Upgrade 8 jaar oude PC

Pagina: 1
Acties:

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-01 10:02
Ik ben een beetje wat onderdelen aan het samenstellen om de pc van mijn schoonouders een upgrade te geven.

Ze hebben nu een PC met een Intel Core2 Duo 6420 op 2.13GHz geklokt. CPU zit op een Asus mobo in uATX formaat.
Er zit 2GB RAM in en een harde schifje van 250GB.

Ze zijn daar de laatste jaren erg goed mee geweest, maar nu wordt ie toch wat traag en er zijn wat zaken die niet lekker meer draaien. Youtube filmpjes streamen lukt niet meer als je hoger dan 360p wil. (er zit een Gbit ethernet connectie op het mobo en ze hebben breedband internet) Ik heb eens een filmpje van youtube gehaald met 720p resolutie en dat via VLC willen afspelen. Dat lukt niet. De IGP kan het volgens mij niet trekken.
De optische driver wordt niet meer herkend, maar die werkt volgens mij nog wel. Lijkt mij ook ergens een mobo probleem.
Anyway hij raakt wel wat verouderd.
Er staat een TV op dezelfde kamer. Dus het zou handig zijn om die later dan ook op de pc aan te sluiten.

De PC wordt vooral gebruikt om mails te lezen, op internet te surfen, foto's te bekijken en af te drukken, youtube filmpjes te kijken, vogelgeluiden af te spelen, camera-trap filmpjes op te bekijken, grote pdf bestanden te bekijken, ...
Geen zwaar gebruik dus.

Ik had eens een lijstje gemaakt van onderdelen die ik zou vervangen om het ding weer een beetje up-to-date te krijgen en die volgens mij voldoende zullen zijn om hen weer enkele jaartjes verder te helpen.

De SSD zou ik gebruiken voor het OS en bijkomende software. Hun huidige HDD zou dan enkel voor data dienen. Ze hebben nog plaats op dat ding. Dus die kan later nog vervangen worden door een groter exemplaar.
Ze hebben een installatie schijfje voor Windows Vista Home Premium, 32 bit denk ik (90% zeker).
Het optische station lijkt me nog te werken, dus die vervang ik nu nog niet. Het ding wordt ook zo goed als nooit gebruikt.
De behuzing lijkt me nog te voldoen.
De voeding moet ik eens nakijken, maar omdat ze geen zware GPU gaan gebruiken denk ik dat het oude exemplaar niet noodzakelijk vervangen hoeft te worden. De voorgestelde CPU heeft een TDP die 10W lager ligt dan de huidige. En die SSD gaat nu ook weer geen gigantisch vermogen vragen.
Daarbij wordt het ding nooit zwaar belast.
Maar in noodgeval dacht ik aan een lekker stille 300W voeding van BeQuiet of iets in die richting.

Wat denken jullie van volgende componenten? Kunnen ze daar weer een tijd mee verder of gaat die voor hun toepassingen toch weer moeilijkheden genereren over enkele jaartjes? (wetende dat ze met de huidige 8 jaar lang tevreden zijn geweest!)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3240 Boxed€ 94,89€ 94,89
1ASRock B75 Pro3-M€ 46,61€ 46,61
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 41,37€ 41,37
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 251,87

Een budget is er niet echt. Zo goedkoop mogelijk voor zo lang mogelijk plezier, zou ik zeggen. Maar de gekozen componenten geven alvast een indicatie.
Alvast bedankt voor de commentaren.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook overwogen alleen een SSD + 2GB RAM (meer heeft geen zin met 32bit OS) te proberen? Voeding na 8 jaar vervangen is ook geen overbodige luxe ;).

• RikHouben
Mja, als ze nu iets veranderen willen ze toch weer een hele tijd gerust zijn. Dus ze vervangen liever nu iets meer onderdelen en doen daar dan weer wat jaartjes mee verder i.p.v elk jaar weer wat anders te moeten vervangen.
Veroudert zo'n voeding toch ook aanzienlijk over de jaren? Drogen er elco's uit of zo?
Ik heb de indruk dat die het nog prima doet hoor. Zo heel vaak wordt de PC ook niet gebruikt.

Meer dan 4GB RAM heeft geen zin bij een 32bit OS bedoel je? Vandaar ook dat ik die 2 latjes van 2GB gekozen heb.

Met die SSD en die 2GB RAM extra ga ik er niet komen wat de IGP van die Core2 Duo betreft.
Video met een beetje resolutie speelt ie niet af. Zowel CPU als geheugen lopen niet vol. Dus ik neem aan dat het de IGP is die het niet kan.

Edit: Toevoeging:
Ik heb eens een budgetvriendelijkere oplossing gezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 52,90€ 52,90
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 44,99€ 44,99
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2B1600C9€ 41,37€ 41,37
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,26

Mijn eigen bedenkingen:
- Gaat die IGP in de Pentium over enkele jaren nog voldoen? Ik denk dat ie wel snel genoeg is voor hun toepassingen. Nu toch nog. De i3 is een stukje duurder, maar zal dan ook langer voldoen. Of is die voor zulk gebruik ook over 4 jaar nog zwaar over-gespecifieerd?
- Is de H81 chipset nog een beetje future-proof?
- Is die Crucial zo betrouwbaar als de Samsung?

[ Voor 59% gewijzigd door RikHouben op 12-05-2014 17:11 ]

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:36
Als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe PC maken. Die voeding kan na 8 jaar het ook wel eens gaan begeven. Geeft ook wel weer een frisse start/goede moed aan je pc denk ik zo.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-DGS€ 36,91€ 36,91
1Antec VSK-3000E€ 24,02€ 24,02
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,07

• RikHouben
Da's een mooi lijstje.

Ik kan niet zo vlug vinden wat de specs voor de IGP zijn. "Intel HD graphics", maar wat houdt dat precies in?

Enig idee wat het kwaliteitsverschil tussen het ASRock en het Gigabyte moederbord is?
Kwa features heeft de Gigabyte iets meer te bieden. Vooral de extra USB3.0 poorten lijken me handig voor de toekomst.
Als ik naar de 3,5mm stekkertjes kijk lijken mij ook analoge audio uitgangen aanwezig te zijn, hoewel er enkel digitaal in de specs staat. Op de site van Gigabyte staat er ook HD-audio bij de connector.

De nieuwe behuizing lijkt me echt niet nodig. Ze verschilt nauwelijks van wat ze nu hebben.

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Had Windows Vista niet belabberde support voor SSDs? Volgens mij ondersteunt het standaard geen TRIM...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
core2duo heeft geen igp
als die geen filmpjes draait EN niet op 100% zit, dan zit er ergens een andere bottleneck of brakke software.

In een dergelijk geval zou ik ook voor een compleet nieuwe pc gaan. Kost niet veel, ziet er leuk uit alles nieuw.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:10
Reepje schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 10:11:
core2duo heeft geen igp
als die geen filmpjes draait EN niet op 100% zit, dan zit er ergens een andere bottleneck of brakke software.

In een dergelijk geval zou ik ook voor een compleet nieuwe pc gaan. Kost niet veel, ziet er leuk uit alles nieuw.
c2d niet nee, de chipset (i945) waarschijnlijk wel.

• RikHouben
Dus het ligt eerder aan de chipset op het moederbord dat ie geen (deftige resolutie) video afspeelt?

De G3420 zou full hd pre-rendered video moeten kunnen weergeven. Maar ik nergens de exacte specs van de HD graphics vinden. "HD Graphics" kan zoveel betekenen. Op de site van Intel wordt ik ook niet echt wijzer.

Ah, heeft Vista niet zo'n goeie SSD ondersteuning ... Da's niet zo leuk natuurlijk. Ik zou hen Windows 8 kunnen aanbevelen, maar dat is wel een redelijk grote stap als je Vista gewoon bent. Maar om nu nog aan Windows 7 te beginnen ...
Ik heb een Windows 8 OEM installatie disc. Maar ik weet niet of ik die op een 2de pc mag gebruiken.
En het is een 64bit versie.

Een hele nieuwe PC ziet er inderdaad leuk uit. Maar daar zitten ze niet echt op te wachten. Ze willen gewoon dat het weer goed werkt en dat ze weer enkele jaartjes verder kunnen met zo weinig mogelijk kosten.

Ik denk dat een hele PC, minus de behuizing en optisch station wel aan de orde is.

En nu dus ook een nieuw OS, als Vista echt niet graag SSDtjes ziet.

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Vista met een SSD is volgens mij wel te doen (Samsung kan met zijn software wel TRIM aanbieden en er is wel wat te tweaken) maar de vraag is of je die kant op wil gaan met de computer van je schoonouders.

Als het een licentie is voor één PC die al actief wordt gebruikt mag/kun je hem niet nog eens gebruiken, nee. Wellicht is dit wat?

• RikHouben
Crucial biedt geen TRIM aan bij zijn SSD's?
Ik heb zelf een Samsung en ben er erg tevreden over, dus die Crucial kan nog steeds vervangen worden door een Samsung 840 EVO.

De tweaks om TRIM te laten werken onder Vista zijn maar lapmiddeltjes en werken niet altijd juist? Of hoe moet ik dat zien?

Met de prijs van het huidig voorgestelde systeem zien ze een nieuwe Windows licentie misschien wel zitten. Windows 8.1 met de laatste update valt best nog te doen voor hen denk ik. Als er direct naar de desktop geboot wordt ziet het er nog steeds redelijk vertrouwd uit.

Ik zal het er nog eens over hebben met hen.

• Reepje
  • Niet online
RikHouben schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:01:
Crucial biedt geen TRIM aan bij zijn SSD's?
Het zit een tikkie ingewikkeld in elkaar, maar het TRIM command komt van het besturingssysteem, niet van de SSD. Deze moet dat command dan wel ondersteunen, en dat is bij elke ssd het geval.

Zonder TRIM komt het erop aan in hoeverre de garbage collection van de SSD zelf in staat is deze fris te houden.

Maar goed, je gaat voor een nieuwe windows, wel zo verstandig.

• RikHouben
Ik moet het er nog over hebben met hen, maar ik vind persoonlijk ook dat een recenter OS een goeie keuze zou zijn.
Dan valt het hele TRIM probleem ook weg.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58
RikHouben schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:30:
Dus het ligt eerder aan de chipset op het moederbord dat ie geen (deftige resolutie) video afspeelt?
Combinatie van beide. Een recente videokaart (ook integrated varianten op chipsets en in processors) kunnen HD video hardwarematig versnellen. Oudere varianten niet, waardoor de processor het moet doen. Als die dan ook traag is, dan wordt het niks. Je schoonouders hebben waarschijnlijk geen videokaart die het kan versnellen (te oud), met een relatief trage processor voor huidige maatstaven, in combinatie met een volgeslibt en lang niet meer optimale software configuratie.

Ik denk dat zelfs een schone installatie al wonderen doet wat dat betreft.
De G3420 zou full hd pre-rendered video moeten kunnen weergeven. Maar ik nergens de exacte specs van de HD graphics vinden. "HD Graphics" kan zoveel betekenen. Op de site van Intel wordt ik ook niet echt wijzer.
Alle recente processors met geintegreerde videokaart kunnen dit, dus ook die Intel Pentium. Ik draai een vorige generatie nog tragere (en goedkopere) Intel Celeron in een HTPC die gewoon vloeiend HD films afspeelt.

En de HTPC die ik dit weekend voor mn zus heb gebakken van oude componenten draait zelfs full HD zonder moeite met een losse videokaart, terwijl de processor nog een stuk trager is dan die van je schoonouders.

Maar zoals aangegeven, bouw een nieuwe computer voor ze. Het kost geen drol meer tegenwoordig en 8 jaar is echt bejaard te noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 13-05-2014 13:50 ]

• RikHouben
GENETX schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:49:
[...]

Combinatie van beide. Een recente videokaart (ook integrated varianten op chipsets en in processors) kunnen HD video hardwarematig versnellen. Oudere varianten niet, waardoor de processor het moet doen. Als die dan ook traag is, dan wordt het niks. Je schoonouders hebben waarschijnlijk geen videokaart die het kan versnellen (te oud), met een relatief trage processor voor huidige maatstaven, in combinatie met een volgeslibt en lang niet meer optimale software configuratie.
Zou een goedkoop video kaartje dan misschien al volstaan?
Ik denk niet dat dit het verstandigste zou zijn, maar ik vraag me gewoon af of dat een oplossing voor die video problemen zou kunnen zijn.
Ik snap wel dat bij een 8 jaar oude config, het verstandig is om gewoon alles eens een update te geven. Zo'n dingen blijven nu eenmaal niet eeuwig bruikbaar.
Ik denk dat zelfs een schone installatie al wonderen doet wat dat betreft.
Als ik er de tijd voor zou hebben zou ik het proberen. Maar ik ben hier niet zo ervaren in dus kruipt er voor mij wel aardig wat werk in denk ik. Het kan hen voorlopig wel even vooruit helpen.
[...]

Alle recente processors met geintegreerde videokaart kunnen dit, dus ook die Intel Pentium. Ik draai een vorige generatie nog tragere (en goedkopere) Intel Celeron in een HTPC die gewoon vloeiend HD films afspeelt.

En de HTPC die ik dit weekend voor mn zus heb gebakken van oude componenten draait zelfs full HD zonder moeite met een losse videokaart, terwijl de processor nog een stuk trager is dan die van je schoonouders.

Maar zoals aangegeven, bouw een nieuwe computer voor ze. Het kost geen drol meer tegenwoordig en 8 jaar is echt bejaard te noemen.
OK, dus voor hun toepassingen is dat ruim voldoende. UHD en 3D hebben ze, zeker in die ruimte, geen behoefte aan. ;)

• GENETX
Die videokaart voldoet zeker. Die zijn tegenwoordig geschikt voor alles behalve gamen eigenlijk.

Verder zou ik hem gewoon vervangen, want zelfs als je hem schoon maakt en er een nieuwe videokaart in zet, blijft de 2GB gewoon relatief beperkt. Zodra een filmpje niet via de videokaart kan, gaat je CPU direct weer het probleem vormen en hapert alles. Ik had dus dit weekend een bijna vergelijkbaar systeem in mn handen en zelfs met een schone Linux installatie (wat nog lichter is dan Windows) moest ik zo nu en dan even behoorlijk wachten. Nu hoeft het niet direct een probleem te vormen, mijn opa heeft ook een wat traag wordende laptop, maar die is zelf ook traag, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen ;)

BTW, wat bedoel je hier mee:
Er staat een TV op dezelfde kamer. Dus het zou handig zijn om die later dan ook op de pc aan te sluiten.
Dat zou ik zeker niet doen omdat 1) computeren op een TV niet fijn werkt (een TV is geen computerscherm) en 2) voor films je niet constant die ellende wilt om het 2e scherm via windows settings in te schakelen. Het gaat niet werken. Zelfs voor Tweakers is het doorgaans irriterend, laat staan voor minder technische personen.

Wat je dan weer wel kan doen is deze bak eens goed uitmesten en een beetje tweaken zodat ie stiller is. Dan een 2e hands passief videokaartje er in stoppen. Vervolgens OpenELEC met XBMC er op zetten en je hebt een prima mediacenter! Moeten je schoonouders wel een smartphone hebben voor de bediening. Krijgt het systeem toch nog een tweede leven.

• RikHouben
Ja, dat is wel een goed punt dat ze dan telkens dat 2de scherm moeten inschakelen. Dat is inderdaad niet handig.

Een OpenELEC pctje voor ze maken, van die oude pc, is misschien nog geen slecht idee. Heb ik ook wat te hobbyen ;) en kunnen zij ook kennis maken met de mogelijkheden.

Ze hebben een smartphone en die wordt best wel goed gebruikt ook. :)

Ik zie ook net dat een 64 bit Windows 8.1 even duur of zelfs goedkoper is dan de 32 bit. Dan lijkt me dat de beter optie, niet?

Dus nu heb ik dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,20

• GENETX
RikHouben schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:05:
Ja, dat is wel een goed punt dat ze dan telkens dat 2de scherm moeten inschakelen. Dat is inderdaad niet handig.

Een OpenELEC pctje voor ze maken, van die oude pc, is misschien nog geen slecht idee. Heb ik ook wat te hobbyen ;) en kunnen zij ook kennis maken met de mogelijkheden.

Ze hebben een smartphone en die wordt best wel goed gebruikt ook. :)

Ik zie ook net dat een 64 bit Windows 8.1 even duur of zelfs goedkoper is dan de 32 bit. Dan lijkt me dat de beter optie, niet?

Dus nu heb ik dit:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,20
Als je het oude systeem als HTPC wil hergebruiken zul je ook nog een kast moeten halen. Sowieso de 64-bit variant nemen van Windows, anders kunnen ze niet eens de hele 4GB gebruiken. Maakt het ook makkelijker om er ooit nog extra geheugen bij te drukken.

Al is er volgens mij ook geen verschil in licentie en gaat het alleen om de meegeleverde media. Iig werkte het ten tijde van Windows Vista prima met de OEM licentie van mijn laptop om van 32-bit naar 64-bit te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-05-2014 11:59 ]

• RikHouben
Dat was ook mijn gedachte om zeker voor de 64 bit te gaan.

Dat (2de hands) videokaartje en een goedkoop kastje koop ik er zelf wel bij. Dat geeft mij weer wat om aan te knutselen en om OpenElec eens te proberen (heb zelf een W8 + XBMC pc draaien).

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48

P_Tingen

omdat het KAN

RikHouben schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:05:
Nee, je moet niet meer met 32-bits meuk gaan beginnen. Pc's zijn allemaal technisch gezien al 64 bits en de mainstream windows versie is 64 bits. Met een 32-bits versie ben je een uitzondering, daar waar dat bij vorige windows versies andersom was. Lekker 64 bits nemen, dan kun je ook gebruik maken van je geheugen tenminste.

Omdat het budget beperkt is, zou je ook nog kunnen kijken naar een tweedehands computer. Ik heb zelf een laptop gekocht bij een bedrijf dat oud bedrijfsspul verkoopt. Nou ja, oud. Vergeleken met wat je ouders nu hebben is het vrij nieuw. Er zijn meerdere bedrijven en ik weet niet waar je woont, maar bij L&O Computers in Drachten zie ik bv een Dell 760 SFF systeem voor 180 euro, compleet met win-7 licentie:

Dell Optiplex 760 SFF
Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.8 Ghz
Werkgeheugen : 4 GB DDR2
Hardeschijf : 160 GB S-Ata

Ik gok dat ze hier een hele tijd mee vooruit zouden kunnen. Goedkoper hebben ze ook, maar je wil ook niet weer in al te oud spul terecht komen.

... en gaat over tot de orde van de dag

• GENETX
P_Tingen schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 12:11:
Er zijn meerdere bedrijven en ik weet niet waar je woont, maar bij L&O Computers in Drachten zie ik bv een Dell 760 SFF systeem voor 180 euro, compleet met win-7 licentie:

Dell Optiplex 760 SFF
Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.8 Ghz
Werkgeheugen : 4 GB DDR2
Hardeschijf : 160 GB S-Ata
Mwoah, dat is een net iets nieuwere en snellere computers als zijn schoonouders nu hebben. Voor 180 euro relatief duur imho en gaat geen zoden aan de dijk zetten. Dan is een upgrade van de huidige bak nog een betere optie imho.

• RikHouben
Zij zijn ook niet echt voor 2de hands.

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Los van alles zou ik misschien toch die i3 overwegen.
Nu is de kracht waarschijnlijk niet benodigd, maar als dit systeem ook 8 jaar mee (moet) gaan dan kan dat op termijn toch best wel wat schelen.

• GENETX
Zou ik niet doen. Over een aantal jaar zijn beide processors nagenoeg even traag. De Core i3 gaat echt geen significant verschil maken en zeker niet voor die meerprijs.

Een computer voorbereiden voor de komende 8 jaar is eigenlijk bij voorbaat kansloos. Techniek gaat snel en is onvoorspelbaar. Over 5 jaar gaat het echt niet om die paar extra 100MHz en HyperThreading van de Core i3. Het gaat dan puur om de ondersteunde functies, die bij beide processors nagenoeg gelijk zijn. Wie zegt dat computers over 8 jaar nog worden gebruikt? Wie weet zitten we wel aan ARM icm Fusion technologie waar AMD aan werkt. Dan zijn beide processoren even kansloos...

• RikHouben
roger128 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 13:08:
Los van alles zou ik misschien toch die i3 overwegen.
Nu is de kracht waarschijnlijk niet benodigd, maar als dit systeem ook 8 jaar mee (moet) gaan dan kan dat op termijn toch best wel wat schelen.
Daar had ik eerst ook aan gedacht. Maar toen heb ik er wat over nagedacht en kwam ik ook bij de conclusies die GENETX trekt.

• RikHouben
Nog een vraagjes ivm de OEM licentie van Windows.
Blijkbaar hangt die vast aan de hardware. Dus als iets stuk gaat ben je de licentie kwijt? Of moet je gewoon hetzelfde type hardware gebruiken ter vervanging?

b.v. Het mobo gaat stuk en je vervangt het. Is de OEM W8.1 licentie dan nog geldig?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:03

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Mocht hij niet meer werken, kan je altijd nog met microsoft bellen en je verhaal uitleggen. Vaak genoeg gedaan in de zaak waar ik werkte omdat een moederbord kapot was van een wat ouder systeem en deze eigenlijk niet meer vervangen kon worden door het zelfde type. Het gaat ook voornamelijk om het moederbord waar alles van af hangt.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Reepje
  • Niet online
Inderdaad, als je moederbord stuk gaat en windows vind zichzelf daarna mogelijk illegaal. Dan bel je met microsoft en krijg je een nieuwe key (na overtuigende uitleg).
Je kan overigens alles vervangen of toevoegen. Licentie lijkt gekoppeld aan het moederbord.

• RikHouben
OK, dus het zou enkel problematisch kunnen worden als het moederbord het zou begeven. Bij normaal gebruik lijkt me dat niet zo vaak voor te komen.
En als het dan toch moet gebeuren dan contacteren we MS wel. 't Is niet dat ik ze wil belazeren en een illegale versie van Windows wil installeren.

Ik denk dat we er zo ongeveer zijn. :)
Ik moet enkel nog effe checken of de voorgestelde voeding ook daadwerkelijk in hun behuizing past.
Een alternatief vinden zal dan wel lukken.

Alvast allemaal bedankt voor de nuttige tips en de hulp bij het kiezen. :)

• RikHouben
Dus toch nog een bedenking: Ik lees op de HWI site dat Crucial geheugen een ASRock moederborden niet altijd lekker samengaan. Er ontstaan opstartproblemen bij die combinatie. Klopt dat?

Er staat geen enkel Crucial product in de memory QVL van het gekozen mobo.

[ Voor 17% gewijzigd door RikHouben op 14-05-2014 16:11 ]

• RikHouben
Zou dit niet veiliger zijn dan?
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston KHX1600C9D3/4G€ 34,40€ 34,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,60

Dat geheugen staat wel in de QVL.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Je kan je laatste post ook editten en zo nieuwe dingen erbij zetten he;).

Hoe dan ook, volgens mij is het zo dat mensen met klachten altijd harder schreeuwen dan als het gewoon goed gaat. Daarentegen, als je het zelf veiliger vindt een rammetje uit de QVL te nemen zou ik je niet tegen houden. Qua specificaties is die minder dan de Crucial, maar ach, dat maakt in dit geval niet heel veel uit.

[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 14-05-2014 16:25 . Reden: typos ]

• RikHouben
Ja, maar ik heb soms de indruk dat als je edit nadat mensen je post al gelezen hebben, ze niet meer terug komen om je edit te lezen. ;)

Ik ze eens beter vergelijken.
Maar het viel me op dat de klachten specifiek bij de combinatie ASRock mobo + Crucial RAM gemeld werden. En daarbij de QVL bijna geen Crucial geheugen bevat.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-04 13:03

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik geloof dat het hier om de sports versie gaat, ik heb laatst zelf nog een Asrock FM2+ bordje met curcial geheugen gebruikt en dat ging gewoon :)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• RikHouben
Zou het dan enkel met die ene reeks het geval zijn?

• RikHouben
br00ky schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:23:
Qua specificaties is die minder dan de Crucial, maar ach, dat maakt in dit geval niet heel veel uit.
Waar zie je dat?
In de pricewatch kan ik die verschillen niet zo vinden.
Ga je daarvoor specifiek de websites van de fabrikant op na?

Intel heeft gisteren de opvolger van de Pentium G3420 uitgebracht. Blijkbaar aan dezelfde prijs als de G3420, maar dat zie ik ook niet in de pricewatch terug. Logisch ook, want de meeste shops zullen nu wel korting geven op de "oude" G3420.
Veel verschil is er blijkbaar niet. Dus ik neem aan dat het niet de moeite loont te wachten tot de G3440 op het prijsniveau van de G3420 komt.
Pagina: 1