Interne bekabeling

Pagina: 1
Acties:

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Na heel wat gepruts en zoekwerk, toch jullie hulp even nodig.
Ik heb ene origenae kast en daarvan moet het display gevoed worden. Probleem 1: Dit is normaal de connector en die heb ik niet:
http://www.shop.perfectho...r-S-ATXS-C1-S-ATXS-C1.htm

Iemand enig idee waar ik die in NL kan kopen? De extra kabels worden gebruikt om het display van stroom te voorzien (lijkt me).

Probleem 2: Daarnaast heb ik ook nog zo'n kabel nodig:
http://www.shop.perfectho...splitter-fan-splitter.htm

Eerste keer dat ik zelf een pc bouw, dus wellicht wat onnozele vragen...

[ Voor 1% gewijzigd door Eriksk op 12-05-2014 14:30 . Reden: Probleem genummered ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
kan die niet op een case fan aansluiting van het mobo?
fan splitters werken maar niet super. heb je niet genoeg aansluitingen op je mobo?

• Eriksk
  • Niet online
Je doelt nu op mijn tweede vraag neem ik aan; ik heb 1 case fan aansluiting op het mobo en vier case fans. Dus ik heb wel splitters nodig lijkt me.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je niet beter investeren in een fan controller, voor 29€ heb je er een (zonder verzending)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-02 21:48
1 case fan aansluiting maar? Waar is de rest gebleven dan? De meeste hebben er minimaal 3.

Gamertag: timmie271

• Eriksk
  • Niet online
Ik heb het volgende board: Gigabyte GA-F2A88XM-HD3. Deze heeft er maar 1.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vraag 1:
Je wil gewoon een 24pin extender hebben? Of een 20->24 converter?
Zo'n scherm is 99% zeker gewoon 12V, dus die kan je bijna overal wel vandaan halen.

Vraag 2:
Als je de casefan verder niet wil aansturen, kan je die gewoon via zo'n molex splitter doen.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/e/e2/e28a5948_505a97e0_vbattach130761.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 12-05-2014 15:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Eriksk
  • Niet online
1) Een extender heet het denk ik, maar wel dat de standby draden 'ge-extend' worden en niet omdat de kabel te kort is. Converter is niet nodig.

2) Liever aansturen. Lijkt me optimaler voor geluid (HTPC; stiller)

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

SinergyX schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:25:

Zo'n scherm is 99% zeker gewoon 12V, dus die kan je bijna overal wel vandaan halen.
Als ik zo het plaatje van die stekker bekijk dan lijkt het mij dat die extra draad zit aangesloten op pin 7&9 (Groud&+5 VDC Standby Voltage). Dus dat zou betekenen dat het een 5V scherm is.

Voor het scherm kan ik zo snel geen kabel vinden. Voor die fan splitter zou je kunnen kijken bij highflow.nl

• Eriksk
  • Niet online
Dank voor die splitter. Enig idee hoe ik een oplossing kan krijgen voor het scherm?

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ik heb nog wel deze kabel gevonden, officeel is die voor een fan controller. Maar de extra aansluitingen die je nodig hebt zitten er wel op, ik weet alleen niet 100% zeker of de stekker-verbindingen ook hetzelfde zijn.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Eriksk schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:40:
Na heel wat gepruts en zoekwerk, toch jullie hulp even nodig.
Ik heb ene origenae kast en daarvan moet het display gevoed worden. Probleem 1: Dit is normaal de connector en die heb ik niet:
http://www.shop.perfectho...r-S-ATXS-C1-S-ATXS-C1.htm

Iemand enig idee waar ik die in NL kan kopen? De extra kabels worden gebruikt om het display van stroom te voorzien (lijkt me).
Klopt inderdaad. Dit is dezelfde split-kabel die o.a. ook door iMon / SoundGraph wordt gebruikt (en het zal me ook niets verbazen als deze hardware dan ook gebruikt wordt door OrigenAE). Deze hoort meegeleverd te zijn, maar als dat niet het geval is, is er gelukkig geen man over boord. Het is slechts 5V system, StandBy en 0 (vergelijkbaar dus met hoe je autoradio functioneert) die je van je voeding af pikt, dus het is ook redelijk eenvoudig zelf te maken. Schema's hiervoor kan je vinden bij SoundGraph:
http://soundgraph.com/power-specification-en/
Alternatief is om je voeding van USB af te halen, die ook 5V afgeeft. Ik heb, in verband met een tijdelijke opstelling, mijn UltraBay ook zo aangesloten zitten, en werkt prima.

--edit--
Ik zie nu dat dit toch een andere kabel betreft. Je hebt hier maar 2 aders (rood en zwart). Ik neem hier dan ook weer aan dat zwart dezelfde 0 zal zijn. De rode zal je even uit moeten zoeken natuurlijk, maar gegeven de layout van iMon vermoedt ik dat het hier ook de 5V system zal zijn, maar dat betekend dat er geen standby-spanning is, en je dus ook geen beeld zal hebben of het systeem kan aanzetten als de machine uit staat.
Probleem 2: Daarnaast heb ik ook nog zo'n kabel nodig:
http://www.shop.perfectho...splitter-fan-splitter.htm

Eerste keer dat ik zelf een pc bouw, dus wellicht wat onnozele vragen...
De bovengenoemde molex zou ik niet nemen; daarmee zullen je fans altijd op max RPM draaien, waar je zeker bij een HTPC niet op zit te wachten. De splitkabeltjes die je zoekt kan je o.a. bij Alternate of Highflow bestellen. Een fan-controller, zoals eerder genoemd lijkt me ook niet zo;n heel goed plan, omdat het niet echt handig en fraai is in een HTPC-opstelling. Liever laat je dit (naar ik aanneem) volledig automatisch en onzichtbaar gebeuren, dus via de chassis-fan aansluiting(en) van je moederbord. Maar heb je wel zoveel fans nodig in je case? Kan je niet met minder fans ook al af? Of schiet dan het toerental omhoog?

[ Voor 9% gewijzigd door kroegtijger op 13-05-2014 13:41 ]

iRacing Profiel

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Er zijn pcie fancontrollers verkrijgbaar die 3 fans aan kunnen sturen dmv een draaiknop op de achterkant, is dat niet wat voor je?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Eriksk
  • Niet online
Zal me vanavond nog even verdiepen in de suggesties voor probleem 1.
Aangaande probleem 2, de fans. Er zitten 4 fans (2 aan 2) in de kast. Deze bevat 3 draden (rood, zwart en geel). Het moederbord heeft 3 pinnen. Als ik het goed begrijp geeft de gele de puls door en wordt daarmee het toerental geregeld door het moederbord en dat lijkt mij de ideale oplossing. Gezien jullie antwoorden begin ik mij af te vragen of bovenstaande klopt. Ik heb de machine heel even opgestart met twee fans aangesloten op het moederbord. Deze draaiden niet (op een keer spinnen na => heeft dus power), waarbij ik aanneem dat het nog niet warm genoeg was (en dat was ook niet zo gek met de kast nog open).

• Eriksk
  • Niet online
Ah, ik heb antwoord van OrigenAE (snelle reactie btw).
code:
1
Standby 2pin is 5V and GND with red underline on 24-pin.jpg.

Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0BxlHir30eE5Ld3FoWEJNTGJNU0E/24-pin.jpg
Afbeeldingslocatie: https://googledrive.com/host/0BxlHir30eE5Ld3FoWEJNTGJNU0E/S-ATXS-C1.jpg

• Eriksk
  • Niet online
Kleine update; ik heb de 2 kabels rechtstreeks bij Origen AE besteld. Wie dacht dat dit zo snel en goedkoop kon zijn (3 usd + 10 usd verzenden). Duur alleen een aantal dagen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Eriksk schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 08:01:
Kleine update; ik heb de 2 kabels rechtstreeks bij Origen AE besteld. Wie dacht dat dit zo snel en goedkoop kon zijn (3 usd + 10 usd verzenden). Duur alleen een aantal dagen.
Tsja, voor dat geld zou ik inderdaad ook niet al te moeilijk doen. Maar ik zie dus dat ze alleen de StandBy gebruiken, dus zou je ook nog steeds beeld moeten kunnen krijgen als het systeem uit staat :)

iRacing Profiel

Pagina: 1