Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop basisversie zelf uitbreiden of zoeken ideale config?

Pagina: 1
Acties:

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Omdat ik mijn werk laptop (pompeuze i7, 32 GB Dram) nauweljks privé mag gebruiken (althans niet wat ik er mee zou willen :( ), zoek ik een betaalbare laptop om gedurende de vele uurtjes dat ik voor mijn werk in een hotel verblijf het volgende te kunnen doen:
  • Overwegend audiobewerking (Cubase: max 16-20 audiotracks + 12 miditracks/instruments simultaan). met name: Componeren, afmixen opgenomen oefensessies (met externe 8-sporen audio interface) etc, maar ik hoef er geen complete CD producties mee te maken, daarvoor gaan we naar een studio. Maar misschien wel wat representatieve demo's
  • af en toe een game (Mass Effect Trilogy).
  • En verder wat standaard office/internet/film gebruik.
Wat mag je laptop gaan kosten?

max € 650,-
Heb aardig wat audiospullen gekocht en er staan nog wat dingen op dat lijstje wat ik ook nog wil hebben (met name software), dus moet wat concesssies doen qua laptop.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

slepen ja, maar ik heb meer mee te slepen, dus een paar honderd gram meer of minder maakt dan ook niet meer uit.
Ook zal ik veelal in de buurt van een stopcontact zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

processor: i5 lijkt me het best gezien mijn wensen en budget

schermgrootte: max 15,6" (groter vind ik te plomp)

werkgeheugen: liefst 8 GB of meer, maar evt zou ik aanvankelijk kunnen beginnen met 4GB en dat na de zomer uitbreiden naar 8 of 12 GB.

resolutie: liefst full hd, maar bijna niet te vinden in de prijsrange. ook is mijn werklaptop ook slechts hd-ready en nu ben ik dat wel gewend.

harddisk: Opslag is voor mij belangrijk, maar snelheid ook. Ik vind weinig standaard modellen binnen mijn budget met SSD of zelfs 7200 rpm, dus ik denk erover om dan maar zelf naast de vaak standaard 5400 rpm schijf een mSATA SSD in te bouwen en de windows installatie over te zetten. Dit wil ik eigenlijk gelijk in het begin al doen

videokaart: niet heel belangrijk, maar omdat ik toch af en toe een spelletje wil spelen en meestal onmogelijk is om achteraf te upgraden kan het wel van belang zijn.

Mijn probleem is vaak dat standaard laptops het allemaal net niet zijn.

Dus ik zat zelf een beetje te denken aan een basis Lenovo B5400 waar ik dan zelf een micro SSD (64-128GB) + wat extra werkgeheugen erbij in prik.

b5400-(mb82fmh)

of voor 2 tientjes meer een GeForce GT720M ipv HD Graphics 4600 en wat grotere harddisk, maar dat laatste boeit mij niet zo.
b5400-(mb824mh)

Mijn vraag in dit geval:
- Kan ik hier nog een beetje leuk een game op spelen en is de GT720M de 2 tientjes meer waard tov HD Graphics 4600?
- Heeft het achteraf inbouwen van een micro SSD en extra werkgeheugen nog negatieve consequenties voor garantie ed?

Of kan ik beter proberen verder te zoeken naar een laptop met een meer ideale configuratie? Of eigenlijk wachten op een vette aanbieding van zo een?

Ik heb op de Lenovo site nog gekeken naar de E540, maar hun keuze mogelijkheden maken er dan al snel een laptop van dik € 800,- van (i5 ipv i3, GT740M ipv HD Graphics 4600, 8 GB DRAM ipv 4, SSD ipv HD)

Ik zag gisteren nog een interessante aanbieding van een toshiba satellite l50-b-14l voor 600 euro, maar dat is een i5-4200U ipv i5-4200M en wat ik zo snel ontdekte is een i3-4000M zelfs nog sneller dan deze i5 U uitvoering, dus die valt denk ik af.

Heeft iemand nog andere suggesties?

[ Voor 2% gewijzigd door Metaalhoofd op 12-05-2014 12:45 . Reden: links ingekort ]

Star Citizen Referral Code

Verwijderd

Kijk ook naar de resolutie van het beeldscherm. 1366x768 is echt niet leuk. 1600x900 zou eventueel nog kunnen maar liever minimaal 1920x1080
De E540 is wel een erg fijne laptop, maar wellicht met jouw opties te duur.
OVerigens zijn er nog wel een aantal laptops die binnen jouw budget met 1080p worden geleverd:
http://tweakers.net/price...;357575;381854/categorie/

• Metaalhoofd
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:11:
Kijk ook naar de resolutie van het beeldscherm. 1366x768 is echt niet leuk. 1600x900 zou eventueel nog kunnen maar liever minimaal 1920x1080
De E540 is wel een erg fijne laptop, maar wellicht met jouw opties te duur.
OVerigens zijn er nog wel een aantal laptops die binnen jouw budget met 1080p worden geleverd:
http://tweakers.net/price...;357575;381854/categorie/
tja, ik zit nu dagelijks voor mijn werk te programmeren op 1366x768 (leverancier heeft hem uitgeleverd zonder full-hd, terwijl ik dat gewend was), maar moet het nog 3 jaar doen daarmee. Werkgever wilde laptop niet omruilen. In het begin vond ik het vreselijk, maar nu na een paar maanden ben ik het inmiddels gewend.

Om privé dan full hd te kiezen voor de hobbies in de avonduren , zorgt er denk ik voor dat ik met tegen zin overdag mijn werk ga doen.

De opties die je noemt vallen net binnen budget, maar zijn zonder SSD en hebben ook maar 4 of 6 GB werkgeheugen. Verder hebben ze geen indrukwekkende videokaart, dus om 130-150 meer te betalen voor enkel full hd, met de gedachte dat de genoemde uitbreidingen (SSD + werkgehugen) daar boven op komen, worden ze toch te duur.

Geen full-hd scherm scheelt misschien ook weer mbt de eisen van een (al dan niet interne) grafische kaart.
Ook zou ik thuis mijn 21" full-hd scherm er gewoon naast kunnen zetten, dus Full-HD is voor mij eigenlijk een 'nice-to-have' feature, maar geen vereiste.

Ik lees wat verschillende verhalen over mSATA in lenovo's B5400. bij de ene review (notebookcheck) lees ik dat die er wel in zit (en ik dus naderhand een micro SSD in kan bouwen), bij de andere (een of andere duitse) lees ik weer dat er geen mSATA slot in zit.
Heeft er iemand een die deze onzekerheid weg kan nemen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Staar je niet blind op een SSD af fabriek, in veruit de meeste laptops kun je zelf de HDD zonder veel poespas vervangen. Sommige laptops (ook 15.6") kunnen zelfs 2 schijven bevatten. En anders kun je de 2e schijf op de plek van de optische drive stoppen, hoe vaak gebruik je die nu nog?

Ja, je moet dan je OS opnieuw installeren, maar dat wil je toch al, weg met alle crap die de Lenovo's, Toshiba's, Sony's en Samsung's van de wereld erbij installeren en je bloedsnelle laptop af fabriek al gigantisch kreupel maken. Je gebruikt die software over het algemeen toch niet :X

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 12-05-2014 13:13 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Metaalhoofd
Paul schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:11:
Staar je niet blind op een SSD af fabriek, in veruit de meeste laptops kun je zelf de HDD zonder veel poespas vervangen. Sommige laptops (ook 15.6") kunnen zelfs 2 schijven bevatten. En anders kun je de 2e schijf op de plek van de optische drive stoppen, hoe vaak gebruik je die nu nog?

Ja, je moet dan je OS opnieuw installeren, maar dat wil je toch al, weg met alle crap die de Lenovo's, Toshiba's, Sony's en Samsung's van de wereld erbij installeren en je bloedsnelle laptop af fabriek al gigantisch kreupel maken. Je gebruikt die software over het algemeen toch niet :X
ik was niet van plan om het Complete OS opnieuw te installeren, omdat ik dan 2x microsoft sponsor (1x bij aanschaf laptop, + 1x bij aanschaf installeerbare OEM versie), maar om een image te maken en die over te zetten.

Verwijderd

Je hoeft niets opnieuw te kopen. Bij aanschaf van je notebook zit namelijk die geldige sleutel voor Windows 8(.1) OEM. Je moet enkel zorgen dat de je de beschikking krijgt over het installatie medium. Dat moet dan via download want anders moet je inderdaad een DVD kopen wat je niet wilt :). Op Windows Clients staat dat wel ergens uitgelegd. Je kunt ook een image maken en die overzetten op SSD.

Verwijderd

Win8(.1) heeft een recovery optie via een aparte partitie zodat je Windows 'schoon' kan installeren. Verder hoef je je geen zorgen te maken over de licentie code want die zit in het UEFI/BIOS gebakken.
Als je geen bloatware erop wil, begin je met een schone installatie vanaf de recovery partitie.

• Metaalhoofd
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:29:
Win8(.1) heeft een recovery optie via een aparte partitie zodat je Windows 'schoon' kan installeren. Verder hoef je je geen zorgen te maken over de licentie code want die zit in het UEFI/BIOS gebakken.
Als je geen bloatware erop wil, begin je met een schone installatie vanaf de recovery partitie.
Ah :)

dus het upgraden van een basislaptop zal dus niet zo'n probleem zijn, of heeft het nadelige gevolgen voor garantie?

Is GT720M nog de 2 tientjes meerprijs waard otv HD Graphics 4600, om een beetje leuk de Mass Effect trilogie te spelen (2007-2012) (ik ben de xbox versie gewend) of zijn beide eigenlijk niet te doen?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
heb je al eens aan 2e hands gedacht? ik heb een asus n56 met een i7 m2600 en 16gb ram (dualchannel) en ruimte voor 2 hdd/ssd's doordat de dvd drive heb vervangen voor een bay.

deze heb ik voornamelijk voor schoolwerkzaamheden gebruikt 6 vm's.

dm maar even voor intresse.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:29:
De versie op de recovery partitie is verre van schoon, daar staat al die bloatware al in.

Beste duikel je een MSDN-DVD op (linkjes genoeg te vinden inclusief de juiste md5/sha1 sum), de key staat inderdaad ergens elektronisch op het moederbord. Mogelijk de BIOS-chip, maar de code is niet te zien als je bij het opstarten het BIOS in gaat.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Metaalhoofd
dezejongeman schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:43:
heb je al eens aan 2e hands gedacht?
Ja en nee.
Ik heb er even aan gedacht, maar vind toch er een bepaald risico aanzitten.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
Metaalhoofd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:21:
[...]

Ja en nee.
Ik heb er even aan gedacht, maar vind toch er een bepaald risico aanzitten.
garantie op een 2ehands wordt lastig natuurlijk (dat is altijd een risico).
maar gezien je veel op locatie lijkt te werken dan zijn er misschien wel verzekeringen die schade dekken om een vergelijkbaar product weer kunnen kopen. reis/inboedel verzekerignen met uitgebreide dekking.

• Metaalhoofd
Uiteindelijk toch voor 2ehands gegaan.
voor 650 een krap jaar oude (dus nog dik een jaar garantie hebbende) Asus N56VZ met i7, 8 GB ram, GT650M + FHD scherm en 7200rpm Harddisk.

Daar zet ik dan een Crucial M500 SSD in voor het OS en veel gebruikte programma's (waaronder enkele samplers) en de 7200rpm harddisk zal dienst doen voor de rest.
Heb ik voor 700-725 euro toch een aardig krachtige laptop.

Alternatieven waren dan eigenlijk een low end i5 Lenovo/Toshiba zonder fullHD, waar ik naast de SSD, zelf extra werkgeheugen in had moeten zetten.

Morgen haal ik hem op. Heb na lang zoeken een iso gevonden met de juiste sha1 en hopelijk wil windows 8 dan een beetje installeren op de SSD.

Verwijderd

Prima specs. Die i7 3610QM kan nog prima meekomen met de huidige generatie i7's.

• Metaalhoofd
Ja hij is stukken sneller dan een 4th gen i5

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:38
Ga je veel plezier van hebben. Zeker in tegenstelling tot de laptops die je eerst op het oog had.
Pagina: 1