Tekst te scherp met HDMI kabel

Pagina: 1
Acties:

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 18:57
Gisteren heb ik mijn Samsung 2333HD aangesloten op een HDMI kabel ipv een DVI kabel. Mijn tekst lijkt nu erg scherp. Vooral als ik tekst selecteer zie ik bij de randjes typisch het beeld wat je hebt van "oversharping".

Ik heb cleartext aan. Ook heb ik mijn monitor goed afgesteld (hmdi naar PC instelling en heb scherpte op 0 gezet).

Iemand een idee waar het aan kan liggen. Er is echt nog een verschil met het DVI beeld.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
kijk eens of je met je videokaart drivers nog het 1 en ander kan aanpassen.

beetje meer info over systeem en OS zou geen kwaad kunnen.

• Maulwurfje
Windows 7 Ultimate 64-bit, AMD HD6870 kaart met de nieuwste drivers (14.4).

[ Voor 56% gewijzigd door Maulwurfje op 13-05-2014 09:26 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 16:36
Een beetje meer dan een beetje kan ook geen kwaad :X

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waarom HDMI gebruiken als je al DVI had? Het signaal is hetzelfde.

• Maulwurfje
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:09:
Waarom HDMI gebruiken als je al DVI had? Het signaal is hetzelfde.
Maakt het wat uit, kabel ligt nu bij mijn ouders? Ik vind het vreemd dat mijn beeld anders is bij een hdmi kabel dan bij een dvi kabel. Juist omdat het signaal hetzelfde is.

[ Voor 4% gewijzigd door Maulwurfje op 13-05-2014 13:24 ]

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:51
_autumnOS schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:23:
[...]

Maakt het wat uit, kabel ligt nu bij mijn ouders? Ik vind het vreemd dat mijn beeld anders is bij een hdmi kabel dan bij een dvi kabel. Juist omdat het signaal hetzelfde is.
Misschien omdat die reden mede de oorzaak kan zijn van je huidig probleem?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 11:04
Probeer eens binnen

Control Panel\All Control Panel Items\Display

"Adjust Cleartype Text"

PVO

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 18:46
_autumnOS schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:23:
[...]

Het signaal is wel hetzelfde in principe, maar door HDMI komen er wel meerdere opties beschikbaar,
Ik heb dit net ook getest met mijn monitor, hoewel ik geen verschil zie krijgt mn monitor hierdoor wel black level control. Ook in mn videokaart opties komen er ineens vinkjes bij met "desktop use" en "multmedia" ofzo en je kunt het kleur (RGB oh Yc etc.) selecteren

Ondanks dat ik geen verschil zie ga ik denk weer terug naar DVI, wil niet dat er processing oid plaats gaat vinden hierdoor wat input lag verhoogt (als iemand dit laatste kan ontkrachten graag trouwens).

anathema

• Maulwurfje
S0epkip schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:30:
Probeer eens binnen

Control Panel\All Control Panel Items\Display

"Adjust Cleartype Text"
Cleartype Text is niet het probleem. Dat kwam als een van de eerste dingen ook bij mij op :).
anathema schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 16:35:
Het signaal is wel hetzelfde in principe, maar door HDMI komen er wel meerdere opties beschikbaar,
Ik heb dit net ook getest met mijn monitor, hoewel ik geen verschil zie krijgt mn monitor hierdoor wel black level control. Ook in mn videokaart opties komen er ineens vinkjes bij met "desktop use" en "multmedia" ofzo en je kunt het kleur (RGB oh Yc etc.) selecteren.
Pixelindeling staat bij mij nu op RGB 4:4:4 volledig, al zie ik weinig verschil met YCbCr 4:4:4. Waar kan ik in de AMD drivers desktop use/multimedia opties vinden? Waarschijnlijk ligt het aan zo'n instelling vermoed ik.

[ Voor 54% gewijzigd door Maulwurfje op 13-05-2014 16:58 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Is het nu opgelost? Zo niet, heb je dit al gelezen en geprobeerd?

https://superuser.com/que...horrible-on-my-hd-monitor
Pagina: 1