Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS bouwen met Windows Server 2000/2003

Pagina: 1
Acties:

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo,

Ik ben van plan een NAS te gaan bouwen met Windows Server 2000, Windows Server 2003 of Windows Server 2008. Ik heb op internet gezocht hoe je een NAS kan bouwen, maar ik kom alleen tutorials tegen met FreeNAS. En ik wil graag Windows. Wat ik uiteindelijk graag wil is dat ik via andere computers via het netwerk door de bestanden op mijn NAS kan bladeren. Op Linux kan dat met smb://ip. Weet iemand hoe ik dit kan doen met Windows? En weet iemand dan ook welke editie van Windows Server ik het best kan installeren?

Dit is de website van Samba, wat gebruikt wordt voor Linux: https://www.samba.org/samba/
Dit zijn tutorials met FreeNAS:
- http://www.pcworld.com/ar...ached_storage_system.html
- http://www.makeuseof.com/...o-build-your-own-nas-box/

[ Voor 6% gewijzigd door Stefan22 op 12-05-2014 18:25 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat moet je niet willen. Microsoft Product Lifecycle Search

Als je geen Windows licentie wilt kopen, neem dan idd iets als freenas (of koop een kant&klare NAS). Vwb file toegang zou ik trouwens eerder denken aan webbased, of anders VPN.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Stefan22
  • Niet online
Ik heb mijn topic net aangepast dat ik ook Windows Server 2008 wil installeren. Is het wel mogelijk met Windows Server 2008? En zo ja, welke editie van Windows Server 2008, en hoe kan ik dat doen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stefan22 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:07:
Wat ik uiteindelijk graag wil is dat ik via andere computers via het netwerk door de bestanden op mijn NAS kan bladeren.
Met een standaard Synology NAS kan dat uitstekend. Verder met F_J_K.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 20:50

Younes

Wie, Wat, Waar?

gambieter schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:28:
[...]

Met een standaard Synology NAS kan dat uitstekend. Verder met F_J_K.
We zitten hier op Tweakers en als tweaker adviseer je geen kant en klare oplossing. Dat zou jij moeten weten als moderator zijnde. Ik had van jou graag een antwoord willen zien waarin je vraagt naar zijn onderzoek. Want je wordt geacht eerst zelf op onderzoek uit te gaan alvorens je een vraag stelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Younes op 12-05-2014 18:32 ]

...en waarom?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Files serveren over het netwerk kan met iedere NAS, dus dat is een beetje zonde van die dure Windows licenties. Je toonde eerder al eens interresse voor (open) Solaris, heb je ook overwogen om een NAS op basis van ZFS te maken ? Bijvoorbeeld met ZFSGuru of een opensolaris variant ? Dit in verband met de superieure dataprotectie van ZFS.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Stefan22
  • Niet online
Een OpenSolaris variant is toch zoiets als NexentaStor? Ik wou het liefst eerst met Windows een NAS maken, omdat zo´n beetje alle computers hier in huis op Windows draaien. (Hoeft niet perse Windows Server als het ook met een client versie van Windows kan). Maar ik weet bij Windows niet hoe ik een NAS moet bouwen zodat smb://ip enzo werkt. En ik denk dat ik er ook zelf niet uitkom met OpenSolaris.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Stefan22 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:40:
Een OpenSolaris variant is toch zoiets als NexentaStor?
Ja, dat is dezelfde basis
Ik wou het liefst eerst met Windows een NAS maken, omdat zo´n beetje alle computers hier in huis op Windows draaien. (Hoeft niet perse Windows Server als het ook met een client versie van Windows kan). Maar ik weet bij Windows niet hoe ik een NAS moet bouwen zodat smb://ip enzo werkt.
NOFI, maar dat is gewoon windows filesharing aanslingeren, best wel basic eigenlijk.
En ik denk dat ik er ook zelf niet uitkom met OpenSolaris.
Dan zou ik eens kijken naar ZFSGuru, op ZFS gebaseerd, maar met redelijk duidelijke GUI om alles in te stellen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Als je dat al niet weet, en er zo te zien ook niet zelf achter kunt komen, moet je het dan wel zelf een NAS willen bouwen? Ik bedoel, veel moeilijker dan 'windows bestanden delen' in Google intypen gaat het in eerste instantie niet worden :)

Als je dan vervolgens tegen specifieke problemen aanloopt en, NADAT je een omschrijving van het probleem in Google hebt getypt en daar niks hebt kunnen vinden, daar niet uit komt, dan willen we je best helpen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Younes schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:32:
[...]

We zitten hier op Tweakers en als tweaker adviseer je geen kant en klare oplossing. Dat zou jij moeten weten als moderator zijnde. Ik had van jou graag een antwoord willen zien waarin je vraagt naar zijn onderzoek. Want je wordt geacht eerst zelf op onderzoek uit te gaan alvorens je een vraag stelt.
Waarom zou je als tweaker geen kant en klare oplossing adviseren? Ik doe dit zelf als tweaker zijnde zeer regelmatig. Dat een kant en klare oplossing niet altijd ideaal is, dat zou ik met je eens kunnen zijn. Echter als iemand al begint met het maken van een NAS op basis van Windows 2000 c.q. 2003 dan denk ik zeker dat je als moderator zoiemand tegen zichzelf in bescherming mag nemen en in zijn advies en een betere, en gemakkelijker beheersbare oplossing kan adviseren.

Als TS perse een Windows NAS wil zou ik trouwens Windows 2012R2 adviseren vanwege de flink snellere file transfers t.o.v. 2000/2003/2008 in de meest gangbare opstellingen.

Verbinden met een share gaat vanuit windows met \\<computernaam om alle shares te zien of \\<computernaam\<sharenaam> voor een specifieke share. Dat alle computers op windows draaien mag voor een fileserver in princiepe niets uitmaken. En zowel zelfbouw als kant en klaar (Synology of Qnap voor gebruiksvriendelijkheid) zijn er een stuk goedkopere alternatieven dan een Windows (server) oplossing.

• Stefan22
  • Niet online
@Paul: Dan heb ik dus te moeilijk gedacht. Ik dacht dat je voor een NAS met Windows een server besturingssysteem nodig was. En dan een static IP instellen. Want zo moest dat op Linux (Heb ik in een video gezien). Maar als dit op Windows kan door gewoon bestanden te delen, kan dat dan ook met een client versie van Windows, dus met Windows Vista? En dan via andere computers door de bestanden bladeren die op de NAS staan. Dus wat op Linux moet via smb://ip

[ Voor 13% gewijzigd door Stefan22 op 12-05-2014 18:53 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat minder vragen en wat meer proberen. ;) Wat je wilt kon al met windows for workgroups...
Lees je even in bestanden delen met windows, kijk eens rond in de pricewatch bij nasjes of probeer het gewoon uit. Het zal je verbazen. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stefan22 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:40:
Ik wou het liefst eerst met Windows een NAS maken, omdat zo´n beetje alle computers hier in huis op Windows draaien.
Dat staat tamelijk los van elkaar hè. Zeker voor basisfunctionaliteit zoals bestanden delen werkt Windows en Linux (of net wat) prima met elkaar samen.

Je hoeft je NAS en je clients echt niet van hetzelfde besturingssysteem te voorzien. Al die kant en klare NASsen draaien een of ander Linux smaakje en dat werkt perfect samen met Windows computers.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Stefan22
  • Niet online
Oke, ik ga het proberen. En uiteindelijk krijg ik dus zoiets als wat er in deze video gedaan wordt? YouTube: How to Create a NAS with Ubuntu Server. Eigenlijk dus hetzelfde als in deze video, maar dan met Windows in plaats van Ubuntu Server. Dus zoals dit: YouTube: File & Device Shareing Between Windows XP & Windows 7

[ Voor 25% gewijzigd door Stefan22 op 12-05-2014 21:53 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stefan22 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:07:
Hallo,

Ik ben van plan een NAS te gaan bouwen met Windows Server 2000, Windows Server 2003 of Windows Server 2008.
Windows Server 2000 en 2003 is nu gewoon een dikke "nee". Geen support meer, geen patches. 2008 kan nog, maar liever nog 2008R2, 2012 of 2012R2.

Maar vraag je af of dit wel nodig is. Je bouwt eigenlijk geen NAS maar een kleine fileserver. Bestanden delen thuis is makkelijk, als je Windows 7 hebt kan je bijvoorbeeld de Home Group functionaliteit gebruiken. Heel eenvoudig in te stellen. En koop anders inderdaad gewoon een echte NAS ergens. Slurpt ook minder stroom doorgaans.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Younes schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:32:
[...]
We zitten hier op Tweakers en als tweaker adviseer je geen kant en klare oplossing.
Tuurlijk wel, als iemand advies vraagt voor een netwerkswitch adviseer jij toch ook niet om een soldeerbout en wat soldeertin te gaan kopen?

Tuurlijk is tweaken leuk en het kan in veel gevallen een goede oplossing zijn. Soms zijn goedkope kant en klare oplossingen beter. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Even simpel en on topic (...):
Een windows oplossing is een Thuisgroep maken (Windows 7+) http://windows.microsoft....ring-files-with-homegroup of gewoon bestanden delen http://windows.microsoft....sharing-faq#1TC=windows-7.
Daar heb je geen NAS voor nodig.

• Stefan22
  • Niet online
Oke. Maar hoe zou het wel kunnen als je een NAS met Windows wilt? Want ik kan er niets over vinden hoe het moet. Je hebt wel tutorials met FreeNAS, maar niet met Windows.

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Gewoon een willekeurige windows installeren en via remote desktop alles regelen. Shares aanmaken e.d.

Persoonlijk denk ik dat je met een FreeNAS /Openmediavault / etc. machine nog steeds beter uit bent, omdat je geen licentie hoeft te kopen en die OS'en echt gemaakt zijn om als NAS te gebruiken, dus er is een mooie webinterface e.d.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
file share maken met juiste rechten voor degene die er op in moet loggen. als je gedachte zo is dan is het toepasbaar met ieder besturingssysteem waar netwerkondersteuning op zit.

er is al door verschillende mensen werkende tips gegeven.
https://www.google.nl/url...81g&bvm=bv.66699033,d.d2k

http://windows.microsoft....1h=win81tab1&v2h=win7tab1

je kunt ook gewoon rechtermuisknop op de map die je wilt delen. 'delen met' gebruiken.

nog een tip win7 is de werking nagenoeg gelijk aan vista. tutorials voor beiden kun je dus wel gebruiken. nu is het gewoon even proberen. mocht je ergens stranden dan kunnen we je hier wel verder helpen als je je stappen goed uitlegt die je hebt bewandeld.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
Stefan22 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:37:
Oke. Maar hoe zou het wel kunnen als je een NAS met Windows wilt? Want ik kan er niets over vinden hoe het moet. Je hebt wel tutorials met FreeNAS, maar niet met Windows.
Wat wil je precies met je NAS doen dan, waar je Windows voor nodig hebt?

Want alle respect, maar als het je al niet lukt om een gedeelde map te maken in Windows, ben je waarschijnlijk toch beter af met een kant en klare NAS (en een neefje die het voor je installeert).
Om toch maar een poging te wagen:
- rechtermuisknop op een map -> "Delen" kiezen, vinkje zetten bij "deze map delen".

• Stefan22
  • Niet online
Ik snap hoe je een map moet delen, ook voor deze uitleg. Maar ik wist niet dat dat net zo functioneert als een NAS. Als ik gewoon via Windows de map deel waar mijn afbeeldingen en muziek en films in staan, kan ik daar dan ook bij vanaf XBMC? Als dat ook zo is, dan hou ik het bij mappen delen.

• mcDavid
Daarom ook de vraag: Wat wil je precies doen met je NAS. Als je alleen maar bestanden wilt delen via SMB is het inderdaad zo simpel ja. En ja XBMC ondersteunt ook SMB.

• Stefan22
  • Niet online
Oke, dus dan ga ik mijn map op Windows delen. En dan kan ik via XBMC bij die map via SMB? En ik ga de computer alleen gebruiken voor opslag en ik wil graag bij de bestanden via mijn dekstop, en via mijn computer met XBMC . Dus kan ik gewoon de monitor enzo verwijderen, en dan via remote desktop beheren?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stefan22 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:44:
Oke, dus dan ga ik mijn map op Windows delen. En dan kan ik via XBMC bij die map via SMB? En ik ga de computer alleen gebruiken voor opslag en ik wil graag bij de bestanden via mijn dekstop, en via mijn computer met XBMC . Dus kan ik gewoon de monitor enzo verwijderen, en dan via remote desktop beheren?
In plaats van alles te vragen, kun je veel beter aan de slag gaan en het uitproberen. Je leert ook veel meer van zelf op zoek gaan, je moet nu toch zat informatie hebben :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Stefan22
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 17:50:
[...]

In plaats van alles te vragen, kun je veel beter aan de slag gaan en het uitproberen. Je leert ook veel meer van zelf op zoek gaan, je moet nu toch zat informatie hebben :)
Ja klopt, ik ben meer van: eerst vragen. Maar eerst proberen is ook een idee haha.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stefan22 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:14:
Ja klopt, ik ben meer van: eerst vragen. Maar eerst proberen is ook een idee haha.
Nee, eerst zelf zoeken, dan uitproberen, dan nogmaals specifieker zoeken en pas als je er echt niet uitkomt vragen stellen :)

• Stefan22
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:19:
[...]

Nee, eerst zelf zoeken, dan uitproberen, dan nogmaals specifieker zoeken en pas als je er echt niet uitkomt vragen stellen :)
Dat is nog beter ja. :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Ik snap hoe je een map moet delen, ook voor deze uitleg. Maar ik wist niet dat dat net zo functioneert als een NAS.
Sowieso kom je iedere keer niet verder dan 'NAS'... Wat is jouw beeld bij een NAS? Want uit bovenstaande haal ik dat jij misschien wel eens iets heel anders bedoelt dan wij bedoelen.

Een NAS is Netwok Attached Storage, oftewel, gedeelde mappen... Veel NAS appliances (FreeNAS, QNAP, NexentaStor, Synology) kunnen nog veel meer (DLNA, downloaden, FTP-server etc etc etc) maar in de basis is een NAS iets wat bestanden deelt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Stefan22
  • Niet online
Paul schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:27:
[...]
Sowieso kom je iedere keer niet verder dan 'NAS'... Wat is jouw beeld bij een NAS? Want uit bovenstaande haal ik dat jij misschien wel eens iets heel anders bedoelt dan wij bedoelen.

Een NAS is Netwok Attached Storage, oftewel, gedeelde mappen... Veel NAS appliances (FreeNAS, QNAP, NexentaStor, Synology) kunnen nog veel meer (DLNA, downloaden, FTP-server etc etc etc) maar in de basis is een NAS iets wat bestanden deelt.
Ik wou graag hetzelfde als in deze vidoe: YouTube: How to Create a NAS with Ubuntu Server
Maar dan met Windows. Ik wou graag dan bij mijn bestanden via andere computers, en torrents via de NAS downloaden. Maar als ik via Windows 7 en 8 mappen kan delen, en Bittorrent kan installeren en torrents kan downloaden. Dan doe ik het op die manier. Maar is er dan ook een mogelijkheid geen monitor aan te sluiten, en dan de computer beheren via Remote Desktop?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12
Stefan, Google is echt je vriend. Volgende trefwoorden:

* Enable Remote Desktop on Windows $Versie server
* Enable File and Printer Sharing on Windows $Versie server

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Stefan22
  • Niet online
DiedX schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:09:
Stefan, Google is echt je vriend. Volgende trefwoorden:

* Enable Remote Desktop on Windows $Versie server
* Enable File and Printer Sharing on Windows $Versie server
Ik snap het delen van mappen en bestanden, en ik heb op Google inderdaad genoeg informatie gevonden voor Remote Desktop. Dus ik denk dat ik voorlopig genoeg weet. Bedankt voor jullie hulp allemaal!

• mcDavid
Stefan22 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:14:
[...]

De kans dat je iets laat exploderen door wat met software te rommelen is verrekte klein, dus ik zou je inderdaad aanraden wat minder bang te zijn en gewoon te proberen. Je kunt altijd op zijn minst weer overnieuw beginnen als je iets verkloot.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er is gewoon totaal geen reden dat je een NAS zou willen met Windows er op. En NAS is niks anders dan een black box 'ding' met een netwerkaansluiting en een set ondersteunde filesharing protocollen, en over het algemeen ook SMB/CIFS, iets wat Windows ondersteunt.

NAS is niet voor niets een acroniem voor Network Attached Storage. Op je NAS ga je dan ook geen dingen 'doen'. Het is niet een ding waar je achteraan moet zitten. Op z'n best zal je een keer een update doen, maar dat is het dan ook wel.

Als je meer wil dan dat, dan heb je dus een thuisserver nodig, en dat is een hele andere categorie apparaten.

Maar voor nu is het handiger als je gewoon dingen gaat doen zoals eerder aangegeven is, en daarna pas kijkt naar andere vragen. Het is ook handig als je je vorderingen een beetje noteert en/of rapporteert.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 14-05-2014 00:58 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Eerst zelf proberen, zoeken, nog eens proberen, nog meer zoeken, nog wat prutsen, en dan pas vragen. Dat is namelijk hoe het hier al 10+ jaar werkt als je een vraag hebt:)
Als 100k+ users het zo kunnen, dan kun jij het ook ;)

Inhoudelijk: Voor torrents downloaden en gedeelde opslag, evenals DLNA, is een NAS out of the box geschikt.
Aangezien we hier niet aan illegale software doen: Een windows 2008 licentie kost je ongeveer evenveel, zo niet meer, als een leuke Synology. No brainer dus :)

Hint: mocht je het wel met een illegale licentie willen proberen, verwacht hier op GoT dan geen hulp. Want zo werkt het hier namemlijk ook ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1