Genoeg watt met huidige PSU voor nieuwe GPU? Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Dag iedereen,

Een paar maanden terug stelde ik al wat vragen omtrent het aanschaffen van een nieuwe videokaart. Deze vragen werden met veel hulp en raad beantwoord; ik heb namelijk besloten een R9 290 videokaart te kopen. In het topic dat ik toen opende werd mij verzekerd genoeg watt te hebben voor een aftermarket versie van de kaart.

Nu is mijn oog gevallen op de Sapphire R9 290 OC Vapor-X TRI-X 4 GB GDDR5. Deze sluit compleet aan bij mijn wensen, maar de vraag die blijf is of mijn huidige PSU (XFX Pro 550w) goed genoeg is voor deze videokaart. In deze review werd namelijk gezegd dat de kaart ongeveer 240 watt gebruikt tijdens het gamen.

Wat denken jullie, is mijn PSU nog goed genoeg voor deze videokaart?

Huidige pc-componenten
MOBO: Asrock B75-Pro3-M
CPU: Intel Quad Core Ci5 3350 3.1 GHz
CPU-koeler: Cooler Master Hyper 412s
RAM: 8GB
PSU: XFX Pro 550w
GPU: AMD Radeon Club3D RoyalQueen HD7850
SSD: 128GB (voor OS en programma's)
HDD: 2TB (voor data en merendeel aan games)
Case: Fractal Define R4

Alvast bedankt voor het lezen en reageren : )

&

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-11-2025

timal

hey

Lijkt mij voldoende. Ik heb zelf trouwens ook een HD7970 (OC) met een AMD octa-core werkend gekregen op een 500Watt voeding, en die CPU is nogal een heethoofd. Jouw i5 verbruikt minder en een 290 zal wat meer verbruiken, maar volgens mij blijf je wel onder die 550Watt (misschien zelfs onder de 500W). Daarbij komt, mocht je het allemaal aansluiten en je vraagt toch een te grote stroom, zal je computer zich uitschakelen. Je hebt een degelijke voeding, dus je componenten zullen niet ineens allen kapot zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door timal op 10-05-2014 19:18 ]

• Weltschmerz
timal schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:17:
Lijkt mij voldoende. Ik heb zelf trouwens ook een HD7970 (OC) met een AMD octa-core werkend gekregen op een 500Watt voeding, en die CPU is nogal een heethoofd. Jouw i5 verbruikt minder en een 290 zal wat meer verbruiken, maar volgens mij blijf je wel onder die 550Watt (misschien zelfs onder de 500W). Daarbij komt, mocht je het allemaal aansluiten en je vraagt toch een te grote stroom, zal je computer zich uitschakelen. Je hebt een degelijke voeding, dus je componenten zullen niet ineens allen kapot zijn.
Bedankt voor je reactie. Naar schatting zou mijn computer zonder GPU zo'n 200/220 watt gebruiken, en de huidige (HD 7850) GPU zo'n 258 watt, dus technisch gezien zou mijn watt usage achteruit moeten gaan met de nieuwe kaart. Maar goed, ik wilde even de meningen van anderen horen ter geruststelling en informatie. Als jouw ervaring met je HD7970 en warmere CPU goed waren dan zal dit bij mij ook wel goed komen. Nogmaals dank voor je tijd : )

&

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hou er rekening mee dat die 258 watt gehaald wordt bij een stresstest waarbij de GPU voor 100% belast wordt. Bij een normaal potje gamen zal die dat dus echt nooit halen, misschien zo ongeveer de helft.

Maar bij het super scenario dat je zowel de CPU als je GPU op 100% weet te krijgen (op dat moment is de game niet meer goed speelbaar omdat zowel cpu als gpu bottlenecken), komt het totaal watt van je systeem op pakweg 350 watt. Ruim onder wat je voeding kan leveren.

• Weltschmerz
Reepje schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:28:
Hou er rekening mee dat die 258 watt gehaald wordt bij een stresstest waarbij de GPU voor 100% belast wordt. Bij een normaal potje gamen zal die dat dus echt nooit halen, misschien zo ongeveer de helft.

Maar bij het super scenario dat je zowel de CPU als je GPU op 100% weet te krijgen (op dat moment is de game niet meer goed speelbaar omdat zowel cpu als gpu bottlenecken), komt het totaal watt van je systeem op pakweg 350 watt. Ruim onder wat je voeding kan leveren.
Dat is goed nieuws : ) Erg bedankt voor de reactie! Laat die kaart nu maar komen! : P

&

Verwijderd

Weltschmerz schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:21:
[...]

Bedankt voor je reactie. Naar schatting zou mijn computer zonder GPU zo'n 200/220 watt gebruiken, en de huidige (HD 7850) GPU zo'n 258 watt, dus technisch gezien zou mijn watt usage achteruit moeten gaan met de nieuwe kaart.
Nee beiden zitten zo ongeveer op de helft van de vermogens die je nu noemt en het verbruik wordt dan ook een stuk hoger. Maar die voeding kan wel meer dan genoeg leveren.
Pagina: 1