[DDR2] Nieuwe set RAM kopen, welke?

Pagina: 1
Acties:

• KennyPlox
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:37

KennyPlox

feest vierende banaan

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik mijn pc 2e hands gekocht. Het gaat om het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Tray€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EP43-DS3L€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon HD 7850 royalQueen€ 0,-€ 0,-
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Lancool PC-K7 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Thermalright HR-01 Plus€ 0,-€ 0,-
2Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 5,95€ 11,90
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon X-Tatic S7€ 84,07€ 84,07
1Enermax PRO82+ 425€ 0,-€ 0,-
1LG DVD Drive----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 95,97

De PC loopt gewoon goed, niks mis mee. Maar ik merk bij zware spellen (denk aan Planetside 2) dat het geheugen erg vol loopt (soms wel tot 3,9 GB in gebruik)
Ik weet dat de CPU ook niet de nieuwste en de beste is, maar deze staat vaak maar ongeveer op ~75% gebruik terwijl het geheugen vol zit. GPU loopt niet veel te doen, ongeveer ~50%, soms meer soms minder.

Nu leek het mij handig om het RAM een upgrade te geven, zodat dit niet zo snel vol loopt en het multi-tasken wat beter zal gaan. Ik ben zelf redelijk thuis op het gebied van computers, maar niet over RAM. Ik heb teven 64-bit Windows 7

Heb wat info opgezocht en kwam eruit dat moederbord max 8 GB aan geheugen kan hebben. Perfect, want meer heb ik niet nodig.
Het setje RAM wat er nu in zit wil ik vervangen, omdat het slechts op 400 Mhz loopt(Tweakers zegt 800 Mhz, lijkt niet te kloppen?) Bijprikken zit ik ook niet echt naar te kijken, tenzij er een setje is wat er zeker samenwerkt met mijn huidige geheugen.

Budget is niet heel ruim met ~55 euro. Heb in V&A lopen kijken maar daar valt ook niet erg veel te vinden. Er is wel een Tweaker die server geheugen verkoopt, maar deze advertentie staat op gereserveerd.

Heb even goedkoop gezocht hier op de Pricewatch, en dan kom ik hierop uit. 8 GB, 667 Mhz, lijkt gewoon goed. Mijn vraag is, zal dit werken, of moet ik iets anders zoeken?
Alvast excuus als dit een domme vraag is, maar ik wil zeker zijn voordat ik iets koop en straks niet met een setje RAM zit waar ik niks mee kan

Upgraden van moederbord en CPU gaat voorlopig niet, want daar heb ik het budget niet voor. Dit staat wel hoog op het prioriteitenlijstje

Alvast bedankt als jullie door deze lap tekst hebben gelezen en mij willen helpen!

denk ik dan...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke Windows heb je, want 32bit kan niet met meer dan 4GB overweg, just so you know...

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik begrijp dit forum niet zo goed, je moet overal aan vrij strenge eisen voldoen omdat van een tweaker verwacht wordt dat je zelf wat onderzoek doet maar in dit subforum kan elke idioot(ik doel niet op jou TS maar gewoon in het algemeen) maar wat neer pleuren zonder er ook maar een seconde over te hebben nagedacht...
Anyway ik heb totaal geen kaas gegeten van RAM maar met enig logisch nadenken lijkt me toch dat je even opzoek gaat naar de handleiding en daar de lijst voor certified geheugen bij pakt.

zie: http://download.gigabyte....d_memory_ga-ep43-ds3l.pdf

Als geheugen niet op de lijst staat kan ook niemand verzekeren dat het gaat werken. Maar ik ga er altijd vanuit dat populair/standaard geheugen van b.v. kingston altijd wel gaat werken als het binnen de specificaties van je moederbord valt.

Dr was ook iets met geheugen dat je het keer 2 moet doen en zodoende kom je wel op 800Mhz. Iets met onlogische constructies als dual channel denk ik.

• KennyPlox

KennyPlox

feest vierende banaan

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:47:
Welke Windows heb je, want 32bit kan niet met meer dan 4GB overweg, just so you know...
Vergeten erbij te zetten, heb 64-bit Windows 7
kaasaanfiets schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:48:
Ik begrijp dit forum niet zo goed, je moet overal aan vrij strenge eisen voldoen omdat van een tweaker verwacht wordt dat je zelf wat onderzoek doet maar in dit subforum kan elke idioot(ik doel niet op jou TS maar gewoon in het algemeen) maar wat neer pleuren zonder er ook maar een seconde over te hebben nagedacht...
Anyway ik heb totaal geen kaas gegeten van RAM maar met enig logisch nadenken lijkt me toch dat je even opzoek gaat naar de handleiding en daar de lijst voor certified geheugen bij pakt.

zie: http://download.gigabyte....d_memory_ga-ep43-ds3l.pdf

Als geheugen niet op de lijst staat kan ook niemand verzekeren dat het gaat werken. Maar ik ga er altijd vanuit dat populair/standaard geheugen van b.v. kingston altijd wel gaat werken als het binnen de specificaties van je moederbord valt.

Dr was ook iets met geheugen dat je het keer 2 moet doen en zodoende kom je wel op 800Mhz. Iets met onlogische constructies als dual channel denk ik.
Ik heb hier ook naar gekeken, sorry als ik een beetje nutteloos overkom, maar ik weet echt geen bal van RAM. Heb de handleiding zelf al gelezen, probleem is dat er slechts 2 4GB geheugens bijstaan en ik daar vrij weinig over kan vinden.

denk ik dan...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
45 euro voor dat setje is echt veel te duur. Misschien bij de plaatselijke kringloop iets te scoren?

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik heb zelf eens gewoon twee reepjes erbij gepropt, dat werkte gewoon goed. Het zal vast niet optimaal geweest zijn want het waren 2x2 GB en 2x1GB reepjes ook nog eens van verschillende merken. Timings en snelheden lette ik niet eens op, het was meer een experiment. Maar Windows zag wel gewoon 6 GB ram en de prestatiescore was ook verbeterd.

Daarmee probeer ik te zeggen dat het wel los loopt dat je met een nutteloos setje ram zit.

• KennyPlox

KennyPlox

feest vierende banaan

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:55:
45 euro voor dat setje is echt veel te duur. Misschien bij de plaatselijke kringloop iets te scoren?
Heb ik al gekeken, jammer genoeg zonder resultaat. Veel was 1 GB of zelfs 512 MB. Zag niks boven de 2 GB liggen.
45 euro is inderdaad best duur voor verouderd RAM, maar als er echt niks anders te vinden valt..
R____D schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:00:
Ik heb zelf eens gewoon twee reepjes erbij gepropt, dat werkte gewoon goed. Het zal vast niet optimaal geweest zijn want het waren 2x2 GB en 2x1GB reepjes ook nog eens van verschillende merken. Timings en snelheden lette ik niet eens op, het was meer een experiment. Maar Windows zag wel gewoon 6 GB ram en de prestatiescore was ook verbeterd.

Daarmee probeer ik te zeggen dat het wel los loopt dat je met een nutteloos setje ram zit.
Met het huidige setje heb ik dan al wat ideeën, dus dat maakt niet zoveel uit. Wil er gewoon liever een gehele nieuwe set, weet niet waarom :P

denk ik dan...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
KennyPlox schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:01:
[...]

Heb ik al gekeken, jammer genoeg zonder resultaat. Veel was 1 GB of zelfs 512 MB. Zag niks boven de 2 GB liggen.
45 euro is inderdaad best duur voor verouderd RAM, maar als er echt niks anders te vinden valt..
Had al in mijn eigen "oude meuk" bakje zitten kijken, en kwam idd ook max 512MB tegen. Anders had ik het tegen verzendkosten opgestuurd ;).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Heb hier evt nog 2x KVR800D2N6/2G liggen, zijn 2GB modules, zijn bijna gelijk aan de modules die je nu al hebt (maar CL6 ipv CL5, dus op papier iets langzamer). Normaalgesproken prak ik dat soort modules in PC's die ik krijg voor Windows 7/8 upgrades en reken ik daar 5 euro per GB voor. Veel meer dan dat is het ook niet waard, maar je moet er net even tegenaan lopen.

Wat geheugensnelheden betreft, voor DDR2 gaat normaal niet-overclock geheugen tot 800MHz. De tools zoals CPU-Z laten dat zien als 400MHz, wat ook klopt: bij DDR geheugen kan je per klokpuls 2x zoveel data sturen als bij klassiek SDRAM, dus wordt die 400MHz als marketingterm verdubbeld naar DDR2-800.

Overigens is het maar de vraag of je op zo'n oude computer verschil gaat merken tussen 4GB en 8GB. Je moet er echt een geheugenvretende toepassing voor hebben, anders is het een vrij nutteloze upgrade. Ik denk dat je met een SSD van 120-240GB voor 6-9 tientjes meer snelheidswinst boekt met multitasken dan met een 4GB -> 8GB geheugenupgrade.

• KennyPlox

KennyPlox

feest vierende banaan

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:16:
Heb hier evt nog 2x KVR800D2N6/2G liggen, zijn 2GB modules, zijn bijna gelijk aan de modules die je nu al hebt (maar CL6 ipv CL5, dus op papier iets langzamer). Normaalgesproken prak ik dat soort modules in PC's die ik krijg voor Windows 7/8 upgrades en reken ik daar 5 euro per GB voor. Veel meer dan dat is het ook niet waard, maar je moet er net even tegenaan lopen.

Wat geheugensnelheden betreft, voor DDR2 gaat normaal niet-overclock geheugen tot 800MHz. De tools zoals CPU-Z laten dat zien als 400MHz, wat ook klopt: bij DDR geheugen kan je per klokpuls 2x zoveel data sturen als bij klassiek SDRAM, dus wordt die 400MHz als marketingterm verdubbeld naar DDR2-800.

Overigens is het maar de vraag of je op zo'n oude computer verschil gaat merken tussen 4GB en 8GB. Je moet er echt een geheugenvretende toepassing voor hebben, anders is het een vrij nutteloze upgrade. Ik denk dat je met een SSD van 120-240GB voor 6-9 tientjes meer snelheidswinst boekt met multitasken dan met een 4GB -> 8GB geheugenupgrade.
Een SSD staat momenteel niet op de planning, simpelweg omdat ik op dit moment niet met de opstarttijden zit. RAM loopt gewoon vol en het lijkt mij handiger om RAM te upgraden, aangezien mijn doel is om zware spellen zoals Planetside 2 of Rome 2 nét wat vloeiender te laten spelen

denk ik dan...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
KennyPlox schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:22:
[...]

Een SSD staat momenteel niet op de planning, simpelweg omdat ik op dit moment niet met de opstarttijden zit. RAM loopt gewoon vol en het lijkt mij handiger om RAM te upgraden, aangezien mijn doel is om zware spellen zoals Planetside 2 of Rome 2 nét wat vloeiender te laten spelen
Ram wat vol loopt hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Zo zal bijvoorbeeld SQL of Exchange ook altijd het maximale aan beschikbare geheugen proberen te gebruiken (mits de content groter is dan de totale grootte van geheugen uiteraard). Oftewel, zou je een server nemen met 16GB geheugen met een grote SQL-database, en je kijkt dan naar het geheugenverbruik, dan is dat ook 16GB. Je kan upgraden dan naar 32GB, maar dan is er net zo vrolijk 32GB in gebruik, terwijl het aan performance mogelijk niets uit maakt (is weer afhankelijk van welke data je daadwerkelijk aanspreekt). Zoiets kan hier ook aan de hand zijn natuurlijk, dus onderzoek dat vooraf even goed.

iRacing Profiel

• KennyPlox

KennyPlox

feest vierende banaan

Topicstarter
Ik heb de knoop doorgehakt en toch maar 4 GB extra erbij gekocht.

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie hulp en keuzes, waardeer het echt!

Dit topic kan verwijderd/op slot

denk ik dan...

Pagina: 1