HDD als eerste boot optie om te kunnen booten naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-01 07:51
Ik heb een volledig nieuwe installatie van Windows 8 gedaan en sindsdien heb ik een raar probleem. Ik heb mijn ssd geformatteerd en daarna Windows hierop geïnstalleerd, maar ik geraakte maar niet geboot in windows. Ik kreeg iedere keer windows boot manager error 0xc00000f. Toen heb ik deze oplossing gevolgd en op het einde daarvan kreeg ik te zien dat mijn OS geïnstalleerd was op D:\Windows (mijn hdd dus).

Dit was raar aangezien ik 100% zeker mijn ssd had aangeduid tijdens de installatie. Toen heb ik ingesteld in mijn BIOS om te booten vanaf mijn hdd, maar toen ik in Windows zat, bleek het os toch op mijn ssd te zijn geïnstalleerd. Als ik boot vanaf mijn ssd krijg ik terug de windows boot manager error.

Ik moet dus booten vanaf mijn hdd om in mijn os op mijn ssd te geraken. Hoe is dit te verklaren?

Tevens detecteert HWMonitor mijn ssd niet meer sinds dit gebeurd is. HWINFO geeft geen problemen.

Moederbord is een Asus M5A97 EVO R2.0. SSD is een Crucial M4.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17

D4NG3R

kiwi

:)

Koppel je HDD eens los, en installeer je OS opnieuw terwijl enkel de SSD is aangesloten.

Na de installatie de HDD weer aansluiten en in de BIOS controlleren of de SSD als 1e bootoptie is geselecteerd.

Is je installatie DVD / USB wel correct, en gebruik je een legale installatie?

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2014 00:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Linus_BE
Met USB geïnstalleerd en ja het is legaal. Ik heb de .iso van de Microsoft website gebruikt en ik heb een legale productcode. Morgen ga ik proberen te installeren met HDD losgekoppeld.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vergeet trouwens niet om AHCI aan te zetten indien je systeem dit ondersteunt en je dit nog niet hebt gedaan (Te vinden in de BIOS).
Linus_BE schreef op maandag 12 mei 2014 @ 01:00:
Ik heb de .iso van de Microsoft website gebruikt
Op een USB stick of DVD geplaatst met de officiele tool van MS zelf? (Ja werkt ook met Win8 ;) ). Al verschilt dit nauwelijks met een USB installatie gemaakt via de command prompt, je weet zeker dat het zo goed zou moeten gaan :') .

[ Voor 69% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2014 01:09 ]

• Linus_BE
AHCI staat aan. En nee ik heb het met iets anders gedaan. Ik had het eerst met die tool gedaan, maar hij wou niet booten. Daarna met een andere methode gedaan (via diskpart), maar het werkte ook niet. Toen een andere stick gepakt en met diskpart opnieuw gewerkt en toen ging het wel.

Ik heb inmiddels proberen booten met ssd en hdd afwisselend losgekoppeld. Als ik boot op ssd met hdd losgekoppeld krijg ik de windows boot manager error. Als ik boot vanop hdd met ssd losgekoppeld krijg ik een error met windows needs to be repaired. Ik moet ze dus beide hebben om te kunnen booten.

Alvast bedankt voor je (zeer) snelle antwoorden!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Linus_BE schreef op maandag 12 mei 2014 @ 01:12:
Ik heb inmiddels proberen booten met ssd en hdd afwisselend losgekoppeld. Als ik boot op ssd met hdd losgekoppeld krijg ik de windows boot manager error. Als ik boot vanop hdd met ssd losgekoppeld krijg ik een error met windows needs to be repaired. Ik moet ze dus beide hebben om te kunnen booten.
Als Win8 daadwerkelijk (correct) op de SSD geïnstalleerd is zou die hele HDD niet uit mogen maken bij het booten.

• Linus_BE
Dan ga ik morgen eens opnieuw installeren met hdd losgekoppeld :)

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-01 23:59
Koppel de HDD eens los en start vanaf een DVD\USB en initieer zo een herstelprocedure. Op die manier heb ik eenzelfde probleem bij mijzelf weten te verhelpen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ed800 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 01:18:
Koppel de HDD eens los en start vanaf een DVD\USB en initieer zo een herstelprocedure. Op die manier heb ik eenzelfde probleem bij mijzelf weten te verhelpen.
Als de herstelprocedure start direct na een verse installatie is er imho iets niet goed.. Dan begin ik liever opnieuw met de zekerheid dat het wel goed gaat, als dat ik na een week of wat alsnog problemen krijg.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, soms installeert Windows de bootloader op een andere drive dan Windows zelf. Irritant is dat. Overigens ook te fixen zonder reinstall mbv EasyBCD.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Linus_BE
Het probleem is opgelost met EasyBCD :) Hartelijk dank allemaal voor de snelle antwoorden!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:04

KneoK

Not in a million lightyears

Mooi dat het al opgelost is. Voor een eventuele volgende keer, met een SSD wordt het altijd aangeraden om alle HDD's af te koppelen behalve de SSD en dan Windows te installeren. Na de voltooide installatie koppel je andere HDD's weer aan.
Pagina: 1