Allround PC samengsteld: max.(!) 500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08-2025
Aangezien mijn vorige computers niet meer aanging (reeds topic over gemaakt) en deze ruim 8 jaar oud is, toch maar besloten om een nieuwe computer aan te schaffen. Aangezien er bijzonder veel is veranderd in de wereld van de hardware (en ik lang niet meer van alles op de hoogte ben tegenwoordig..), toch maar even een topic.

Een aantal onderdelen wil ik nog overzetten van mijn oude computer:
- XFX Radeon HD 4870 (gekke is dat er volgens internet een HDMI aansluiting op zit, wat overigens bij mij niet het geval is)
- Creative Sound Blaster X-Fi PCI (SB0460)
- Harde schijf van 320 gb (aangezien de leeftijd vertrouw ik deze ook niet meer, ga alles dan ook overzetten op de nieuwe HD. Toch wel interessant om erin te laten, om bijvoorbeeld grote .RAR bestanden op uit te laten pakken oid.)
- DVD speler/brander (IDE)

Wat wil ik ermee doen?
'Normaal computerwerk', fotobewerking, videobewerking (geen 3D), Usenet-activiteiten, internet/office en af en toe eens een spelletje.

Heb je een merken voorkeur?
Neen. Heb goed gekeken naar o.a. ook een I5 4440, maar voor mijn gebruik is een FX6300 volgens mij perfect.

Naar aanleiding van onderstaande, samengestelde PC, heb ik nog de volgende vragen;
- Kan een micro ATX bord in een ATX kast?
- Zag dat de voeding bij een dergelijke kast onderin zit, nog nooit zelf meegemaakt. Moet de voeding er dan 'op z'n kop in?'
- Is de voeding voldoende? (3 HD's, grafische kaart, etc.)
- Is een dergelijke geluidskaart beter dan het onboard tegenwoordig?
- Begreep dat SATA kabels standaard niet meegeleverd worden, hier heb ik er ook nog één van nodig?
- Mijn videokaart heeft 2 zwarte 'voedingsingangen' intern, maar volgens mij was er maar één aangesloten, kan dit kloppen?

Ben erg benieuwd wat jullie vinden van mijn samenstelling! :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 88,94€ 88,94
1ASRock 960GM/U3S3 FX€ 44,99€ 44,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Sharkoon T28€ 54,90€ 54,90
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,18

• Athos vk
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09-2025
Flavio_ schreef op zondag 11 mei 2014 @ 18:19:

- XFX Radeon HD 4870 (gekke is dat er volgens internet een HDMI aansluiting op zit, wat overigens bij mij niet het geval is)
Wellicht heb je deze versie bijvoorbeeld?
Naar aanleiding van onderstaande, samengestelde PC, heb ik nog de volgende vragen;
- Kan een micro ATX bord in een ATX kast? Ja, je hebt alleen wat meer ruimte. Andersom gaat dit dus (uiteraard) niet, omdat het moederbord dan te groot zou zijn
- Zag dat de voeding bij een dergelijke kast onderin zit, nog nooit zelf meegemaakt. Moet de voeding er dan 'op z'n kop in?' Is er uberhaupt wel zoiets als een bovenkant tegenwoordig? Denk iig niet dat hij op zn kop gaat, maar de mijne is ook nog 'ouderwetes' dus geen zekerheid hierover :P Hoewel, voeding onderin is nu wel zo'n beetje de standaard denk ik (Eerste keer 'fingers crossed' toen hij erboven hing, blij dat dat idee weg is).
- Is de voeding voldoende? (3 HD's, grafische kaart, etc.) Behoorlijk zeker van wel, ook al worden deze voedingen niet aangemoedigd door de meesten hier op het forum wegens de caps
- Is een dergelijke geluidskaart beter dan het onboard tegenwoordig? Onboard is deze dagen niet slecht, maar geluidskaarten zijn over het algemeen beter
- Begreep dat SATA kabels standaard niet meegeleverd worden, hier heb ik er ook nog één van nodig? Het meeleveren ligt nogal aan model + fabrikant. Zelf ben ik er vrij zeker van dat dit wel wordt meegeleverd, maar ik kan het mis hebben
- Mijn videokaart heeft 2 zwarte 'voedingsingangen' intern, maar volgens mij was er maar één aangesloten, kan dit kloppen? Wellicht, ding verbruikt voor de huidige standaard volgens mij niet heel veel. Dit licht er ook aan of dit 6 of 8 pins aansluitingen waren. Toch zou ik hoe dan ook zorgen dat je de aansluitingen mooi vult wat betreft de voeding
Zie dikgedrukt voor de antwoorden. Verder denk ik dat het een prima setup is (voor je budget).

[ Voor 6% gewijzigd door Athos vk op 11-05-2014 19:31 . Reden: aanvulling ]

• renzowesterbeek
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-02-2021
Een aantal opmerkingen:
- Een IDE DVD speler kan niet out of the box aangesloten worden op je moederbord.
- Met de Seagate Barracuda worden geen kabels o.i.d. meegeleverd, maar ik kreeg SATA kabels bij m'n kast.

Verder lijkt 't me een goede build voor je budget en voor wat je er mee gaat doen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-04 12:11
Met jouw budget kan je ook wel een nieuwere, snellere SATA DVD speler kopen die zijn op het moment nog geen €15,-.

pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart of pricewatch: LG GH24NSB0 Zwart bijvoorbeeld.

Daarnaast zou ik een kast nemen van een wat hogere en betere bouwkwaliteit kwaliteit. Zoals de pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed of pricewatch: Corsair Carbide SPEC-01 Red Led

Voor het moederbord, zou je dan ook een wat nieuwe kunnen nemen qua chipset, zoals
pricewatch: MSI 970A-G43 of pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0

Daarnaast, waarop heb je je besluit voor de FX-6300 gebaseerd? De FX-6300 heeft meer cores, maar die 6-cores zijn stukker trager dan die van de i5 4440.

De voeding is meer dan voldoende voor een FX-6300 en een HD 4870 + 3 HDD's. Deze voeding kan normaal geplaatst worden. Als je de kast die je gaat aanschaffen openmaakt, zitten er bij de meeste al onderin een stoffilter, dus de fan van de voeding kan naar de onderkant toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Apart op 11-05-2014 20:36 ]

https://ko-fi.com/apart

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08-2025
Dank jullie allen voor de reacties!

@ Athos vk; heb dat model inderdaad! Dan klopt het dus dat er geen HDMI aansluiting aanwezig is. Als ik het goed begrijp is een andere voeding (lees: ander merk) dan aan te raden. Zal daar nog eens naar kijken. Volgens mij zat er overigens op dit moment slechts één PCI-E stekker in de videokaart. Wel gek dat er dan twee aansluitingen op de kaart zitten?!

@ Apart, dan is het inderdaad verstandig om een nieuwe DVD-brander erbij aan te schaffen.
Een nette case overigens, goede reviews ook! Zag dat er ook nog een SPEC-02 en een SPEC-03 versie bestaat, wellicht is deze ook wel interessant. Heb het vermoeden dat het een nieuwere versie betreft, zal wat dat betreft weinig verschillen denk ik. Bij een dergelijke kast is het denk wel verstandig om nog een extra case-fan aan te schaffen, aangezien er maar één standaard aanwezig is?

Een moederbord met een wat nieuwe chipset is inderdaad wel een idee wellicht, dit zal ik erin verwerken!

Nou, heb de laatste week veel vergelijkingswebsites / fora bekeken waar veel geschreven was over de FX6300. Om heel eerlijk te zijn is het uiteindelijk ook een prijs-bewuste keuze geweest, de i5 4440 is toch wel een stuk prijziger. Als ik dit dan vergelijkt met de prestaties, dan komt de FX6300 er gewoon prijs-technisch beter uit. (volgens mij was ook het mobo bij de i5 wat prijziger, maar weet ik niet zeker meer..) Ook heb ik gekeken naar de vergelijking FX6300 / FX8320, maar dan komt de FX6300 er op dit gebied ook beter uit.

Kan ook zijn dat ik een totaal verkeerde conclusie heb getrokken hoor, maar dit waren eigenlijk mijn bevindingen op basis van diverse fora / benchmark sites.