Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:12
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe compact camera aanschaffen. Ik ben redelijk ervaren in het gebruik van een compact camera, maar niet meer dan dat. Kunnen jullie mij adviseren welke het beste bij mij past.

Budget: 150-250 euro
Wat ik belangrijk vind:
- Goede beeldstabilisator
- Bovengemiddeld tot erg goed in het maken van nachtfoto's (in compactcamera assortiment)
- Enige vrijheid in bijv. in het kiezen van sluitertijd, iso waarden
- Handige en goede scene opties
- Liefst full hd video
- accuduur bij licht intensief gebruik tenminste 1 dag (d.w.z. geen reserve accu nodig)
- Geen flitser die omhoog komt en dus makkelijk door een vinger geblokkeerd kan worden.

En indien mogelijk:
- Zoomfunctie liefst als "draaiknopje" op de bovenkant en niet als twee lossen knopjes op de "schermkant".
- Redelijk strak uiterlijk. Kleur liefst zilver of zwart.

Ik had zelf al de Canon Powershot sx280 hs gevonden, maar heb gelezen dat de video functie daar niet naar behoren werkt. Helaas, want voor de rest leek hij perfect.

Minder belangrijk:
- aantal x optische zoom (5x is op zich genoeg)
- aantal megapixels
- wifi

Dit is alles wat ik kan bedenken. Als jullie nog andere dingen willen weten dan hoor ik dat graag.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Roland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:10
Heb je al gekeken naar de Canon S110?
De lens in deze camera heeft op het wijde eind een diafragma van f2.0 terwijl de SX280 die jij aanhaalde een diafragma waarde van f3.5 heeft, wat bij weinig licht wel een verschil kan maken.
De S110 heeft naar mijn weten in z'n prijsklasse een goede video modus en beschikt ook over optische stabilisatie.

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_S110/

http://www.photographyblo...on_powershot_s110_review/

De Olympus XZ-1 zou ook nog een optie kunnen zijn.
Met een f1.8-f2.5 lens is deze nog lichtsterker dan de S110 (vooral wanneer ingezoomed).
De videomodus is wel beperkt tot 720p.

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusXZ1

http://www.photographyblog.com/reviews/olympus_xz1_review/

Er is trouwens een topic voor aankoopadvies voor compactcamera's, wellicht dat je daar meer respons krijgt.

[Aankoopadvies] Compactcamera

[ Voor 33% gewijzigd door AdmiralSnipe op 11-05-2014 01:22 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland91
Zowel de Canon Powershot S110 als Olympus XZ-1 hebben volgens mij een omhoogkomende flitser. Dit is niet heel handig, aangezien veel mensen daar hun vinger hebben en dus de flitser kunnen blokkeren en ik wil de camera ook zonder problemen aan anderen kunnen geven om een foto te maken.
Is dit het geval bij de meeste camera's in dit prijssegment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
De SX280 HS heeft ook een flitser die omhoog komt, bijna elke compact camera heeft dat.
Je kunt de flitser toch uitschakelen zodat deze niet ongewenst omhoog klapt tijdens het fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland91
Je hebt gelijk. Dat had ik nog niet opgemerkt.

Heb nog wat verder rondgekeken en kwam de Canon IXUS 265 HS tegen. Heb in de handleiding gekeken en het lijkt dat je daar in ieder geval iso en sluitertijden kunt aanpassen.
Kan jij beoordelen hoe goed de lens is (ik heb hier geen verstand van)? En of de nachtfoto's acceptabel zullen zijn?

[ Voor 76% gewijzigd door roland91 op 13-05-2014 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
De lens op die IXUS 265 HS kan met f3.5 op het wijdste eind een stuk minder licht vangen dan bijvoorbeeld de Canon S110 (f2.0) of Olympus ZX1 (f1.8) waardoor je de ISO hoger moet zetten of een langere sluitertijd moet gebruiken, wat bij bewegende onderwerpen voor onscherpte kan zorgen.
Wat voor nachtfoto's wil je er vooral mee maken?
Bij statische objecten kun je voor een langere sluitertijd kiezen maar bij een bewegend onderwerp heb je meer aan een lens die meer licht kan vangen zodat de sluitertijd relatief kort kan blijven en de ISO lager kan blijven (ISO verhogen = meer ruis in de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland91
Ik wil vooral statische objecten zoals gebouwen fotograferen. Niet zozeer bewegende onderwerpen. Maar ik wil geen statief meenemen. Probeer vaak ter plekke iets als ondersteuning te gebruiken of gewoon heel stil te houden.

Denk je dat dit goed moet lukken met de Ixus 265 HS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Zonder statief of ondersteuning gaat het wel lastig worden met een compact camera lijkt me.
Door de relatief kleine sensor krijg je al snel ruis wanneer je de ISO verhoogt en als je dan ook nog een lens hebt die niet bepaald lichtsterk is kom je al snel op een langere sluitertijd uit.
De Canon S110 heeft trouwens ook een grotere sensor dan de Ixus s265 HS (1/1.7" vs 1/2.3" zie onderstaande afbeelding), dit gecombineerd met de lens die meer licht kan vangen lijkt me dat toch een betere optie voor nachtfoto's.

Ik zag trouwens dat de Fujifilm X10 tegenwoordig ook voor rond de 250 te krijgen is, deze camera heeft een nog grotere sensor (ook te zien in onderstaande afbeelding) en beschikt over een f2.0-f2.8 zoomlens, dus ook op het tele eind (ingezoomd) kan deze lens nog relatief veel licht vangen.
Ook heeft de X10 voor een compact camera veel knoppen en instelmogelijkheden, en is het een van de weinige compactcamera's die over een optische zoeker beschikt.
Wel heeft de X10 een flitser die omhoog komt, maar ik snap nog steeds niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://3.static.img-dpreview.com/previews/canon-powershot-s110/images/sensorsizes.png?v=2835

Fujifilm X10:
Afbeeldingslocatie: http://www.digifotopro.nl/sites/default/files/field/image/fujifilm-x10-schuin-front.jpg

Ik zou persoonlijk voor de X10 gaan, zeker met de prijs van nu.
De X10 is alleen wel een stukje groter dan de meeste andere compactcamera's.
De bouwkwaliteit is voor een compactcamera erg goed en met een sensor oppervlak dat meer dan 2x zo groot is als de sensor in de Ixus + een lichtsterke lens lijkt dit mij binnen jouw budget de beste keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door AdmiralSnipe op 15-05-2014 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
De Fuji X10 kun je niet zomaar aanbevelen; het is zonder meer een aardig cameraatje maar er zijn wat puntjes. Ik heb dit toestelletje nu bijna twee jaar en reageer dus vanuit de praktijk:
1. de AF geeft soms 'groen licht' (letterlijk) maar achteraf blijkt dat ie niet heeft gefunctioneerd, zit je dus met een volstrekt onbruikbare opname
2. je schakelt de camera in door aan de lens te draaien, ook dat werkt zo af en toe niet, dan gebeurt er dus niets
3. bij nachtfotografie moet je oppassen voor de beruchte ORBS, vooral als er felle lichtbronnen zijn, zoals autolampen, straatlantaarns enz enz.
4. de EXR-technologie vraagt een behoorlijke 'studie' voordat je er optimaal gebruik van kunt maken, lees bijvoorbeeld de uitleg op DPReview. Voordat je weet wat voor jou de juiste instellingen zijn (zo nodig onder C1 en/of C2) ben je al heel wat tijd verder
5. optisch is het een heel goed apparaat maar mechanisch heeft het een zekere kwetsbaarheid; een Canon G12, 15 of 16, om maar iets te noemen, is veel 'robuuster'
6. de lens zie je nogal hinderlijk in de zoeker. Met zonnekap wordt dat alleen maar hinderlijker. De losse lensdop van Fuji raak je makkelijk kwijt. Minder belangrijke puntjes, zo lijkt het, maar toch is het tekenend voor de wat slordige afwerking van dit toestel.
Als er één merk is dat me aanspreekt is het wel Fuji maar zowel met deze X10 als met de nieuwere X20, die weer zijn eigen 'quirks' heeft, laten ze niet het beste zien wat ze in huis hebben; het zijn meer toestelletjes om erbij te hebben dan om er helemaal van afhankelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Walker78 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:28:
De Fuji X10 kun je niet zomaar aanbevelen; het is zonder meer een aardig cameraatje maar er zijn wat puntjes. Ik heb dit toestelletje nu bijna twee jaar en reageer dus vanuit de praktijk:
1. de AF geeft soms 'groen licht' (letterlijk) maar achteraf blijkt dat ie niet heeft gefunctioneerd, zit je dus met een volstrekt onbruikbare opname
2. je schakelt de camera in door aan de lens te draaien, ook dat werkt zo af en toe niet, dan gebeurt er dus niets
3. bij nachtfotografie moet je oppassen voor de beruchte ORBS, vooral als er felle lichtbronnen zijn, zoals autolampen, straatlantaarns enz enz.
4. de EXR-technologie vraagt een behoorlijke 'studie' voordat je er optimaal gebruik van kunt maken, lees bijvoorbeeld de uitleg op DPReview. Voordat je weet wat voor jou de juiste instellingen zijn (zo nodig onder C1 en/of C2) ben je al heel wat tijd verder
5. optisch is het een heel goed apparaat maar mechanisch heeft het een zekere kwetsbaarheid; een Canon G12, 15 of 16, om maar iets te noemen, is veel 'robuuster'
6. de lens zie je nogal hinderlijk in de zoeker. Met zonnekap wordt dat alleen maar hinderlijker. De losse lensdop van Fuji raak je makkelijk kwijt. Minder belangrijke puntjes, zo lijkt het, maar toch is het tekenend voor de wat slordige afwerking van dit toestel.
Als er één merk is dat me aanspreekt is het wel Fuji maar zowel met deze X10 als met de nieuwere X20, die weer zijn eigen 'quirks' heeft, laten ze niet het beste zien wat ze in huis hebben; het zijn meer toestelletjes om erbij te hebben dan om er helemaal van afhankelijk te zijn.
Om hier even op in te gaan:

1: Ik heb de X10 een korte tijd gehad en mijn ervaring met het AF systeem is dat de camera voor een compact behoorlijk snel scherp stelt, en heb niet veel missfocus gehad (al heb ik de camera niet lang genoeg in bezit gehad om dit goed te kunnen beoordelen).
2: Ik heb ook gelezen dat de X10 niet altijd opstart wanneer je de lens draait, maar dit schijnt niet vaak voor te komen en vaak werkt het weer als je even opnieuw draait.
3: Fuji heeft na de vele klachten besloten om een nieuwe sensor in de X10 te zetten die minder last heeft van dit ORB probleem.
Wanneer je nu een X10 koopt heb je hoogstwaarschijnlijk een camera te pakken waar deze nieuwe sensor in zit en anders kan dit kosteloos worden gerepareerd.
4: EXR heeft ook gewoon automatische standen en als je je er een beetje in verdiept hoeft het helemaal niet ingewikkeld te zijn.
De andere camera's beschikken niet eens over een EXR systeem en je hoeft het niet te gebruiken, dus het is alleen maar een bonus.
5: Ik zou niet weten wat er "robuuster" is aan de G12, G15 of G16.
Qua bouwkwaliteit is de X10 minstens even stevig als de G-serie camera's en het objectief dat elektronisch in de body van G-camera's verdwijnt lijkt me een stuk kwetsbaarder dan de lens die je handmatig bedient op de fuji.
Het zoomen gebeurt ook handmatig op de X10 i.t.t. de meeste andere compact camera's dus je hebt minder last van elektronica dat kapot kan gaan.
6: De voorkant van de lens zie je inderdaad in de zoeker en de zoeker laat "maar" circa 80% van het beeld zien wat je uiteindelijk op de foto zet.
De meeste compacts hebben echter helemaal geen optische zoeker en ik vind de zoeker van de X10 redelijk groot en helder (stukken beter dan de zoekers in de G-serie, die zijn echt ruk), en het kan goed van pas komen tijdens zonnige dagen wanneer het schermpje niet goed zichtbaar is.
De losse lensdop hoeft ook geen probleem te zijn, je kunt een filter voor de lens schroeven (wat bij veel compact camera's niet eens kan) waardoor je de lens cap er gewoon af kunt laten.
Daarnaast kun je ook een plakkertje op de lenscap plakken met een koortje eraan die je door het draagriem oogje kunt steken.
Het zijn inderdaad leuke cameraatjes "voor erbij" maar ik zou persoonlijk eerder voor een X10 gaan als enige camera dan de andere camera's die hier genoemd zijn, op de X10 is veel meer handmatig in te stellen (mocht je dit willen) en de optische prestaties + relatief grote sensor maken het naar mijn mening een goede keuze binnen z'n prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Voor een deel met je eens: het IS ook best een lekker toestelletje en met die mindere puntjes valt te leven, maar ik vind wel dat iemand moet wéten wat hij koopt, vandaar mijn reactie.

Natuurlijk kun je even opnieuw aan de lens draaien om de camera na een valse start weer in te schakelen maar soms mis je dan net het moment en iedere fotograaf weet hoe ergerlijk dat is. Zelfde geldt voor die misfocus, ook dat gebeurt niet zo vreselijk vaak maar ik kom het toch zo af en toe tegen en dan geldt hetzelfde: denk je een leuke opname gemaakt te hebben, is het bagger. Ik vind dat je die dingen niet al te makkelijk moet wegrelativeren: het zijn slordigheden die aan zo'n toestel blijven kleven en die je een merk als Fuji mag aanrekenen.

Over die instellingen, 'robuustheid' en andere puntjes valt nog wel het nodige te zeggen maar goed, voor- en nadelen van dit cameraatje lijken me in principe wel duidelijk. Op het gebied van compactjes verdrink je bijna in de mogelijkheden dus de keuze is aan TS :)
Pagina: 1