Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zie door de Operating Systems de Software niet meer...

Pagina: 1
Acties:

• Nick Boots
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Goedendag,

Ik ben even aan het uitzoeken wat de beste oplossing is voor onze zaak, we hebben een opslag nodig voor het back-uppen en gewone opslag van bestanden. Wij zaten eerst te denken aan een NAS server, maar zodra ik kijk naar iets met meer dan een Bay stijgt de prijs zo hard dat ik vermoed dat het beter is om een server te bouwen, wat tevens meer mogelijkheden brengt maar gok ik wat complexer is.

Het zal de eerste keer zijn dat ik een server opzet. Ik heb zelf wel ervaring met bouwen en installeren van gewone computers en doe dit al enkele jaren lang. Mijn ervaring zit dus vooral op consumenten computers dus dit zal wel een grote stap zijn voor mij. :X

Een stukje waar ik op vast loop is de software, vandaar de titel. Ik lees hier en daar over Windows [Versie] Server 2011 en hoe deze niet meer is voortgezet door Microsoft? (Ik zie nu dus alleen nog Server Software op de meeste Online Winkels staan met prijzen die mij de moed in de schoenen doet zakken.) Nou zijn er nog meer soorten software maar de vraag is dus welk het meest geschikt is.

Doel is dus een lokale opslag, met RAID 1 mogelijkheid (zou ook advies kunnen gebruiken waarop te letten qua hardware, ook welke schijven), back-up mogelijkheden en indien haalbaar ook als publieke server te gebruiken. (Is dit mogelijk? Of vraagt dat veel van een apparaat?)

Niet-Windows software is ook goed zolang dit de doelen kan ondersteunen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je een server wilt die zakelijk gebruikt wordt kijk dan liever even bij de grote OEM's als HP en Dell voor een instap model. Je hebt dan namelijk garantie, niet alleen op de hardware maar ook op de assemblage daarvan en het OS. Plus een OEM garandeert doorgaans bij servers dat onderdelen een X-aantal jaar later nog geleverd kunnen worden. Consumenten hardware heeft doorgaans niet zo'n garantie.

Zelf ben ik niet happig op zelfbouw voor zakelijk gebruik. Consumenten hardware is doorgaans ook niet berekend op 24/7 gebruik.

Een instap server hoeft niet duur te zijn. Als je niet veel meer wenst dan een fileserver kan je voor enkele honderden euro's ex BTW al klaar zijn. Kijk bij Dell eens naar een PowerEdge P20 of T110 tower server. Je kan al rond de 300 ex BTW klaar zijn dan.

Je OS keuze ligt aan wat je wilt doen met je server.

Je noemt zelf Small Business Server 2011. Die komt in twee smaken, Essentials en Standard. Grote verschil is dat bij Standard Edition je Exchange 2010 Standard en SharePoint 2010 Foundation erbij krijgt. De SBS reeks van producten werkt verder wat anders dan de normale varianten, in die zin je hebt een applicatie geheten SBS Manager waarmee je alle taken kan uitvoeren en automatiseren. Het wordt ook niet aangeraden om buiten deze manager om te werken. Dat kan voor problemen zorgen.

De opvolger van de SBS reeks is Windows Server 2012(R2) Essentials. Hierbij inbegrepen zit al software om te verbinden met Office 365. Maar goed, als je bedrijf erg klein is kan Foundation al voldoende zijn.

Een Windows Server kan wel meer dan enkel file server zijn. Je kan dan ook overwegen om een Windows domein in te richten. Dit geeft als extra's bijvoorbeeld centraal beheer middels group policy.

Als je niets anders wilt dan puur bestanden ter back-up ergens neer te zetten is een NAS toch misschien een betere keuze.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
CMD-Snake zegt eigenlijk alles wat er over te zeggen valt, echter ik wilde even reageren om te ondersteunen dat je zeker geen zelfbouw zou moeten doen!

• Nick Boots
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Aye, een zeer goed punt, wat ik alleen zie als ik bijvoorbeeld bij Dell kijk is dat de hele goedkope servers maar een jaar garantie hebben, Tegen een minimale €90,- (1 Jr. -> 3 Jr.) aan meerprijs is er wel extra garantie, tevens zijn er nog meerdere soorten garantie plannen waar ik ook even op moet inlezen voor ik weet wat het allemaal gaat kosten. Tevens lijkt Windows Server niet standaard geïnstalleerd en kost dit sowieso €200,- extra als ik dit vooraf erop wil hebben. Misschien beter om Windows Small Business Server 2011 Foundation los aan te schaffen?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-11 19:53
Dacht dat ze small business server niet meer verkochten?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:34
Heb je jezelf wel eens afgevraagd wat het kost om zelf de garantie te doen? Je bent tijd kwijt met onderdelen vervangen, als je dezelfde responsetime wil hebben als bij Dell of HP garanderen, zul je ook van elk onderdeel minstens 1 op voorraad moeten hebben. 90 euro voor next businessday on site is helemaal niet zo gek.

Zet gewoon een Synology neer. Eenvoudig beheer, berekend op 24/7 en zeer betaalbaar. In eerste instantie lijkt het duur, maar installatie duurt hoogstens een uurtje en het draait. 4 bays versie met 1 hot spare en je hebt bijna geen downtime bij een falende disk. Bij ons staat overigens nog een nas paraat. Als de ene uitvalt, kunnen we gewoon verder met de andere. Data wordt 1x per dag gestreamed en staat offsite, maar op loopafstand, dus ook backup.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nick Boots schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:43:
Aye, een zeer goed punt, wat ik alleen zie als ik bijvoorbeeld bij Dell kijk is dat de hele goedkope servers maar een jaar garantie hebben, Tegen een minimale €90,- (1 Jr. -> 3 Jr.) aan meerprijs is er wel extra garantie, tevens zijn er nog meerdere soorten garantie plannen waar ik ook even op moet inlezen voor ik weet wat het allemaal gaat kosten.
De garantie plannen verschillen naast in aantal jaar garantie in de responstijd die je Dell in dit geval geeft. Als ze binnen 24-uur het op moeten oplossen is veel duurder dan wanneer ze 48 uur hebben bijvoorbeeld. Welke je moet hebben ligt aan hoeveel down tijd je kan veroorloven en hoe lang de server gedekt moet zijn. Dus in welke periode wil je het apparaat afschrijven.

Voor een bedrijf moet 90 euro peanuts zijn. Zeker in vergelijking met wat het kost om alle data te verliezen of er langer dan een X aantal dagen of uur uit te liggen.
Tevens lijkt Windows Server niet standaard geïnstalleerd en kost dit sowieso €200,- extra als ik dit vooraf erop wil hebben. Misschien beter om Windows Small Business Server 2011 Foundation los aan te schaffen?
Klopt, doorgaans is bij geen enkele server die je koopt het OS inbegrepen. Dell en HP hebben soms wel pakketten vooral bij instap servers om een OS erbij te doen tegen een kleinere meerprijs. Maar Windows Server is niet goedkoop. Overigens is iets als RHEL ook niet goedkoop.

Als je SBS 2011 Essentials neemt, overweeg dan gewoon 2012R2 Essentials. Zelfde pakket, alleen nieuwer OS. SBS 2011 heeft wel nog gewoon support, het onderliggende OS is gewoon Windows Server 2008R2. Die heeft tot 2020 support. Maar goed, gezien dat je toch het SBS pakket neemt dat minimale features heeft zou ik dan voor 2012R2 kiezen. Dan kan je er voorlopig wel even tegenaan.

Ik zou indien je echt een server wilt het OS er in een pakket bij kopen. Dan heb je daar ook support op, zeker als je zelf nog nooit eerder een server hebt ingericht.

Maar gezien dat je niet meer wilt dan bestanden opslaan zou ik toch een NAS overwegen. Of je moet echt meer willen met je server. Oh, en let ook op. RAID1 is geen back-up. Je moet ook voor een server of een NAS een back-up oplossing verzinnen. Als je het netjes wilt doen tenminste.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Professionele servers die bouw je niet, die koop je.
Het beheren van zo'n ding is ook een vak.
Ik denk dat julie beter af zijn met een NAS.

Je backups zet je niet op een publiek toegankelijke machine, dat is vragen om problemen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:59:
Professionele servers die bouw je niet, die koop je.
Het beheren van zo'n ding is ook een vak.
Ik denk dat julie beter af zijn met een NAS.

Je backups zet je niet op een publiek toegankelijke machine, dat is vragen om problemen.
Hoezo zou je een profesionele server niet bouwen ? Ik heb in het verleden meerdere servers gebouwd, deze draaien nu nog steeds na paar jaar zonder ook maar 1 defect. Server bouwen kan makkelijk afhankelijk wat je ermee wilt doen.

OP geeft aan dat hij noodzakelijk eigenlijk een plek nodig heeft om backups / bestanden neer te zetten met eventueel een simpele backup optie .

Simpel zelfbouw servertje met een linux distributie zou dit natuurlijk allemaal zo kunnen. Je hoeft voor dit echt niet een "dure" server of een "instap oem" model te kopen.

Het beheren van een "server" kan een vak apart zijn maar is zeker niet in alle gevallen zo.
Belangrijkste is dat je kijkt wat je ermee wilt en wat je ermee in de toekomst wilt.

capslock , je bent een moderator dus jouw comments worden vaak als extra "wijs" gezien ,desondanks vind ik je stelling : Professionele servers die bouw je niet, die koop je. niet passen bij een moderator...

Natuurlijk zal je voor sommige doelen beter een echte kant en klare server kopen maar om het zo neer te zetten is gewoon incorrect. Er zijn projecten waar je veel beter met een eigen creatieve insteek en zelfbouw terecht kan. Zo hebben wij ook iets van 20 raspberry's in een cluster hangen in een datacenter puur vanwege het feit dat je er heel veel leuke dingen mee kan, en ze doen het beter dan een "betaalde" server waar wij ze voor gebruiken =]

Ik ben het eens met je redenatie van dat een "nas" of een "local on site" fileservertje met backup de beste optie is.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou eerst kijken wat je eisen zijn qua IOPS en dergelijke, en daarbij een storage oplossing zoeken. Wellicht is cloud opslag ook een optie met een StorSimple o.i.d

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 20:09
Je zou kunnen kijken naar een hp proliant microserver.
Zijn leuke servertjes met 4 bays en raid opties.
Let op! Er zit standaard geen os bij.
http://tweakers.net/price...d=hp+proliant+microserver

Os: windows server 2012 essentials begind bij €327,99 in de pw
pricewatch: Microsoft Windows Server Essentials 2012 1pk 1-2CPU OEM

Dus misschien dat een nas toch wel een redelijke optie is? Houd er ook rekening mee dat een windows server omgeving meer werk is ivm onderhoud, maar wel meer mogelijkheden bied dan een normale nas.

Zelfbouw van een server raad ik af, waarom? iets simpels als esd bij het bouwen kan ervoor zorgen dat je over een aantal jaar pas problemen krijgt.
Ook is een kant en klaar oplossing makkelijker ivm garantie, op de microserver zou je nog een carepack van hp kunnen aanschaffen voor extra garantie.

Edit:
Op de microserver kan je ook esxi zetten waardoor je kan experimenteren met verschillende oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Axewi op 12-05-2014 15:57 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aionicus schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:09:
Hoezo zou je een profesionele server niet bouwen ? Ik heb in het verleden meerdere servers gebouwd, deze draaien nu nog steeds na paar jaar zonder ook maar 1 defect. Server bouwen kan makkelijk afhankelijk wat je ermee wilt doen.
Die uitspraak was inderaad weinig genuanceerd en kort door de bocht. Ik denk dat de TS daar beter mee is geholpen dan een genuanceerde uitspraak met een hoop mitsen en maren.

Ook ik heb m'n eigen servers gebouwd, zelfs een backup-server, en dat als moderator NOS ben ik ook niet bepaald vies van Linux. Die draaien als een zonnetje en als er eens iets mis gaat kan ik dat zelf prima oplossen.
In een professionele omgeving moet je er rekening mee houden dat zo'n ding een keer stuk gaat. Als je zelf die afweging niet kan maken, en gezien de vraag mist de TS daar de ervaring voor, kun je beter een paar honderd euro extra uitgeven voor kwaliteit en support. Als je daarmee ook maar één probleem voorkomt heb je die kosten er al weer uit. Zo'n backupserver moet het doen als al het andere al mis is gegaan, daar moet je op kunnen rekenen.
Simpel zelfbouw servertje met een linux distributie zou dit natuurlijk allemaal zo kunnen. Je hoeft voor dit echt niet een "dure" server of een "instap oem" model te kopen.

Het beheren van een "server" kan een vak apart zijn maar is zeker niet in alle gevallen zo.
Dat de TS z'n bestanden en z'n backups op dezelfde server wil zetten en die publiek toegankelijk wil maken vind ik genoeg zeggen. (sorry Nick).

Als een ervaren tweaker een vraag had gesteld had ik wellicht een ander antwoord gegeven. Als iemand als hobby een server wilde bouwen had ik het aangemoedigd. Maar om nu je eerste ervaring op te doen met de fileserver van je bedrijf vind ik niet verstandig.

Gelukkig zijn we het wel eens dat een goede NAS de beste optie is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1