Ik heb voor mijn Peugeot 307 1.6 benzine uit 2005 wat motorolie nodig. Gezien ik 0,0 verstand hiervan heb, ben ik op internet gaan zoeken naar geschikte types. Nu kom ik op veel websites tegen dat de Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40 geschikt zou zijn voor mijn auto. Nu heb ik van mijn vorige auto, die een diesel was, nog een paar van die flessen staan. Maar mijn vraag, is dat wel goed, als ik de turbo diesel olie in mijn benzinemotor gooi?
Hou aan wat er in het instructieboekje van je auto staat. Voor zover mij bekend is er geen speciale 5W40 benzine-olie en diesel-olie. Olie is olie.
In mijn benzineauto gaat in elk geval ook gewoon 5W40.
In mijn benzineauto gaat in elk geval ook gewoon 5W40.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Veel soorten dieselolie hebben een extra classificatie voor wat betreft het asgehalte voor het roetfilter. Dit lijkt mij echter geen nadelige impact hebben op de smeereigenschappen van een benzine motor, behalve dat je naar verhouding best dure olie in je auto gooit.
Maar ehh, Nefkens Deventer weet het vast wel.
Maar ehh, Nefkens Deventer weet het vast wel.
In de handleiding van je auto staat welk type olie je moet gebruiken. Eventueel zit er ook een sticker bij je motorblok of hangt er een kaartje in het interieur met welke olie er nu in zit. En natuurlijk kan je die vraag ook altijd stellen aan de garage waar je de auto in onderhoud hebt.
Ik zou niet zomaar olie erin gieten.
Ik zou niet zomaar olie erin gieten.
De xW-X aanduiding van motorolie geeft 0,0 informatie over het type en de kwaliteit van de olie. Olie verandert van vloeibaarheid als de temperatuur veranderd, een goede olie doet dit zo min mogelijk. Daarom is frituurvet goedkoper dan Castrol Helix Super Synthetic performance TM. Het getal voor de W geeft aan hoe de olie zich gedraagd bij 'koude' motor. Woon je op Antartica en wil je een motor die soepel start na een weekend stilstaan in -40 dan kies je voor iets met een zo laag mogelijk getal, in zuid-Spanje zal een 15W-x ook wel werken.
Het getal na de W geeft aan hoe de olie zich gedraagd bij bedrijfstemperatuur. Als je dagelijks de motor volledig belast en met 6000 toeren een caravan door de Sahara wilt sleuren kies je hier een hoger getal. De olie zal dan bij hogere bedrijfstemperaturen dezelfde smering geven.
In Nederland hebben we een simpel klimaat waarbij elke motorolie mogelijk is, zelfs op die ene dag dat je met +40 in de file naar het strand staat.
Waar je wel op moet letten is de kwaliteit van de olie en de standaard die de fabrikant heeft gehanteerd bij het samenstellen van de olie, dit wordt aangegeven met een A/B/C1,2,3,4,5 aanduiding.
5W-40 of 10W-40 is een prima keus voor een gemiddelde Nederlandse auto, maar controleer wel even of de gekozen olie voldoet aan de door Peugot gestelde kwaliteit. De ene SSD is de andere niet, ookal zijn ze beide 100GB groot.
Het getal na de W geeft aan hoe de olie zich gedraagd bij bedrijfstemperatuur. Als je dagelijks de motor volledig belast en met 6000 toeren een caravan door de Sahara wilt sleuren kies je hier een hoger getal. De olie zal dan bij hogere bedrijfstemperaturen dezelfde smering geven.
In Nederland hebben we een simpel klimaat waarbij elke motorolie mogelijk is, zelfs op die ene dag dat je met +40 in de file naar het strand staat.
Waar je wel op moet letten is de kwaliteit van de olie en de standaard die de fabrikant heeft gehanteerd bij het samenstellen van de olie, dit wordt aangegeven met een A/B/C1,2,3,4,5 aanduiding.
5W-40 of 10W-40 is een prima keus voor een gemiddelde Nederlandse auto, maar controleer wel even of de gekozen olie voldoet aan de door Peugot gestelde kwaliteit. De ene SSD is de andere niet, ookal zijn ze beide 100GB groot.
Niets meer op aan te merken!jadjong schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:58:
De xW-X aanduiding van motorolie geeft 0,0 informatie over het type en de kwaliteit van de olie. Olie verandert van vloeibaarheid als de temperatuur veranderd, een goede olie doet dit zo min mogelijk. Daarom is frituurvet goedkoper dan Castrol Helix Super Synthetic performance TM. Het getal voor de W geeft aan hoe de olie zich gedraagd bij 'koude' motor. Woon je op Antartica en wil je een motor die soepel start na een weekend stilstaan in -40 dan kies je voor iets met een zo laag mogelijk getal, in zuid-Spanje zal een 15W-x ook wel werken.
En gewoon even je kenteken invoeren op http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/
Dan geeft ie automatisch een paar goede opties voor jouw auto
Verwijderd
Kroon beveelt ook voor mijn 24 jaar oude blok met 30 jaar oude technologie een volsyntheet aan, Specialsynth MSP 5W40. Die moet dan iedere 7500km vervangen worden.
Ik begin er niet aan. Ben toch bang voor problemen.
Ik begin er niet aan. Ben toch bang voor problemen.
Over het algemeen staat er op de rekening van je laatste (kleine) beurt wel welke olie er in is gegaan.
Of op een kaartje of sticker die ze in je auto achterlaten (waarop ook staat bij welke km-stand je volgende beurt nodig is.
Het is verstandig om elk jaar je olie en oliefilter te (laten) vervangen. Als je oliepijl voor die tijd laag wordt (vooral bij oude auto's niet vreemd) kun je zelf bijvullen. Maar dan wel met dezelfde olie die er al in zit.
Het lijkt goedkoper om alleen de olie bij te vullen in plaats van elk jaar de boel te vervangen. Maar de olie en het filter verzamelen ook rotzooi. En als je de olie niet op tijd vervangt koekt die rotzooi aan op je kleppen en zuigers. En op een gegeven moment lopen die vast en ben je een paar duizend euro kwijt aan een revisie.
Of op een kaartje of sticker die ze in je auto achterlaten (waarop ook staat bij welke km-stand je volgende beurt nodig is.
Het is verstandig om elk jaar je olie en oliefilter te (laten) vervangen. Als je oliepijl voor die tijd laag wordt (vooral bij oude auto's niet vreemd) kun je zelf bijvullen. Maar dan wel met dezelfde olie die er al in zit.
Het lijkt goedkoper om alleen de olie bij te vullen in plaats van elk jaar de boel te vervangen. Maar de olie en het filter verzamelen ook rotzooi. En als je de olie niet op tijd vervangt koekt die rotzooi aan op je kleppen en zuigers. En op een gegeven moment lopen die vast en ben je een paar duizend euro kwijt aan een revisie.
Pagina: 1