat wel absolute hoofprijs betalen als je kort en gemeubileerd wilt huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Wat is dat toch dat mensen denken dat huren in de publieke sector zo duur is?

Ik huur ook bij een particulier. Maar als dezelfde woning bij een woningbouw vereniging zou worden verhuurd zou het huis exact net zo duur zijn als nu..

Je moet alleen een huis zien te bemachtigen tot 680 euro.. Als je dan op Funda.nl gaat kijken wat daar tot 680 te huur is hoef je echt niet bang te zijn dat je huur na 3 maanden ineens met 50% wordt verhoogd!!

Je hebt dezelfde regeltjes als ieder ander. Met het grote verschil dat woningbouw vaak door gemeente/regio wordt beheerd, en vaak in de sociale sector zitten.

Kijk maar eens naast Funda.nl ook op de websites van Vestia of diverse makelaars in de stad/dorp waar je zou willen wonen/werken.

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 14-05-2014 14:11 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
En waar huur je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21
To_Tall schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:09:
[..]
Je moet alleen een huis zien te bemachtigen tot 680 euro.. Als je dan op Funda.nl gaat kijken wat daar tot 680 te huur is hoef je echt niet bang te zijn dat je huur na 3 maanden ineens met 50% wordt verhoogd!!
[..]
Volgens mij is het vrij normaal dat er in je huurcontract staat wat de maximale huurverhoging per jaar is, onafhankelijk van welke prijsklasse. Het lijkt me dan ook sowieso niet nodig zijn bang te zijn een huurverhoging van 50% te ontvangen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
To_Tall schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:09:
Wat is dat toch dat mensen denken dat huren in de publieke sector zo duur is?

Ik huur ook bij een particulier. Maar als dezelfde woning bij een woningbouw vereniging zou worden verhuurd zou het huis exact net zo duur zijn als nu..
Het wisselt enorm. We hebben expat vrienden die een enorm mooi vrijstaand huis op 15 km van Eindhoven huren voor 1500 per maand. Dat huis zou waarschijnlijk tussen de 6 en 8 ton waard zijn in de verkoop. Aan de andere kant kun je ook 1000 a 1200 euro per maand betalen voor een tussenwoning van nauwelijks 2 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Het is idd erg lokatie afhankelijk. Laatste keer dat ik huurde: 3 maanden in Amsterdam Oost, duplex appartment van ~100m2 voor 2k/mnd excl. Wel gemeubileerd en erg prettige huurbaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Begrepen huren word waarschijnlijk de necessery evil, gezien mijn aankomende situatie.
Ik ben al wat losjes rond gaan berekenen, het zou in mijn situatie pas mogelijk worden om een gedegen kans te maken om een Hypotheek rond te krijgen, via de normale wegen na 1.5/3 jaar.

Dit omdat huren in de publieke sector dikwijls minimaal een 1 jarig contract vereisen plus het feit dat ik de eerste 3/4 maanden zoiezo niet in aanmerking kom voor huren met een proef werk contract, kom ik al snel op minimaal 1.5 jaar vanaf het punt van terug keer naar Nederland ik kan beginnen met het idee om een Hypotheek aan te gaan vragen.

Om zoveel mogelijk lastigheden omrent het terug keren naar Nederland te vergemakelijken zal ik nog steeds zoeken naar mogelijke oplossingen om een huis te kopen in plaats van huren.

Eventueel:

1: Familie lid die gerant kan staan voor een Hypotheek.
2: Mijn Werkgever een gedeelte van mijn maandelijkse salaris op een NL bank rekening laten overschrijven de komende drie jaar, zodat ik een aantoonbare historie van vaste inkomen hebt op een Nederlandse bank rekening (Uiteraard moet ik nog uitzoeken of dit wel a: Legaal is, b: geaccepteed word door een bank in Nederland als voldoende bewijs dat een eventuele hypotheek verstrekt kan worden.
3: ??? Als er meer wegen beschikbaar zijn hoor ik graag (Fondsen/ giften routes o.i.d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:14

The Legend

*Plop*

Tot 1 januari 2015 mag eenieder 100.000 euro belastingvrij schenken aan een willekeurig persoon zolang dat bedrag (aantoonbaar) wordt gebruikt voor de verkrijging van een eigen woning. Dan hoef je nog maar een ton zelf te financieren. Wel ff iemand vinden die je dat bedrag wil schenken :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 05:44:
Begrepen huren word waarschijnlijk de necessery evil, gezien mijn aankomende situatie.
Ik ben al wat losjes rond gaan berekenen, het zou in mijn situatie pas mogelijk worden om een gedegen kans te maken om een Hypotheek rond te krijgen, via de normale wegen na 1.5/3 jaar.

Dit omdat huren in de publieke sector dikwijls minimaal een 1 jarig contract vereisen plus het feit dat ik de eerste 3/4 maanden zoiezo niet in aanmerking kom voor huren met een proef werk contract, kom ik al snel op minimaal 1.5 jaar vanaf het punt van terug keer naar Nederland ik kan beginnen met het idee om een Hypotheek aan te gaan vragen.

Om zoveel mogelijk lastigheden omrent het terug keren naar Nederland te vergemakelijken zal ik nog steeds zoeken naar mogelijke oplossingen om een huis te kopen in plaats van huren.

Eventueel:

1: Familie lid die gerant kan staan voor een Hypotheek.
2: Mijn Werkgever een gedeelte van mijn maandelijkse salaris op een NL bank rekening laten overschrijven de komende drie jaar, zodat ik een aantoonbare historie van vaste inkomen hebt op een Nederlandse bank rekening (Uiteraard moet ik nog uitzoeken of dit wel a: Legaal is, b: geaccepteed word door een bank in Nederland als voldoende bewijs dat een eventuele hypotheek verstrekt kan worden.
3: ??? Als er meer wegen beschikbaar zijn hoor ik graag (Fondsen/ giften routes o.i.d)
Ik snap nog steeds niet hoe je bij die minimale 1.5 jaar komt. Je gaat naar NL om voor een nieuw bedrijf te werken. Ik neem aan dat je geen internationale verhuizing doet met je gezin als je slechts een tijdelijk contract hebt. Dan ben je toch na 2 maanden in NL door je proeftijd heen?

Een hypotheek aanvragen op basis van je huidige baan, dat zou de acceptant bij de bank moeten opvallen. De huidige baan in Azie kan wel een vast inkomen hebben, maar dat valt weg zodra je naar NL komt. Daardoor biedt het niet het gewenste uitzicht op een doorlopend inkomen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:36:
[...]

Ik snap nog steeds niet hoe je bij die minimale 1.5 jaar komt. Je gaat naar NL om voor een nieuw bedrijf te werken.
Ik kom naar nederland, en zal aldaar een baan zoeken, mijn excuses ik vernam dat in Nederland het de gewoonte was om een proef periode van 3 maanden te moeten doorlopen alsvoren een jaar of vast contract werd aangeboden.

Ik had begrepen dat men in Nederland niet gebruikelijk direct een contract voor onbepaalde tijd aanbied na de 2/3 maanden proeftijd, mocht dit het geval zijn dan word mij waarschijnlijk initieel een jaar contract aangeboden, met dit type contract zou ik niet in aanmerking komen voor een hypotheek ivm dit de bank niet genoeg garantie zou kunnen bieden dat ik daadwerkelijk een stabiele inkomen hebt. Ook ben ik bang dat na 2/3 maanden proef periode mijn aanstaande Nederlandse werkgever niet direct een "werkgevers verklaring" wilt afgeven om mijn hypotheek te waarborgen. (Speculaties van mijn zijde uiteraard)

Vandaar dat ik op een getal van minimaal 1.5 jaar uit kwam. Het zou natuurlijk ideaal zijn dat ik na 2/3 maanden sucsessvol doorstaan van een werkgevers proef perioden al in aanmerking zou komen voor een hypotheek natuurlijk :)
t_captain schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:36:
[...]

Een hypotheek aanvragen op basis van je huidige baan, dat zou de acceptant bij de bank moeten opvallen. De huidige baan in Azie kan wel een vast inkomen hebben, maar dat valt weg zodra je naar NL komt. Daardoor biedt het niet het gewenste uitzicht op een doorlopend inkomen in NL.
Wel, als ik nog niet ga soliciteren in nederland, en een deel van mijn eigen spaargeld vanuit een rekening in azie laat "doorbetalen" inclusief bijkomende belastingen in Nederland, zou dit potentieel overdoen komen als een vaste inkomen in nederland van een buitenlandse werkgever. Echter lijkt mij dit absoluut tegen frauderen staan :P

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mijn $0.02 als remigrant en emigrant: gelijk een huis kopen is niet verstandig, omdat je dan jezelf al vastlegt op locatie, buurt en type woning. Daar de woningen en buurten verschillen tussen landen kan dat behoorlijk tegenvallen. Ik heb bij mijn eerste remigratie naar Nederland eerst anderhalf jaar gehuurd, en bij mijn tweede emigratie naar het VK zelfs ruim 6 jaar gehuurd. Dat laatste had korter gekund maar ik wilde zeker weten dat ik nog lang genoeg zou wonen hier, of iets kon kopen dat relatief waardevast is (en in dit geval hypotheekvrij).

Je legt jezelf alleen maar veel druk op en beperkt je bewegingsvrijheid en andere vrijheid door al te willen kopen voor je zelfs maar overgaat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:06:
Mijn $0.02 als remigrant en emigrant: gelijk een huis kopen is niet verstandig, omdat je dan jezelf al vastlegt op locatie, buurt en type woning. Daar de woningen en buurten verschillen tussen landen kan dat behoorlijk tegenvallen. Ik heb bij mijn eerste remigratie naar Nederland eerst anderhalf jaar gehuurd, en bij mijn tweede emigratie naar het VK zelfs ruim 6 jaar gehuurd. Dat laatste had korter gekund maar ik wilde zeker weten dat ik nog lang genoeg zou wonen hier, of iets kon kopen dat relatief waardevast is (en in dit geval hypotheekvrij).

Je legt jezelf alleen maar veel druk op en beperkt je bewegingsvrijheid en andere vrijheid door al te willen kopen voor je zelfs maar overgaat.
Dankjewel voor het delen van jou ervaringen, in mijn situatie is het nodig om mijn zoontje te laten studeren in nederland ivm prestatie druk en kwaliteit van scholing hier in azie verre van ideaal zijn voor zijn persoonlijke ontwikkeling, we willen dus een "thuis basis" hebben in NL liefst een eigen huis.

Dit zou ook handig zijn voor wanneer mijn zoon ouder is en naar de uni gaat, waarschijnlijk zullen ik en mijn vrouw met die tijd weer terug trekken naar Azie omdat dit vanuit financial punt beter is voor ons, en onze zoon blijft dan in Nederland om verder te studeren.

Echter het aantal hoepels die ik moet doorspringen om in een korte termijn een huis te kopen in NL bemoedigen inderdaad meer jegens het huren van een huis, totdat ik daadwerkelijk via officiele wegen in aanmerking voor een hypotheek kan komen.

Allen dank voor de heads up, ik zal zoiezo met verschillende financiele partijen spreken om te kijken eventuele andere mogelijkheden, maarzoals het er vanuit geschetste scenario uitziet is huren het enigste vooruitzicht voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 10:54:
[...]

Ik had begrepen dat men in Nederland niet gebruikelijk direct een contract voor onbepaalde tijd aanbied na de 2/3 maanden proeftijd, mocht dit het geval zijn dan word mij waarschijnlijk initieel een jaar contract aangeboden, met dit type contract zou ik niet in aanmerking komen voor een hypotheek ivm dit de bank niet genoeg garantie zou kunnen bieden dat ik daadwerkelijk een stabiele inkomen hebt. Ook ben ik bang dat na 2/3 maanden proef periode mijn aanstaande Nederlandse werkgever niet direct een "werkgevers verklaring" wilt afgeven om mijn hypotheek te waarborgen. (Speculaties van mijn zijde uiteraard)
Vaste contracten zijn inderdaad wat zeldzamer geworden, maar als je hoogopgeleid bent en ervaring hebt kun je ze nog steeds afdwingen. Je was in het verleden ook interessant genoeg voor een bedrijf ergens in Azie om je uit NL te laten komen? Dan zul je hopelijk in het deel van de arbeidsmarkt zitten waarin het geneuzel met tijdelijke contracten niet zo speelt.
Vandaar dat ik op een getal van minimaal 1.5 jaar uit kwam. Het zou natuurlijk ideaal zijn dat ik na 2/3 maanden sucsessvol doorstaan van een werkgevers proef perioden al in aanmerking zou komen voor een hypotheek natuurlijk :)

[...]
Een jaarcontract heeft i.h.a. 1 maand proeftijd (de eerste maand van het jaar, niet voorafgaand aan het jaar). Een contract voor onbepaalde tijd heeft doorgaans 2 maanden. Daar zijn wettelijke normen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:19:
Dankjewel voor het delen van jou ervaringen, in mijn situatie is het nodig om mijn zoontje te laten studeren in nederland ivm prestatie druk en kwaliteit van scholing hier in azie verre van ideaal zijn voor zijn persoonlijke ontwikkeling, we willen dus een "thuis basis" hebben in NL liefst een eigen huis.
Er zijn echter zat ouders die huren en studerende kinderen hebben. Huizenbezit is in Nederland sterk gestimuleerd en nu onderdeel van de mentaliteit, maar door de huurbescherming in Nederland is er imo geen echt nadeel aan huren in Nederland. De Britse verhuurders zijn vaak prive via wat meer louche bureautjes, en de contracten veel minder vrij (ik moest formeel toestemming vragen voor elke modificatie aan het huis), en dan is huizenbezit aantrekkelijker aan het worden.
Echter het aantal hoepels die ik moet doorspringen om in een korte termijn een huis te kopen in NL bemoedigen inderdaad meer jegens het huren van een huis, totdat ik daadwerkelijk via officiele wegen in aanmerking voor een hypotheek kan komen.
Het geeft je gewoon veel meer tijd en zorgt ervoor dat je keuze niet overhaast gaat zijn, en eenmaal besloten is meer lange termijn door de kosten koper en de fluctuerende markt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Ik heb vorig jaar een appartement in Nederland gekocht, terwijl ik niet in de EU woon. Ik heb alles via een tussenpersoon afgehandeld, dat ging zonder problemen. Enige was dat ik mijn (vaste) contract, belastingaangifte en vaste lasten die ik hier heb moest laten zien. Ik kreeg wel minder hypotheek dan wat ik zou krijgen met hetzelfde salaris in Nederland, maar alsnog meer dan genoeg.

Afhandeling was ook prima - in totaal 2 keer op en neer gegaan om papieren te teken bij tussenpersoon, en bij de notaris.

Ik zou zeker met een tussenpersoon in Nederland contact opnemen, het kost je wat geld maar weinig tijd.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
azt33 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:46:
Ik heb vorig jaar een appartement in Nederland gekocht, terwijl ik niet in de EU woon. Ik heb alles via een tussenpersoon afgehandeld, dat ging zonder problemen. Enige was dat ik mijn (vaste) contract, belastingaangifte en vaste lasten die ik hier heb moest laten zien. Ik kreeg wel minder hypotheek dan wat ik zou krijgen met hetzelfde salaris in Nederland, maar alsnog meer dan genoeg.

Afhandeling was ook prima - in totaal 2 keer op en neer gegaan om papieren te teken bij tussenpersoon, en bij de notaris.

Ik zou zeker met een tussenpersoon in Nederland contact opnemen, het kost je wat geld maar weinig tijd.
Ok dit bied nieuw perspectief, dank!! is er mischien wat technische informatie die je kunt delen? Een linkje naar een website? Dit klinkt erg belovend, en zou ons leven tijdens de terug migratie een heel stuk makkelijker en stresslozer maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Misschien lees ik erover heen maar... heb je al een baan in NL gevonden?

Met een tijdelijk contract kun je namelijk gewoon een hypotheek krijgen (dmv. de eerder genoemde werkgeversverklaring/intentieverklaring). Enige uitzonderingen die ik ken: uitzendfase A en 0-uren contracten.

Bel eens een 'onafhankelijke' hypotheek adviseur zoals al eerder werd aangegeven. Ik denk als je even wat rondbelt, dat je redelijk snel weet wat je te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:44

Basszje

Reisvaap!]

Ik zou inderdaad het ook weer niet al te zwart inzien. Er zijn geen formele regels voor het krijgen van een hypotheek maar slechts richtlijnen hoe het meestal werkt. Een verstrekker is alleen geinteresseerd in het kijken of iemand braaf gaat afbetalen of dat het een hoop gezeik is. Kortom kom je goed betrouwbaar voor de dag, dan is er echt wel maatwerk mogelijk.

Overigens ook bij woningbouw, maar daar is het vaak een stuk lastiger vanwege wachtlijsten en druk op sociale woningen die al bestaan. Particulier kan wel, maar het wisselt enorm.

Gewoon starten met zoeken en informeren en je niet direct uit het veld laten slaan vanwege een stapeltje pennenlikkers.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:02
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 07:23:
Ok dit bied nieuw perspectief, dank!! is er mischien wat technische informatie die je kunt delen? Een linkje naar een website? Dit klinkt erg belovend, en zou ons leven tijdens de terug migratie een heel stuk makkelijker en stresslozer maken :)
Ik snap eigenlijk je vraag niet zo goed? Het is in principe super makkelijk om een huis te kopen vanuit het buitenland. Als je iemand machtigt hoef je volgens mij niet eens hierheen te komen, dat is echt het probleem niet. Als dat het perspectief is wat je zoekt, dan is dat er inderdaad, feitelijk kan het gewoon allemaal.

Het probleem is dat het er op lijkt dat je een huis koopt wat je niet uitgebreid bestudeerd hebt, in een buurt die je niet uitgebreid bestudeerd hebt zonder dat je wel weet hoe je financiele situatie er in Nederland uit gaat zien. Kortom, zoals hier regelmatig is aanbevolen, ga eerst huren en zoek op je gemak naar het juiste koophuis als huren je niet bevalt. Het is echt nergens voor nodig om per se zo snel mogelijk een huis te kopen, het is de grootste aankoop uit je leven en dat moet je wel overwogen doen.

Ik weet niet hoe lang je ben weggeweest, maar er is nogal wat gebeurd op de Nederlandse woningmarkt en er zit ook nog genoeg in de pijpleiding wat vraagt om een voorzichtige aanpak.
Basszje schreef op maandag 19 mei 2014 @ 14:59:
Ik zou inderdaad het ook weer niet al te zwart inzien. Er zijn geen formele regels voor het krijgen van een hypotheek maar slechts richtlijnen hoe het meestal werkt. Een verstrekker is alleen geinteresseerd in het kijken of iemand braaf gaat afbetalen of dat het een hoop gezeik is. Kortom kom je goed betrouwbaar voor de dag, dan is er echt wel maatwerk mogelijk.
Tenzij je NHG wil, daar is geen millimeter maatwerk mogelijk (eigenlijk is het er wel, maar iedereen maakt standaard maximaal gebruik van die ruimte). En aangezien bijna iedereen NHG wil... Overigens valt zonder NHG het maatwerk gelukkig ook enorm tegen. De AFM zit de banken goed op de vingers te kijken op het moment.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 19-05-2014 15:59 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 07:23:
[...]

Stuur een DM, kunnen we verder babbelen :)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Pagina: 1