Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:33
Voor een familielid zoek ik een tablet, die in een aantal verschillende scenario's bruikbaar moet zijn.
  1. Het familielid heeft nog niet eerder een tablet gehad, maar gebruikt wel al jaren een iPhone. Mijn eerste gedachte is dus 'iPad', want hij kent iOS al en is verder niet heel handig met dit soort dingen. Maar...
  2. Het eerste gebruikscenario is als reisleider van fietsreizen. De tablet moet documenten met reisgegevens en achtergrondinformatie bevatten. Dat zal voor iedere reis anders zijn, dus eenvoudig bestandsbeheer is belangrijk, zonder afhankelijkheid van een cloud. Daar is de iPad in mijn ervaring minder goed in.
  3. Daarnaast wordt de tablet in zo'n geval vervoerd in een fietstas en zal hij tijdens gebruik best af en toe eens een druppel regen vangen. Dat doet me denken aan de waterdichte Sony-tablets, maar dat glazen uiterlijk lijkt me juist weer niet zo goed bestand tegen de druk van een fietstas. Betekent ook dat afmetingen en gewicht belangrijk zijn i.v.m. beperkte ruimte in de tassen, een laptop is daarom minder geschikt.
  4. Ook zou het erg praktisch zijn als hij thuis en in een lokale copyshop kan printen vanaf de tablet, zonder eerst allerlei apps/trucs te moeten regelen. Welk platform heeft op dit moment de beste ondersteuning voor draadloos printen? Een tablet met SD-kaart is een must, veel printers kunnen USB lezen, dus dan neem je een USB-stickje met SD-lezer mee en ben je klaar.
  5. De tablet zal niet als fiets-GPS gebruikt worden, maar het is wel praktisch als er GPS inzit, om in de tent alvast de route voor de volgende dag te bestuderen. En ik zei het al: tent. Goede batterijduur is dus belangrijk, dagelijks opladen zal niet altijd mogelijk zijn. Nu zal de tablet ook niet heel veel gebruikt worden op een gemiddelde dag tijdens zo'n reis, maar toch.
  6. Tweede gebruiksscenario is voor aantekeningen tijdens lange vergaderingen, die vervolgens eenvoudig overgezet moeten kunnen worden naar een PC met Windows 7. Eenvoudige koppeling met een comfortabel toetsenbord en weer bestandsbeheer zijn hiervoor belangrijk. Graag met Microsoft Office, want dat is al bekend en maakt uitwisseling eenvoudig. Hierbij zou eventueel een goede ondersteuning van een pennetje, zoals de Galaxy Note-tablets, praktisch kunnen zijn, maar dat is geen must.
Kortom, ik begon met de gedachte 'hij heeft al een iPhone, dus kies een iPad', maar ik denk dat de overige eisen in een andere richting wijzen - een SD-kaartje en daarmee eenvoudig bestandsbeheer zijn te vaak belangrijk voor zijn gebruik.

Omdat Windows wel al bekend is, maar Android nog helemaal niet, denk ik vervolgens vooral aan Windows-tablets. Maar Android heeft tegenwoordig ook gratis MS Office, meen ik, en voorlopig meer verscheidenheid dus misschien een grotere kans dat daar een model tussen zit dat precies geschikt is voor deze gebruiksscenario's.

Formaat: hij wordt al een dagje ouder en dat merk je aan de ogen, dus 7" lijkt me te klein. Ik zou in eerste instantie kiezen voor een 10"-formaat, maar dat staat open voor discussie.

Prijs: er is geen vast budget, maar duurder dan zo'n € 500 moet het niet gaan worden. En ik noemde al dat hij niet zo handig is met dit soort apparaten, dus een model dat hij bij een lokale winkel kan kopen zodat je ook persoonlijk ergens naartoe kunt voor ondersteuning is een pre.

Wat zouden jullie dit familielid aanraden?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als ik zo kijk naar je wensen is een Android tablet nog steeds je beste keuze. Met name het printen wat in KitKat zit is een uitkomst voor je familielid. Kwestie van 1 keer wat instellen bij je lokale copyshop en dan gaat het prima.

Maar ook dat je een SD kaart wilt hebben limiteerd in je keuze enz enz. Aangezien hij ook graag wil editten en notities wilt maken met vergaderingen is een Samsung Note wellicht een uitkomst met de S-Pen? Dan kan hij schrijven voor notities. Typen op een tablet (vooral veel informatie) wordt al heel snel vermoeiend zonder een extern toetsenbord is mijn mening. Of je moet wellicht gaan voor een Transformer die al een Tobo heeft en als extra battery pack fungeert. (zie ook beneden buurman lees ik nu :P )

pricewatch: Samsung Galaxy Note 10.1 2014 Edition 32GB Wit

Kan je ook nog investeren in een leuke 32 Gb SD kaart (Ebay) en wellicht kan je kijken voor een battery pack voor extra power als er geen stroom beschikbaar is al dan niet solar powered?). Nadeel is wel dat afaik in NL KitKat nog niet uit is voor deze tablet maar wel aangekondigd is. Vanaf KitKat zit namelijk de print optie in Android afaik.

Waterdichtheid is niet een heel groot issue lijkt mij zo. Je moet ook niet in de stromende regen met zo een ding gaan staan, ongeacht of het nu een Sony tablet is of niet. Ook de drukgevoeligheid in een tas valt mee. ik zou er wel een hardcase met front cover voor kopen (ook Ebay, kostje een prikkie) zodat je wat meer bescherming hebt.

En Office support voor Android is ook geen probleem: Google Play: Microsoft Office Mobile

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 13-05-2014 08:31 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:27
pricewatch: Asus Transformer Book T100TA-DK002H Grijs wellicht?

Office, USB, microSD, goede batterij en met Windows. Bestandsbeheer kan via de verkenner of via de OneDrive app (ja ook lokaal bestandsbeheer). Aantekeningen kan je met het toetsenbord maken via de gratis OneNote die automatisch gesynced worden via de cloud en dan automatisch op de W7 machine terecht komen wanneer je daar ook OneNote hebt geïnstalleerd (ook gratis). Locatiebepaling gaat via WiFi, dus geen GPS.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 13-05-2014 08:30 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Office op een android tablet is wel een probleem. Dat wordt nog niet ondersteund. Wel op een telefoon.
Overigens zijn er genoeg alternatieven die wel goed werken...
edit: YouTube: How to install Office for Mobile on Android tablets werkt

Denk dat zo'n asus transformer ook wel een goed idee is. Vooral gezien het laatste gebruiksscenario.

ipad zou ik ook niet doen. te beperkt.
De keus is dan: Windows want gewend, of toch maar wennen aan android (beter voor tablets imo, vooral gezien alle apps die daar toch meer op gericht zijn). Windows heeft dan wel weer ondersteuning voor desktop apps (althans, zo'n transformer, niet de RT varianten), maar dat is niet heel handig in gebruik in tablet modus.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 13-05-2014 08:53 ]

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:33
Dank voor jullie tips. Ik ga me verder inlezen op de Transformer T100, dat klinkt voorlopig wellicht het meest praktisch. Als er nog andere goede kandidaten zijn, houd ik me natuurlijk aanbevolen!