Probleem 2e harde schijf ubuntu 14.04

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-04-2023
Hey,

Ik probeer een oude xp machine nu met ubuntu te laten werken alleen ik loop tegen een probleem aan. Er zitten 2 fysieke harde schijven in de pc een van +/- 130 GB en een van 480 GB. Nu heb ik de OS op de 130 GB schijf geïnstalleerd en dat werkt verder prima en draait goed. Alleen de 480 GB schijf kan ik niet gebruiken. En ik krijg hem ondanks veel zoeken via internet maar niet aan de praat. Heeft iemand hier toevallig nog een idee hoe ik dit kan laten werken. Ik zit eraan te denken om de hele zooi weer te formatteren en opnieuw te proberen.

alvast bedankt!

PS misschien handig om te melden dat dit de eerste keer is dat ik met een linux systeem werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In welke zin krijg je 'm niet 'aan de praat'? Wat zijn je hardware specificaties? Je bent erg summier met je OP, dus leg eens even uit wat je doet en wat je wilt bereiken.

Ik krijg het idee dat je dit allemaal in Linux wilt doen, dus past het beter in NOS dan CSA. Moved dus.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eerst eens of die disk in je bios aanwezig is, dan weet je of het ding het überhaupt zou kunnen doen, als hij daar namelijk al niet te vinden is , dan is de kans groot dat je het ding onder geen enkel OS aan de praat gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
TERW_DAN schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:22:
Kijk eerst eens of die disk in je bios aanwezig is, dan weet je of het ding het überhaupt zou kunnen doen, als hij daar namelijk al niet te vinden is , dan is de kans groot dat je het ding onder geen enkel OS aan de praat gaat krijgen.
hij is in de bios te vinden alleen niet in de OS zelf. Toen de computer nog op xp draaide werkte de schijf ook gewoon prima. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om de schijf in linux te mounten zegmaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
Hero of Time schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:21:
In welke zin krijg je 'm niet 'aan de praat'? Wat zijn je hardware specificaties? Je bent erg summier met je OP, dus leg eens even uit wat je doet en wat je wilt bereiken.

Ik krijg het idee dat je dit allemaal in Linux wilt doen, dus past het beter in NOS dan CSA. Moved dus.
Ik wil de schijf aan de praat krijgen als in de zin dat ik deze als een opslag kan gebruiken vooral voor media als films.

Wat wil je precies weten met hardware specificaties? ik zet hier wel vast wat dingen neer die ik denk dat je bedoelt:
processor: 3GHZ dual core van AMD
RAM: 4 GB
videokaart: nvidia geforce 430 (meen ik me te herinneren niet 100% zeker)
2 hdd's (een 130GB seagate en 500 GB western digital)

als je meer moet weten vraag het specifiek aub

en sorry dacht dat dit het goede forum was bedankt voor het verplaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Wat is je bestandssysteem op die schijf? Als je in ubuntu gparted start, kan je dan rechts bovenin ook je 2e harde schijf kiezen?

Misschien dat je daar ook al wijzer van kunt worden. Zie je je schijf ook niet staan als je de bestandsbeheerder opent als zijnde 480gb bestandssysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
arjoderoon schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:41:
Wat is je bestandssysteem op die schijf? Als je in ubuntu gparted start, kan je dan rechts bovenin ook je 2e harde schijf kiezen?

Misschien dat je daar ook al wijzer van kunt worden. Zie je je schijf ook niet staan als je de bestandsbeheerder opent als zijnde 480gb bestandssysteem?
via gparted kan ik de schijf vinden en ik heb ook daarmee geprobeerd hem daarna te mounten via de terminal maar dat lukte dus niet ik krijg de melding dat de ntfs niet valid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

NTFS en Linux zijn nu niet direct de beste vrienden. Een NTFS partitie moet in goede staat zijn om bruikbaar te zijn onder Linux. Indien de data op die schijf verwijderd mag worden en indien de schijf niet meer benaderbaar moet zijn vanuit windows zou ik voorstellen om deze gewoon te herformateren. Indien je de data onder bijde OSen wenst te benaderen eens beginnen met de schijf te scannen op fouten vanuit windows en zien dat je vanuit windows het systeem goed afsluit. Mounten lukt namelijk ook niet wanneer windows in hibernate is geplaatst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
Blokker_1999 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:00:
NTFS en Linux zijn nu niet direct de beste vrienden. Een NTFS partitie moet in goede staat zijn om bruikbaar te zijn onder Linux. Indien de data op die schijf verwijderd mag worden en indien de schijf niet meer benaderbaar moet zijn vanuit windows zou ik voorstellen om deze gewoon te herformateren. Indien je de data onder bijde OSen wenst te benaderen eens beginnen met de schijf te scannen op fouten vanuit windows en zien dat je vanuit windows het systeem goed afsluit. Mounten lukt namelijk ook niet wanneer windows in hibernate is geplaatst.
Nu loop ik een beetje vast dat ik niet weet hoe dit moet. Kan ik de schijf vanuit de linux pc formatteren? of moet ik hem in een windows pc zetten? En zo ja hoe doe ik dat vanuit een windows pc?

Edit: De schijf heeft geen belangrijke dingen erop staan hij hoeft ook niet meer vanuit windows benaderbaar te zijn later hij moet alleen werken op linux. Compleet formatteren is dus geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Robertjm op 11-05-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je 'm mount met "mount -t ntfs" dan kan je idd die melding krijgen. Doe het eens met "-t ntfs-3g". Dan kan je iig de data die er op staat eraf halen en ergens anders parkeren voordat je 'm formatteert naar ext4 dmv het volgende commando, even uitgaande dat er 1 partitie op de schijf staan en gezien wordt als sdb:
sudo mkfs.ext4 /dev/sdb1

Je formatteert de schijf dan naar ext4.

Wil je 'm altijd bereikbaar hebben, dan open je /etc/fstab in een tekstbewerker met root rechten (sudo gedit /etc/fstab bijvoorbeeld) en zet 'm daar bij. Zie de man-page van fstab voor meer info, maar in principe zou je er al uit moeten komen met wat er al in staat. Maak een map aan waar je de schijf wilt hebben, bijvoorbeeld /media/data.

Er zijn genoeg tutorials op 't web te vinden over hoe je een schijf altijd beschikbaar maakt na het starten zonder wat te moeten doen (fstab dus). Let ook op de rechten op de schijf, die moet je zelf nog even chown'en naar je user nadat je 'm hebt gekoppeld.

Ik geef overigens niet alles prijs, dat is iets wat je zelf moet uitzoeken en doen. Zo leer je meer over het systeem dan wanneer alles voor je wordt voorgekauwd :).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
Hero of Time schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:18:
Als je 'm mount met "mount -t ntfs" dan kan je idd die melding krijgen. Doe het eens met "-t ntfs-3g". Dan kan je iig de data die er op staat eraf halen en ergens anders parkeren voordat je 'm formatteert naar ext4 dmv het volgende commando, even uitgaande dat er 1 partitie op de schijf staan en gezien wordt als sdb:
sudo mkfs.ext4 /dev/sdb1

Je formatteert de schijf dan naar ext4.

Wil je 'm altijd bereikbaar hebben, dan open je /etc/fstab in een tekstbewerker met root rechten (sudo gedit /etc/fstab bijvoorbeeld) en zet 'm daar bij. Zie de man-page van fstab voor meer info, maar in principe zou je er al uit moeten komen met wat er al in staat. Maak een map aan waar je de schijf wilt hebben, bijvoorbeeld /media/data.

Er zijn genoeg tutorials op 't web te vinden over hoe je een schijf altijd beschikbaar maakt na het starten zonder wat te moeten doen (fstab dus). Let ook op de rechten op de schijf, die moet je zelf nog even chown'en naar je user nadat je 'm hebt gekoppeld.

Ik geef overigens niet alles prijs, dat is iets wat je zelf moet uitzoeken en doen. Zo leer je meer over het systeem dan wanneer alles voor je wordt voorgekauwd :).
wanneer ik de commando sudo mkfs.ext4 /dev/sdb1 uitvoer (in mijn systeem is dat de goede partitie) dan krijg ik de volgende melding:
**
mke2fs 1.42.9 (4-Feb-2014)
mkfs.ext4: inode_size (128) * inodes_count (0) too big for a
filesystem with 0 blocks, specify higher inode_ratio (-i)
or lower inode count (-N).
**

En ik snap hier vrij weinig van. zou iemand hier wat opheldering op kunnen lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik vermoed dat je schijf geen /dev/sdb heet maar een andere naam heeft.
Post de inhoud van /proc/partitions eens.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertjm
Iedereen bedankt voor de hulp het is me uiteindelijk gelukt. Toch maar voor gekozen de schijf opnieuw te formatteren en dit keer met ext4 en nu wilde hij wel mounten.
Pagina: 1