Toon posts:

Bose Acoustimass 10 op een 2.1 versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag jullie advies.

Ik heb een kenwood 2.1 versterker (180W uitgangsvermogen), dit is een midi set van een tiental jaar oud.
Speelt perfect en doet wat hij moet doen.
Aan deze hangt een accoustimass 5 serie 3.

Nu heb ik van mijn schoonvader zijn accoustimass 10 serie 2 (passive woofer) gekregen.
Zijn versterker houdt hij bij.

De vraag is nu, kan ik deze accoustimass 10 serie 2 aan mijn versterker hangen ?
Ik zou dit willen doen door de uitgang L van mijn versterker te hangen aan input L EN input L surround,
en hetzelfde voor de de R.
Ik stuur dan met de 2 uitgangen van mijn versterker de 4 ingangen van de passieve accoustimass 10 woofer aan welke op zijn beurt dan de 4 boxen voedt.
De center speaker vergeten we.

Mijn bedoeling is om een beter en voller stereo geluid te hebben en meer bas, ik verwacht uiteraard geen surround. Aangezien ik van 2 naar 4 cubes ga, en de woofer nu 2 interne speakers heeft ipv 1.

Kan dit ? Geen probleem voor mijn versterker ?
Iemand een vakkundig advies hierover ?

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-12 19:58
Volgensmij hebben beide basmodules 2 woofers. Alleen het filter is anders.
Er zit wel iets verschil in bouwconstructie van serie 2 en serie 3. (als je in de poort kijkt zie je bij de ene een houten schot en bij de andere een deel van de speakermagneet)

De impedantie van de speakers zijn 6Ohm. Als je links voor en links achter parallel aansluit gaat de impedantie naar 3Ohm. Dit is erg laag voor de meeste setjes. Je set gaat dan op een hoger vermogen werken. Ga je ze in serie aansluiten dan gaat de impedantie naar 12Ohm. In dat geval halveert het vermogen van je versterker.
Let ook op dat je alles goed in fase aansluit. Als je de fase van voor en achter wisselt, hou je helemaal geen bass meer over.

Als je versterker 4Ohm aankan, zou ik eerst voorzichtig proberen door ze parallel aan te sluiten. Maar kijk dan wel uit met het opentrekken van je set ;-)

Verwijderd

Topicstarter
M'n versterker geeft aan : 6-16 Ohm, als ik dus de links voor en links achter in parallel aansluit zit ik op 3 Ohm. Ik heb het eens aangesloten en dit werkt. Ik hoor echter niet echt een groot verschil tussen :
- 2.1 versterker naar accoustimass 5 met aan elke uitgang van de woofer 1 speaker. (standard)
en
- 2.1 versterker naar accoustimass 5 met aan elke uitgang van de woofer 2 speakers.
Buiten het feit dat het laatste precies toch iets meer vullend vvan geluid (bas hetzelfde)

Maar aangezien m'n versterker aangeeft 6-16 Ohm (180W), kan ik dan geen brokken krijgen ?

• rosje77
Als je versterker die 180 watt bij 6 Ohm levert, zou dat betekenen dat je met 3 Ohm belasting je versterker 360 watt gaat leveren vol uit. Dat kan de electronica niet lang verdragen. Dus kijk uit met vol open gooien.
Maar... De Bose kan tot 200 Watt. Er zit een beveiliging in die ingrijpt bij overbelasting. Dus in de praktijk kom je toch niet boven de 200 uit.
Als je de set niet contant op standje "burenruzie" hebt, zal dat brokkenmaken wel meevallen.

Verwijderd

Topicstarter
meer dan bedankt alvast voor uw reactie's Rosje77 !!!

Ik ben vrij gerust dat ik geen brokken kan maken, grijpt de bose beveiliging waarover je spreekt ook in bij een passive woofer (de accoustimass 10 serie 2 heeft een passive woofer vandaar?)

Aangezien ik aan de uitgangen 4 cubes ga hangen, vraag ik me enkel nog af welke
woofer ik best neem :
- de accoustimass 5 serie 3
of
- de accoustimass 10 serie 2

-> Beide zijn passief, de 10 is iets groter, de 5 is iets nieuwer ???

• rosje77
Beide zijn idd passief. Als je het filter bekijkt, lijkt het of er 2 lampjes op zitten. Die zorgen ervoor dat het teveel aan vermogen niet naar de woofers gaan.
Serie 3 is nieuwer dan 2... Maar.. dat geld dan voor AM5 of AM10. De AM10 serie 2 hoeft niet gelijk te zijn aan AM5 serie 2. Kun je het nog volgen?
Ik heb zelf 2x een bose set gehad. Allebei de AM5 een witte serie 2 en een zwarte serie 3. De 3 was uiteraard nieuwer. AM10 is veel later op de markt gekomen en lopen die series dus niet gelijk aan de AM5.
Ik denk dat je gewoon allebei een keer moet proberen. Een beetje experimenteren met plaatsing kan ook wonderen doen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:20

FeaR

In GoT we trust

rosje77 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:24:
Als je versterker die 180 watt bij 6 Ohm levert, zou dat betekenen dat je met 3 Ohm belasting je versterker 360 watt gaat leveren vol uit.
Het is geen regel dat een versterker zijn vermogen verdubbelt als de impedantie halveert. Je ziet het soms wel (en dan is het van 8 Ohm naar 4 Ohm) maar ook vaal genoeg niet. Ik denk zelf eerder dat de hier genoemde 180 Watt niet representatief is en er op dat vlak niets over te zeggen is of het goed gaat. 3 Ohm is gewoon laag en geeft in combinatie met een kleine voeding problemen en daarmee grote kans op clippen. En dingen als "een midi-set" heb ik niet het idee dat er een fikse voeding in zit die dit soort dingen kan trekken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-12 23:27
mooie calculator

http://www.popschoolmaast...llege_spanning_stroom.php

om 90 db geluid uit een speaker te halen van 4-8ohm op een meter afstand is 1-3 watt al genoeg voor de meeste speakers.
alleen als je echt hard gaat spelen boven de 105 db of meer heb je een zware versterker nodig.

• rosje77
In een gemiddelde woonkamer kom je zelden boven de 15 Watt uit. Een hele avond muziek waarbij de bassen continu tegen de 15 pieken is wel extreem hard. Daarom ben ik niet bang dat de kenwood het begeven zal.
Zou best kunnen dat die 180Watt het opgenomen vermogen is uit het net is.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-12 09:55

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als gesteld wordt dat vermogen verdubbelt hebben ze meestal het 8ohm marketingvermogen wat afgezwakt, klinkt beter :)

Als ze die 180W optimistisch hebben bedacht aan de hand van 1KHz testtoon op 8ohm met 10% vervorming blijft daar in praktijk erg weinig van over. Als je realistisch 60/70W overhoudt en er geen reserve in de voeding zit of hij zelfs inzakt moet je toch nog opletten. Kan best zijn dat bij 3ohm juist flink minder vermogen beschikbaar is.

Gezien de specificatie van 6-16ohm: kun je de satelietjes niet in serie schakelen? Iets als uitvoer van LF naar LS en dan terug naar versterker. Dan blijf je in veilig gebied voor de versterker en lever je alleen wat gevoeligheid in.

Verder zou ik zeggen: doe jezelf een plezier en koop twee leuke (boekenplank) speakers, zoals de Boston Acoustics A26 en je kijkt nooit meer terug.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:40

daffie82

Minisforum UM773 Lite

mr.paaJ schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:41:
Verder zou ik zeggen: doe jezelf een plezier en koop twee leuke (boekenplank) speakers, zoals de Boston Acoustics A26 en je kijkt nooit meer terug.
Of als je toch wat meer design wilt : Kef speakers : 3005 SE. 2de hands moet dit wel voor goede prijs op de kop te tikken zijn.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.10.0 (UMOEUXM)

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12 17:20

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb eenzelfde vraag; ik heb een recente Sony receiver met actieve subwoofer. Helaas zijn de speakers niet mooi en ik zoek vervanging.

Nu zie ik regelmatig betaalbare acoustimass sets en vroeg mij af of en hoe ik zoiets op een 5.1 versterker kan aansluiten.

Aangezien de Bose subwoofer een passieve is, zal ik deze dus direct op de 2.0 R/L moeten aansluiten en de frontspeakertjes doorlussen, zover snap ik het nog.

Maar wat nu als de subwoofer een stuk verder weg staat en de frontspeakertjes niet op de subwoofer aangesloten kunnen worden? De 2.0 en 5.1 modus zijn neem ik aan niet te combineren?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Acoustimass met een standaard 5.1 receiver aansluiten kan, maar dan zul je merken dat je een hoop perikelen gaat krijgen en je de inregelfuncties van de receiver (indien aanweIg) eigenlijk niet of nauwelijks kunt gebruiken. Bovendien is bose veel te duur voor het gebodene. Ik zou gewoon naar een leuke vervangende speakerset kijken, keus genoeg. Loop je mocht de receiver het begeven niet opnieuw tegen een probleem aan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Hi.
Ik heb een JVC reciever model RX-DP10RSL. Daarop aangesloten systeem vam Bose Acoustimas 10Series III. Al 10 jaar geen problemen gehad. De laaste tijd regelmatig op de reciever display "overload".

Kabels nagekeken enz. Dit gebeurt b.v. in de ochtend speelt een paar uur, klapt er dan uit.

Heeft iemand een oplossing?

M.vr.gr.

Will Sn. |:( |:(
Pagina: 1