Advies NAS/webserver met Mini-ITX - Fractal Design Node 304

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-02 00:09
Doel:
  • Home NAS server
  • Lokale webserver voor development
Noodzakelijk:
  • Minimaal 4x SATA, voorkeur 6x SATA
  • Energiezuinig (24/24 7/7)
  • Stil
  • Linux friendly
De Fractal Design Node 304 heeft plaats voor 6x SATA in een compacte case.

Ik zou starten met 2x 3TB in RAID1 softraid zodat deze later nog kan uitgebreid worden met twee extra RAID1's. Mijn voorkeur gaat naar RAID1 voor de dataveiligheid omdat alles simpelweg een 1 op 1 kopie is. Vanaf RAID 5 ben je sterk afhankelijk van de RAID controller of softraid array, en in geval deze stuk gaat of uitvalt heb je toch een risico van dataverlies om de array opnieuw op te bouwen.

Het systeem dat ik momenteel voor oog heb bestaat uit onderstaande componenten.
Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb een soortgelijk setup, maar ik kan je vertellen dat de H87I-PLUS niet bepaald onder de categorie 'zuinig' valt, maar het is wel 1 van de weinige ITX borden die 6x sata heeft.

En je kan in die behuizing een ATX voeding kwijt, dus je hoeft niet perse een SFX voeding te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
GioStyle schreef op zondag 11 mei 2014 @ 11:47:
Ik heb een soortgelijk setup, maar ik kan je vertellen dat de H87I-PLUS niet bepaald onder de categorie 'zuinig' valt, maar het is wel 1 van de weinige ITX borden die 6x sata heeft.
Goed punt. Over het verbruik van het moederbord had ik nog niet bij stil gestaan.
De ASUS H87I-PLUS blijkt wel zeer goed mee te vallen. Onder load één van de zuinigste, en onder idle (waar deze het meest zal onder draaien) ook zuinig.
http://us.hardware.info/r...-idle-avge-over-5-minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
Het wordt uiteindelijk AMD AM1 Athlon 5350 en een ASROCK AM1B-TX bordje voornamelijk door het veel lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Lager verbruik of lager aanschafkosten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
GioStyle schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:19:
Lager verbruik of lager aanschafkosten? ;)
Over dat laatste gaan we natuurlijk ook niet klagen :)

De AMD blijkt toch superzuinig te zijn, en als je ziet dat de cpu een Battlefield 3 kan trekken, dan hoef ik niet te twijfelen aan de prestaties voor een NAS/homeserver.

(AMD AM1 Athlon 5350 + Radeon HD6850 op 1080p HIGH setting en 50fps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
Ik had ergens iets gelezen over een voeding die onder de 20% belasting geen fan nodig had door gedeeltelijke passieve koeling. Maar ik vind niet meer terug dewelke dat was. Jij weet dit soms toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Geen idee, ik kan je de Seasonic G360 aanbevelen. Praktisch stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
GioStyle schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:46:
Geen idee, ik kan je de Seasonic G360 aanbevelen. Praktisch stil.
thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
Inmiddels 2 weken verder, en tevreden van de keuze.
De voeding was uiteindelijk een beQuiet Straight Power E9 400W (Gold+) geworden.

Is extreem stil, snel en superzuinig (gemiddeld 24W, onder hoge load een max van 30W).

Draait Ubuntu 14.04 Server voor
  • Netatalk voor AFS shares met de Mac + een Timemachine share voor de mac desktop/macbook
  • MySQL & PHP voor webdev server
  • De webdev folder wordt via Back-In-Time ook om het uur gebackuped (beetje zoals TimeMachine bij Apple), in geval ik per ongeluk iets verlies zodat ik daar ook kan teruggaan in tijd. Is puur voor mijn eigen comfort voor de codes, bij de data shares vind ik dit nodig en beschouw de RAID1 als backup.
  • FTP & rsync voor remote backups van mijn VPS
  • Ajenti Control Panel
Ik gebruikte eerst Samba voor de shares, maar vond het vervelend dat deze telkens verborgen bestanden aanmaakt. Heel frustrerend in Sublime Text op mac. Misschien dat je deze onder Windows niet ziet. Ik heb geen Windows pc's, daarom geen Samba en enkel AFS, met als pluspunt dat je AFS ook kan gebruiken voor TimeMachine.

8GB is overkill. Verbruikt tussen de 300MB en max 1GB aan ram. Zodus 4GB was meer dan voldoende.

De Fractal Design Node 304 vind ik een fantastische case, heel goed doordacht. Ik had eerst wat schrik dat ik geen modulaire voeding had en teveel met kabels zou zitten, maar dat is geen probleem, er is nog steeds plaats voor 6 SATA's.

[ Voor 8% gewijzigd door frankyds op 29-05-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Edit: je hebt de hardware al gekocht of begrijp ik je verkeerd? In dat geval gaat onderstaande niet meer op.

Als je voor AM1 gaat, koop dan het juiste bordje: ASRocj AM1H-ITX heeft geen legacy meuk zoals op dat andere bord wat in je lijst staat, en heeft daarnaast een eigen +12V/+19V voeding, zodat je ook veel zuiniger uit bent en goedkoper omdat je je ATX voeding kunt laten varen. Je hebt alleen nog een 12/19V voeding nodig. 30W heb je nodig voor het systeem zelf + 16W per moderne WD Green schijf. 30+32=62W piekvermogen met twee schijven dus. Wil je later uitbreiden moet je daar bij het kopen van de power brick wel rekening mee houden.

Verder heb je het over NAS en RAID; maar wat ga je nu gebruiken? md-raid met Ext4 dus legacy storage, of ga je ZFS gebruiken? Dat maakt natuurlijk alles uit. En RAM begrijp je misschien ook verkeerd; je RAM hoort voor 5% gebruikt te worden door applicaties (200M/500M) en de rest wordt grotendeels gebruikt voor filecache. Hoe minder RAM, des te minder filecache en des te vaker moet je - zelfs voor metadata - van de disks lezen. Bovendien wil je bij ZFS toch wel minimaal 8GiB hebben. Aangezien de AM1 processors single channel DDR zijn; kun je het beste één module van 8GiB gebruiken op 1,35 volt.

En ja; RAID1 is geen backup. Je kunt IMO beter zonder RAID draaien maar wel met backup; dan ben je netto veiliger uit dan alleen een RAID1 zonder backup. Maar daar moet je zelf maar de knoop over doorhakken; het is immers jouw data.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 29-05-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 15:22:
Edit: je hebt de hardware al gekocht of begrijp ik je verkeerd? In dat geval gaat onderstaande niet meer op.

Als je voor AM1 gaat, koop dan het juiste bordje: ASRocj AM1H-ITX heeft geen legacy meuk zoals op dat andere bord wat in je lijst staat, en heeft daarnaast een eigen +12V/+19V voeding, zodat je ook veel zuiniger uit bent en goedkoper omdat je je ATX voeding kunt laten varen. Je hebt alleen nog een 12/19V voeding nodig. 30W heb je nodig voor het systeem zelf + 16W per moderne WD Green schijf. 30+32=62W piekvermogen met twee schijven dus. Wil je later uitbreiden moet je daar bij het kopen van de power brick wel rekening mee houden.
Is reeds aangekocht. Draait nu 2 weken.

Klopt idd, maar ik ben toch voor het Asrock bordje gegaan omdat dit het enige bordje is met al 4x SATA aansluitingen. De overige zijn slechts 2x. De 12/19V gebruik ik niet, denk dat dit ook niet gaat van zodra je met 4 of 6 disks zit? Momenteel gebruik ik 2x3TB in RAID1 maar het is de bedoeling om deze later nog uit te breiden met nog twee 2x3TB's in RAID1. Het verbruik met de ATX voeding is alsnog heel laag. Gemiddeld 24W en bij hoge load (booten, soft installeren, compileren, GB's overpompen, etc.) gaat het max een 30W. Als je stresstest zal die mijn inziens niet hoger gaan dan 35W. En dat is voor het compleet systeem incl. 2 WD Greens 3TB.

Ik moet nu voor iemand een eenvoudig dekstop systeem met ubuntu desktop installeren, en dat zal met hetzelfde bordje & cpu zijn, maar met 1x SSD in een MS-Tech CI-70, deze heeft een 60W voeding. Ik ben benieuwd hoeveel minder deze zal gebruiken. Dan is 4 of 6x SATA niet nodig, maar het bordje draait out of the box perfect op ubuntu 14.04, de andere mss ook maar daar moet ik mij dan meer in verdiepen want voor het prijsverschil moet je het niet doen.
Verder heb je het over NAS en RAID; maar wat ga je nu gebruiken? md-raid met Ext4 dus legacy storage, of ga je ZFS gebruiken? Dat maakt natuurlijk alles uit. En RAM begrijp je misschien ook verkeerd; je RAM hoort voor 5% gebruikt te worden door applicaties (200M/500M) en de rest wordt grotendeels gebruikt voor filecache. Hoe minder RAM, des te minder filecache en des te vaker moet je - zelfs voor metadata - van de disks lezen. Bovendien wil je bij ZFS toch wel minimaal 8GiB hebben. Aangezien de AM1 processors single channel DDR zijn; kun je het beste één module van 8GiB gebruiken op 1,35 volt.
En ja; RAID1 is geen backup. Je kunt IMO beter zonder RAID draaien maar wel met backup; dan ben je netto veiliger uit dan alleen een RAID1 zonder backup. Maar daar moet je zelf maar de knoop over doorhakken; het is immers jouw data.
Interessant voor de filecache, wist ik niet.
Het is md-raid met ext4. Raid1 zodat het een 1 op 1 copy is wat ik aanzie als backup. Wat moeilijker is met andere raidopstellingen of ZFS, daar heb je nog altijd kans op het breken van de array of data verlies. ZFS had ik op een FreeNas forum vernomen dat men sterk aanraad om ECC te gebruiken. Ik heb dan gekozen voor een simpele md-raid omdat ik daarmee al vertrouwd ben.

[ Voor 3% gewijzigd door frankyds op 29-05-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-04 18:07
frankyds schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:34:
[...]

Ik moet nu voor iemand een eenvoudig dekstop systeem met ubuntu desktop installeren, en dat zal met hetzelfde bordje & cpu zijn, maar met 1x SSD in een MS-Tech CI-70, deze heeft een 60W voeding. Ik ben benieuwd hoeveel minder deze zal gebruiken. Dan is 4 of 6x SATA niet nodig, maar het bordje draait out of the box perfect op ubuntu 14.04, de andere mss ook maar daar moet ik mij dan meer in verdiepen want voor het prijsverschil moet je het niet doen.
Afhankelijk natuurlijk van hoe efficiënt de bijgeleverde voeding is ;) . Maar veel zal het zeker niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

frankyds schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 16:34:
Klopt idd, maar ik ben toch voor het Asrock bordje gegaan omdat dit het enige bordje is met al 4x SATA aansluitingen. De overige zijn slechts 2x.
Zijn ook 4x hoor; alleen twee SATA worden door de SoC verzorgd en de overige twee door een ASMedia addon-chip. Maar dat zal met jouw huidige bordje niet anders zijn.
De 12/19V gebruik ik niet, denk dat dit ook niet gaat van zodra je met 4 of 6 disks zit?
Jouw bordje heeft geen +12V/19V aansluiting, dus kun je ook niet zo gebruiken. Alleen het ASRock AM1H-ITX bordje heeft dat.

Je hebt nodig:
30W power brick - kaal met SSD
46W power brick - één HDD
62W power brick - twee HDDs
78W power brick - drie HDDs
94W power brick - vier HDDs

Je kunt ongeveer tot 150W gaan. Maar het heeft het meeste nut als je zo laag mogelijk idle verbruik hebt.
Het verbruik met de ATX voeding is alsnog heel laag. Gemiddeld 24W
Je bedoelt idle denk ik. Dat valt best mee. Met het ASRock AM1H-ITX bordje zit ik op rond de 10W idle kaal met netvoeding. Dat moet nog lager kunnen IMO. Per hardeschijf kun je nog eens zo'n 2,8 - 7 watt rekenen afhankelijk van welke schijf je hebt (WD40EZRX is het zuinigst).

Piekvermogen is niet relevant; hooguit voor de electrische benodigdheden van je netvoeding enzovoorts, maar niet voor de energierekening. Voor een 24/7 NAS is idle power consumption het enige dat telt; 98% zal dit het geval zijn; ook tijdens dat je de NAS gebruikt zijn er veel periodes van inactiviteit.
Ik moet nu voor iemand een eenvoudig dekstop systeem met ubuntu desktop installeren, en dat zal met hetzelfde bordje & cpu zijn, maar met 1x SSD in een MS-Tech CI-70, deze heeft een 60W voeding. Ik ben benieuwd hoeveel minder deze zal gebruiken.
Vaak zit er geen echte power brick bij zo'n behuizing, maar een soort van 'dochterbord' wat naast de moederbord wordt geplaatst. Deze zijn vaak helemaal niet zo zuinig, in mijn tests in elk geval. Een PicoPSU of een moederbord met interne DC-to-DC power supply is vaak een betere/zuinigere keus.
Het is md-raid met ext4. Raid1 zodat het een 1 op 1 copy is wat ik aanzie als backup.
Ja dat doen meer mensen; RAID aanzien als backup. Maar daar ga je natuurlijk de fout in, omdat een backup tegen veel meer zaken beschermt dan RAID ooit zou kunnen. Een RAID array is nog steeds één ding met één filesystem. Een backup is een kopie van je data wat geheel losstaat van het origineel. Dat is natuurlijk ook wat een backup zoveel veiliger maakt dan RAID alleen.
Wat moeilijker is met andere raidopstellingen of ZFS, daar heb je nog altijd kans op het breken van de array of data verlies.
Juist andersom hè. Bij ZFS heb je daar geen last van, maar met traditioneel RAID zoals jij nu gebruikt wel.
ZFS had ik op een FreeNas forum vernomen dat men sterk aanraad om ECC te gebruiken.
Je bedoelt dat men je afraadde om ZFS te gebruiken als je geen beschikking hebt over ECC geheugen?! Dat is licht ironisch, want ZFS zonder ECC kan beter tegen geheugencorruptie dan traditioneel RAID wat geen enkele bescherming heeft tegen RAM bitflips, zelfs geen detectie.

Op het FreeNAS-forum worden meer van dit soort verhalen verspreid, vooral door die rottweiler die daar rondloopt: cyberjock.
Ik heb dan gekozen voor een simpele md-raid omdat ik daarmee al vertrouwd ben.
Dat is een prima argument. Het enige probleem vind ik dat je de array als backup beschouwt en dus eigenlijk helemaal geen backup hebt enkel redundancy. Je hebt geen enkele bescherming tegen bad sectors of corruptie. Je zou je data veel beter beschermen als je de RAID1 zou opheffen en er twee losse disks van maakt waarbij de ene als echte backup dient. Of een externe schijf erbij die je als backup gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 17:04:
Jouw bordje heeft geen +12V/19V aansluiting, dus kun je ook niet zo gebruiken. Alleen het ASRock AM1H-ITX bordje heeft dat.
Klopt, ik had het verward met de AM1H-ITX, maar het is de AM1B-ITX dat ik heb.
Dat is een prima argument. Het enige probleem vind ik dat je de array als backup beschouwt en dus eigenlijk helemaal geen backup hebt enkel redundancy. Je hebt geen enkele bescherming tegen bad sectors of corruptie. Je zou je data veel beter beschermen als je de RAID1 zou opheffen en er twee losse disks van maakt waarbij de ene als echte backup dient. Of een externe schijf erbij die je als backup gebruikt.
Je hebt een punt. Het allerallerallerbelangrijkste bewaar ik wel nog eens op een afzonderlijke externe schijf die ik dan in de kast leg, maar in de toekomst wil ik dat niet meer omdat er door de jaren heen er hier al tientallen liggen. Tegen dat de de 3TB vol is ga ik bekijken om het idd via een andere raid of ZSF te doen, met afzonderlijk backupschijf.

Bedankt voor uw inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyds
Inmiddels is de MS-Tech CI-70 case aangekomen met dezelfde AMD 5350 en Asrock AM1B-ITX, met 1x SSD Samsung 840 EVO 250GB.
Bij de case zit al een 60W netadapter.
Draait heel vlot (Ubuntu 14.04 desktop).
Stroomverbruik van het systeem in idle: 16W.

[ Voor 13% gewijzigd door frankyds op 05-06-2014 16:09 ]

Pagina: 1