Nieuw binnen linux, had ik mijn harde schijf ingedeeld in een aantal partities naar aanleiding van een tutorial om een dual boot systeem te krijgen met win xp.
Ik had:
sda1: xp (ntfs)
sda2: / (etx4)
sda3: extended
sda5: logische partitie in sda 3: /home (ext4)
sda7: logische partitie in sda 3: shared hd (ntfs)
sda6: linux-swap
kan ik niet tellen of mis ik sda4?
nu had ik mijn partitie indeling ook op het linux mint forum staan en waar daarbij zo'n beetje neergesabeld vanwege mijn indeling, die 'fundamenteel verkeerd' zou zijn.
onderstaande screenshot is mijn huidige partitie indeling (waarbij de groottes van de partities inmiddels anders zijn).
https://db.tt/bEg7NTO3
de /home partitie (misschien op een onhandige plek, maar goed) had ik specifiek vanwege deze reden:
en de volgorde van de andere partities zou ik nog wel handiger willen, maar heb ik voor XP die extended partitie nodig?
Ik had:
sda1: xp (ntfs)
sda2: / (etx4)
sda3: extended
sda5: logische partitie in sda 3: /home (ext4)
sda7: logische partitie in sda 3: shared hd (ntfs)
sda6: linux-swap
kan ik niet tellen of mis ik sda4?
nu had ik mijn partitie indeling ook op het linux mint forum staan en waar daarbij zo'n beetje neergesabeld vanwege mijn indeling, die 'fundamenteel verkeerd' zou zijn.
onderstaande screenshot is mijn huidige partitie indeling (waarbij de groottes van de partities inmiddels anders zijn).
https://db.tt/bEg7NTO3
de /home partitie (misschien op een onhandige plek, maar goed) had ik specifiek vanwege deze reden:
door die reactie op het linux mint forum vraag ik mij nu af wat wel een juiste indeling zou zijn. Met of zonder aparte /home partitie?Je moet helemaal geen andere programma's gebruiken om ruimte vrij te maken ofzo. Gewoon de USB-stick erin, en "installeren naast bestaande systemen" kiezen. Dan kun je een harde schijf kiezen, en door het balkje te slepen kiezen hoeveel ruimte Ubuntu inneemt. De rest gaat allemaal vanzelf.
Als je het liever moeilijk wilt doen kan ook natuurlijk. Dan moet je zelf op zijn minst 2 partities maken:
1) root-partitie, minstens 10GB, geformatteerd als EXT4 en aangehecht op /
optioneel*): home partitie, geformatteerd als EXT4, aangehecht op /home
2) swap-partitie, zo groot als je RAM-geheugen en geformatteerd als linux-swap (niet aangehecht).
*deze is niet noodzakelijk maar wel verrekte handig om te hebben. Hier staan al je instellingen en bestanden in, als je ooit opnieuw installeert ofzo kun je je /home partitie gewoon bewaren en opnieuw gebruiken. Als je de "makkelijke" manier doet en de installer de partities laat kiezen, wordt deze overigens niet aangemaakt.
en de volgorde van de andere partities zou ik nog wel handiger willen, maar heb ik voor XP die extended partitie nodig?