Een nas server met windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:59
Goedendag,

Ik zit met een vraag. Ik heb op dit moment een synology ds713+ nasje. Dit omdat deze server plex ondersteunde en nog meer handige componenten bezit. Echter loop ik nu zelf al tegen de problemen aan, van het niet kunnen maken van software/apps.

Ik zelf kan programmeren voor windows (visual studios) Nu zat ik eraan te denken, waarom zal ik geen nasserver nemen met windows.

Maar Ik zit met nogal wat vragen hierover. Aangezien ik begrijp dat windows veel van cpu/stroom vraagt en synology amper. Het nadeel aan synology is dat ik afhankelijk ben van wat programmeurs maken. Maar ook kan ik de cpu etc niet uitbreiden. Waardoor er bijv bij een mkv film (die gespeeld wordt vanaf ipad) enorm veel lagg veroorzaakt.

Nu dus mijn vraag maar dan duidelijker.
Is er een (kant en klare of simpel te bouwen) nas systeempje, dat zuinig is in stroom gebruik. Maar wel over genoeg capiciteit bevat om te decoderen (het omzetten?) van films, mocht de film niet ondersteund worden door het apparaat.

Zoja, welke wordt dan aangeraden? Ik heb een budget van max 500euro (liefst eronder).

Wat ik ermee wil doen:
Mijn films/series opslaan
Plex op laten draaien
evt DLNA server ernaast (plex dlna geeft timeouts bij me bluray speler)
mogelijkheid om eigen apps erop te draaien (voor bijv mijn philips hue installatie)

Dus wie o wie kan mij en wil mij helpen.

Zelf had ik al gegoogle en kwam dit tegen,
Glenn's Blog: Een NAS met Windows Server bouwen

Maar aangezien ik geen verstand heb van hardware, weet ik niet of dit haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 13:05
Zover ik weet zijn Plex en DLNA servers niet veel hardware eisend en kan het makkelijk op het achtergrond worden gedraaid. Ik heb hier dus even een lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
2WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 91,82
1Cooler Master Silencio 352€ 51,50€ 51,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,90€ 62,90
1Corsair VS350€ 26,99€ 26,99
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,01

Oke, even over de componenten. Omdat de servers heel wat snelheid van de processor vereisen, en omdat je meerdere server wilt gaan draaien is een quadcore een vereis, daarom de Intel I5.

Het moederbord heb ik gekozen voor de meerdere aansluitmogelijkheden en door de B85 moederbord chipset kan je de harde schijven in RAID zetten. Als voorbeeld heb ik dan ook 2 1tb harde schijven genomen.

De kast heb ik gekozen door de kleine maat en de naam zegt het al, door de geluidsdempend materiaal is hij ook nog extra stil.

Het geheugen lijkt erg veel voor een "simpel" server computer, maar bij meerdere servers plus extra's kan dit snel oplopen, daarom de iets snellere 8gb geheugenbankjes.

Voor de voeding heb ik een simpele 350W genomen. Deze heeft geen certificering waardoor hij niet "zuinig" genoemd kan worden.

En als laatste de SSD, hier kan je de OS en Server op zetten, zodat je de grotere harde schijven volledig kan toewijzen aan server storage.

Hier nog een paar (kleinere) kasten:
pricewatch: BitFenix Phenom Micro-ATX Wit
pricewatch: Aerocool DS Cube Black Edition Closed
pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart

En hier nog een Gold en Silver gecertificeerde voeding:
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
pricewatch: be quiet! System Power 7 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:12

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Is dit niet iets voor je, of eventueel zijn iets goedkopere broertje met Celeron?

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T

Lijkt me krachtig genoeg voor wat je wil en je zou er eventueel meer geheugen in kunnen stoppen. Stil en zuinig zijn ze in ieder geval wel en ook zeer geschikt voor 24/7 gebruik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Weet je zeker dat die problemen bij het afspelen van video op je iPad niet aan de iPad kant (of netwerk) gezocht moeten worden? Die 713+ zou meer dan krachtig genoeg moeten zijn om soepel video richting je iPad te krijgen volgens mij.

Ik heb tenminste met mijn 213+ geen problemen om vloeiend allerlei soorten video op mijn iPad 3 te bekijken (doorgaans met de AV PlayerHD app, rechtstreeks vanaf de FTP server op de NAS, dus geen plex).

Het zou zonde zijn als je dadelijk voor een schep geld een NAS met Windows hebt gebouwd en het nog steeds niet vloeiend werkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Het lijkt me het handigst om eerst een heel duidelijke software-oplossing te maken, en daarna de juiste hardware ervoor erbij zoeken.
Gegeven dat je naar een storage-server gaat, zou ik ervoor kiezen om de boel te gaan virtualiseren met ESX. Een VM met Windows server voor je software-oplossingen, en een VM puur voor storage. Dat kan windows zijn, maar kan ook op Linux draaien. Door het op te delen is de kans op downtime op je storage aanzienlijk kleiner. Daarbij kan je, zeker als je zelf gaat ontwikkelen, ook even een test-machientje maken, snapshots maken etc.
Wat betreft hardware daarvoor zou ik voor een CPU kiezen die hyperthreading ondersteund. Dan kom je dus al snel bij een Xeon of een i7 uit. Voor de OS'en zou ik een redelijk grote SSD adviseren, die volstaat voor je windows-installatie(s). Ik heb in een vergelijkbare omgeving nu 120GB zitten, en daar draaien nu 8VM's op (1x windows en de rest debian) maar dat is toch wel erg krap. Ik zou voor een nieuwe build dus toch 240GB kiezen. Daarnaast is in een dergelijke configuratie veel geheugen een pré, dus 16GB die je later naar 32GB kan upgraden als het nodig blijkt is wel wenselijk (let dus op bij het kiezen van het bord). Grafisch boeit het allemaal niet.. Alles wat beeld kan geven is in principe al prima. Een knappe voeding is altijd een goed idee. Veel zal je niet nodig hebben. Een 300Watt PSU is meer dan genoeg.
Tot slot is de storage nog een vraag. Afhankelijk van hoeveel storage je nodig hebt en hoe snel dit moet zijn kan een oplossing worden gekozen. Zelf heb ik er nu 3x 3TB aan hangen op 7200RPM als stand-alone disks die onder de Windows machine worden aangeboden op 1 grote share. Voor media-doeleinden is dit snel zat. Je zou eventueel er een raid-array van kunnen maken, maar zelf zag ik daar weinig aanleiding toe. Een Raid5 zou me namelijk storage-ruimte kosten, en de content is niet zo belangrijk dat ik het dat waard vond. Een raid 1 valt dan dus ook af, Raid 0 is me té risicovol en ik heb de snelheid niet nodig, en JBOD zou weinig toevoegen, behalve dat ik dan minder SATA-connectoren tot mn beschikking heb in die array (moederbord heeft 2 controllers, en disks in de raid-arrays kan je niet over die 2 controllers verdelen). Losse disks was dus het meest logisch in dat opzicht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Hij heeft nu een NAS met een Atom en 1 GB ram en zoekt iets vergelijkbaars met wat meer power en meer flexibiliteit. Kijk ook even naar het genoemde budget van max € 500,-.

Dan is een Xeon met 32 GB ram en een heel park aan HDD's wellicht wat overdreven om wat filmpjes af te spelen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik heb op mijn nas die ik nu heb (synologie) 1 4tb schijf en 1 tb schijf.

en Orion84. De cpu van synology is vrij laag, dat houdt in dat als ik op mijn ipad een film wil kijken wat geen mp4 formaat heeft dat de server het gaaat converten naar een formaat wat de ipad wel ondersteunt. Dat moet normaal goed gaan op een normale pc. Echter is mijn pc, redelijk krachtig maar wordt het mij te gek om die 24/7 aan te hebben.

Ik zoek dus gewoon een klein pctje/servertje waar ik eigen gemaakte programma;s op kan draaien (bijv een programma waarmee ik controleer of plex een film aan het streamen is. Zoja waar, is het in de woonkamer en is het donker, dan automatisch de philips hue lights in een ingestelde stand zetten).

De synology is een enorm mooi nas systeem, heb er ook veel aan gehad. Echter loop ik nu gewoon tegen problemen aan die ik erg vervelend vind. Zo heb ik sickbeard draaien, een nzb download client en een torrent download client + plex. En ik merk gewoon dat als de nas zelf ook nog moet converten er veel moeite mee heeft. Dit merk ik door haperen van beeld/geluid. Of het vele bufferen.

Aan mijn netwerk ligt dit niet, aangezien ik alles via een dure internet kabel heb lopen (utp6) en dat ik een asus rt-n66u router heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
kroegtijger schreef op zondag 11 mei 2014 @ 16:25:
Het lijkt me het handigst om eerst een heel duidelijke software-oplossing te maken, en daarna de juiste hardware ervoor erbij zoeken.
Gegeven dat je naar een storage-server gaat, zou ik ervoor kiezen om de boel te gaan virtualiseren met ESX. Een VM met Windows server voor je software-oplossingen, en een VM puur voor storage. Dat kan windows zijn, maar kan ook op Linux draaien. Door het op te delen is de kans op downtime op je storage aanzienlijk kleiner. Daarbij kan je, zeker als je zelf gaat ontwikkelen, ook even een test-machientje maken, snapshots maken etc.
Wat betreft hardware daarvoor zou ik voor een CPU kiezen die hyperthreading ondersteund. Dan kom je dus al snel bij een Xeon of een i7 uit. Voor de OS'en zou ik een redelijk grote SSD adviseren, die volstaat voor je windows-installatie(s). Ik heb in een vergelijkbare omgeving nu 120GB zitten, en daar draaien nu 8VM's op (1x windows en de rest debian) maar dat is toch wel erg krap. Ik zou voor een nieuwe build dus toch 240GB kiezen. Daarnaast is in een dergelijke configuratie veel geheugen een pré, dus 16GB die je later naar 32GB kan upgraden als het nodig blijkt is wel wenselijk (let dus op bij het kiezen van het bord). Grafisch boeit het allemaal niet.. Alles wat beeld kan geven is in principe al prima. Een knappe voeding is altijd een goed idee. Veel zal je niet nodig hebben. Een 300Watt PSU is meer dan genoeg.
Tot slot is de storage nog een vraag. Afhankelijk van hoeveel storage je nodig hebt en hoe snel dit moet zijn kan een oplossing worden gekozen. Zelf heb ik er nu 3x 3TB aan hangen op 7200RPM als stand-alone disks die onder de Windows machine worden aangeboden op 1 grote share. Voor media-doeleinden is dit snel zat. Je zou eventueel er een raid-array van kunnen maken, maar zelf zag ik daar weinig aanleiding toe. Een Raid5 zou me namelijk storage-ruimte kosten, en de content is niet zo belangrijk dat ik het dat waard vond. Een raid 1 valt dan dus ook af, Raid 0 is me té risicovol en ik heb de snelheid niet nodig, en JBOD zou weinig toevoegen, behalve dat ik dan minder SATA-connectoren tot mn beschikking heb in die array (moederbord heeft 2 controllers, en disks in de raid-arrays kan je niet over die 2 controllers verdelen). Losse disks was dus het meest logisch in dat opzicht.
Dit klinkt mij mooi in de oren voor iemand die webhosting of serverhosting gaat aanbieden. Echter is dit niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is dat ik mijn series/films kan kijken maar niet dat ik constant mijn externe hdd of dvd moet branden. Gewoon 1 machine waar alles opstaat.. Voordeel aan plex is dat plex ook toestaat om extern je videos te bekijken (bijv bij een vriend).

Zelf heb ik geen verstand van hardware, maar wat ik nu allemaal lees in jouw reactie. Dit lijkt mij echt te veel van het goede (en ook ver boven mijn budget) ik kan het mis hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
bvk schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:11:
Is dit niet iets voor je, of eventueel zijn iets goedkopere broertje met Celeron?

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G2020T

Lijkt me krachtig genoeg voor wat je wil en je zou er eventueel meer geheugen in kunnen stoppen. Stil en zuinig zijn ze in ieder geval wel en ook zeer geschikt voor 24/7 gebruik.
Mijn ervaring is met kant en klare systemen, dat je vaak voor het zelfde bedrag een beter systeem kan krijgen als je dit zelf doet. Echter ontbreek mij de hardware kant. Hierdoor vind ik het erg jammer dat ik afhankelijk ben van de informatie van een ander. De ict wereld gaat zo snel, dat het mij zelf niet lukt het allemaal bij te houden + ik heb zelf geen flauwbenul waar ik op moet letten bij het samenstellen van zon servertje. Aangezien ik niet graag wil, dat er een "stofzuiger" naast mijn tv staat (qua lawaai en grote bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Jboy1991 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:34:
[...]

Mijn ervaring is met kant en klare systemen, dat je vaak voor het zelfde bedrag een beter systeem kan krijgen als je dit zelf doet. Echter ontbreek mij de hardware kant. Hierdoor vind ik het erg jammer dat ik afhankelijk ben van de informatie van een ander. De ict wereld gaat zo snel, dat het mij zelf niet lukt het allemaal bij te houden + ik heb zelf geen flauwbenul waar ik op moet letten bij het samenstellen van zon servertje. Aangezien ik niet graag wil, dat er een "stofzuiger" naast mijn tv staat (qua lawaai en grote bijv)
Je vroeg naar zelfbouw of kant en klaar. Voor zelfbouw is je al een systeem aangeraden, voor kant en klaar lijkt dit me wat je zoekt.

Zelfbouw kan inderdaad betere specs voor hetzelfde geld opleveren, maar een dergelijke HP server kun je niet zelf bouwen, plus dat HP natuurlijk alle onderdelen op elkaar heeft afgestemd.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
bvk schreef op zondag 11 mei 2014 @ 20:16:
[...]

Je vroeg naar zelfbouw of kant en klaar. Voor zelfbouw is je al een systeem aangeraden, voor kant en klaar lijkt dit me wat je zoekt.

Zelfbouw kan inderdaad betere specs voor hetzelfde geld opleveren, maar een dergelijke HP server kun je niet zelf bouwen, plus dat HP natuurlijk alle onderdelen op elkaar heeft afgestemd.
Ja dat klopt, misschien een niet zon slimme beslissing om het kant en klaar te nemen. Aangezien ik niet weer het zelfde wil, wat ik nu bij synology heb. Aangezien ik hier alleen het opslag kan verhogen/verlagen en verder niks. Ik wil graag de mogelijkheid dat ik de server evt kan upgraden en/of kan uitbreiden, ik weet tenslotte niet wat de toekomst brengt.

En die aangeraden werd (waar ik overigens erg dankbaar voor ben), voldoet die aan de mogelijkheden wat ik wil? Niet dat ik straks weer haperende beelden krijg, of een hoge stroomrekening of het lawaai maakt als een stofzuiger.

en ik zie (of ik kijk niet goed) dat er geen mogelijkheid is tot hdd (sata) aansluiting ? Dit wil ik graag wel behouden omdat ik net een 4tb schijf heb gekocht (maandje terug)

[ Voor 8% gewijzigd door Jboy1991 op 11-05-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jboy1991 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:24:
Ik heb op mijn nas die ik nu heb (synologie) 1 4tb schijf en 1 tb schijf.

en Orion84. De cpu van synology is vrij laag, dat houdt in dat als ik op mijn ipad een film wil kijken wat geen mp4 formaat heeft dat de server het gaaat converten naar een formaat wat de ipad wel ondersteunt.
Of gewoon een video app gebruiken die software rendering op je iPad doet en daardoor allerlei formaten kan afspelen. Mits je een beetje recente iPad hebt werkt dat doorgaans prima. Alleen DTS support wil nog wel eens lastig zijn (maar dat geld net zo goed voor sommige streaming software).

Maar goed, dat is maar een deel van je verhaal, je hebt nog meer redenen om naar wat anders te kijken natuurlijk. Maar als je het streaming verhaal ook anders op kan lossen dan scheelt dat wel weer aan de eisen die je aan de nieuwe oplossing moet stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 11-05-2014 22:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ja dat zal kunnen, ik heb overgigens een ipad2. Echter vind ik plex handig omdat het bijhoudt waar je gebleven bent en of je die serie/film al hebt gezien. Daarom gaat mijn voorkeur juist uit naar plex (+ omdat me blurayspeler de app ondersteunt).

Ook merk ik met de synology dat het nooit zal gaan lukken om 2 streams te kijken op 2 verschillende apparaten. Met 1 serie schiet ie al naar 99% @cpu.

En zoals je zelf al aangeeft, dat lost de andere problemen niet op helaas. Het is een leuk nas-servertje. Maar achteraf spijt dat ik deze gekocht hebt, omdat ik nu gewoon merk hoe afhankelijk ik ben in applicaties van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Volgens mij bieden die synology's de mogelijkheid om in te loggen via de shell. Dit in combinatie met een x86 processor betekend dat je vrijwel alle linux applicaties kan draaien. Als die er niet zijn kan je ze ook zelf schrijven.

Uit je eerste bericht begrijp ik dat Windows meer jou ding is, maar misschien is het een optie om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Vesper64 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:49:
Volgens mij bieden die synology's de mogelijkheid om in te loggen via de shell. Dit in combinatie met een x86 processor betekend dat je vrijwel alle linux applicaties kan draaien. Als die er niet zijn kan je ze ook zelf schrijven.

Uit je eerste bericht begrijp ik dat Windows meer jou ding is, maar misschien is het een optie om naar te kijken.
Het lukt mij niet qua tijd en qua hersenvermogen (denk dat ik het zo maar ga noemen haha) om een nieuwe/andere taal te leren. Ik weet dat synology op linux draait. Maar ik ben zelf meer een windows-fan. Hierom is ook echt mijn eis, dat er windows op moet kunnen draaien. Toch bedankt voor je advies/tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481893

Je kan ook de NAS blijven gebruiken voor het downloaden en de opslag van je films en plex installeren op een Mac Mini bijvoorbeeld. Die kan je ook meteen op je tv aansluiten en dan heb je voor 500 euro een mooie oplossing. Een Mac Mini kan makkelijk meerdere streams tegelijk transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Anoniem: 481893 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 00:08:
Je kan ook de NAS blijven gebruiken voor het downloaden en de opslag van je films en plex installeren op een Mac Mini bijvoorbeeld. Die kan je ook meteen op je tv aansluiten en dan heb je voor 500 euro een mooie oplossing. Een Mac Mini kan makkelijk meerdere streams tegelijk transcoden.
Dat is allemaal mooi, maar dan nog is het niet mijn oplossing. Aangezien ik dan als nog geen eigen software/apps kan schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:17
Mac mini's zijn veel te duur.

Maar anyway. Het topic lijkt een beetje te ontsporen in een ja/nee verhaaltje. Wat wil je nu van ons horen? Wil je suggesties voor hardware? Dit is iets wat ik voor mezelf op de radar heb, als vervanging voor mijn huidige AMD E-350 systeempje die dienstdoet als HTPC/NAS, misschien ook interessant voor jou?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,03€ 48,03
1ASRock AM1H-ITX€ 46,94€ 46,94
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,03€ 62,03
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1339DS1S00€ 54,45€ 54,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,94€ 29,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,29

Dan moet je zelf even uitzoeken of de CPU snel genoeg is voor jou transcodeer-taken. Het is overigens niet zo dat Windows per definitie meer vraagt van CPU/stroom ofzo, dat ligt vooral aan de hardware die je gebruikt. Dit systeem gebruikt in idle maar ~9 watt ofzo.

Een andere optie kan een Intel NUC of een Gigabyte BRIX zijn, in combinatie met een interne 2,5" schijf heb je een hele compacte en ook zuinige oplossing, vanwege de ULV processoren die worden gebruikt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik heb de samengestelde lijst van kazuyakevin aangepast.

Ik neem aan dat je met deze lijst het volgende moet kunnen doen?
  • automatisch series downloaden
  • Plex server op installeren
  • Eigen .NET geschreven software draaien (server)
  • makkelijk full hd / 3d films streamen naar bluray (plex)
  • Transcodering van bijv mkv naar mp4 (doet plex zelf, dus cpu moet groot genoeg zijn)
  • met gemak 2 of meerdere streams tegelijk aan kunnen (niet dat bij 1 stream de cpu al naar 99% schiet
  • Mogelijkheid tot evt upgraden in de toekomst
Hier is de aangepaste lijst
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1Aerocool DS Cube Black Edition Closed€ 64,96€ 64,96
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,71

Ik heb de ssd verhoogd, omdat ik daar de OS op wil draaien en evt een 2e os naast (je weet het nooit).
Ook heb ik de behuizing veranderd in iets wat meer mijn style is (hopelijk ook verminderd geluid-overlast)
Ik heb de HDD eruit gehaald omdat ik zelf nog in bezit ben van een 1 tb schijf en een 4 tb schijf. (sata)

Heeft iemand hier nog op en/of aanmerkingen op?

Edit:
inmiddels in bezit van een intel core i5-467, aldus verkoper werkt deze prima (en beter) op deze moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door Jboy1991 op 12-05-2014 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Iemand misschien nog een idee voor een behuizing? Daar ondervind ik echt veel moeite mee, het moet namelijk stil en niet te klein zijn, ik begreep namelijk dat er kans is dat ik extra koelers erin moet plaatsen om het stil te houden.

Op dit moment ziet mijn lijstje er zo uit, zonder behuizing. Ik ben al in bezit van de intel i5 en van de 4 tb schijf

Ook vertelde iemand mij dat 8gb voor transcoding te weinig is en minstens 16 moet zijn, in hoeverre is dit waar? Wil geen super pc hebben, maar gewoon een streamingservertje met wat extra mogelijkheden

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 184,98€ 184,98
1HGST Deskstar NAS, 4TB€ 146,43€ 146,43
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,26

[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 12-05-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Meer als 8gb is echt niet nodig. Ik draai hier ook Plex Media Server op een i5, met 8gb geheugen. Werkt prima en kan makkelijk meer als 3 mensen tegelijk aan.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:17
Jboy1991 schreef op maandag 12 mei 2014 @ 21:47:
Iemand misschien nog een idee voor een behuizing? Daar ondervind ik echt veel moeite mee, het moet namelijk stil en niet te klein zijn, ik begreep namelijk dat er kans is dat ik extra koelers erin moet plaatsen om het stil te houden.
Sorry maar bij wie krijg jij je inlichtingen? De hardware die je nu hebt gekozen wordt nauwelijks warm. In idle gebruikt die CPU die je hebt gekozen maar een paar watt en ik verwacht dat je PC 90% van de tijd in idle zal zitten. Een grote kast is nuttig als je er veel in doet maar als je er weinig in doet hoef je geen grote kast te kopen. De meeste goede (ook de kleinere) kasten komen met fans erbij en die zijn goed genoeg. Koop dan nog een mooie stille CPU-cooler bij en je bent klaar.

Ik zou zelf voor deze kast gaan: pricewatch: BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart
Of voor deze: pricewatch: BitFenix Prodigy Wit

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Jboy1991 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 17:28:
[...]

Dit klinkt mij mooi in de oren voor iemand die webhosting of serverhosting gaat aanbieden. Echter is dit niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is dat ik mijn series/films kan kijken maar niet dat ik constant mijn externe hdd of dvd moet branden. Gewoon 1 machine waar alles opstaat.. Voordeel aan plex is dat plex ook toestaat om extern je videos te bekijken (bijv bij een vriend).

Zelf heb ik geen verstand van hardware, maar wat ik nu allemaal lees in jouw reactie. Dit lijkt mij echt te veel van het goede (en ook ver boven mijn budget) ik kan het mis hebben
Dit is een machine waar alles op staat. 1 fysieke server, waar je allemaal virtuele servers op kan bouwen voor zo gek als jij het wilt maken. Ik heb het zelf ook thuis draaien, voor ook met name het hosten van media, en het is naar mijn mening ideaal. Afhankelijk van wat je ermee wilt doen kan je met heel weinig hardware af. ESX verbruikt amper resources, en de VM's kunnen de resources delen dmv over-provissioning. Zo kan je van een i7 van de 8 beschikbare cores (4 echte, en 4 via hyperthreading) bijvoorbeeld wel 12 cores uitdelen aan VM's. Uiteraard zal de performance per core gaan dalen wanneer dit gedeeld moet worden, maar in veel gevallen zul je daar niets van merken. Ik heb er zelf nu een Phenom II x4 965 voor in gebruik (was over, maar is verre van zuinig) terwijl een gemiddelde i5 van tegenwoordig al veeeeel meer power heeft, en het draait zonder moeite Server 2012 met Exchange 2013, een MySQL server met een berg databases, 4 webservers en een vCenter Server.

Het lijkt al snel een hele operatie, maar het is eigenlijk alleen maar wat software dat je slim toepast, en wat nog eens gratis is voor dit doeleinde ook.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Pixarr schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 18:42:
Meer als 8gb is echt niet nodig. Ik draai hier ook Plex Media Server op een i5, met 8gb geheugen. Werkt prima en kan makkelijk meer als 3 mensen tegelijk aan.
Als het alleen Plex betreft is dat inderdaad meer dan genoeg. Als er nog andere diensten naast komen te draaien (denk met name aan databases) dan kan het vrij snel te kort gaan worden, maar is volledig afhankelijk van wat het precies is wat je erbij wilt doen.

iRacing Profiel

Pagina: 1