DOA, kiezen voor RMA of "wettelijke bedenktijd"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 20:14

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Wegens overlijden van het oude apparaat op basis van de reviews hier op tweakers bij een middelgrote tot grote webshop een nieuw apparaat besteld. Het apparaat werd netjes de volgende dag geleverd. Na installatie van het apparaat bleek het een ernstig defect te vertonen. Na contact te hebben gehad met de webshop werd mij duidelijk dat deze weinig zin hebben om het apparaat om te ruilen voor een nieuwe. Er werd aangeboden om een reparateur van de fabrikant langs te sturen maar in de mail die ik ontving wordt echter voorgesteld om het apparaat naar de webshop terugsturen. Het is echter een apparaat wat hier in huis dagelijks gebruikt wordt dus ik zit absoluut niet te wachten op een reparatie procedure van minimaal een week.

Wat zijn mijn opties? Welke rechten heb je als consument bij een DOA? Ik dacht zelf dat ik het apparaat als defect kan terugsturen maar dat ik het ook zonder opgaaf van reden op basis van de wettelijke bedenktijd (wet kopen op afstand) kan retourneren. In het tweede geval kan ik meteen bij een andere webshop het zelfde apparaat opnieuw bestellen en kunnen we het apparaat binnen een 2-3 dagen gebruiken.

Zijn er mensen met ervaring hier in? En mag je een DOA op basis van de wet kopen op afstand retourneren?

Overigens is het de bedoeling om morgen nogmaals contact te hebben met de webshop want mogelijk is er sprake van miscommunicatie, maar ik zou graag van tevoren weten welke rechten/plichten ik als consument heb.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
Ik zou oppassen met terug sturen onder je wettelijke bedenktijd.
Misschien dat de webwinkel dan wel gaat denken van 'Hé, meneer heeft hem gesloopt, laat hem maar opdraaien voor de kosten.
Ik zou het wel gewoon via de DOA procedure doen als ik jou was.
Verder geen ervaringen mee, maar dit lijkt me een handeling die ze gaan doen als webwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 384268

DOA melden en bestelling annuleren op basis van wettelijke bedenktijd.

Sommige webwinkels willen het blijkbaar nog steeds snappen dat we niet zitten te wachten op een garantie/reparatie-procedure bij een nieuw product. Gewoon annuleren en er nooit meer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let wel op dat je bij gebruikmaken van de bedenktijd onder wet koop op afstand zelf opdraait voor de retourkosten, terwijl wanneer je het meldt als defect en herstel daarvan eist, dat herstel volledig kosteloos moet zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Ten eerste vind de reactie van de webshop zeer teleurstellend. Een beetje webshop geeft je gewoon een nieuw product.

Let wel dat je product officieel niet DOA (Dead On Arrival) is, gezien het product wel werkt. DOA betekend officieel dat het product niet eens aangaat als je het uit de verpakking hebt gehaald. Ik weet niet hoe ernstig de problemen met je apparaat zijn gezien je buiten 'ernstig defect' geen info geeft.

Wettelijk is de verkoper verplicht om reparatie OF een nieuw product aan te bieden. Meestal zal een webshop bij een nieuw product kiezen voor het geven van een nieuw product. Helaas doet deze webshop dit niet. Zelf ga ik dan altijd alsnog moeilijk doen om het moeilijk doen en kijken of het alsnog lukt om een nieuw product te krijgen ipv reparatie (je zit er helemaal niet op te wachten om je nieuwe product meteen 2 a 3 weken kwijt te zijn).

Met een reparatie zou ik in jouw geval niet eens akkoord gaan. Als de webshop dan toch weigert zou ik zoals hierboven al gezegd de bestelling annuleren en ergens anders bestellen. Een webshop welke klanten zo behandeld is jouw klandizie niet eens waard.
Tevens zou ik in dit geval bellen of persoonlijk naar de webshop gaan om tevens in de winkel zelf navraag te doen, waarom ze ervoor kiezen om deze weg in te slaan. Als ik naar de andere kant van Nederland zou moeten, zou ik dit zelfs overwegen om er zeker van te zijn dat mijn product daar komt. Smoezen over verloren pakketten zijn ze tegenwoordig ook niet vies van

[ Voor 6% gewijzigd door LocK_Out op 14-05-2014 09:39 . Reden: Foutieve informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 14:38
Opgepleurd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 01:36:
Ten eerste vind de reactie van de webshop zeer teleurstellend. Een beetje webshop geeft je gewoon een nieuw product.

Let wel dat je product officieel niet DOA (Dead On Arrival) is, gezien het product wel werkt. DOA betekend officieel dat het product niet eens aangaat als je het uit de verpakking hebt gehaald. Ik weet niet hoe ernstig de problemen met je apparaat zijn gezien je buiten 'ernstig defect' geen info geeft.

Wettelijk is de verkoper verplicht om reparatie OF een nieuw product aan te bieden. Wel zijn ze bij een reparatie verplicht om je een vervangend product te geven voor de duur van de reparatie. Meestal zal een webshop bij een nieuw product kiezen voor het geven van een nieuw product. Helaas doet deze webshop dit niet. Zelf ga ik dan altijd alsnog moeilijk doen om het moeilijk doen en kijken of het alsnog lukt om een nieuw product te krijgen ipv reparatie (je zit er helemaal niet op te wachten om je nieuwe product meteen 2 a 3 weken kwijt te zijn).

Met een reparatie zou ik in jouw geval niet eens akkoord gaan. Als de webshop dan toch weigert zou ik zoals hierboven al gezegd de bestelling annuleren en ergens anders bestellen. Een webshop welke klanten zo behandeld is jouw klandizie niet eens waard.
Tevens zou ik in dit geval bellen of persoonlijk naar de webshop gaan om tevens in de winkel zelf navraag te doen, waarom ze ervoor kiezen om deze weg in te slaan. Als ik naar de andere kant van Nederland zou moeten, zou ik dit zelfs overwegen om er zeker van te zijn dat mijn product daar komt. Smoezen over verloren pakketten zijn ze tegenwoordig ook niet vies van
Je gaat wel heel kort door de bocht ... een handelaar moet je geen vervangend product aanbieden tijdens reparatie. (zoals ook staat beschreven in je link)
Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt.
Kan <> moet - er zijn shops die dat doen maar dat is dan extra service.
Extra service waar je vaak niet op moet rekenen als je gaat kopen bij een goedkopere winkel ... wat een webshop meestal wel is.

Meeste webshops zullen wel een nieuw product geven, maar dat hangt natuurlijk ook wel af van het product in kwestie. Of hoe de fabrikant ermee omgaat, er zijn er genoeg die de handelaar gebruiken om wat extra verlies te laten slikken.
Is dat iets dat binnenkort vervangen wordt door een nieuwe variant - dan is omruilen ook niet direct interessant voor de winkel. Dan krijg die na een paar weken een nieuw product terug van de fabrikant dat amper verkoopbaar is omdat iedereen de "nieuwe" versie wilt.

Wat de TS wilt doen moet hij zelf uitzoeken.
Maar of hij stuurt het terug en bestelt ergens anders => tip: als het toch blijven gebruiken van het product zo belangrijk is hoor dan ook eerst hoe die nieuwe winkel omgaat met herstelling/reparatie.
Of hij laat het opsturen voor reparatie.
Dan ben je wel vertrokken voor een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Aangaande de door mij geposte informatie. Dat heb ik er zelf van gemaakt en verkeerd gelezen. Heb het aangepast.

[ Voor 226% gewijzigd door LocK_Out op 14-05-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Retourneren onder WKOA is geen enkel probleem. Mits je het wel kan retourneren in de staat waarin je het ontvangen hebt.

Heb je het defect ontvangen, mag het gewoon defect retour onder WKOA. Vermeld inderdaad wel even dat het al defect was, om problemen te voorkomen als: 'u heeft het product kapot gemaakt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Wat is er mis met het langs laten komen van een reparateur van de fabrikant? Lijkt mij de snelste en goedkoopste oplossing. Wellicht dat hij het ter plekke kan repararen. Kost je dan ook geen verzendkosten als je het (zoals eerder door Orion aangehaald) gaat retour sturen onder de WKoA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 11:46

immetjes

HIER is BERN-E

Blijkbaar is die optie dus ingetrokken door de webwinkel:

""Er werd aangeboden om een reparateur van de fabrikant langs te sturen maar in de mail die ik ontving wordt echter voorgesteld om het apparaat naar de webshop terugsturen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik heb een keer een DOA moederboard gehad , dit bij de betreffende webwinkel gemeld en een RMA aanvraag gedaan. Afgesproken dat ik het volledige product met boekjes,kabels en verpakking terug zou sturen en hun zouden dezelfde dag nog een nieuwe opsturen !

[ Voor 25% gewijzigd door ongewoongewoon op 14-05-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisvalk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:07
Ik heb een keer een monitor ontvangen met 1 dooie pixel, precies in het midden van het scherm. Omdat het om eentje ging, valt dat niet onder de garantie of wat dan ook (had contact opgenomen met de webshop hoe en wat). Omdat die toch hinderlijk in de weg zat, besloten om de monitor terug te sturen onder het mom van WKoA teruggestuurd en bij andere webshop weer opnieuw besteld. Kostte me uiteindelijk 1x verzendkosten, maar wel een monitor naar volle tevredenheid en geen ergernissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Pixelgarantie is daarom vaak ook een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kenzi schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:57:
Kost je dan ook geen verzendkosten als je het (zoals eerder door Orion aangehaald) gaat retour sturen onder de WKoA.
Terugsturen onder WKoA heeft wel kosten: de verzendkosten naar (web)winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 11:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad

Ik denk dat Kenzi het een beetje ongelukkig formuleerde en eigenlijk bedoelt te zeggen dat als je een reparateur laat langskomen, dat het je dan geen verzendkosten oplevert, maar via WKoA wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 14-05-2014 15:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:02

Felyrion

goodgoan!

In dit geval vind ik de service van de bewuste webshop tekort schieten. Jij koopt een nieuw product, dan mag je toch verwachten dat je een nieuw, werkend product thuisgestuurd krijgt.

Ik zou het op deze manier nog eens persoonlijk (telefonisch of ter plaatse) voorleggen, en als ze niet akkoord gaan gewoon gebruik maken van je rechten binnen de WKOA.

Misschien realiseren ze zich niet hoezeer dit een probleem voor je is, misschien vallen ze je nog mee ;) Het kan voorkomen door al die standaardprocedures die gehanteerd worden in dat soort shops..

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Felyrion schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:57:
In dit geval vind ik de service van de bewuste webshop tekort schieten. Jij koopt een nieuw product, dan mag je toch verwachten dat je een nieuw, werkend product thuisgestuurd krijgt.

Ik zou het op deze manier nog eens persoonlijk (telefonisch of ter plaatse) voorleggen, en als ze niet akkoord gaan gewoon gebruik maken van je rechten binnen de WKOA.

Misschien realiseren ze zich niet hoezeer dit een probleem voor je is, misschien vallen ze je nog mee ;) Het kan voorkomen door al die standaardprocedures die gehanteerd worden in dat soort shops..
Wat schiet er te kort dan? Een product kan altijd defect arriveren, en de winkel biedt een oplossing. (of meerdere eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Kenzi schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:22:
[...]

Wat schiet er te kort dan? Een product kan altijd defect arriveren, en de winkel biedt een oplossing. (of meerdere eigenlijk).
Ik heb zelf als bijbaan bij een aantal (web)winkels gelopen, en mijn ervaring is eigenlijk altijd geweest dat bij een nieuw product gewoon omgewisseld wordt.
Als je bij de BCC of Mediamarkt een defect apparaat koopt kun je die ook gewoon ter plekke omruilen als dit een nieuw apparaat was. Dan hoef je niet het RMA circuit in.

Het mag dan niet verplicht zijn, je raakt je klanten er wel mee kwijt.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 20:14

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Even een update van mijn kant. Er bleek sprake te zijn van een miscommunicatie. De eerste servicemedewerker had direct moeten aanbieden om het apparaat om te ruilen. Dit is ook hersteld door een andere medewerker. Vandaar de mail waarin wordt aangeboden om het apparaat terug te sturen naar de webshop. Dit was echter niet naar mij gecommuniceerd waarvoor mij niet duidelijk was wat er nu van mij verwacht werd en welke oplossing de webshop aandroeg.
Via telefonisch contact heb ik hier over opheldering gekregen, waar na ik het apparaat kosteloos kon terugsturen. Dat heb ik gisteren gedaan en morgen wordt er een nieuw apparaat geleverd.

Mijn excuses voor het vage taalgebruik (een webshop, een apparaat). Ik wilde namelijk voorkomen dat ik onterecht de webshop zou "zwartmaken". En naar nu blijkt is er niets mis met de service van deze webshop.

ps. Het defect aan het apparaat was dusdanig van aard dat ik verwacht dat een monteur niets anders zou kunnen dan het apparaat vervangen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Goed nieuws, dat scheelt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion