Ibood bestelling bij douane (douaneafdeling PostNL)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Hallo allen,

Op 24-04-2014 heb ik bij Ibood een Nexus 10 32GB besteld.
De verzending zou pas 2 weken later zijn (07-05-2014). Lang maar voor deze deal was daar mee te leven.

Op 07-05-2014 kreeg ik een mail van Ibood dat de zending vertraagd was en de nieuwe verzenddatum 21-05-2014 betreft.Dat is nog eens 2 weken extra wachten! Het is niet anders...
In de mail werd geen verklaring of uitleg gegeven, waarom de zending vertraagd was. Hierop explodeerde het Ibood forum van dit product en kregen we al snel de verklaring dat de zending bij de douane (PostNL) ligt (zeg maar vastgehouden).

Nu zal Ibood deze partij hoogstwaarschijnlijk buiten de EU besteld hebben en heeft de douane deze nu vast voor controle. Dit alles valt uiteraard onder "overmacht" voor Ibood.
Wat ik alleen niet snap is, waarom deze grote partij er door de douane er voor controle uitgeplukt is. Wat is er zo bijzonder aan deze zending dat 'ie vastgehouden wordt.

Ik vraag me af of iemand hier duidelijkheid over kan geven?

Door mij gevonden informatie via google en de site van de belastingdienst/douane (vasthouden door de douane is ongeveer 30 dagen) betreft alleen maar enkele pakketten, besteld via buitenlandse webshops (veelal Chinese of Amerikaanse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De Douane kan willekeurige controles uitvoeren zonder redenen. Daar kun je weinig tegen doen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De douane heeft gewoon deze mogelijkheid, en daar is niets aan te doen.

Waar wel wat aan te doen was geweest, is de communicatie van iBood; als zij spullen niet op voorraad hebben, en er een risico is van vertraging bij de douane, dan moeten ze dat vooraf goed communiceren. Het is namelijk leuk dat ze het overmacht noemen, maar dat is het niet - het is een prima te calculeren situatie waar een ondernemer van op de hoogte dient te zijn en rekening mee dient te houden.
Je kan als ondernemer niet stellen wel alle voordelen van geen voorraad en dan direct goedkoop uit het buitenland te willen, maar niet de nadelen zoals dit risico.

Ze zijn wat dat betreft simpelweg nog steeds gehouden aan de 30-dagen levertermijn die de wet stelt.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel46f
1.
Het verzuim van de verkoper treedt zonder ingebrekestelling in, wanneer de koop op afstand niet uiterlijk binnen dertig dagen, te rekenen van de dag waarop de koper zijn bestelling bij de verkoper heeft gedaan, is nagekomen, behalve voor zover de vertraging de verkoper niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is.
Zoals hierboven is uitgelegd, is dit een vertraging waar prima rekening mee te houden is, en kan die dus zeer zeker wel worden toegerekend. (Leuk dat ze in de voorwaarden zetten van niet, maar dat gaat geen stand houden... Er is niet voor niets een wet voor gemaakt)

Echter, per saldo zal je niet veel meer kunnen dan de koop ontbinden - een recht dat je sowieso al had. Het zal lastig worden een schade aan te tonen, laat staan die te gaan verhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als Ibood niet duidelijk heeft gemaakt dat de zending uit het buitenland zou komen dan zou ik wel vooraf met Ibood contact opnemen wat te doen. Inklaringskosten / BTW / invoerrechten voorschieten en bji Ibood verhalen? Zending weigeren?

Met een beetje pech willen ze niet opdraaien voor de kosten en bieden ze alleen aan de aankoop te ontbinden, maar ze kunnen je niet dwingen zelf voor die kosten op te draaien. Daar kun je zelf alsnog voor kiezen natuurlijk, als het inclusief douanekosten nog steeds een goede deal is, maar eigenlijk hadden ze van te voren moeten melden dat de zending uit het buitenland komt en dat je er zelf (ook als er geen steekproef plaatsvind!) moet zorgen voor de invoerrechten en BTW.

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 12-05-2014 12:22 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Paul schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:21:
Als Ibood niet duidelijk heeft gemaakt dat de zending uit het buitenland zou komen dan zou ik wel vooraf met Ibood contact opnemen wat te doen. Inklaringskosten / BTW / invoerrechten voorschieten en bji Ibood verhalen? Zending weigeren?

Met een beetje pech willen ze niet opdraaien voor de kosten en bieden ze alleen aan de aankoop te ontbinden, maar ze kunnen je niet dwingen zelf voor die kosten op te draaien. Daar kun je zelf alsnog voor kiezen natuurlijk, als het inclusief douanekosten nog steeds een goede deal is, maar eigenlijk hadden ze van te voren moeten melden dat de zending uit het buitenland komt en dat je er zelf (ook als er geen steekproef plaatsvind!) moet zorgen voor de invoerrechten en BTW.
Je gaat er nu vanuit dat het product direct naar de TS gestuurd wordt.
Maar veel waarschijnlijker is dat het eerst naar het centrale magazijn van iBood gaat om vandaar naar alle klanten te worden verstuurd. Dus dan heeft de TS helemaal niks met inklaringskosten of invoerrechten te maken. Hoop paniek om niks dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
@floppus, Dat ze het lullig aangepakt hebben is wel zeker, dit doen ze trouwens wel vaker.
Jammer (voor de consument) dat je naast je aankoop annuleren machteloos staat.
In mijn geval is deze deal zo goed (verschil met zelfs een opruimertje bij de Media Markt is al € 75), dat ik heel erg dom zou zijn om de koop te ontbinden. Anders had ik 'm allang ergens anders gehaald.

@kenzi, wat jij zegt klopt.

"7.3 Aflevering geschiedt 'Ex Warehouse', dat wil zeggen, uit onze magazijnen (Incoterms 2000). iBOOD zorgt voor bezorging per post of voor verzending op enige andere wijze ter keuze van iBOOD."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
EXW + zij kiezen de verzender? Does not compute... 8)7 Ze refereren zelfs aan Incoterms...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Paul schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:53:
EXW + zij kiezen de verzender? Does not compute... 8)7 Ze refereren zelfs aan Incoterms...
Ik weet niet, ik neem aan dat het EXW naar een magazijn van iBood zelf gaat oid. Zou wel heel gek zijn EXW aan consumenten te sturen, en consumentenrechten hebben daar dan ook geen boodschap aan.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Opgepleurd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:56:
@floppus, Dat ze het lullig aangepakt hebben is wel zeker, dit doen ze trouwens wel vaker.
Jammer (voor de consument) dat je naast je aankoop annuleren machteloos staat.
In mijn geval is deze deal zo goed (verschil met zelfs een opruimertje bij de Media Markt is al € 75), dat ik heel erg dom zou zijn om de koop te ontbinden. Anders had ik 'm allang ergens anders gehaald.
Als het zo'n goedkope deal is, dan is het ook wel logisch dat dat wel eens ten koste van je service zou gaan :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
Eens, eens ;-)

Normaal had ik éénzelfde order allang geannuleerd en elders besteld (heb het vermoeden dat ze dit bij Ibood ook weten).
Pagina: 1