2x Noctua PWM 140mm spinnen niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:52
zoals titel al aangeeft. ik heb 2 noctua NF-A14 PWM fans gekocht voor mijn nieuwe PC.
alles aangesloten volgens het boekje(ik heb een GIGABYTE z87 OC Force). bij opstarten spinnen de fans voor heel even en dan vallen ze vervolgens uit en blijven ze een beetje ''twitchen''. ik heb speedfan geprobeerd maar daarmee heb ik maximaal 1 fan aan de praat mee gekregen(de 2de detecteert het programmatje niet eens? :| ) daarna heb ik in de UEFI gekeken en daar zitten een paar controls. maar het enige wat echt wat doet is full speed(maar dan draaien ze op voortdurend op volle snelheid, das wel een beetje overkill lol). de andere opties werken maar half. want de ene keer werkt er een maar de andere niet, en soms werken ze allebei niet. zoektochten op internet hebben helaas niks opgeleverd. en tweakers is mijn laatste hoop.

mocht er nog meer info nodig zijn laat het gerust weten.

Hoop dat een knappe kop hier op tweakers mijn euvel kan oplossen :)

Carlos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn Gigabyte moederbord heb ik allemaal 4-pins fanheaders maar alleen de cpu-fanheader is te regelen met PWM. Wellicht dat er bij jou ook zoiets aan de hand is. Kun je wat meer info geven over hoe en waar je de fans hebt aangesloten? Deze fans moeten sowieso wel iets langzamer kunnen draaien als je ze voluit laat draaien via het moederbord maar inclusief de bijgeleverde lna-kabeltjes. Of je moet een PWM-splitterkabeltje gebruiken en de fans op een echte PWM-header zetten.
In mijn boekje staat bij de PWM-header bij pin 4: Speed Control en bij de overige (voltage geregelde) fanheaders bij pin 4: Reserved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 22:22
ik ken het, dan raken ze net niet de minimale snelheid en dus twitchen ze (soort van start pwm) maar gaan ze niet draaien. Jammer dat je moederbord geen elegantere oplossing heeft. Je zou nog kunnen proberen er een snelheidsverminderaar tussen te zetten (noctua levert die bij CPU blokken, misschein ook los?), die de snelheid reduceert naar 50% ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 19:26
Ik heb dezelfde fans en daar zitten normaal low noise adapters bij. Ik weet wel niet in welke mate die de snelheid verminderen, want ik gebruik de software van mijn moederbord om de snelheid te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
tweakers,
hartelijk dank voor de reacties.
ik heb een print screen bijgevoegd met de informatie over de fan headers.
mijn noctuas zitten op SYS_FAN 1 en 4

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/5Q3vm6O

er zitten inderdaad low noise adapters bij. bedoelen jullie die aansluiten en de fans op "full speed"zetten?
dat kan misschien wel werken :)

Dank,
Carlos

EDIT: ik heb geprobeerd de LNA's te grebuiken maar helaas, ze draaien dan nog steeds iets te hard. :(

[ Voor 12% gewijzigd door link1200 op 11-05-2014 11:41 . Reden: LNA geprobeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je plaatje doet het hier niet.
Flinke edit omdat ik fout zat: Heb vandaag in de handleiding van je moederbord op de website gekeken (pagina 50) en ging er ten onrechte vanuit door het gebruik van PWM slope in de UEFI dat je PWM-fans kon regelen bij de SYS-FAN headers. Ook omdat er wel een spanning staat op pin 4 volgens pagina 28/29. Dat blijkt niet het geval.

Bij verschillende consumentenreviews (newegg, amazon) wordt het aangegeven en hier wordt het uitgelegd: http://www.overclock.net/...-discussion-fan-club/1230

Quote uit die link: " Quote:
Originally Posted by Lukas026

well than explain me why ppl are saying that only CPU_FAN and CPU_OPT on Gigabyte Z87X-OC are PWM controllable while even the other fan headers like SYS_FANs are also 4 pin ?

thank you for clarification

Actually CPU_OPT also only supports voltage control. The difference is this:

3pin fans work like a simple dc motor running at x volts with an rpm sensor attached. To put it simply, pure analog voltage controls the speed. Higher volts = more Rpm's.

Pwm fans (4-pin) work differently. They take a constant +12v and ground, rpm signal out, as well as a pulsing +5V signal. This signal is a square wave (ie: on or off) pulsed at 25khz. Each pulse has a pulse width, and the added circuitry in the fan delivers a full +12V to the fan motor for the desired fraction of a pulse and then 0 volts for the remainder (like a light switch instead of a dimmer). This lets the fan and fan controller run more efficiently and at lower voltages since less heat is being created by reducing voltage and the motor is always receiving full power during the pulse fractions where it is "on".

The problem here is that pwm fans do not like voltage control. It shortens their lifespan and can damage fan internals. It also affects the rpm readout when a constant 12v is not applied to these fans. The Z87X-OC technically has 5 or 6 '4-pin' headers for 4-pin fans. The problem is that while the cpu_fan's fourth pin is indeed a true pwm signal, all the other fourth (read: pwm signal) pins are wired directly to +5V, effectively setting all pwm fans to maximum speed, and then using voltage control to slow them down."

Betekent dus dat je een pwm-splitter kabeltje moet gebruiken vanaf de CPU-fanheader of de fans omruilen voor een non-PWM versie NF-A14 FLX bijvoorbeeld.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
hartelijk dank voor de reactie Flop!
zou het dan mogelijk zijn om twee splitter kabels te gebruiken om dan zowel mijn CPU koeler en de fans op dezelfde aansluiting te plaatsen?

EDIT: had het even geprobeerd en voila, gelukt met 2 splitters! ik kan ze alleen via de BIOS aanpassen, maar dan doen ze het wel gewoon allebei!

Hartstikke bedankt voor de pointers flop! gaar dat ik daar overheen had gelezen in de manual, ik ging ervan uit 4 pins=PWM :P

[ Voor 43% gewijzigd door link1200 op 11-05-2014 18:45 . Reden: opgelost! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het gelukt is :) . Als het goed is kun je het PWM-signaal van één fan header over 8 á 9 fans splitten. Alleen weet ik niet hoeveel Ampère de CPU_fan header zelf aankan. Ik heb het zo gauw ook niet zien staan in de handleiding. In de boekjes van mijn vorige moederborden stond wel eens bijv. maximaal 12Volt / 1Ampère per header met een totaal van 2 Ampère voor alle headers bij elkaar. Die Noctua's gebruiken gelukkig niet zoveel stroom. Voor de veiligheid zou ik je toch een splitter met een aparte Molex-stekker voor de voeding aanraden zoals deze: http://tweakers.net/price...-pwm-1-to-4-splitter.html of deze: http://www.highflow.nl/fa...ter-8w-pwm-spl.html?sl=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
nou ik heb even zitten lezen en blijkbaar zou CPU_OPT net als CPU_FAN moeten werken, dan kan ik mijn cpu koeler gewoon op CPU_FAN laten en de noctuas gesplit op de CPU_OPT. morgen maar eens proberen.
Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon uitproberen. Als het werkt kost het niets :)

Edit: En, is het nog gelukt?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
ja zeker, works like a charm, ze staan wel nog steeds uit bij idle, maar bij medium-heavy load beginnen ze beide te draaien, dat was eerder niet het geval :)

nou nog wachten tot ik eindelijk eens mijn CCFL lampen binnenkrijg zodat ik mijn build kan finaliseren:P

Thanks voor de hulp!
Pagina: 1