Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Hallo tweakers,

Nadat ik al allerlei trucs uit de hoge hoed getoverd heb(ik ben zelf namelijk werkzaam als inhome monteur voor een concurrent van mijn provider thuis(Ziggo)) en flink wat topics doorgespeurd heb die mij niet verder hebben kunnen helpen, heb ik besloten dit specifieke geval maar een eigen topic te geven.

Ik woon namelijk nogal afgelegen(ergens in Drenthe), en de enige provider die meer dan 7Mbit kan leveren hier is Ziggo. Over de snelheid heb ik dan ook geen klachten.

Het probleem begon met het feit dat de bijgeleverde Ubee modem/router al vanaf het begin problemen met zich mee bracht. Het wi-fi signaal rijkte niet ver en was redelijk instabiel en meerdere keren per dag moest ik de Ubee resetten.

Na wat rondneuzen op dit forum kwam ik al snel tot de conclusie dat de beste oplossing in dit geval was om een externe router te kopen en de Ubee in bridged modus te laten zetten. Zo gezegd, zo gedaan. De keuze viel toen, mede omdat de reviews met name in combinatie met Ziggo zo lovend waren, op de TP-Link TL-WR1043ND(V1).

Wat mij meteen opviel was dat het bereik en de snelheid drastisch verbeterden nadat ik deze configuratie opgezet en ingesteld had. Helaas was de pret van korte duur aangezien al redelijk snel bleek dat het probleem met een wegvallende verbinding(variërend van het verdwijnen van het SSID op al mijn apparaten tot authenticatieproblemen, slecht signaal en "geen internet issues") enkele keren per dag eerder erger was geworden dan verholpen was.

Ik heb vervolgens vele stappen doorlopen, hieronder een korte opsomming:
1. configuratie aangepast, wifi-kanaal, DHCP server verandert naar 192.168.123.x) etc.
2. software van de TP-link bijwerken
3. TP-Link router omgewisseld voor een nieuw exemplaar onder garantie
4. Ziggo langs laten komen om de Ubee om te ruilen

Geen van deze acties heeft tot een goed resultaat gewenst(althans niet voor lange duur).

Mijn AOP bevindt zich in de meterkast, hier heb ik op een plankje (vlnr) de TP-link, de Ubee en mijn Synology NAS. De Ziggo monteur had het namelijk over dat het probleem volgens hem zat in het feit dat de TP-link met het wi-fisignaal instraalde op de Ubee, en dat deze daar niet goed mee overweg kon.

Mijn vraag is dus; zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben en weet er iemand een eventuele oplossing? Ik heb al menig forum afgestruind maar ik lees vrijwel overal dat de set up met een TP-link(of andere Router) en het modem in bridged modus super functioneert.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Stat je wifi van je ubee af ?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Bedoel je of de wi-fi functie van het Ubee uit staat? In dat geval is het antwoord ja.

Of bedoel je of de wifi antennes richting de Ubee staan gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:35
Je woont vrij afgelegen, zijn er veel wifi signalen in jouw buurt. Zoja, zitten die op hetzelfde kanaal als jij uit te zenden? Dat zou dus een oorzaak kunnen zijn.
Is dit niet het geval, ga eens opzoek naar een storingsbron in je eigen huis.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Staan er bepaalde elektronische apparaten aan wanneer je probleem voorkomt? Zoals een magnetron, wasmachine etc.

Heb je ook alternatieve firmware geprobeerd zoals DD-WRT etc.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het eerste :) en eens zien hoeveel signaal je hebt door je huis met inSSIDer?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 12:22
Zelfde probleem hier. Waarbij bij ons het pingen naar de router soms spikes geeft (600-900ms). Ik denk dat het aan die Ubee ligt, maar not sure. Heb je dat al eens geprobeerd? Pingen naar 192.168.178.1 -t

Wij zitten overigens in de stad met tal van signaal om ons heen.
Maar als je soortgelijke problemen op een afgelegen locatie in Drenthe ook hebt - zou interferentie dus wel eens niet de oorzaak van dit euvel kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door RzrBck op 11-05-2014 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
apollo13 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:33:
Je woont vrij afgelegen, zijn er veel wifi signalen in jouw buurt. Zoja, zitten die op hetzelfde kanaal als jij uit te zenden? Dat zou dus een oorzaak kunnen zijn.
Is dit niet het geval, ga eens opzoek naar een storingsbron in je eigen huis.
Het enige wi-fi netwerk dat ik hier in de buurt kan traceren is dat van mijzelf(op de erfgrens wellich die van de buren), dus dat is denk ik niet het probleem.

Heb je misschien een voorbeeld met een storingsbron dat relevant zal zijn voor dit type modem of router?
Rainesh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:33:
Staan er bepaalde elektronische apparaten aan wanneer je probleem voorkomt? Zoals een magnetron, wasmachine etc.

Heb je ook alternatieve firmware geprobeerd zoals DD-WRT etc.
Dat zal ik even in de gaten moeten houden!

@beide bovenstaande tweakers: bedoelen jullie storingsbronnen met betrekking tot het lichtnet of meer met apparaten die via de lucht storing overbrengen?

Indien ik een storingsbron vindt, hoe kan het dan dat dit, zonder dat er een apparaat uitgeschakeld word(ik ben dan bezig met de netwerkapparatuur in de meterkast) toch door een reset verholpen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
Heb je iets van een DLNA server op het netwerk draaien, zoals Plex? Of iets dat met uPNP werkt of op een andere manier netwerk brede broadcasts doet? Daar gaat de Ubee namelijk van over zijn nek. Ziggo geeft telefonisch wel toe dat er een fout in de software zit van het Ubee modem, maar ze hebben geen oplossing en publiek is er ook niks over te vinden. Deze fout zorgt voor de enorme ping spikes die je met het Ubee modem regelmatig ziet.

Beste is om in ieder geval uPNP op modem uit te zetten en DLNA servers even uit te schakelen. Als dat allemaal niet werkt, dan gewoon bij Ziggo blijven zeuren om het alternatieve modem; die is een stuk beter dan de Ubee schroot.

Wegvallende verbinding bij het Ubee modem is hier verder ook standaard; ik heb alles wat bekabeld kan worden gewoon bekabeld en voor de rest is het gewoon pech gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door Morrar op 11-05-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
Morrar schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:39:
Heb je iets van een DLNA server op het netwerk draaien, zoals Plex? Of iets dat met uPNP werkt of op een andere manier netwerk brede broadcasts doet? Daar gaat de Ubee namelijk van over zijn nek. Ziggo geeft telefonisch wel toe dat er een fout in de software zit van het Ubee modem, maar ze hebben geen oplossing en publiek is er ook niks over te vinden. Deze fout zorgt voor de enorme ping spikes die je met het Ubee modem regelmatig ziet.

Beste is om in ieder geval uPNP op modem uit te zetten en DLNA servers even uit te schakelen. Als dat allemaal niet werkt, dan gewoon bij Ziggo blijven zeuren om het alternatieve modem; die is een stuk beter dan de Ubee schroot.
Is het eventueel ook niet mogelijk om je ubee moden in bridge mode te zetten. Dan hoeft dat apparaat niets meer te regelen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
RzrBck schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:35:
Zelfde probleem hier. Waarbij bij ons het pingen naar de router soms spikes geeft (600-900ms). Ik denk dat het aan die Ubee ligt, maar not sure. Heb je dat al eens geprobeerd? Pingen naar 192.168.178.1 -t

Wij zitten overigens in de stad met tal van signaal om ons heen.
Maar als je soortgelijke problemen op een afgelegen locatie in Drenthe ook hebt - zou interferentie dus wel eens niet de oorzaak van dit euvel kunnen zijn.
Ik heb het even een minuutje laten draaien, maar op een spike van 33ms na zit alles rond de 1 a 2ms(af en toe en van 5 of 7ms).
ShittyNL schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:41:
[...]

Is het eventueel ook niet mogelijk om je ubee moden in bridge mode te zetten. Dan hoeft dat apparaat niets meer te regelen.
Mijn modem staat in bridged modus, dus of dit van toepassing is weet ik niet. Ik heb inderdaad een DLNA server en een Plex server draaien(hoewel ik de Plex server niet meer gebruik), mijn Nas maakt hier gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Mogelijke storingsbronnen: Babyfoons, Dect telefoons, Magnetron, 220V snoeren die dicht bij de router zitten.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
apollo13 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:44:
Mogelijke storingsbronnen: Babyfoons, Dect telefoons, Magnetron, 220V snoeren die dicht bij de router zitten.
Netwerken van de buren niet te vergeten ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Morrar schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:46:
[...]

Netwerken van de buren niet te vergeten ook...
Dat is dan weer een van de voordelen van het wonen in een gehucht, vrijwel geen wi-fi modem in de buurt te bekennen.

De hele mikmak staat in de meterkast, de apparatuur staat dus in een radius van een halve meter van de aan- en afvoer van een 13-groeps stoppenkast. Daarnaast staat hier het losse basisstation van onze gigaset ook, en de antenne versterker van Ziggo.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken hoe ik het een en ander kan verplaatsen. Het Ziggo modem zal namelijk niet zo makkelijk verplaatst kunnen worden, maar zal het veel invloed hebben als ik de rest uit de meterkast haal en ergens anders plaasts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just like apollo13 said.

Maar ik zou toch een andere firmware op je router proberen.

Om Ubee/Ziggo even uit te sluiten (ben zelf Ziggo monteur geweest :) ):

1) AOP etc controleren, is alles goed aan gesloten/gemonteerd?
2) Hoe is je tv-signaal?
3) Modem zit op je AOP?
4) Modem staat in bridge, dat is mooi...routerfunctie van ubee is crap. Pak een utp kabel en verbind 1 apparaat voor een uurtje ofzo met je modem. Doe verschillende speedtests en gebruik gewoon zoals normaal je internetverbinding. Eventueel wat grote bestanden (4gb+) downloaden om stabiliteit te checken.
5) Blijft je internetverbinding stabiel? Dan echt je firmware van je TP-Link veranderen.

Waarom staat je basisstation in je meterkast? Heb je geen telefoonnetwerk in je woning? Wat voor versterker van Ziggo heb je? 4 kanaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Qlimaxxx schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:49:
[...]

Dat is dan weer een van de voordelen van het wonen in een gehucht, vrijwel geen wi-fi modem in de buurt te bekennen.

De hele mikmak staat in de meterkast, de apparatuur staat dus in een radius van een halve meter van de aan- en afvoer van een 13-groeps stoppenkast. Daarnaast staat hier het losse basisstation van onze gigaset ook, en de antenne versterker van Ziggo.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken hoe ik het een en ander kan verplaatsen. Het Ziggo modem zal namelijk niet zo makkelijk verplaatst kunnen worden, maar zal het veel invloed hebben als ik de rest uit de meterkast haal en ergens anders plaasts?
Yep, zou best kunnen, plaats die TP-Link eens buiten de meterkast...een paar meter als het mogelijk is. Suc6.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Rainesh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:50:
Just like apollo13 said.

Maar ik zou toch een andere firmware op je router proberen.

Om Ubee/Ziggo even uit te sluiten (ben zelf Ziggo monteur geweest :) ):

1) AOP etc controleren, is alles goed aan gesloten/gemonteerd?
2) Hoe is je tv-signaal?
3) Modem zit op je AOP?
4) Modem staat in bridge, dat is mooi...routerfunctie van ubee is crap. Pak een utp kabel en verbind 1 apparaat voor een uurtje ofzo met je modem. Doe verschillende speedtests en gebruik gewoon zoals normaal je internetverbinding. Eventueel wat grote bestanden (4gb+) downloaden om stabiliteit te checken.
5) Blijft je internetverbinding stabiel? Dan echt je firmware van je TP-Link veranderen.

Waarom staat je basisstation in je meterkast? Heb je geen telefoonnetwerk in je woning? Wat voor versterker van Ziggo heb je? 4 kanaals?
1) Het AOP is nog zo goed als nieuw, alles ziet er ook netjes afgemonteerd uit. Dit is vervangen toen we overgegaan zijn op Alles in 1.
2) Ik heb hier op het moment 2 interactieve Cisco recorders staan, waarop het signaal eigenlijk altijd wel goed is. Ik geloof tussen de 80 en de 90% als het niet hoger is.
3) Het modem zit via de 4kanaals versterker(voor 2-wegs communicatie(interactieve tv)) rechtstreeks op het AOP.
4) Ik zal dit even proberen
5) idem

Hoever mag het modem trouwens maximaal van het AOP verwijderd zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
3) Zit het op kanaal 1? Dus oftewel, kanaal met 0% versterking.

Ligt aan kwaliteit van je kabels, ik heb paar keer een modem iets van 15meter van AOP geplaatst.

Situatie toen:

AOP --> 4weg ziggo versterker (kanaal met versterking gekozen) --> Hirschman/KOKA kabels --> 1gats AOP in muur van woonkamer --> datasplitter erop (ivm splitsing tv/radio/modem) --> modem. Had amper snelheidsverlies.

Zolang je bekabeling van hoge kwaliteit is en je montage goed is, dan kan het.

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 11-05-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Rainesh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:09:
3) Zit het op kanaal 1? Dus oftewel, kanaal met 0% versterking.

Ligt aan kwaliteit van je kabels, ik heb paar keer een modem iets van 15meter van AOP geplaatst.

Situatie toen:

AOP --> 4weg ziggo versterker (kanaal met versterking gekozen) --> Hirschman/KOKA kabels --> 1gats AOP in muur van woonkamer --> datasplitter erop (ivm splitsing tv/radio/modem) --> modem. Had amper snelheidsverlies.

Zolang je bekabeling van hoge kwaliteit is en je montage goed is, dan kan het.
Ja het zit inderdaad op kanaal 1.

Het liefst houd ik het modem in de meterkast, mits dit geen probleem is. Ik was toch nog van plan 2 accespoints te kopen om die bekabeld als range extenders te gebruiken dus de tp link ergens anders plaatsen is dan niet zon grote stap. Ik kan ook het basisstation van de gigaset vrij eenvoudig ergens anders neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
je modem in je meterkast houden is geen probleem. Ik zou wel even je basisstation ergens anders plaatsen.

Probeer eerst je andere mogelijkheden, vind het een apart probleem. Update ook even alle drivers van je laptops/pc's etc. Wifi netwerk instellen met WPA2 AES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qlimaxxx schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat je daar de boosdoener hebt. DECT en WLAN zitten beide op de 2,4 Ghz, dat kan storen.
Trek die basisset er eens uit, kijken of dat het probleem oplost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Aparte zaak, ben ik het mee eens. Mij lijkt de hoofdverdachte ook het Gigaset basisstation.
Toevallig geen andere wifi-router bij de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Toevallig hier hetzelfde probleem gehad met de zelfde router en het probleem was inderdaad de Ubee, vervangen door ziggo voor een Cisco en ik was het probleem af.

Nu mijn verbinding naar Z3 extra is gegaan en dus nu 180Mbit heb ik weer een nieuwe modem van Ubee en het gezeur is weer terug.

Al is Ubee nu ook Cisco als ik de monteur goed begrepen heb...

[ Voor 12% gewijzigd door Mektheb op 11-05-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
The Eagle schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:52:
[...]
Ik denk dat je daar de boosdoener hebt. DECT en WLAN zitten beide op de 2,4 Ghz, dat kan storen.
Trek die basisset er eens uit, kijken of dat het probleem oplost :)
DECT zit in europa op 1.9 GHz, dus dat stoort niet.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ongetwijfeld, maar dan moeten we van TS wel weten dat ie niet toevallig een geïmporteerd setje heeft oid. Assumtion mother of all fuckups enzo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
Mektheb schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:57:
Toevallig hier hetzelfde probleem gehad met de zelfde router en het probleem was inderdaad de Ubee, vervangen door ziggo voor een Cisco en ik was het probleem af.

Nu mijn verbinding naar Z3 extra is gegaan en dus nu 180Mbit heb ik weer een nieuwe modem van Ubee en het gezeur is weer terug.

Al is Ubee nu ook Cisco als ik de monteur goed begrepen heb...
Vreemd, ik heb ook Z3, de Ubee en een Siemens DECT centrale en geen centje pijn.
Alles werkt optimaal, upload 18MBit, download 180MBit, wifi sterk en snel, telefoon werkt.
En hierboven staat dat de routerfunctie van de Ubee niet goed is, maar ik heb daar geen last van.
Pagina: 1