Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 14:52
Hallo audiofielen en mede tweakers,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen ben ik op zoek naar opbouwende kritiek over mijn nieuwe aanschaf (nog uit te voeren)

Mijn huidige situatie bestaat uit een Onkyo TX-NR414 in combinatie met een Wharfedale Crystal 30.* set.
Wat ik met deze set mis is een gedetailleerd midden, het hoog zit wel snor bij die speakers ik denk dat dit te wijten is aan dat het wel erge budget speakers zijn.

Het idee is dat ik begin met een nieuwe reciever de Denon X4000, zodat ik met die versterker/reciever hopelijk de komende jaren leuk speelgoed kan blijven aansturen.

Daarnaast wil ik een nieuwe 5.* set, mijn oog is gevallen op de Zensor 7 met bijbehorende zensor 2 en vokal.

De Denon X4000 kost 760 euro
De Zensor 7 kosten 330 per stuk (660 per paar)

Is het verstandig om nog een catagorie hoger te gaan zitten? De Dali's klonken echt werkelijk prachtig in combinatie met de X4000 maar het is en blijft een hobbie waar je altijd wel wat leukers wilt natuurlijk. Je komt dan uit in de ikon serie van Dali, De CM8 van B&W of misschien wel de Lektor 8 van Dali.

Is er iemand die mij verstand kan inpraten?

Budget is voor 2 zuilen en de reciever 1600 euro.

Ben momenteel in het bezit van een Rel Quake mk2 maar merk dat deze wel erg muziek georiënteerd is deze en wil toch wel wat impact bij het kijken van een film.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wat mis je aan de Onkyo dat je die ook wil vervangen? Ik denk namelijk niet dat dat veel verschil gaat maken qua klank, al helemaal niet als je al je speakers vervangt. Met 130 Watt per kanaal* heb je ook voldoende vermogen beschikbaar voor wat 'moeilijker' speakers.

offtopic:
* - dit wordt meestal met stereo geluid getest, de cijfers zijn dus niet helemaal realistisch. Maar het geeft een goede indicatie dat deze versterker voldoende vermogen in huis heeft voor inefficiënte of 'moeilijke' speakers.

Wat betreft speakers: goed luisteren is de enige optie. Je budget is fors, keuze te over. Ik denk trouwens dat die Zensor 7 voldoende bas geven om een subwoofer te vergeten. Misschien dat je het leuk vind om je meubels mee te laten trillen bij een spannende scène, maar bij normale volumes mis je denk ik geen laag.

[ Voor 23% gewijzigd door noes op 11-05-2014 21:54 . Reden: speaker advies ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

JT

VETAK y0

Specificaties van de fabrikant zelf is het laatste wat je moet geloven. Daarnaast zegt het door de fabrikant gespecificeerde vermogen praktisch niks over hoe goed een versterker om kan gaan met impedantiedippen. Nee, die wattages moet je niet naar kijken.

Voor muziek is een subwoofer wellicht minder nodig dan met films maar kan zeker wat toevoegen. Voor films ben ik nog geen speaker tegengekomen die doet wat een serieus goede sub doet. Als je films gaat kijken dan zou ik daar zeker wat in investeren. Sterker nog, ik zou een versterker uit en klasse lager nemen en dat geld bij de sub leggen. Als stelregel wordt meestal gegeven dat je meer aan je speakers uitgeeft dan je versterker. Je versterker is namelijk niet het meest bepalende voor het geluid, je speakers wel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

noes schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:51:
offtopic:
* - dit wordt meestal met stereo geluid getest, de cijfers zijn dus niet helemaal realistisch. Maar het geeft een goede indicatie dat deze versterker voldoende vermogen in huis heeft voor inefficiënte of 'moeilijke' speakers.
Zoek eens een spec-sheet van Onkyo, die waardes zijn op slechts één kanaal gemeten en nog op een onrepresentatieve manier ook. Maar dat terzijde aangezien meer en meer merken dit gaan doen.

Ik zou zelf geen nieuwe receiver nemen en je meer richten op speakers. Natuurlijk is er altijd iets te zeggen over dat een zwaardere receiver of een hoger model meer uit speakers kan halen maar je speakers blijven naar mijn inziens de plek waar je de meeste winst kan halen. Als je een paar CM8 (om maar een speaker aan te halen) op je Onkyo heb je al een heel ander geluid dan met de huidige Wharfedales. Zoals gezegd is er maar één manier om te bepalen welke speaker de juiste is voor je: luisteren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als het budget voor receiver en 2 fronts € 1.600 is, zou ik sowieso een goedkopere receiver kiezen i.p.v. die X4000. Dat is in mijn ogen behoorlijke overkill en een slechte verdeling van je budget. Het verschil in geluidskwaliteit kun je eerder maken met de speakers dus daar kun je beter meer geld in steken.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 14:52
Heb echter mijn zinnen op de X4000 gezet, zeker met het idee in het achterhoofd dat ik dit niet nog is binnen 5 jaar ga doen.

Mijn Oog valt stiekem ook wel op de Ikon Mk2 serie van Dali. Belasting geld is gelukkig net binnen en kan opzich wel tot 1800 euro gaan min de x4000 van Denon wat uitkomt op 1100 euro voor 2 speakers nou zou het het mooiste zijn als ik daar ook nog een center bij zou kunnen scoren voor weinig. Heb gelukkig gemerkt dat onderhandeling in de AV markt erg slim is om te doen, Apollo in Almere denkt ook graag mee en komt ook met een in mijn oren goed voorstel.

Heb 100 euro apart gezet om wat met de akoestiek te gaan stoeien en kabels weg te werken, aangezien ik nog wel een jaar of 4 'a 5 in dit huis blijf wonen vind ik het geen probleem om zo veel geld uit te geven. Hebben jullie nog tips? Ik zat zelf te denken aan een voorzet wand van 15 cm diep met aan de onderkant 1 grote basstrap (of de hoeken 50x50cm) Dit ook om een egale muur te creëren waar mijn kachel/radiator e steunbalk wegvalt.

Hebben jullie verder een Idee waar ik de Wharfedale set het beste kan slijten? Heb de hele crystal serie zonder de sub. Ook enig idee wat het setje waar is? Ik zat aan de rond de 400 te denken ze hebben wat gebruiksporen.

Thanks voor jullie respons en ik kwijl al een hele tijd in het "Post hier foto's en specs van je home cinema! topic"

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:43:
Heb echter mijn zinnen op de X4000 gezet, zeker met het idee in het achterhoofd dat ik dit niet nog is binnen 5 jaar ga doen.
Ben wel benieuwd waarom...? Wat biedt deze receiver extra dat een goedkoper model niet heeft. In mijn ogen verdeel je het budget echt niet goed. Maar dat is mijn mening natuurlijk, aan jou de keuze. Denk er wel aan dat HDMI 2.0 er aan zit te komen dus misschien moet je binnen een paar jaar wel een nieuwe receiver kopen als je de overstap naar 4K wil gaan maken.
Hebben jullie verder een Idee waar ik de Wharfedale set het beste kan slijten? Heb de hele crystal serie zonder de sub. Ook enig idee wat het setje waar is? Ik zat aan de rond de 400 te denken ze hebben wat gebruiksporen.
Mogelijkheden genoeg: Marktplaats, V&A op Tweakers, HTForum, etc.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb niemand over plaatsing van de speakers gehoord en hier valt aardig wat mee te winnen. Als vuistregel dien je fronts minimaal 1-5m tot 2,5m uit elkaar te staan. Niet te dicht bij de wand minimaal 0,3 - 0,5m, en niet te dicht tegen de achterwand, minimaal 0,3 tot 0,5m.

Edit : Het helpt natuurlijk ook, als je speakers in de lengte-as van je kamer staan te tetteren. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Lip op 12-05-2014 15:02 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1