Beste tweakers,
Voor in de woonkamer wil ik graag een HTPC samenstellen. Dit hoeft geen hele kleine build te worden. Er is zoveel keuze in kasten dat ik een beetje de weg kwijt raak.
Ik probeer de post overcompleet te maken zodat alles duidelijk is, hopelijk zorgt dit niet voor teveel ruis.
DAA beleid lijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Full HD video's afspelen. 3D is absoluut niet aan de orde, ook niet in de toekomst.
De PC hoeft geen windows te draaien, waarschijnlijk alleen XBMCbuntu.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Maximumprijs is 200 euro, dit is exclusief verzenden, TV (HDMI), puur en alleen de HTPC kast met basisonderdelen dus. Goedkoper is beter, liefst rond 150 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb een voeding liggen die ik graag wil gebruiken, daardoor vallen veel pure kleine HTPC kasten af, wat geen probleem is op het moment van typen.
> pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
> USB 2.0 2TB HDD die ik óf aan mijn router hang (10MByte/sec LAN getest als FTP server aan router hangende, met dips naar 7MByte/sec) óf aan de HTPC zelf. Andere optie is nog een oude Pentium 4 als NAS inrichten, op die manier krijg ik meer dan genoeg snelheid, maar energietechnisch is dat niet echt wenselijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, mobo, processor, geheugen, hdd/ssd/usbstick.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Volgens mij is in een mini-ITX kast een AMD configuratie goedkoper, vandaar dat ik daarvoor heb gekozen in mijn huidige configuratie, echter heb ik een voorkeur voor intel, mits dat voor hetzelfde geld kan leveren wat ik nodig heb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Groot genoeg om een normale PSU in te kunnen stoppen, verder zo klein mogelijk wat niet heel belangrijk is.
- Aantal dB is belangrijk, zo min mogelijk natuurlijk
- Energieverbruik is van ondergeschikt belang.
- Ik zou graag de HTPC met een afstandbediening besturen, na wat zoekwerk heb ik gezien dat sommige HTPC kasten met voeding en zelfs met afstandbediening geleverd worden. Mocht dit financieel heel veel schelen dan kan ik eventueel de 300w PSU die ik heb liggen ergens anders voor gebruiken.
Kan ik de kast uit mijn lijst op de 1 of andere manier met een afstandbediening bedienen? En dan heb ik het niet over mijn android telefoon.
Zelf heb ik pricewatch: Flirc Media Center Companion gevonden, is dit de moeite waard of is er een betere/goedkopere oplossing?
Ga je overklokken?
Neen.
* pricewatch: be quiet! System Power 7 300W reeds aanwezig.
Hoofdvragen zijn dus eigenlijk:
alternatieve build met 2 mogelijke kasten en ssd ipv USB3.0 stick:
Voor in de woonkamer wil ik graag een HTPC samenstellen. Dit hoeft geen hele kleine build te worden. Er is zoveel keuze in kasten dat ik een beetje de weg kwijt raak.
Ik probeer de post overcompleet te maken zodat alles duidelijk is, hopelijk zorgt dit niet voor teveel ruis.
DAA beleid lijstje:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Full HD video's afspelen. 3D is absoluut niet aan de orde, ook niet in de toekomst.
De PC hoeft geen windows te draaien, waarschijnlijk alleen XBMCbuntu.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Maximumprijs is 200 euro, dit is exclusief verzenden, TV (HDMI), puur en alleen de HTPC kast met basisonderdelen dus. Goedkoper is beter, liefst rond 150 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb een voeding liggen die ik graag wil gebruiken, daardoor vallen veel pure kleine HTPC kasten af, wat geen probleem is op het moment van typen.
> pricewatch: be quiet! System Power 7 300W
> USB 2.0 2TB HDD die ik óf aan mijn router hang (10MByte/sec LAN getest als FTP server aan router hangende, met dips naar 7MByte/sec) óf aan de HTPC zelf. Andere optie is nog een oude Pentium 4 als NAS inrichten, op die manier krijg ik meer dan genoeg snelheid, maar energietechnisch is dat niet echt wenselijk.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, mobo, processor, geheugen, hdd/ssd/usbstick.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Volgens mij is in een mini-ITX kast een AMD configuratie goedkoper, vandaar dat ik daarvoor heb gekozen in mijn huidige configuratie, echter heb ik een voorkeur voor intel, mits dat voor hetzelfde geld kan leveren wat ik nodig heb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Groot genoeg om een normale PSU in te kunnen stoppen, verder zo klein mogelijk wat niet heel belangrijk is.
- Aantal dB is belangrijk, zo min mogelijk natuurlijk
- Energieverbruik is van ondergeschikt belang.
- Ik zou graag de HTPC met een afstandbediening besturen, na wat zoekwerk heb ik gezien dat sommige HTPC kasten met voeding en zelfs met afstandbediening geleverd worden. Mocht dit financieel heel veel schelen dan kan ik eventueel de 300w PSU die ik heb liggen ergens anders voor gebruiken.
Kan ik de kast uit mijn lijst op de 1 of andere manier met een afstandbediening bedienen? En dan heb ik het niet over mijn android telefoon.
Zelf heb ik pricewatch: Flirc Media Center Companion gevonden, is dit de moeite waard of is er een betere/goedkopere oplossing?
Ga je overklokken?
Neen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon 5350 Boxed | € 48,03 | € 48,03 |
| 1 | ASRock AM1B-ITX | € 30,- | € 30,- |
| 1 | Cooler Master Elite 110 | € 39,99 | € 39,99 |
| 1 | Kingston DataTraveler Mini 3.0 16GB Roze | € 6,78 | € 6,78 |
| 1 | Flirc Media Center Companion | € 26,95 | € 26,95 |
| 1 | Crucial CT2KIT12864BA1339 | € 25,12 | € 25,12 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 0,00* | € 0,00* |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 176.87 | |
* pricewatch: be quiet! System Power 7 300W reeds aanwezig.
Hoofdvragen zijn dus eigenlijk:
- Voldoet de combinatie mobo/cpu aan mijn eisen?
- Hoe bestuur ik mijn PC met een afstandbediening als ik een mini-ITX kast (Deze CM staat nog niet vast) neem en XBMCbuntu?
- Zijn er dingen die veel goedkoper kunnen? (Toch HTPC kast met voeding en infrarood)
- Zal 10 MByte/sec lan verbinding snel genoeg zijn om 1080p af te spelen? (Klopt deze berekening?:
Blu-Ray: 40GB van ~90minuten:
40.000/5400 = 7.4 MByte/sec) +/- 20% dankzij variabele bitrate: ~8,9Mbyte/sec. - Is de USB3.0 stick een slimme keuze voor XBMCbuntu?
alternatieve build met 2 mogelijke kasten en ssd ipv USB3.0 stick:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon 5350 Boxed | € 48,03 | € 48,03 |
| 1 | ASRock AM1B-ITX | € 30,- | € 30,- |
| 1 | LC-Power LC-1410mi | € 32,10 | € 32,10 |
| 1 | Silverstone Milo ML05B | € 43,- | € 43,- |
| 1 | Crucial CT2KIT12864BA1339 | € 25,12 | € 25,12 |
| 1 | Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB | € 33,90 | € 33,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 212,15 | |
- Combinatie pricewatch: LC-Power LC-1410mi met 16GB Data traveler USB3.0: € 142,03
- Combinatie pricewatch: Silverstone Milo ML05B met 16GB Data traveler USB3.0: € 152,93 (Geen voeding)
[ Voor 22% gewijzigd door enjee op 16-05-2014 15:57 . Reden: alternatieve build toegevoegd, google resultaten ]