Muziek-productie/gaming build

Pagina: 1
Acties:

• Grabbels
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03 11:14
Jawel hoor, het zoveelste "wat zeggen jullie van mijn build" topic, excuses hiervoor.
Maar het is natuurlijk gewoon erg fijn om te horen of er dingen gigantisch misgaan of juist alles prima in elkaar steekt binnen een build.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 116,90€ 116,90
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 427,51€ 427,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1BitFenix Shadow€ 57,94€ 57,94
1Cooler Master Seidon 120V€ 37,94€ 37,94
1G.Skill F3-2400C10D-16GTX€ 148,-€ 148,-
1Corsair CX600M€ 60,70€ 60,70
1Crucial M500 mSata 240GB€ 89,90€ 89,90
1Samsung 840 EVO 1TB€ 392,70€ 392,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.680,59

Side-notes:
- de corsair CX600M heb ik al in mijn huidige PC zitten.
- de kast, de Bitfenix Shadow, scoort hier in de user-reviews een magere 3,5 sterren, ik heb desondanks voor deze kast gekozen omdat ik 'm gewoon machtig mooi vind, hij zal ten slotte op mijn bureau komen te staan.
- iets waar ik nog een beetje verward over ben is of ik nu wel of niet cooling paste mee moet bestellen, wordt dit meegeleverd met de Cooler Master waterkoeler of moet je dit inderdaad los meebestellen?
- vanwaar de msata SSD, 1tb SSD en ook nog een HDD: ik werk met ontzettend veel en grote digitale orkest-pakketten (genaamd VST's), ik laad ze momenteel allemaal van een HDD en dit mag wel een stukkie sneller. De msata zal dienen voor het OS, de 1TB SSD voor samples/vst's en grote programma's, en de HDD voor stationaire data en back-ups.

Waar ik de PC voor ga gebruiken: hoofdzakelijk audio productie. In ben componist en ben bezig met soundtracks voor films, games en ga zo maar door. Vandaar mijn keuze voor de relatief zware processor tegenover een goedkoper model wat bijvoorbeeld met alleen gamen zou volstaan. Wat betreft applicaties moet je denken aan Cubase, Sibelius, maar ook zal ik trachten Mac OS op het systeem te installeren. Dit heb ik ook met mijn huidige out-dated systeem gedaan. Ik heb voor de individuele onderdelen al nagezocht op tonymacx86 of ze compatibel zijn, en dit is het geval. Binnen OSX wordt voornamelijk met Logic Pro en Sibelius gewerkt.
Verder moet het ook een beetje leuk gamen, voor in de vrije tijd. Maar dat zal ongetwijfeld geen probleem zijn met een gtx780 en een 4770K.

Qua budget is er enigszins speling, maar een hoger bedrag is natuurlijk niet de voorkeur.
Hoe dan ook,

wat vinden we er van? Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Grabbels op 11-05-2014 21:22 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zelf zou ik voor dit werk nooit een SSD pakken zonder stroomverliesbescherming, 1 onverwachte crash kan je complete SSD corrupt maken anders, en iets zegt mij dat je dat niet wilt. pricewatch: Crucial M500 2,5" 960GB is eentje die dat wel heeft, en ook ietsje goedkoper is.

Ga je overklokken? If no, dan kun je de goedkopere Xeon 1230v3 nemen en een goedkoper B85 plankje. Ook moet je even kijken of jouw software überhaubt wel baat heeft bij HT.

Wordt de GPU gebruikt, en welke techniek wordt er gebruikt? Voor CUDA is Nvidia uiteraard de enige keuze, bij OpenCL moet je AMD nemen. Gebruik je de gpu eigenlijk alleen maar om te gamen, zou ik zelf ook de goedkopere R9 290 nemen.

Die voeding is niet echt goed, slechte caps die vrij snel zullen overlijden. Een nieuwe kopen kan zeker geen kwaad.

Waterkoeling is vaak verre van stil, en 120mm rads koelen ook niet heel spectaculair, ik zou zelf gewoon een Gelid Tranquillo nemen als je niet gaat overklokken en een Mugen 4 PCGH als je wel gaat overklokken.

People as things, that’s where it starts.

• Grabbels
VasZaitsev schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:29:
Zelf zou ik voor dit werk nooit een SSD pakken zonder stroomverliesbescherming, 1 onverwachte crash kan je complete SSD corrupt maken anders, en iets zegt mij dat je dat niet wilt. pricewatch: Crucial M500 2,5" 960GB is eentje die dat wel heeft, en ook ietsje goedkoper is.

Ga je overklokken? If no, dan kun je de goedkopere Xeon 1230v3 nemen en een goedkoper B85 plankje. Ook moet je even kijken of jouw software überhaubt wel baat heeft bij HT.

Wordt de GPU gebruikt, en welke techniek wordt er gebruikt? Voor CUDA is Nvidia uiteraard de enige keuze, bij OpenCL moet je AMD nemen. Gebruik je de gpu eigenlijk alleen maar om te gamen, zou ik zelf ook de goedkopere R9 290 nemen.

Die voeding is niet echt goed, slechte caps die vrij snel zullen overlijden. Een nieuwe kopen kan zeker geen kwaad.

Waterkoeling is vaak verre van stil, en 120mm rads koelen ook niet heel spectaculair, ik zou zelf gewoon een Gelid Tranquillo nemen als je niet gaat overklokken en een Mugen 4 PCGH als je wel gaat overklokken.
Dank voor je reactie!
Goed advies wat betreft de SSD, ik was me niet bewust van die veiligheidsmaatregel. De Samsung zal ik wel degelijk swappen voor de crucial in dat geval.

Wat betreft de processor, die was ik wel van plan over te clocken inderdaad. Programma's als Cubase en zeker Logic Pro hebben daar veel baat bij, deze programma's gebruiken overigens ook alle cores en threats die ze kunnen vinden, dus dat is wel iets wat de i7 als voordeel heeft.

De GPU; die staat eigenlijk volledig los van de audio-productie. Deze programma's hebben hier weinig tot geen baat bij. Mijn keuze ging in principe uit naar de 780 omdat het gewoon een ontzettend krachtig beest is, en stukken goedkoper dan de 780ti.
De R290 is weliswaar goedkoper, maar presteert ook marginaal minder, doch gebruikt noemenswaardig meer stroom en wordt stukken warmer.
De voeding heb ik net een week of 2 in mijn bezit, het lijkt me dat als 'ie het begeeft dat dat gewoon een RMA'tje wordt. Wat wattage en amperes op de rails betreft heeft 'ie meer dan voldoende voor de set-up.

Wat betreft de koeling; waterkoelen lijkt me wel verstandiger bij het overclocken is het niet? Althans, de temperatuur valt lager uit vergeleken met gelijkgeprijsde luchtkoelers. Ik was me er echter niet bewust van dat de waterkoeler meer lawaai zou maken dan de luchtkoeler, maar daar kan ik best mee leven.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Als je OS X wil draaien, dan moet je wel even uitzoeken of de R9 290 compitabel is. Het zou namelijk goed kunnen dat dit niet zo is.

• Grabbels
Arthur-M. schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:57:
Als je OS X wil draaien, dan moet je wel even uitzoeken of de R9 290 compitabel is. Het zou namelijk goed kunnen dat dit niet zo is.
Dat is ook nog een bijkomend ongemak inderdaad. Die blijkt inderdaad niet te werken met Mac OS.

[ Voor 7% gewijzigd door Grabbels op 12-05-2014 11:08 ]

• Grabbels
Een update van de lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-G45 Gaming€ 116,90€ 116,90
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 60,88€ 60,88
1Crucial M500 2,5" 960GB€ 360,55€ 360,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.516,82

De Samsung SSD is vervangen door een Crucial, vanwege de veiligheid en hij valt ook nog eens goedkoper uit.
de GTX780 heeft plaats gemaakt voor een 770, dit omdat het verschil in prijs significant is en met de 770 de hedendaagse games op maximum settings zijn te draaien in Full HD (resolutie van mijn monitor).
De Cooler Master Seideon 120V heeft plaats gemaakt voor een Corsair Hydro H60, dit vanwege de lagere geluidsproductie.

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:36
Waarschijnlijk krijg ik enorm veel tegen spraak. Maar als je veel met audio doet is een geluidskaart echt een must. Ik keek op internet laatst wat rond, en veel zeggen dat een geluidskaart echt dikke BS is omdat er een in het moederbord zit, en enkele anderen vinden het juist een verschil tussen dag en nacht. Ik zag de Asus Xonar DG voor een leuk prijsje van 30 euro, en dit is dan toch wel de kans om het zelf uit te testen (Sennheiser PC 360). En echt, het verschil is enorm. Ik wil nooit, maar ook echt nooit meer terug naar de onboard geluidskaart. Doe jezelf een lol, en zet er een geluidskaart in :) Een van 30 euro is dus al genoeg, zoals ik heb gemerkt :) . (Moederbord draait op een Realtek ALC898 software/chip)

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Grabbels schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:52:
[...]
De voeding heb ik net een week of 2 in mijn bezit, het lijkt me dat als 'ie het begeeft dat dat gewoon een RMA'tje wordt. Wat wattage en amperes op de rails betreft heeft 'ie meer dan voldoende voor de set-up.

[...]
Het probleem is dat voedingen nogal eens eruit willen gaan "with a bang" en dat mag je vrij letterlijk nemen; de rest van je componenten worden ook meegesleurd. Ik zou die voeding proberen terug te brengen (koop-op-afstand ofzo?) en anders zelfs overwegen om alsnog een nieuwe voeding te kopen. Ja dan heb je er twee, maar die €60-70 die je betaalt voor een kwaliteitsvoeding van ~550W zou het bij mij iig ruimschoots waard zijn om ervoor te zorgen dat ik een investering van €1700 niet oprook...

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:51
Ik zou toch voor een van de nieuwere Z97 moederborden gaan. Juist voor de sublieme SSD ondersteuning (PCIe, M.2 en Sata Express support) is deze erg geschikt. Zorg ook dat je een Realtek ALC1150 audio chip op je moederbord hebt zitten. Realtek verzorgt vaak de audio op moederborden, en de ALC1150 doet dat het best.

En, die voeding, au, die wil je echt niet hebben... zoals hierboven aangegeven, beter €70-80 voor een fatsoenlijke voeding dan allerlei kapotte componenten.

De kast, ondanks je hem mooi vind, kan je toch beter inruilen voor een Fractal Design Define R4 Pearl Black, want als je muziek aan het produceren bent wil je iets zo stil mogelijks. Misschien wil je ook nog een paar grote fans die je op een lagere rpm kan laten draaien.

Als je geen CUDA gebruikt is een R9 290 ook nog te overwegen. Deze is bijvoorbeeld al €50 goedkoper dan de GTX780, is sneller en heeft een geweldige aftermarket cooler.

Ik heb geen idee hoeveel tijd je hebt, maar 2 Juni komt Devil's Canyon op de markt. Dit zijn de overclockbare Haswell Refresh processoren, die een nieuwe TIM (hittegeleider) hebben, minimaal 100MHz sneller zijn (geruchten gaan over 4,0GHz base en 4,4GHz turbo voor de i7 4790K) en waarschijnlijk ook koeler (door de betere hitte geleiding), dus stiller, zijn.

Verder zou ik voor de 3TB editie van die harde schijf staan, met veel muziek files + games + backup is zo'n schijf zo vol. Bovendien is hij ook iets sneller.

• Grabbels
Aertsvijand schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:48:
[...]

Het probleem is dat voedingen nogal eens eruit willen gaan "with a bang" en dat mag je vrij letterlijk nemen; de rest van je componenten worden ook meegesleurd. Ik zou die voeding proberen terug te brengen (koop-op-afstand ofzo?) en anders zelfs overwegen om alsnog een nieuwe voeding te kopen. Ja dan heb je er twee, maar die €60-70 die je betaalt voor een kwaliteitsvoeding van ~550W zou het bij mij iig ruimschoots waard zijn om ervoor te zorgen dat ik een investering van €1700 niet oprook...
Tja, dan ligt de fout toch echt bij Corsair. Als hun voeding stuk gaat en daarmee mijn andere componenten beschadigt dan kunnen ze maar beter zorgen dat ze het vergoeden, dat is gewoon wettelijk vastgesteld. En dan nog, waarom krijgt een voedinng die blijkbaar zo onebtrouwbaar is goede reviews mee, en ook al zou het het geval zijn dat 'ie inderdaad zo snel stuk gaat, waarom is deze dan op de markt?

• Grabbels
Sandert98 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:36:
Waarschijnlijk krijg ik enorm veel tegen spraak. Maar als je veel met audio doet is een geluidskaart echt een must. Ik keek op internet laatst wat rond, en veel zeggen dat een geluidskaart echt dikke BS is omdat er een in het moederbord zit, en enkele anderen vinden het juist een verschil tussen dag en nacht. Ik zag de Asus Xonar DG voor een leuk prijsje van 30 euro, en dit is dan toch wel de kans om het zelf uit te testen (Sennheiser PC 360). En echt, het verschil is enorm. Ik wil nooit, maar ook echt nooit meer terug naar de onboard geluidskaart. Doe jezelf een lol, en zet er een geluidskaart in :) Een van 30 euro is dus al genoeg, zoals ik heb gemerkt :) . (Moederbord draait op een Realtek ALC898 software/chip)
Helaas dragen dit soort interne geluidskaarten niet bij aan progamma's als Logic. Deze kaarten zijn nuttig voor games en voor de dolby ervaring e.d., maar niet voor audioproductie. Als de onboard audio niet toerijkend blijkt te zijn dan wordt het i.i.g. een externe interface.
Ik werk sinds jaar en dag met onboard geluidschips van zowel mijn laptop als mijn desktop en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en de kwaliteit is super als je gewoon met stereo werkt.

• Sandert98
Grabbels schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:28:
[...]

Helaas dragen dit soort interne geluidskaarten niet bij aan progamma's als Logic. Deze kaarten zijn nuttig voor games en voor de dolby ervaring e.d., maar niet voor audioproductie. Als de onboard audio niet toerijkend blijkt te zijn dan wordt het i.i.g. een externe interface.
Ik werk sinds jaar en dag met onboard geluidschips van zowel mijn laptop als mijn desktop en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en de kwaliteit is super als je gewoon met stereo werkt.
Met gamen merk ik er juist geen verschil mee, maar met muziek wel. Ik werk ook gewoon met een stereo headset/koptelefoon.

Succes met je build :)

• Grabbels
Balance schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:11:
Ik zou toch voor een van de nieuwere Z97 moederborden gaan. Juist voor de sublieme SSD ondersteuning (PCIe, M.2 en Sata Express support) is deze erg geschikt. Zorg ook dat je een Realtek ALC1150 audio chip op je moederbord hebt zitten. Realtek verzorgt vaak de audio op moederborden, en de ALC1150 doet dat het best.

En, die voeding, au, die wil je echt niet hebben... zoals hierboven aangegeven, beter €70-80 voor een fatsoenlijke voeding dan allerlei kapotte componenten.

De kast, ondanks je hem mooi vind, kan je toch beter inruilen voor een Fractal Design Define R4 Pearl Black, want als je muziek aan het produceren bent wil je iets zo stil mogelijks. Misschien wil je ook nog een paar grote fans die je op een lagere rpm kan laten draaien.

Als je geen CUDA gebruikt is een R9 290 ook nog te overwegen. Deze is bijvoorbeeld al €50 goedkoper dan de GTX780, is sneller en heeft een geweldige aftermarket cooler.

Ik heb geen idee hoeveel tijd je hebt, maar 2 Juni komt Devil's Canyon op de markt. Dit zijn de overclockbare Haswell Refresh processoren, die een nieuwe TIM (hittegeleider) hebben, minimaal 100MHz sneller zijn (geruchten gaan over 4,0GHz base en 4,4GHz turbo voor de i7 4790K) en waarschijnlijk ook koeler (door de betere hitte geleiding), dus stiller, zijn.

Verder zou ik voor de 3TB editie van die harde schijf staan, met veel muziek files + games + backup is zo'n schijf zo vol. Bovendien is hij ook iets sneller.
Dank voor je reactie!
Als die refresh inderdaad 2 juni arriveert dan ben ik zeker bereid daar op te wachten.
Wat betreft de videokaart, zie daarvoor vorige reacties. Deze werkt niet binnen OSX.

Wat betreft de HDD, ik werk momenteel met een 256GB SSD, een 500GB HDD en een 2TB externe HDD, en ik beb zeeën van ruimte, zeker op de externe. Dus de opslagcofiguratie zoals ik 'm in het lijstje heb staan zal prima voldoen, zeker nu ik ook gewoon nog die externe HDD er op aan kan sluiten.

• Grabbels
Sandert98 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:30:
[...]

Met gamen merk ik er juist geen verschil mee, maar met muziek wel. Ik werk ook gewoon met een stereo headset/koptelefoon.

Succes met je build :)
Ik snap wat je bedoelt, ik doe ondertussen 2 jaar een audio(-techniek) gerelateerde opleiding en ik heb menig apparaat uit kunnen proberen. Voor audioproductie blijken onboard chips zelfs beter te zijn. Waarom?
Wat de dedicated geluidskaarten doen is de luisterervaring zo clean en mooi mogelijk weergeven aan de luisteraar, het geluid wordt dus actief door de kaart 'aangepast' om het zo goed mogelijk te laten klinken.
Dit is voor gamen en muziek luisteren echt geweldig, maar voor audioproductie niet.
Wanneer je muziek schrijft en produceert wil je je juist dat de output van je systeem zo neutraal mogelijk is, zonder poespas en direct op je headset/speakers. Zo weet je precies wat je aan het doen bent en weet je zeker dat je geen dingen over het hoofd 'hoort' die door een geluidskaart on-the-fly verbeterd of gecorrigeerd zouden worden.

• Sandert98
Grabbels schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:36:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, ik doe ondertussen 2 jaar een audio(-techniek) gerelateerde opleiding en ik heb menig apparaat uit kunnen proberen. Voor audioproductie blijken onboard chips zelfs beter te zijn. Waarom?
Wat de dedicated geluidskaarten doen is de luisterervaring zo clean en mooi mogelijk weergeven aan de luisteraar, het geluid wordt dus actief door de kaart 'aangepast' om het zo goed mogelijk te laten klinken.
Dit is voor gamen en muziek luisteren echt geweldig, maar voor audioproductie niet.
Wanneer je muziek schrijft en produceert wil je je juist dat de output van je systeem zo neutraal mogelijk is, zonder poespas en direct op je headset/speakers. Zo weet je precies wat je aan het doen bent en weet je zeker dat je geen dingen over het hoofd 'hoort' die door een geluidskaart on-the-fly verbeterd of gecorrigeerd zouden worden.
Thanks :*) ! Zit inderdaad zeker wat in, en dan snap ik inderdaad je besluit heel goed ja!

• Grabbels
Sandert98 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:40:
[...]

Thanks :*) ! Zit inderdaad zeker wat in, en dan snap ik inderdaad je besluit heel goed ja!
Maar net wat ik zeg, wanneer de onboard simpelweg prut blijkt te zijn dan kan ik altijd nog zien :)

• Grabbels
Weer een update, dit maal met Gigabyte Z97 moederbord voor de volgende generatie Intel, dus sowieso nog even wachten tot de refresh uit is. Ik heb gigabyte gekozen vanwege de betrouwbaarheid en ondersteuning voor Mac OSX vanuit tonymacx86.com
De processor wordt dus nog een volgende generatie i7

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-UD3H€ 124,90€ 124,90
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 60,88€ 60,88
1Crucial M500 2,5" 960GB€ 360,55€ 360,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.641,72

[ Voor 3% gewijzigd door Grabbels op 12-05-2014 16:20 ]

• Grabbels
Overigens zie ik nu net de lijst van haswell refresh processors hier op tweakers, en er zitten geen unlocked/K processors bij... dus als ik wil overclocken kan ik beter gewoon de 4770K pakken is het niet?

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Grabbels schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:25:
[...]

Tja, dan ligt de fout toch echt bij Corsair. Als hun voeding stuk gaat en daarmee mijn andere componenten beschadigt dan kunnen ze maar beter zorgen dat ze het vergoeden, dat is gewoon wettelijk vastgesteld. En dan nog, waarom krijgt een voedinng die blijkbaar zo onebtrouwbaar is goede reviews mee, en ook al zou het het geval zijn dat 'ie inderdaad zo snel stuk gaat, waarom is deze dan op de markt?
Omdat er CapXon capacitors gebruikt worden, die erom bekend staan van zeer matige kwaliteit te zijn. En veel succes met de vergoeding van Corsair te krijgen. Maar oprecht, hopelijk lukt dat. Ondertussen zit je wel met een kapotte PC en ik betwijfel of je snel geld zal terugzien... Maar hey, jouw systeem. Ik probeer alleen maar advies te geven, wat jij ermee doet is jouw zaak.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Pagina: 1