• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06-2025

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb een paar dagen geleden de PC die ik voor m'n pa heb samengesteld in elkaar gezet.
Maar daar zijn nog wat problemen bij

Ik krijg elke x op een willekeurig moment een CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT blue screen die na 100% data verzamelen niet opnieuw opstart.

Als ik Prime95 draai dan lopen de meeste workers na een of twee iteraties in de soep met
code:
1
2
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file

die stress.txt kan ik helaas nergens vinden.

Het ding is net nieuw. Ik heb memtest86 een aantal uur laten draaien maar die vond het allemaal prima.
De eerste paar minuten in prime95 word de cpu op gegeven moment 57ºC op CPUID HWMonitor en tegen die tijd zijn de eerste workers al gecrasht of beginnen ze te crashen.

alles draait gewoon op stock snelheden, ik heb alleen op gegeven moment bij de cpu de turbo boost uitgezet om te kijken of dat verschil zou maken (helaas niet).

Ik heb geen ervaring met foutieve onderdelen dus ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Betekend dit dat ik een slechte cpu heb en deze kan terug sturen voor garantie of is er mogelijk nog een ander onderdeel aan het mieperen?

Systeem:

AMD FX-6300 BE
Asrock 970 Pro3 R2.0
Asus EAH6450 Silent (Radeon HD6450)
Crucial Ballistix 2x4GB RAM (1600, 9-9-9-24)
Samsung 840 EVO 250GB

Link naar het wenslijstje (ik heb 'm nog niet naar inventaris omgezet) wenslijst: Pa's PC

Edit:
Ik heb nog een vraag, als ik in de UEFI bij overclocken kijk en op manual ga zitten krijg ik geen mogelijkheid om de multiplier aan te passen. Is dit raar?

[ Voor 5% gewijzigd door Gelunox op 10-05-2014 17:19 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
Het kan nog steeds aan het geheugen liggen - enkele uren memtest hoeft niet genoeg te zijn;
Het kan zeker ook nog aan de voeding liggen. Ik heb het meegemaakt, een kwaliteitsvoeding die vage af-en-toe crashes opleverde.
En dan kan het tenslotte ook nog aan het moederbord liggen.

Dus ik zou als eerste Memtest een stuk langer laten draaien - 24 uur of zo;
Wellicht dat de voeding tijdelijk wisselen met die van een andere PC een makkelijke tweede stap is.
Daarna wordt het lastig - liefst zou je dan processor of moederbord vervangen om die uit te sluiten.

Verwijderd

Dat geheugen in combinatie met een asrock moederbord komt regelmatig langs als slechte combinatie.
Probeer het geheugen te ruilen voor een kingston of corsair kitje.