Asrock FM2A82X-ITX : HTPC start nooit de eerste keer op!

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb sinds kort een HTPC in huis welke ik van een mede tweaker overgenomen heb.

Deze werk op zich perfect, enig probleem die ik heb is dat ik deze 9 van de 10 keer niet in een keer aan de praat krijg.
Druk ik op de power knop dan gaat de Case fan draaien, HDD lamp begint te knipperen maar verder krijg ik geen beeld.
Fan draait dan wel door.

Druk ik nogmaals op de power knop dan gaat systeem ook in 1x uit.

Als ik nogmaals op de power knop druk of op de reset, dan start deze dan wel goed op.

Specs van deze HTPC zijn:

Moederbord: Asrock FM2A82X-ITX
CPU: AMS A4-5300
Geheugen: Corsair PC3-128000
Voeding: Mini PicoPSU 120+ 80W adapte power kit.
SSD: Onyx SATA II 32GB

Systeem draait volledig op Openelc en als deze opgestart is dan werkt alles zonder enig probleem.
Loopt nooit vast en kan alles hebben.

Is alleen het starten wat een groot probleem geeft.
Ik heb al gekeken of er een BIOS update beschikbaar is, maar de laatste versie zit er al op.

Iemand een idee waar ik het zou moeten zoeken?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

bios al eens gereset

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Jazeker. Dat heb ik als eerste gedaan.

heb gister even SSD losgekoppeld en dan een USB stick er in met Openelec.
Toen kon ik meerdere keren zonder probleem starten. Systeem ging dan zonder enig probleem aan.

Misschien dat SSD een FW update nodig heeft, geen idee.

Wel is het zo dat nadat ik dit gedaan had en later de SSD weer gekoppeld heb systeem ook meerdere keren zonder probleem aan de praat te krijgen was.

Ga eerst nog wat meer testen voor ik verder conclusies trek.

iRacing Profile Flickr

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Kijk even naar de boot-order in je bios. Misschien staat er een ander device boven je SSD.

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ik zou ook even de SMART waarden checken. Zie ook Check je SMART

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Boot volgorde staat goed.

Wat SMART betreft, hiervoor zal ik de SSD even aan mijn Windows bak moeten hangen omdat mijn HTPC alleen Openelec draait.

iRacing Profile Flickr

• EG Mike
Ja, nadat je je SSD een keer had losgekoppeld of van te voren ook al? Ik weet niet hoe je BIOS in elkaar steekt, maar misschien heeft 'ie zelf de boot-order aangepast nadat je SSD (opnieuw) is gedetecteerd, en is je probleem hiermee opgelost.

Of misschien zat in de eerste instantie je kabel niet helemaal goed in de connector. Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen.

Is je probleem niet gewoon permanent opgelost? Want nu ga(an) je (we) misschien troubleshooten naar een probleem wat al verholpen is.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb even een tijd getest en nog steeds zelfde probleem.
Systeem start niet altijd de eerste keer op.

Heb al het BIOS op default gezet en dan start het gelijk op.
Openelc start dan en alles werkt goed.

Tot ik volgende keer systeem weer aanzet en dan lampjes gaan knipperen, fan gaat draaien en dan ....lniets. TV krijgt geen beeld.
Even op reset drukken en dan staat Openelec binnen 10sec in beeld.

Ga vanavond even testen wat er gebeurt als ik een normale scherm aan hang ipv mijn TV via HDMI

verder lijkt het wel dat het probleem naar voren komt als het systeem een tijd uit staat.
Want als ik na dat deze goed gestart is dan meerdere keren achter elkaar uit en aan zet alles goed gaat

[ Voor 16% gewijzigd door seninha op 25-05-2014 07:58 ]

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Dan zou ik met een andere voeding gaan testen.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Hopelijk is dat niet het probleem omdat ik anders niet zou weten welke voeding er in moet.
Vind oplossing wat er nu in zit namelijk erg mooi.

is namelijk een Mini Box PICO 120 met een 80Watt external voeding

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1292331979.jpeg

Eerst maar een andere voeding zien te vinden om te testen.

iRacing Profile Flickr

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 12:44
Als de PC niet doorstart de 1e keer, krijg je dan wel beeld? Zo niet, dan zou ik het probleem bij je moederboard of voeding zoeken. Heb je al gekeken voor een nieuwe bios update? Controleer even je geheugen en stel anders handmatig de voltages + timings daarvoor in.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Test het systeem eens met een normale atx PSU.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2014 13:31 ]

Verwijderd

Ik had laatst net zoiets gehad met de computer van een vriend van me hij had ook een ssd erin en ook amd.nadat ik de ssd in de bios op ahci had gezet en Windows opnieuw had geïnstalleerd was het probleem weg ik weet niet of het komt doordat ik de bios op ahci heb gezet of door de Windows die er opnieuw opgezet is,maar het probleem was weg

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Als PC niet in 1 x opstart krijg ik geen beeld. Wel draait de case fan en knipperd de SSD led, maar veder niets.
Als ik dan reset of de powerknop ingedrukt hou en dan weer start dan gaat alles wel goed.

Kan nog wel even kijken waar de SSD in het BIOS op staat. Windows staat er niet op dus dat kan ik niet opnieuw installeren.
op de SSD heb ik alleen Openelec (XBMC systeem)

Wat BIOS betreft, die is al de laatste versie. Wat geheugen instellen betreft.mot ik hoger of juist lager waardes proberen?

[ Voor 14% gewijzigd door seninha op 25-05-2014 22:27 ]

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Ik zou eerst een andere voeding proberen,
Zo te zien is de adapter die je gebruikt 80 watt,
Dit is all vrij weinig, als daarbij de voeding niet helemaal goed is start deze koud niet goed.

Heb je het geheugen al getest met bijvoorbeeld memtest86 ?

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb vannacht memtest laten runnen en er Zijn geen fouten uit gekomen.

Nou ben ik wel misschien achter waarom het starten zo moeilijk gaat

Ik heb hier een Harmony remote welke ingesteld is om de HTPC te bediende.
Als ik dan op HTPC druk gaag de TV van stanby en gelijk naar HDMI 1.
Na dit gedaan te hebben doe ik meestal de pc handmattig aan.
Dat gaat dus elke keer fout. Pc wou niet starten dus nogmaals drukken.

Nou ben ik er achter dat de PC via de USB remote ontvanger de power on signaal die de Harmony geeft herkend en dus vanzelf aan gaat. Maar omdat ik dan zelf de power knop drukte deed ik hem in feite weer uit.

Wist niet eens dat deze moederbord een power signaal kon krijgen om deze op afstand aan te kunnen zetten.

Er is wel een mogelijkheid maar dan moet je een asrock USB ontvanger hebben en deze in een aparte USB op het moederbord steken. Dat heb ik dus niet

Ik gebruik de USB poort achterin.

Heb zojuist meerdere keren geprobeerd om systeem met de remote te starten en dit ging elke keer zonder probleem.

Kan dus zeggen dat probleem opgelost is.
Bedankt alle voor t meedenken.

Ben erg blij.

iRacing Profile Flickr

• EG Mike
Stap één bij troubleshooten: Koppel ALLE niet noodzakelijke randapparatuur los. Zo zie je maar weer :)

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dat is waar.

Maar zojuist weer HTPC op de Harmony gedrukt, TV gaat aan maar pc niet :|

Daarna op de Harmony de pc gekozen en toen power on, maar niets.erg vaag.
Vanmorgen meerdere keren PC gestart met de Harmony zonder enig probleem en nu weer niet.

Maar nu weer een paar keer getest en systeem gaat uit en dan weer aan via de Harmony.

Lijkt wel dat als ik de pc een lange tijd uitlaat deze dan niet via USB op te starten is.

Vanavond nog maar eens testen,moet nu jammer genoeg naar m'n werk.

iRacing Profile Flickr

• EG Mike
Wacht. Heeft het niets met Hybernation te maken? Loop je power-settings eens door? Dat zou het e.e.a kunnen verklaren.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Volgens mij niet

Heb namelijk geen Windows draaien maar alleen Openelec XBMC (linux basis).
In XBMC heb ik aangegeven dat zodra ik power knop gebruiksysteem uit gaat. (je kan ook stanby gebruiken als je wilt)

Verder heb ik in het BIOS alleen ingesteld dat bij een power down, systeem ook uit blijf.Verder niets

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1