Backup met Synology (DSM5) over VPN - remote Syno onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Hoi :)
Een tijdje geleden kwam ik op het lumineuze idee om mijn Synology DS412+ te laten backuppen naar een tweede Syno (een 112j) die ik heb gekocht. Beiden draaien op DSM5. Offsite. Ik heb de backups ingeregeld dmv Synology Backup & Replication en het heeft goed gewerkt toen de twee devices naast elkaar stonden, in hetzelfde netwerk. Ook getest met een VPN connectie (de 412+ maakt connectie met de 112j's VPN server) en dat ging allemaal goed, maar dat was nog steeds binnen hetzelfde netwerk.
Nu staat de 112j inmiddels buiten de deur, loopt de VPN prima, maar krijg ik de backups niet meer werkend. Ik heb vanalles geprobeerd binnen de configuratieopties die er bestaan, maar ik zie niet meer waarom het niet werkt.

Config:
412+ LAN adres: 10.119.1.50; maakt via PPTP VPN connectie met de 112j (Synology VPN server) en krijgt daarbij 10.4.2.1 toegewezen. Geprobeerd met zowel 'gebruik default gateway van server' aan en uit.
112j LAN adres: 10.4.0.3; VPN server config: alleen PPTP VPN staat aan, geprobeerd met optie 'gebruik andere DNS' uit en met 'gebruik andere DNS' ingeschakeld en gezet op het routeradres uit het 10.4.0.x netwerk (.1)

Ik probeer vanaf de 412+ de backuptaak te starten, maar die vindt zowel de 112j niet op IP adres (10.4.0.3) alsook niet op hostname. Ook 'mount remote shared folder' vindt niks, terwijl er wel degelijk een remote folder toegankelijk is.

Wat zie ik over het hoofd?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 19:22
Kun je vanaf de command line een ssh verbinding opzetten van de ene NAS naar de andere?

while (! ( succeed = try ()));

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Topicstarter
Zojuist uitgevonden dat dat lukt, en ook de backup is gaan lopen na invoer van het juiste adres. En dat is 10.4.2.0 (!); ik wist nieteens dat het een geldig adres kon zijn, maar blijkbaar wel :)

• just_kevin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:09
Korakal schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:21:
Zojuist uitgevonden dat dat lukt, en ook de backup is gaan lopen na invoer van het juiste adres. En dat is 10.4.2.0 (!); ik wist nieteens dat het een geldig adres kon zijn, maar blijkbaar wel :)
Fijn dat het probleem is opgelost. Het feit dat 10.4.2.0 een geldig adres is heeft te maken met je subnetmasker. Ervan uitgaande dat je het standaard subnetmasker gebruikt, 255.0.0.0 houdt in dat je drie octetten gebruikt voor je netwerk. De IP-range loopt dus van 10.0.0.0 tot 10.255.255.255. Het eerste en het laatste adres van deze range mag niet gebruikt worden aangezien deze zijn gereserveerd. 10.0.0.0 is het netwerk id en 10.255.255.255 is het broadcast adres van de range. Alle adressen die binnen deze range vallen (dus ook 10.4.2.0) zijn geldige IP-adressen.