Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 20:21
Beste Tweakers,

Sinds een korte tijd heb ik (vooralsnog alleen tijdens het spelen van grafisch intensieve games) dat er verticale lijnen door het beeld beginnen te lopen. Het beeld begint te knipperen/schudden, waarna het beeld zwart wordt en de monitor in slaapstand gaat. Ondertussen gaat bijvoorbeeld muziek, of geluid van het spel wel door, wat een indicatie is dat de videokaart geen feed meer doorgeeft. (neem ik aan)

Nog wat voorgeschiedenis: deze computer heb ik in september bij Azerty besteld. Sindsdien maandenlang geen problemen gehad, alle nieuwe games gewoon kunnen spelen zonder problemen. Sinds kort doet het probleem zich voor, ook bij games die ik voorheen zonder problemen kon spelen.
Ook goed om te weten: ik ben niet heel erg bedreven in het 'tweaken'.

Wat heb ik zelf gedaan?
Uiteraard heb ik het nodige gegooglet, soortgelijke problemen kom ik wel tegen, maar nergens met een (voor mij passende) oplossing.
De computer wordt niet heel erg warm, maar ik heb 'm laatst wel helemaal stofvrij gemaakt.
Omdat ik dacht dat probleem misschien softwarematig was, heb ik een versie Windows installatie gedaan. Dat mocht helaas niet baten.
Het monitor slaapstand probleem zou opgelost kunnen worden door het power plan te wijzigen, maar aangezien dit (volgens mij) te maken heeft met de videokaart, heeft dit ook niks uitgemaakt.
Er draait nu al ruim een uur een Prime95 torture test, alhoewel ik niet helemaal begrijp wat deze precies doet, heb ik nog geen problemen ondervonden en pass ik tot nu toe alle tests.

Ik heb een furmark benchmark gedraaid, bij deze benchmark ontstaan na enkele minuten ook dezelfde problemen. De kaart liep op tot zo'n 53 graden (volgens mij niet extreem hoog) en daarna kwamen de verticale strepen en ging het scherm op zwart.

Het probleem doet zich niet voor bij minder grafisch intensieve(?) games zoals bijvoorbeeld League of Legends, of het afspelen van videobestanden. Ik vind het nog wel het vreemdste dat de computer het maandenlang goed heeft gedaan en er zich nu problemen voordoen. Kan het dan toch aan software liggen?

Elke hulp wordt heel erg gewaardeerd.

Jesseh

Edit: [YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=fVbhJRealsQ]
niet dat het de boel heel erg verduidelijkt, maar hier even op de mobiel vastgelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesseh op 11-05-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-07 09:12

basdej

OutSystems Consultant

Welke videokaart? (als je een Nvidia kaart hebt raad ik aan om de nieuwste Beta driver te installeren, had zelf ook zeer veel problemen met het uitvallen van de videokaart etcetera tot ik deze heb geinstalleerd: http://us.download.nvidia...ta-64bit-english-beta.exe

[ Voor 89% gewijzigd door basdej op 11-05-2014 16:12 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
Ik denk dat je kaart aan het stuk gaan is. Ik weet niet wat voor een videokaart het is maar clock hem is onder en kijk of de problemen zich dan nogsteeds voordoen?

Wat je ook kan proberen is een WHQL driver te downloaden ipv een beta.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel. op 11-05-2014 16:12 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
Oh, niet heel handig van me- ik had productrelaties toegevoegd, maar dat is blijkbaar niet hetzelfde als zo'n lijstje maken.

De GPU is Gigabyte GV-R797OC-3GD. Moederbord: Gigabyte Z87-HD3, Dell UltraSharp U2312HM monitor en een Sea Sonic M12II-520Bronze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 12:15

Eagle Creek

Breathing security

Ik sluit me aan bij Shitty (...), klinkt als een videokaart die het niet meer zo goed heeft.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:40
Aah ja, het klinkt inderdaad als videokaart, met name omdat het probleem zich pas bij grafisch intensere applicaties voordoet. Maaaar, ik zou stiekem toch ook even je kabel controleren. Ofwel ff andere kabel proberen (in deze maakt VGA/HDMI/DVI dan even niet uit). Omdat beeldfouten ook makkelijk door een brakke kabel kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
Alleen, en dit zal wel een domme vraag zijn, hoe kan een videokaart 'zomaar' stukgaan, na ongeveer een half jaar? De computer is nooit heel erg heet geworden en ik heb er ook geen andere dingen mee gedaan.

Ik heb wel al verschillende drivers geprobeerd. Zal in ieder geval nog even een andere kabel proberen, maar in combinatie met de glitches/strepen, ben ik bang dat dat weinig zal uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Misschien is er iets niet helemaal goed gegaan bij het stofvrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
R____D schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:22:
Misschien is er iets niet helemaal goed gegaan bij het stofvrij maken.
Dat zou een goede verklaring zijn geweest, ware het niet dat ik dat juist naar aanleiding van de problemen heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:22
basdej schreef op zondag 11 mei 2014 @ 16:11:
Welke videokaart? (als je een Nvidia kaart hebt raad ik aan om de nieuwste Beta driver te installeren, had zelf ook zeer veel problemen met het uitvallen van de videokaart etcetera tot ik deze heb geinstalleerd: http://us.download.nvidia...ta-64bit-english-beta.exe
Ik heb problemen met de laatste beta driver als ik wil overklokken. Krijg heel vaak errors die met 3D switching dan te maken hebben. Dus gewoon WHQL installeren om het echt te testen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 12:15

Eagle Creek

Breathing security

Jesseh schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:16:
Alleen, en dit zal wel een domme vraag zijn, hoe kan een videokaart 'zomaar' stukgaan, na ongeveer een half jaar? De computer is nooit heel erg heet geworden en ik heb er ook geen andere dingen mee gedaan.
Tja.. waarom gaan dingen stuk.
Een half jaar is inderdaad kort (en dat zou niet moeten) maar shit happens.

Als de kabel in orde is, zou ik Azerty eens aanspreken om te zien wat zij ervan denken.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
Helaas, helaas, ook een andere kabel mocht niet baten.
Ben bang dat ik dan maar contact moet opnemen met Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
Heb toevallig sinds 2 weken precies hetzelfde probleem, alleen gaat mijn monitor niet in slaapstand, maar blijft deze die strepen gewoon vertonen. Ook hier twijfel of ik mijn videokaart terug zal moeten sturen dus. Zou je me/ons even op de hoogte willen houden wat Azerty antwoordt hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
Hmm, voordat ik contact met ze opnam, wilde ik het zelf nog even bekijken. Na alles uit elkaar te hebben gehaald (doe ik liever niet, leek enzo...) en het terug te hebben gezet, lijkt 'ie het weer te doen....
Vooralsnog dus (gelukkig) niet nodig om terug te gaan naar Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07 18:38
Jesseh schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:50:
Hmm, voordat ik contact met ze opnam, wilde ik het zelf nog even bekijken. Na alles uit elkaar te hebben gehaald (doe ik liever niet, leek enzo...) en het terug te hebben gezet, lijkt 'ie het weer te doen....
Vooralsnog dus (gelukkig) niet nodig om terug te gaan naar Azerty.
Met alles uit en in elkaar halen bedoel je je videokaart van het moederbord gehaald?

Heb je nog iets gedaan om bijvoorbeeld de PCI-e verbinding schoon te maken heb je hem er letterlijk uitgehaald en opnieuw ingeprikt zonder iets te wijzigen/schoon te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door gekke-gerrit op 14-05-2014 19:26 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesseh
gekke-gerrit schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:25:
[...]

Met alles uit en in elkaar halen bedoel je je videokaart van het moederbord gehaald?

Heb je nog iets gedaan om bijvoorbeeld de PCI-e verbinding schoon te maken heb je hem er letterlijk uitgehaald en opnieuw ingeprikt zonder iets te wijzigen/schoon te maken?
Ja, inderdaad alleen de videokaart losgehaald. Andere optie was om 'm in de tweede PCI-E slot te doen.
Heb inderdaad even de slot gespoten en ook nog even goed de kaart zelf.
De kaart hangt wel een beetje scheef in de slot, vanwege het gewicht neem ik aan, dat vond ik vreemd.

Vandaag in ieder geval nog geen problemen ondervonden, dus for now lijkt het verholpen.
Pagina: 1