mount cloud storage als nas

Pagina: 1
Acties:

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-01 16:20
Al een tijdje ben ik opzoek naar een oplossing waarbij ik mijn cloud storage kan mounten als nas. De reden waarom ik dit graag wil is omdat ik een laptop heb met een klein ssd'tje en daardoor niet de mogelijkheid heb om alles te synchroniseren en ik zou wel graag op apparaten toegang hebben tot dezelfde data.

De reden waarom ik hier graag cloud diensten voor gebruik is omdat ik het simpelweg niet goedkoper kan tov de prijzen die ze aanbieden. Vooral google drive, 100GB voor 2 dollar per maand. Daar kan ik geen apparatuur voor laten draaien laat staan aanschaffen en dan ook nog niet in een high availability opstelling.

Kortom, prijs technisch is dit voor mij de beste oplossing. Nu kan ik op mijn desktop het prima synchroniseren maar op mijn laptop niet. Nu heb ik al wat oplossingen geprobeerd op basis van fuse maar allemaal willen ze graag synchroniseren. Iemand een oplossing hoe ik bijvoorbeeld Google drive of Dropbox kan mounten als nas? Kan dit uberhaupt?

Als extra informatie ik ben een linux gebruiker (Ubuntu)

Hopelijk heeft iemand wat goede ideëen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:58
Je bent niet de eerste die dit bedenkt. Als je dan schrijft "al een tijdje ben ik op zoek..." dan vraag ik: waar heb je naar gezocht?

Google ik naar bijvoorbeeld "linux mount google drive file system" dan zie ik een hoop vergelijkbare vragen en antwoorden. Zit daar niets tussen?

• rxr1991
Volgens mij zijn er een aantal oplossingen. Er zijn bedrijven die dit soort diensten aanbieden. Dan voer jij jouw inlog gegevens in bij hun services en dan kun je via hun een netwerk share aanmaken. Allereerst vind ik het niet prettig om mijn inloggegevens af te staan en ten 2e zijn daar ook limitaties aan verbonden. Je moet of betalen of je hebt maar een beperkt aantal bandbreedte. (logisch want al het verkeer gaat via hun servers).

Verder kom ik de hele tijd 1 project tegen en dat is google-drive-ocamlfuse. Dit is een fuse gebaseerd file system dat geschreven is in OCaml. Deze heb ik een tijdje geprobeerd maar het is niet super stabiel (onstabiel wil ik het ook niet noemen, maar niet prettig voor intensief gebruik) en ook zeer traag. Terwijl een netwerk share niet traag hoeft te zijn. Als ik op een gigabit verbinding gebruikt dan vind ik 10 seconden wachten om alleen de mappen structuur op te halen toch wel erg lang. Ga er dan ook niet vanuit dat google de bottleneck is vandaar dat ik deze techniek heb afgeschreven als bruikbaar.

Verder ben ik nog niet echt alternatieven tegengekomen. Of ze werken met een service partij of de oplossingen zijn gebaseerd op google-drive-ocamlfuse.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Als je de snelheid van een netwerk share wilt, kan je toch je dropbox/google drive folder van je desktop delen via SMB op het netwerk? Voorwaarde is dan wel dat je PC aanstaat & in het zelfde netwerk zit.

In je bericht hierboven verwacht je ook de performance van een netwerkshare bij Dropbox/Drive, dat gaat 'm natuurlijk niet worden over het internet.

• rxr1991
Nou ja, ik verwacht niet dat ik mijn bestanden met de volle snelheid binnentrek maar 5 a 10 seconden wachten om enkel de mappen structuur op te halen noem ik geen performance. In deze tijd verwachten we wel meer.

Het delen van mijn eigen share is inderdaad zo gek nog niet, kan ik altijd als tijdelijke oplossing gebruiken. Het liefst zou ik het standalone kunnen gebruiken maar wellicht zijn daar dus oplossingen voor. Vandaar ook mijn vraag, heeft iemand een setup als deze aan de praat gekregen en zo ja, wat zijn de ervaringen?