Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik zit met een aantal dingentjes.
Mijn schoonouders willen van XP af en helaas ben ik te laat voor de 30 euro versie van vorig jaar :(
Mijn mening over het feit dat dezelfde versie nu 279 euro kost, zal ik maar achterwege laten.

Maar van Windows 7 bestond er een family pack, dan kon je max 3 PC's van Windows 7 voorzien. Ik kan een dergelijk versie met Windows 8.1 niet direct vinden op de site van Microsoft. Klopt dit?

Daarnaast als ik Nederlands wil, kan ik enkel kiezen voor een download .EXE staat er op de site van Microsoft. Als ik een installatie doe, wil ik een clean install doen. Voorheen met een bootable device. Kan ik de .EXE bopotable krijgen?
Voordat ik 119 euro uitgeef aan een EXE waar ik vervolgens enkel een upgrade mee kan uitvoeren :S
Daar heb ik geen 119 euro voor over. Ik wil ook in de toekomst een herinstallatie kunnen uitvoeren, waarbij ik C:\ helemaal formatteer.

Wat is wijsheid?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:28

Wish

ingwell

Dat van die driepak weet ik niet, heb ik niet gehoord van Microsoft. Maar goed, waarom 119 euro uitgeven aan een download als je hem ook bootable van een winkel kan krijgen?
pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL Retail

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

of zelfs voor een twintigje minder: pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit

Wel heb je dan een OEM, dus maar op 1 mobo te gebruiken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
VasZaitsev schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:12:
of zelfs voor een twintigje minder: pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit

Wel heb je dan een OEM, dus maar op 1 mobo te gebruiken.
De retail mag je toch ook maar op 1 systeem gebruiken?
Of kan ik die meenemen naar een andere PC?

Er wordt gecontroleerd op het gebruik op meerdere devices toch?
Mijn schoonouders hebben een PC en een laptop.

Met de retail versie gaat een installatie op beide niet werken toch?

[ Voor 17% gewijzigd door BlakHawk op 11-05-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

dfrenner schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:20:
[...]

De retail mag je toch ook maar op 1 systeem gebruiken?
Of kan ik die meenemen naar een andere PC?

Er wordt gecontroleerd op het gebruik op meerdere devices toch?
Mijn schoonouders hebben een PC en een laptop.

Met de retail versie gaat een installatie op beide niet werken toch?
Retail mag je gewoon verplaatsen naar ander systeem. Verplaatsen dus niet op beide actief hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wim-Bart schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:26:
Retail mag je gewoon verplaatsen naar ander systeem. Verplaatsen dus niet op beide actief hebben.
En beide actief werkt toch ook niet?
Hij activeert toch actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor elk apparaat moet je een aparte licentie hebben. W7 werkte overigens met 1 licentie vaak wel gewoon op meerdere pc's, maar het mag niet.

Retail kun je verplaatsen, dat wil zeggen: stel je koopt een nieuwe pc, dan kun je de licentie van de oude gebruiken op de nieuwe, al heeft de oude dan geen licentie meer. Bij OEM wordt er volgens mij gekeken naar welk mobo je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
VasZaitsev schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:31:
Voor elk apparaat moet je een aparte licentie hebben. W7 werkte overigens met 1 licentie vaak wel gewoon op meerdere pc's, maar het mag niet.
Geldt dat bij 8.1 ook nog steeds?
Ik weet dat het niet mag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik denk dat ik ze die DVD bij bol.com laat kopen, 100 euro blijft veel geld als je rond moet komen van je AOW-tje... Het is voor zover ik zie de goedkoopste mogelijkheid van hun XP pc af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik heb Windows 7 oem op mijn 2 desktops en laptop. Vroegah had XP op 4 verscillende pc's. Geen probleem.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 11:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

Heb je wel een compatibiliteitscheck op die pc's uitgevoerd? Zou zonde zijn als je wel de DVD hebt aangeschaft maar de boel niet op de (oude) pc's draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Barrycade schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:44:
Heb je wel een compatibiliteitscheck op die pc's uitgevoerd? Zou zonde zijn als je wel de DVD hebt aangeschaft maar de boel niet op de (oude) pc's draait.
Niet uitgevoerd, zit een core 2 duo in van in ieder geval meer dan 1Ghz (minimum)
Heb je een link naar die check?
Daarom wil ik juist een installatie zonder executable, maar een bootable device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

dfrenner schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:57:
[...]
Niet uitgevoerd, zit een core 2 duo in van in ieder geval meer dan 1Ghz (minimum)
Heb je een link naar die check?
Zie: http://windows.microsoft....s-8/upgrade-to-windows-8#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Je kan op marktplaats of hier op VA ook prima systeempjes vinden met legale windows 7 erop voor de prijs van een nieuwe win8/win7 licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Systeem is compatible...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:06
Als je weet dat je Windows niet op meerdere systemen mag installeren waarom zou je dan een retail kopen?
-OEM is goedkoper, maar "mag" je ook niet op bestaande hardware installeren
-hacken "mag" ook niet, maar kost je helemaal niets.

Als je legaal bezig wilt zijn dan moet je de RETAIL versie kopen, en mag je daar mee maar 1 systeem tegelijkertijd activeren. Alle andere methoden zijn even illegaal, hacken of OEM of watdanook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

OEM is helemaal niet illegaal, OEM is voor nieuwe systemen, en alles wat er op lijkt. Je kan het alleen niet op een andere pc "hergebruiken" mocht je je andere weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In de basis mag je geen OEM meer gebruiken op een nieuwe PC voor eigengebruik, elke voor herverkoop. Dat is sinds 8->8.1 veranderd.
http://www.microsoft.com/...use.aspx#fbid=M1IAvys-tEF

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:06
http://www.microsoft.com/...use.aspx#fbid=pIJ1f_toL7h

Naar mijn weten moet de OEM licentie moet op dezelfde factuur staan als de hardware.

Edit na reactie SinergyX:
Naar mijn weten was dit in het XP tijdperk al.

Edit 2:
Correctie, bij 8 dus niet, maar bij 8.1 en <8 wel, logisch toch :?

[ Voor 27% gewijzigd door DJSnels op 12-05-2014 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DJSnels schreef op maandag 12 mei 2014 @ 00:23:
Als je weet dat je Windows niet op meerdere systemen mag installeren waarom zou je dan een retail kopen?
-OEM is goedkoper, maar "mag" je ook niet op bestaande hardware installeren
-hacken "mag" ook niet, maar kost je helemaal niets.

Als je legaal bezig wilt zijn dan moet je de RETAIL versie kopen, en mag je daar mee maar 1 systeem tegelijkertijd activeren. Alle andere methoden zijn even illegaal, hacken of OEM of watdanook.
Ik vraag niet of het mag, dat weet ik inderdaad. Ik vraag of het kan.
Als de 8 versie begin dit jaar nog 30 euro kostte, dan ga je nu toch niet 200 euro uitgeven!?

Mijn schoonouders vinden 100 euro al belachelijk (en ik ook), maar ja, als het moet dan moet het.
Als je nog nooit geld hebt betaald voor je PC of OS, is het altijd even wennen.

Als je dan met die ene licentie twee PC's kunt voorzien en updaten zonder problemen, dan is dat mooi meegenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:22

P_Tingen

omdat het KAN

Er zijn meerdere tinten grijs natuurlijk. Een windows-iso van de pirate bay halen is heel erg donkergrijs, een OEM licentie kopen en installeren op 2 ipv 1 pc is wat lichter grijs.

Ook grijs, maar wel goedkoper, is zien of je iemand kent die in het onderwijs werkt of studeert en op die manier via surfnet een licentie verkrijgen. Mag ook niet, maar ja, er mag zoveel niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
dfrenner schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:17:
[...]

Ik vraag niet of het mag, dat weet ik inderdaad. Ik vraag of het kan.
Als de 8 versie begin dit jaar nog 30 euro kostte, dan ga je nu toch niet 200 euro uitgeven!?

Mijn schoonouders vinden 100 euro al belachelijk (en ik ook), maar ja, als het moet dan moet het.
Als je nog nooit geld hebt betaald voor je PC of OS, is het altijd even wennen.

Als je dan met die ene licentie twee PC's kunt voorzien en updaten zonder problemen, dan is dat mooi meegenomen...
Koop je Windows 8.1 Retail dan betaal je nu 98,99 euro. Je hebt support tot 2023. Gebruik je 8.1 ook tot die tijd, dan betaal je 0,0312764612954186 euro per dag, oftewel 3,12 cent per dag. Zo duur lijkt me dat niet?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ramon schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:46:
[...]
Koop je Windows 8.1 Retail dan betaal je nu 98,99 euro. Je hebt support tot 2023. Gebruik je 8.1 ook tot die tijd, dan betaal je 0,0312764612954186 euro per dag, oftewel 3,12 cent per dag. Zo duur lijkt me dat niet?
Grappig. Je gaat Win8 alleen niet tot 2023 gebruiken en koop je nu 2x een licentie dan ben je krap €200 euro kwijt, wat een behoorlijke hap uit je AOW is.

Overigens kun je op Marktplaats ook licenties vinden, zoals deze. Lijkt niet eens illegaal.

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 12-05-2014 10:10 . Reden: Zeer twijfelachtige link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:15
Feit blijft dat het Hoe dan ook illegaal is.
veel mensen vinden een licentie duur. Maar als je het niet wilt betalen zijn er gratis opties.
dan moet je lekker Linux gebruiken.
Denk dat je schoonouders er niet zo uitgebreid veel mee doen?

Denk dat Linux met gui goed te leren valt. Ook voor je schoonouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
P_Tingen schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:49:
[...]

Grappig. Je gaat Win8 alleen niet tot 2023 gebruiken
Waarom niet? Deze mensen zitten nu ook nog op XP....
en koop je nu 2x een licentie dan ben je krap €200 euro kwijt, wat een behoorlijke hap uit je AOW is.
Dan moeten ze maar even sparen, net zoals de rest van de wereld doet als ze iets duurs willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

P_Tingen schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:49:
[...]

Grappig. Je gaat Win8 alleen niet tot 2023 gebruiken en koop je nu 2x een licentie dan ben je krap €200 euro kwijt, wat een behoorlijke hap uit je AOW is.

Overigens kun je op Marktplaats ook licenties vinden, zoals deze. Lijkt niet eens illegaal.
Dat zijn waarschijnlijk Technet of MSDN licenties en het is zeker niet legaal om die te verkopen :X

Het is niet eens legaal om die keys te gebruiken voor installaties waar ook daadwerkelijk op 'gewerkt' wordt (zakelijk of prive). Ze zijn alleen bedoeld om te testen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

homserver2011 kopen.

Je moet wel aan een paar knoppen draaien om dat de veilig heid een tandje hoger staat maar werkt hier perfect 45 euro (w7 based) een w8 installatie loopt op deze hardware imho wel net iets beter

http://www.sicomputers.nl...-10u-x64-dsp-oem-eng.html

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Hoe dan ook blijft 200 euro veel geld. Zoals Arunia zegt kan het wellicht geen kwaad eens na te gaan of er belemmeringen zijn om naar Linux over te stappen. Ze moeten nu ook wennen aan een overstap en van XP naar Linux is volgens mij niet wezenlijk moeilijker dan naar Win8, misschien wel makkelijker met Linux distro's als Mint.

Voor mijn schoonmoeder heb ik Linux Mint Cinnamon geïnstalleerd als vervanger van haar XP. Later kwam ik erachter dat Zorin er veel mooier uitziet en soepel werkt. Op mijn reservelaptop heb ik het geïnstalleerd en ik ben er wel van onder de indruk. Check voor de gein eens dit en dit.

Mijn schoonmoeder had het standaard teletubbie wallpaper van XP en die heb ik nu ook weer voor haar ingesteld. Het waren een paar kleine dingen die anders gingen; uitschakelen, browser opstarten gaat een klein beetje anders, maar dat zul je op Windows 8 ook hebben. Ze was eigenlijk binnen een kwartier gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
Ik kan als student volgens mij voor 50 euro een windows 8 kopen, als je daar interesse in hebt laat het mij maar weten. Of dat helemaal legaal is weet ik trouwens ook niet.

Hier is de link, misschien kun je het zelf ook kopen:
http://www.microsoftstore...L/pdp/productID.275082200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
davevogel0 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 09:31:
Ik kan als student volgens mij voor 50 euro een windows 8 kopen, als je daar interesse in hebt laat het mij maar weten. Of dat helemaal legaal is weet ik trouwens ook niet.

Hier is de link, misschien kun je het zelf ook kopen:
http://www.microsoftstore...L/pdp/productID.275082200
Dat is niet legaal overigens. Dat is alleen voor jou zolang je daar op school zit.

Ikzelf heb dit in het onderwijs ook, maar dan voor docenten a 18 euro.
Zolang ik hier werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

De download is gewoon een totaalprogramma waarbij een van de opties is een ISO maken of een USB-stick inrichten voor een kale installatie. Dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Dat is althans de download bij Surfspot. Je kan een upgrade-licentie wel activeren op een kale install met een truukje: http://lifehacker.com/598...ws-8-with-an-upgrade-disc

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik zat er nog eens over na te denken: je zegt dat ze 2 pc's hebben. Als je nu eens op 1 van de 2 Ubuntu of een andere grafische Linux zet en ze daar mee laat oefenen om te kijken of dat hun bevalt.

Windows 8.1 zal ook een aardige wencurve hebben voor ze, dus mooi om even te kijken of Linux een alternatief kan zijn. Of gebruiken ze nu naast de standaard programma's zoals mail, IE / andere browser programma's Windows based programma's die er niet zijn in Linux land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MsG schreef op maandag 12 mei 2014 @ 09:43:
De download is gewoon een totaalprogramma waarbij een van de opties is een ISO maken of een USB-stick inrichten voor een kale installatie. Dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Dat is althans de download bij Surfspot. Je kan een upgrade-licentie wel activeren op een kale install met een truukje: http://lifehacker.com/598...ws-8-with-an-upgrade-disc
Is dit veranderd sinds XP of Vista? Ik heb namelijk verschillende studentlicenties gehad, maar die eigenlijk altijd zonder problemen als fresh install gedaan ipv als upgrade. Ook Windows 7 heb ik nog zo geïnstalleerd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 16:56
Waarom zou je het niet tot 2023 blijven gebruiken? Zijn schoonouders zitten nu nog met XP wat uit eind 2001 stamt. En wanneer je een OS legaal koopt, ben je sowieso eerder geneigd om een versie over te slaan wanneer het voor huis tuin en keukengebruik is.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Dat ligt er wel aan of de computer nog zo lang bruikbaar is. Als die nu nog net draait met Windows XP kan je het nog een stuk versnellen met een SSD en evt wat extra geheugen, maar echt heel snel gaat dat natuurlijk niet worden. Aan de andere kant is dat misschien ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik denk dat het niet veel uitmaakt HOE snel de computer is, want die mensen zullen denk ik niet gamen zoals wij dat doen. Dus hoe snel moet voor deze mensen een computer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:01
Modbreak:Houden we het wel 'legaal'. Zie hier nu een aantal keren zaken voorbij komen die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen. Zowel de linkjes naar [i]mogelijke[i] legale versies op Marktplaats waarvan je natuurlijk direct weet dat het geen zuivere koffie is en de TechNet/MSDN versies hoeven niet meer voorbij te komen.

Overigens is het natuurlijk de beste methode om gewoon een retail versie te halen : pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL Retail

Als die 100 euro voor een OS (waar je toch een aantal jaren gebruik van gaat maken) je al teveel is, zou ik gewoon overstappen op Linux. Denk dat overigens nog eens na dat als je een avond uit gaat je vaak al meer kwijt bent, dus waar hebben we het over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jovadca schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:09:
Ik denk dat het niet veel uitmaakt HOE snel de computer is, want die mensen zullen denk ik niet gamen zoals wij dat doen. Dus hoe snel moet voor deze mensen een computer zijn?
Ik heb hier nog een laptop uit ~2003, de opstarttijd gaat richting de 10 minuten en voordat je uberhaubt wat kunt doen op dat ding, ben je weer 5 minuten extra kwijt. Zelfs voor wat jij ~10 jaar geleden deed, heb je nu een veelvoud aan kracht nodig.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Aan de andere kant heb ik mijn oude laptop (uit 2007/2008) met een Core 2 Duo T7200 voorzien van een SSD en Windows 8.1, en dat werkt prima voor simpel internetten en licht officegebruik. Ik kan me voorstellen dat het daarmee nog wel een tijd werkbaar is als het gebruik niet al te veel zwaarder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:48
Arunia schreef op maandag 12 mei 2014 @ 09:40:
[...]
Dat is niet legaal overigens. Dat is alleen voor jou zolang je daar op school zit.

Ikzelf heb dit in het onderwijs ook, maar dan voor docenten a 18 euro.
Zolang ik hier werk.
Via de Microsoft store moet je alleen ten tijde van aankoop student of docent zijn. Daarnaast is de licentie alleen voor degene die het aanschaft "geldig". Dus de topicstarter heeft er dan alsnog niets aan voor zijn/haar schoonouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

jovadca schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:09:
Mijn schoonmoeder heeft een oude HP Laptop met een 32-bits processor erin en een PATA disk-aansluiting. Hier kwam ik achter omdat ik er even snel een SSD in wilde prikken :(

Maar zelfs daarop draait Mint zeer acceptabel. Het is geen snelheidsmonster, maar ze doet dan ook geen gekke dingen op haar laptop; internetten en skypen en dat gaat echt prima. Filmpjes op YouTube draaien zonder problemen en de laptop start in redelijke tijd op; vergelijkbaar met haar XP installatie.

Schoonouders van TS hebben een core 2 duo dus dat zou moeten werken. In de desktop kan wellicht een SSD worden ingebouwd. En mind you: Linux + SSD is een stuk goedkoper dan een Win-8 licentie. En ook een stuk sneller dan Win-8 op een oude HDD.

Ik zou toch voor de grap eens een Linux distro installeren. Vraag is even welke. Mint werkt goed, Zorin ziet er héél goed uit. Laat ze er eens mee werken en zien of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 19:35
Arunia schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:53:
Feit blijft dat het Hoe dan ook illegaal is.
veel mensen vinden een licentie duur. Maar als je het niet wilt betalen zijn er gratis opties.
dan moet je lekker Linux gebruiken.
Denk dat je schoonouders er niet zo uitgebreid veel mee doen?

Klopt, Als je ouders niet veel meer doen dan internetten zou je Ubuntu of een andere distro kunnen installeren. Dit is niet alleen gratis maar ook in te richten zoals jij zelf wilt.

Mochten je ouders ergens niet uitkomen zou je met RDW hun op afstand kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 13:49

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

van het weekend voor mijzelf op Bol.com voor €99 volledige versie (NL) 8.1 gehaald.
opzicht wel een aanrader!

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

P_Tingen schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:35:
Schoonouders van TS hebben een core 2 duo dus dat zou moeten werken. In de desktop kan wellicht een SSD worden ingebouwd. En mind you: Linux + SSD is een stuk goedkoper dan een Win-8 licentie. En ook een stuk sneller dan Win-8 op een oude HDD.

Ik zou toch voor de grap eens een Linux distro installeren. Vraag is even welke. Mint werkt goed, Zorin ziet er héél goed uit. Laat ze er eens mee werken en zien of het wat is.
Ik vraag me af of dat zoveel sneller is. Win8 is bizar snel tov vorige versies.

Maar bij wie moeten ze straks zijn als iets niet werkt of updates gaan er niet doorheen? Of juist iets willen draaien wat x86 based is? (hoe leg je Wine uit?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
SinergyX schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:53:
[...]
Of juist iets willen draaien wat x86 based is? (hoe leg je Wine uit?).
Je bedoelt neem ik aan Windows software? Want linux draait ook wel op x86 hardware hoor ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

SinergyX schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:53:
[...]
Ik vraag me af of dat zoveel sneller is. Win8 is bizar snel tov vorige versies.

Maar bij wie moeten ze straks zijn als iets niet werkt of updates gaan er niet doorheen? Of juist iets willen draaien wat x86 based is? (hoe leg je Wine uit?).
Vwb snelheid: wel goed lezen! Ik zei dat Linux+SSD sneller is dan Win8+Oude HDD. Ik heb zelf ook win 8 en ik onderschrijf dat het snel is, maar tegen een SSD zal win8 op een oude HDD het echt gaan afleggen. Qua prijs zeker.

TS moet zich er wel senang bij voelen om eea aan ondersteuning te bieden bij zijn schoonouders, maar bangpraterij als dat ze straks "ineens" iets willen draaien dat x86 based is. Waarom zouden ze dan "ineens" willen doen. We moeten onszelf niet op anderen projecteren; ik zie in mijn omgeving dat veel mensen een computer gebruiken voor waar hij voor nodig is, zonder dat ze gaan experimenteren met allerlei programma's. TS kent zijn schoonouders beter dan wij en zou zelf in moeten schatten hoe avontuurlijk ze zijn ingesteld. Wie weet willen ze "ineens" wel BF4 gaan spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 12 mei 2014 @ 08:53:

Ik denk ook dat de stap vaan XP naar bijv. Mint Linux veel kleiner is dan de stap van XP naar W8. En veel goedkoper dus.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Waarom niet gewoon 2 windows 7 licenties of de family pack kopen? Die zijn 2e hands voor een acceptabele prijs te krijgen en kan alles wat w8 ook kan. Minus de voor veel mensen verwarrende interface. Als Linux toch net wat teveel gedoe word en het budget beperkt is makkelijke keuze lijkt me.

[ Voor 47% gewijzigd door -36- op 12-05-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

-36- schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:28:
Waarom niet gewoon 2 windows 7 licenties of de family pack kopen? Die zijn 2e hands voor een acceptabele prijs te krijgen en kan alles wat w8 ook kan. Minus de voor veel mensen verwarrende interface. Als Linux toch net wat teveel gedoe word en het budget beperkt is makkelijke keuze lijkt me.
Omdat win8 op oudere hardware beter presteert dan win7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 21:32
Ik heb een PC met Windows 7 OEM, en ik heb een laptop nog met Windows XP.
Nu heb ik een nieuwe Windows 8.1 OEM gekocht. Mag ik nu de laptop installeren met de Windows 7 OEM die op mijn PC stond, en de PC installeren met de nieuwe Windows 8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
dik_voormekaar schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:04:
Ik heb een PC met Windows 7 OEM, en ik heb een laptop nog met Windows XP.
Nu heb ik een nieuwe Windows 8.1 OEM gekocht. Mag ik nu de laptop installeren met de Windows 7 OEM die op mijn PC stond, en de PC installeren met de nieuwe Windows 8 ?
1 woord : nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Langsbrengen zelfs....

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Het blijkt dat ik een accountje bij surfspot heb 8)
Dus het hele probleem is "opgelost".

Los van het feit dat het natuurlijk bizar is dat de ene persoon het voor 9 euro kan kopen, waar ze een ander 279 euro berekenen...

We kunnen hier heel goed de moraalridder uithangen, maar de welwillendheid tot legaal een licentie kopen zakt hierdoor natuurlijk tot een dieptepunt.

Misschien zit daar dan ook nog subsidie op, maar als je nu de vergelijking maakt met de student versies voor 59 euro...
Denk dat veel mensen eerder bij 59 euro legaal kopen dan 119 euro... Daarnaast krijgt MS daar niets voor terug... Dat is gewoon hun eigen keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeroFox
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:01
dfrenner schreef op maandag 12 mei 2014 @ 20:53:
Misschien zit daar dan ook nog subsidie op, maar als je nu de vergelijking maakt met de student versies voor 59 euro...
Denk dat veel mensen eerder bij 59 euro legaal kopen dan 119 euro... Daarnaast krijgt MS daar niets voor terug... Dat is gewoon hun eigen keuze...
Ik heb toevallig twee dagen terug de studentenversie gekocht. Ook ik zat met het dilemma dat het OS erg duur is (als student), vooral als je bij OEM het maar op één moederbord kunt installeren.

Voor studenten is deze versie zeer zeker aan te raden!

[ Voor 5% gewijzigd door XeroFox op 12-05-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon

Los van het feit dat het natuurlijk bizar is dat de ene persoon het voor 9 euro kan kopen, waar ze een ander 279 euro berekenen...

We kunnen hier heel goed de moraalridder uithangen, maar de welwillendheid tot legaal een licentie kopen zakt hierdoor natuurlijk tot een dieptepunt.

Je bent gewoon een zeikerd. Vind je het te duur ga je lekker Ubuntu draaien ofzo. En ik snap ook niet waarom je 279 euro erbij haalt, dat is alleen van de Pro versie en die hebben je ouders écht niet nodig. 80 euro is een meer dan redelijke prijs voor een Windows die je jarenlang kan gebruiken.

Bovendien was er een introductie-aanbieding voor 30,- euro. Jij hebt er toen zélf voor gekozen om daar geen gebruik van te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 12-05-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:18

Ron

ik vind het vreemd hoe mensen hier reageren, de TS wil een goedkope manier om een os te installeren,
zoals hierboven is gezegd is surfspot een goede optie,

@ ramon, 100 euro is voor iemand die van een AOW- uitkering rondkomt erg veel geld, als je dan naar 2 pc's gaat kijken is dat nog meer.

een linux-based OS kan je inderdaad proberen, zelf kan ik ubuntu met gnome of linux mint aanraden, de overstap vanaf windows XP zal makkelijker zijn dan van winxp naar win8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eldert0
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-02-2024
ik moet die van mij nog kwijt toevallig:
is licentie voor windows 8.1 professional ( is een RETAIL ) licentie hardware gebonden en nog helemaar werkend.
25 eu
V&A aangeboden: Microsoft Windows 8.1 Pro Retail ( Licentie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ramon schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:51:
[...]

Je bent gewoon een zeikerd. Vind je het te duur ga je lekker Ubuntu draaien ofzo. En ik snap ook niet waarom je 279 euro erbij haalt, dat is alleen van de Pro versie en die hebben je ouders écht niet nodig. 80 euro is een meer dan redelijke prijs voor een Windows die je jarenlang kan gebruiken.

Bovendien was er een introductie-aanbieding voor 30,- euro. Jij hebt er toen zélf voor gekozen om daar geen gebruik van te maken.
Dat dus.

De prijs voor een besturingssysteem is helemaal niet zo raar en hoog. Er zijn zat gratis opties die niet illegaal zijn.
Daarnaast, ze mogen wel met Windows XP verder werken. Maar het is wat minder veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vind het altijd bijzonder dat mensen een OS zo duur vinden terwijl het de basis is voor het werken met je PC. Mensen nemen liever een Pirate Bay versie omdat ze een paar tientjes (over 5 of meer jaren) besparen maar vinden het vervolgens prima om risico's te lopen op veiligheid bij bijvoorbeeld internet bankieren of online winkelen. Totdat het mis gaat want dan is het de schuld van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
En ik vind het altijd bijzonder dat mensen vooral klagen dat een legaal MS OS zo duur is, en al jarenlang de goede en gratis alternatieven negeren. Stem dan met je portemonnee, gewoon niet meer kopen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

u_nix_we_all schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:28:
En ik vind het altijd bijzonder dat mensen vooral klagen dat een legaal MS OS zo duur is, en al jarenlang de goede en gratis alternatieven negeren. Stem dan met je portemonnee, gewoon niet meer kopen.
Goed, relatief gezien. In de werkelijkheid? Voor 99% van de mensen waar ik de PC's voor onderhoud, geen alternatief. Niet geheel representatief, maar het plaatje is stukje groter dan 'goed en gratis'.

(daar zit ook de ironie, willen geen 100 euro uitgeven aan een OS waar ze bijna alles mee doen, maar wel een telefoon van 600+ waar ze enkel wat mee bellen en chatten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ramon schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:51:

Dank je wel voor het compliment, waar is dat nou weer voor nodig?

Ja ik vind mezelf ook aardig stom dat ik toen geen gebruik heb gemaakt van de introductieaanbieding, maar wat heb ik daar nu aan???

Mijn punt was dat de pro versie bij introductie 30 euro kostte en nu 279... Dit vind ik een belachelijk verschil (ja een mening).
Dat verschil in prijs is nergens te verantwoorden, naar mijn mening. Ja en natuurlijk mag MS dat zelf weten. Maar dan moet je niet gek staan te kijken dat mensen andere zaken gaan proberen...
Arunia schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:15:
Dat dus.

De prijs voor een besturingssysteem is helemaal niet zo raar en hoog. Er zijn zat gratis opties die niet illegaal zijn.
Daarnaast, ze mogen wel met Windows XP verder werken. Maar het is wat minder veilig.
Mijn schoonouders vinden 30-50 euro heel acceptabel, per PC. Maar 100 euro, is best een hoop als je rond moet komen van je AOW...

Ik help ze vaak met de PC, maar ik heb geen verstand van Linux. Dus als ik Linux voor ze ga installeren, komen alle vragen daarna richting mij. Dat wordt veel tijd steken in uitzoekwerk.
u_nix_we_all schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:28:
Nou ja, ik klaag meer over het feit dat er een betaalbaar MS OS was, tot 31-12.
Geen enkel bedrijf dat zijn prijzen met honderden procenten verhoogt, kun je serieus nemen.

Dat is een reden dat ik niet naar een keukenkampioen ga, kortingen van 70% zijn niet realiistisch. Dan is je originele prijs te hoog, klaar.

MS doet met de introductie ongeveer hetzelfde. Ik weet dat ik er weinig aan kan veranderen, maar ik vind het gewoon zonde om nu 100 euro voor een product te betalen, wat ook voor 30 weg kon...

Zo gek is dat toch niet?
SinergyX schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:48:
Goed, relatief gezien. In de werkelijkheid? Voor 99% van de mensen waar ik de PC's voor onderhoud, geen alternatief. Niet geheel representatief, maar het plaatje is stukje groter dan 'goed en gratis'.

(daar zit ook de ironie, willen geen 100 euro uitgeven aan een OS waar ze bijna alles mee doen, maar wel een telefoon van 600+ waar ze enkel wat mee bellen en chatten).
Misschien ook een stukje gewenning, het kon altijd gratis en iedereen deed dat ook.
Overigens kan ik je garanderen dat mijn schoonouders geen mobieltje van 600 euro hebben ;)

Prepaid Nokia van 6 jaar oud gok ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
SinergyX schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:48:
[...]

In de praktijk blijkt het inmiddels een alternatief wat voor heel veel van de huis- tuin- en keuken-XP-gebruikers prima volstaat, ik ben wel benieuwd wat die 99% allemaal voor speciale dingen met hun PC's doen. Gamen wellicht, maar volgens mij is dat in dit topic totaal niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
dfrenner schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:13:
[...] Nou ja, ik klaag meer over het feit dat er een betaalbaar MS OS was, tot 31-12.
Geen enkel bedrijf dat zijn prijzen met honderden procenten verhoogt, kun je serieus nemen.
[...] MS doet met de introductie ongeveer hetzelfde. Ik weet dat ik er weinig aan kan veranderen, maar ik vind het gewoon zonde om nu 100 euro voor een product te betalen, wat ook voor 30 weg kon...
[...]
Gelukkig zie je zelf al in dat Microsoft niet de prijs heeft verhoogd, maar juist enorme kortingen heeft gegeven in het begin om de mensen over te halen over te stappen (door gevolg van de aanhoudende negatieve aandacht was dat wel nodig).
u_nix_we_all schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:27:
[...] In de praktijk blijkt het inmiddels een alternatief wat voor heel veel van de huis- tuin- en keuken-XP-gebruikers prima volstaat, ik ben wel benieuwd wat die 99% allemaal voor speciale dingen met hun PC's doen. Gamen wellicht, maar volgens mij is dat in dit topic totaal niet aan de orde.
Als het eenmaal werkt volstaat het prima ja, maar mocht er ooit iets fout gaan hebben ze grote problemen. De meeste computerbedrijfjes weten er geen raad mee en die handige buurjongen ook niet. Dan zit je daar met een kapot OS waar niemand mee weet wat te doen. Die ene persoon die dat wellicht wel zou kunnen (TS in dit geval) mag er dan uren tijd aan gaan besteden om de inner workings van een ander OS te gaan leren. Dat is niet eenvoudig.
Je zit dus met de afweging tijd <-> geld, en ik geloof best dat die momenteel bij de meeste mensen nog steeds in het voordeel van de nieuwere Windows versies valt.

Ohja, en foutgaan doet het wel, want als je het OS nog niet kent en je moet het installeren bij iemand is het vrij makkelijk om bepaalde dingen te vergeten dicht te timmeren. En eindgebruikers zijn bijzonder creatief in het kapotmaken van software :| Om nog maar niet te hebben over bepaalde (niet)-security updates die je systeem om zeep kunnen helpen (aantal keer gehad, al is dat al wel 2+ jaar geleden)

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 13-05-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuapBV01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06-2022
Ik heb toen ook voor € 30,-- een update gekocht, dus van W7 naar W8.
Alles werkte, ook hardware.
Geprobeerd om W8.1 te installeren, helaas mislukt. Bericht naar Microsoft gestuurd en wacht nog steeds op antwoord.
Inmiddels is de computer opnieuw geinstalleerd van Vista naar W7 met alle updates.

Oh ja, ik heb nog alle serienrs, etc,

Hoe of waar kan ik de W8 vinden om deze alsnog te installeren?

Bedankt voor jullie bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
LuapBV01 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:15:
Ik heb toen ook voor € 30,-- een update gekocht, dus van W7 naar W8.
Alles werkte, ook hardware.
Geprobeerd om W8.1 te installeren, helaas mislukt. Bericht naar Microsoft gestuurd en wacht nog steeds op antwoord.
Inmiddels is de computer opnieuw geinstalleerd van Vista naar W7 met alle updates.

Oh ja, ik heb nog alle serienrs, etc,

Hoe of waar kan ik de W8 vinden om deze alsnog te installeren?

Bedankt voor jullie bijdrage.
Misschien handiger om even een eigen topic hiervoor te maken.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

u_nix_we_all schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:27:
In de praktijk blijkt het inmiddels een alternatief wat voor heel veel van de huis- tuin- en keuken-XP-gebruikers prima volstaat, ik ben wel benieuwd wat die 99% allemaal voor speciale dingen met hun PC's doen. Gamen wellicht, maar volgens mij is dat in dit topic totaal niet aan de orde.
Daarom zeg ik ook, het plaatje is een stuk groter. Bij wie moeten die mensen terecht met software of driver problemen? Met alternatieven of niet-werkende programma's? (goed, groot deel kan al via websites). Wie garandeert juiste updates en security-fixes? Het is niet alleen prijs en 'gewenning', maar je zit ook met het hele verhaal erna.

Ik zeg tegen veel mensen dat ze vrij zijn om een Linux variant te nemen, ik kan het best wel installeren. Maar kom niet bij mij voor support/issues/vragen, daar weet ik 0,0 vanaf (en dat hou ik graag zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TheVMaster: haal die tekenfilm reklame eens weg.,... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dan had je net zo goed het van usenet ofzo kunnen trekken want erg legaal is dit niet als je geen medewerker dan wel leerling bent op een onderwijsinstelling. Maar goed, dat weet je blijkbaar ook zelf wel.

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 13-05-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Je kan geen account bij surfspot hebben als je geen medewerker of leerling van een onderwijsinstelling bent. Lijkt mij dus dat hij dat wel is, tenzij hij een account van iemand anders gebruikt.
En als je dan toch illegaal bezig bent, kan je nog steeds beter bij surfspot weghalen dan van usenet. Bij de een weet je gewoon zeker dat er geen rare dingen inzitten en bij de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar nu we toch moralistisch bezig zijn: waarom moeten mensjes met alleen maar een AOWtje 2 pc's hebben? Kan dat niet met 1 pc? Was je 80 euro kwijt geweest. En had je kado kunnen doen. Want als ze echt zo armlastig zijn kan je ook dan gewoon even spekken.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Je kunt toch niet met twee personen tegelijk achter één pc?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Barrycade schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:50:
Maar nu we toch moralistisch bezig zijn: waarom moeten mensjes met alleen maar een AOWtje 2 pc's hebben? Kan dat niet met 1 pc? Was je 80 euro kwijt geweest. En had je kado kunnen doen. Want als ze echt zo armlastig zijn kan je ook dan gewoon even spekken.
Ze hebben één PC van mij gekregen en een laptop van een vriend van ze...
Okee, dus omdat iemand anders niet genoeg geld heeft, moeten we ze voor alles spekken. Ik geloof niet dat jij inzicht hebt in wat wij voor mijn schoonouders doen? Daarnaast ken je onze situatie ook niet...

Dan spek ik dus niet mijn schoonouders maar MS, omdat het ook veel goedkoper kan.
CAP-Team schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:32:
Je kunt toch niet met twee personen tegelijk achter één pc?
Klopt, laptop is meer voor mijn schoonvader, PC voor schoonoeder.

Edit:
Volgens mij hebben veel van de moraalridders hier gewoon een 30 euro licentie gekocht.
Het is altijd makkelijk over andere zeiken als het jezelf niet betreft he?

Overigens ben ik extern ingehuurd bij een onderwijsinstelling. Mijn account heeft wel rechten op surfspot.
Ik kan dus gewoon bestellen, maar ik heb de vraag voor de zekerheid maar even bij mijn leidinggevende neergelegd. Nog even afwachten dus.

Voor mijn schoonouders ga ik overigens in op het aanbod van een medetweaker :)

[ Voor 19% gewijzigd door BlakHawk op 14-05-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
dfrenner schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 10:50:
[...]

Ze hebben één PC van mij gekregen en een laptop van een vriend van ze...
Okee, dus omdat iemand anders niet genoeg geld heeft, moeten we ze voor alles spekken. Ik geloof niet dat jij inzicht hebt in wat wij voor mijn schoonouders doen? Daarnaast ken je onze situatie ook niet...

Dan spek ik dus niet mijn schoonouders maar MS, omdat het ook veel goedkoper kan.
Ik zal hem maar even inkoppen. Dus MS moet ze dan maar spekken omdat je iets illegaal probeert te doen?

Maar je hebt via een medetweaker al iets geregeld, dus dat is dan gewoon erg netjes.

Ikzelf heb Windows 8 gekocht toen het net uit kwam weliswaar via Slim, maar dan nog.
Als ik die optie niet had had ik er ook gewoon voor betaald.
Wat anderen bij jou doen (gissen), doe jij ook bij anderen. Je gaat er vanuit dat zij allemaal W8 voor 30 euro hebben gekocht. Er zijn er zat die gewoon de volle mep hebben betaald.

Ik ben iig blij dat je het legaal op hebt kunnen lossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Arunia schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:24:
Ik zal hem maar even inkoppen. Dus MS moet ze dan maar spekken omdat je iets illegaal probeert te doen?

Maar je hebt via een medetweaker al iets geregeld, dus dat is dan gewoon erg netjes.

Ikzelf heb Windows 8 gekocht toen het net uit kwam weliswaar via Slim, maar dan nog.
Als ik die optie niet had had ik er ook gewoon voor betaald.
Wat anderen bij jou doen (gissen), doe jij ook bij anderen. Je gaat er vanuit dat zij allemaal W8 voor 30 euro hebben gekocht. Er zijn er zat die gewoon de volle mep hebben betaald.

Ik ben iig blij dat je het legaal op hebt kunnen lossen. :)
Ik ook.
Toch vraag ik me af hoe de percentages liggen.

Hoeveel mensen kopen daadwerkelijk voor 119 euro de versie.

Dus niet den mensen meegerekend die er 30 euro voor hebben betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 17:16
Ik heb een OEM versie voor 80 of 90 euro gekocht voor mijn htpc en ga dat weer doen voor de pc van mijn schoonouders.
Als je rekent hoe lang ze er mee doen is het echt zo duur niet.
279 euro vind ik ook wel te duur, maar dat is de prijs voor een licentie die in dit geval niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
RikHouben schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:13:
Ik heb een OEM versie voor 80 of 90 euro gekocht voor mijn htpc en ga dat weer doen voor de pc van mijn schoonouders.
Als je rekent hoe lang ze er mee doen is het echt zo duur niet.
279 euro vind ik ook wel te duur, maar dat is de prijs voor een licentie die in dit geval niet van toepassing is.
Het is de prijs van een licentie die ze een paar maanden geleden nog voor 30 euro verkochten... Daarom haalde ik die prijs erbij.
Dus het kan gewoon voor 30. Je denkt toch niet dat MS opeens verlies draait hierop!?

Ik denk gewoon dat MS een stuk meer licenties verkoopt en marktaandeel houdt als ze er 30 euro voor vragen aan consumenten dan 119, of 100 via andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Linux mint met de MATE desktop, interface lijkt erg op windows 7, maar het draait een stuk sneller dan windows 7 en helemaal sneller dan windows 8. Op windows 8 moeten ze die nieuwe GUI met de titles leren en als je zoiets als classic shell installeert dan kun je net zo goed windows 7 installeren ipv windows 8.

Enfin, Linux mint met de MATE desktop heeft standaard WINE, dus eenvoudige windows programma's zouden zonder problemen moeten draaien.

Het grote voordeel van een linux distro is dat jij nooit meer de PC hoeft te cleanen van virussen en dat de install over 2 jaar nog precies even snel is. In tegenstelling tot windows xp en windows 7 waar een computer bijna altijd trager en trager word. Oh en wist je dat de meeste Linux distro's gratis en legaal zijn? Waar wacht je op? Goedkoper en beter. En openoffice lijkt meer dan genoeg op Office 2007 en Chrome is gewoon Chrome.

Ik zelf gebruik te veel verschillende programma's om volledig naar Linux over te schakelen maar voor minder veel-eisende computer gebruikers is het helemaal perfect! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Kain_niaK op 15-05-2014 07:57 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Kain_niaK schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:55:
Linux mint met de MATE desktop, interface lijkt erg op windows 7, maar het draait een stuk sneller dan windows 7 en helemaal sneller dan windows 8.
Windows 8 is een stuk sneller dan Windows 7, dus dat lijkt me sterk.
Op windows 8 moeten ze die nieuwe GUI met de titles leren en als je zoiets als classic shell installeert dan kun je net zo goed windows 7 installeren ipv windows 8.
Nee dus, Windows 8 is sneller en veiliger en loopt ook met Start8 of Classic Startmenu een stuk beter.
Enfin, Linux mint met de MATE desktop heeft standaard WINE, dus eenvoudige windows programma's zouden zonder problemen moeten draaien.
Ja totdat je die ene applicatie wilt gebruiken die net niet lekker werkt.
Het grote voordeel van een linux distro is dat jij nooit meer de PC hoeft te cleanen van virussen en dat de install over 2 jaar nog precies even snel is. In tegenstelling tot windows xp en windows 7 waar een computer bijna altijd trager en trager word.
Windows 8 heeft dingen als SmartScreen en ingebouwde antivirus die de gebruiker beschermen. Hier sinds release dezelfde installatie en geen vertraging merkbaar.

Verder begint dit topic een beetje langdradig te worden. Koop gewoon deze pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit voor 80 euro en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ramon schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:03:
Verder begint dit topic een beetje langdradig te worden. Koop gewoon deze pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit voor 80 euro en je bent klaar.
Dat is toch ook illegaal?
Ik koop geen nieuwe hardware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Volgens mij zijn er al genoeg alternatieven uit de V&A langs geweest zodat je voor 50 euro klaar bent.
Ik heb mijn W8.1 ook gekocht voor €30 (met graties mediacenter) toen het uitkwam. En ben er wel blij mee.
Wellicht dat ik er nog een koop van V&A voor m'n 2e PC. Het werkt bijna net als 7 en dan kan ik die nu nog weer kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ben idd bezig met iemand van V&A :)
Licenties kopen blijft altijd een beetje "eng".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ramon schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:03:
[...]
Windows 8 is een stuk sneller dan Windows 7, dus dat lijkt me sterk.

[...]
Nee dus, Windows 8 is sneller en veiliger en loopt ook met Start8 of Classic Startmenu een stuk beter.

[...]
Ja totdat je die ene applicatie wilt gebruiken die net niet lekker werkt.

[...]
Windows 8 heeft dingen als SmartScreen en ingebouwde antivirus die de gebruiker beschermen. Hier sinds release dezelfde installatie en geen vertraging merkbaar.

Een stuk sneller? Vista, 7 en 8 zijn gebaseerd op dezelfde kernel. Windows 8 met UEFI start inderdaad een stuk sneller op. Maar als die computer van zijn ouders nog windows xp draaide dan heeft het alleen een BIOS mode en geen UEFI. Voor de rest heeft microsoft inderdaad verder aan de kernel gewerkt. Tijdens booten worden nu alle cores gebruikt, memory gebruik is iets beter. En zo zijn er een hoop kleine dingetjes. Echter ik betwijfel of hardware waar standaard windows XP op geinstalleerd was sneller gaat zijn op windows 7 of 8. Dat hangt vooral van het geheugen af. Onder de 2GB geheugen lopen Windows 7 en 8 standaard gewoon niet zo lekker doordat ze uit de box nogal veel geheugen gebruiken en ook standaard veel gebruikte programma's proberen te cachen in het geheugen. Bij 4GB of meer kan dat je programma's sneller laten opstarten dan van een normale hard drive ... maar met 2GB of minder gaat je systeem regelmatig de pagefile moeten aanspreken ... en dat maakt je systeem een stuk trager.

Het geheugen gebruik van mint is veel en veel beperkter dan windows 7 of 8. En op elke computer waar windows xp op stond reageerde mint gewoon veel en veel sneller als windows 7 of 8.

Dus nu ben ik wel benieuwd ... wat voor een computer hebben de ouders van de TS eigenlijk. Core 2 duo met minstens een Ghz. Maar hoeveel ram en welke processor precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
dfrenner schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:06:
[...]
Niet helemaal naar de letter van de licentie nee, maar het is niet alsof MS of de BSA surprise visits bij consumenten gaat doen ofzo. Hell, MS is, denk ik, allang blij dat je überhaupt wil betalen.
En dan vergeet je nog het argument dat iemand het ook moet onderhouden en de zooi moet gaan fixen als het kapot gaat. Als je dan geen ervaring hebt met *nix ben je best wel de lul.
Kain_niaK schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:17:
[...]
Onder de 2GB geheugen lopen Windows 7 en 8 standaard gewoon niet zo lekker doordat ze uit de box nogal veel geheugen gebruiken en ook standaard veel gebruikte programma's proberen te cachen in het geheugen. Bij 4GB of meer kan dat je programma's sneller laten opstarten dan van een normale hard drive ... maar met 2GB of minder gaat je systeem regelmatig de pagefile moeten aanspreken ... en dat maakt je systeem een stuk trager. [...]
Laat nou net het geheugengebruik en beheer enorm onder handen zijn genomen in Windows 8.

[ Voor 34% gewijzigd door Caelorum op 15-05-2014 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als hij zijn ouders gewoon onder een user account laten werken en niet onder een root account of een account met sudo toegang dan gaat er over het algemeen niks kapot onder een deftige linux distro. Ubuntu is er zo eentje maar linux mint is momenteel populairder en met gegronde reden. Flash en de meeste video codecs zijn standaard geinstalleerd. Na een verse mint install werkt chrome als een zonnetje en youtube over html5 OF flash werkt ook prima. Dat maakt zo een linux avontuur een stuk aangenamer. Ik heb zelf OOK nauwelijks de ervaring om programma's te gaan compilen of dingen die niet werken onder linux te fixen. Maar tegenwoordig werkt ALLES na een verse install. Ook voor itunes zijn goede linux alternatieven. Office, webbrowser, pdf reader, printer die werkt, scanner die werkt. Chrome of firefox als browser. Wat heeft een gemiddelde ouder nog meer nodig?

@hier boven.

Punt is dat de meeste computer waar oorspronkelijk windows xp op stond gewoon te oud zijn om lekker te werken onder windows 7. Laat mij maar een normale dekstop computer of lapto zien uit het windows xp tijdperk (2001 - 2007) die sneller werkt onder windows 7 als linux mint. Ik durf daar wel een bitcoin op de verweddden. Standaard geheugen als je in de winkel een windows xp computer kocht was 512 mb en later 1 GB. Onder Vista was het 2GB. Geloof me, windows 7 op 1GB ram draait een stuk trager dan linux mint.

Oh en Zorin is ook niet slecht (heeft 3 skins, eentje is net mac os) maar heeft iets slechtere ondersteuning voor video codes en alles wat web based is. Na een verse installatie bedoel ik dan, is ook eenvoudig allemaal te installeren ... als je weet hoe het moet. Ik vind een linux distro waar alles gewoon werkt zonder dat je uren zit te googlen een stuk aangenamer.

[ Voor 34% gewijzigd door Kain_niaK op 15-05-2014 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
dfrenner schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 08:06:
[...]

Ik heb op al mijn PC's OEM-versies draaien. Zal vast illegaal zijn, maar daar merk ik niets van.

Pagina: 1