Auto reset Arduino Pro mini

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
Beste Tweakers,

Ik volg dit forum al een tijdje en zie dat sommigen van jullie de Arduino Pro Mini (Nano kloon) gebruiken. Ik heb pas o.a. een aantal van die modules uit China laten komen (3,3V 8MHz versie), samen met de CP2102 (installatie van de drivers prima gelukt) om via de pc Arduino sketches over te zenden. Blijkbaar zit er in deze Pro Mini's geen auto-reset en moet je bij het uploaden op het juiste moment de resetknop kort indrukken. Anders krijg je deze melding in de Arduino IDE:

avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00

Nu is me dat 1x gelukt (toevallig de juiste timing?): de grafische test sketch voor het hier eerder besproken 2,2" TFT schermpje (ook uit China). Testprogramma (Adafruit) en scherm werken prima.

Met verder experimenten (met 2 andere mini's) krijg ik maar geen sketches geupload.

Wat is jullie ervaring/oplossing/tip hiervoor?

Aansluitingen zijn als volgt:

CP2102 - Pro Mini

3,3V - Vcc
TXC - TX
RXC - RX
GND - GND

RST wordt dus niet gebruikt. Ik heb de RST van de CP2102 ook aan de elk van de RST pinnen van de Pro Mini geprobeerd, maar ook dit bleef zonder succes. Googelen levert veel op, maar niet de juiste oplossing.

Ideeën zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

De "auto reset" wordt aangestuurd door de DTR pin.
Afbeeldingslocatie: http://www.kerrywong.com/blog/wp-content/uploads/2010/07/CP2102_ArduinoSch.png
eerste hit in google

[ Voor 11% gewijzigd door Mr-Beamer op 10-05-2014 14:32 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Op de connector van de CP2102 zit naast +3,3V, Gnd, TXC en RXC alleen nog +5V en RST, geen DTR (ook geen DTR-eilandje waar je nog een pinnetje op kunt solderen). Een auto reset is dus blijkbaar niet mogelijk met deze module.

Dan misschien wel een tip wanneer precies de resetknop op de Pro mini in te drukken/ los te laten? Ik heb al verschillende momenten geprobeerd, maar tot nu toe dus slechts eenmaal op het juiste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:42
De eerste code die de arduino uitvoert is de bootloader. Dat is dus enkele micro seconden na de rising edge van RESET.

Ik weet niet precies hoe die bootloader werkt, maar waarschijnlijk verwacht hij binnen x milliseconden een uart startbit voordat hij verder gaat naar user-flash.
Mogelijk is er een alternatieve versie van de bootloader die langer wacht op input in bootloader modus.

Anders moet je een FTDI bordje met DTR kopen. Duur voorbeeld. Maar misschien kun je in de Arduino flasher ook aangeven dat je de RTS of CTS signalen hiervoor wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
@ Mr-Beamer & jeroen3: Ik had blijkbaar ook nog een CP2102 wel uitgerust met een DTR-pin. Opgebouwd zoals in het getoonde schema met 100nF en 10K weerstand geeft hetzelfde resultaat. :(
jeroen3 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:10:
De eerste code die de arduino uitvoert is de bootloader. Dat is dus enkele micro seconden na de rising edge van RESET.

Ik weet niet precies hoe die bootloader werkt, maar waarschijnlijk verwacht hij binnen x milliseconden een uart startbit voordat hij verder gaat naar user-flash.
Mogelijk is er een alternatieve versie van de bootloader die langer wacht op input in bootloader modus.
Standaard zit blijkbaar in al de door mij bestelde Pro mini's het blinkprogramma (pin13 aan/uit). Na het indrukken van de resetknop zie je dat dit blinkprogramma kort onderbroken wordt: de bootloader wordt geactiveerd, maar de tijd tussen onderbreking van blink en het weer opstarten van blink, is erg kort (zeker geen paar seconden zoals op de Arduino website beschreven wordt) en blijkbaar te kort om de bootloader de kans te geven het nieuwe programma vanuit de Arduino-omgeving te ontvangen, met als resultaat de time-out foutmelding.

Ik zoek dus het 'exacte' moment dat ik de resetknop in moet drukken. Na het indrukken van "upload" in de Arduino IDE wordt eerst het programma gecompileerd en vervolgens geupload. Dat alles kost behoorlijk veel tijd, waardoor het juiste moment van het indrukken van Reset lastig te bepalen is.

Een andere mogelijkheid is, zoals je al oppert, een nieuwe bootloader proberen. Ik zal me hierin wat meer verdiepen. Ik heb nog een AVR Dragon programmer liggen. Daarmee zou een nieuwe ingeschoten moeten kunnen worden.

@ Borroz: Nog een andere CP2102 is natuurlijk ook een optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

AUB... Je zal even fijn moeten solderen

http://www.incrediblediy....p-cp2102-usb-to-uart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is te doen

Afbeeldingslocatie: http://www.ries-hoogland.nl/download/CP2102.jpg
klik hier voor een vergroting
Weerstand R3 is voor de reset van de CP2102 en kan je verwijderen.
Daarmee komt de pin RST vrij en kan je gebruiken voor de resetpin.
Draadje solderen tussen pin 28 (DTR) van de CP2102 en het bovenste soldeereilandje van R3.
Deze is verbonden met pin RST.

[ Voor 29% gewijzigd door Piepersnijder op 16-05-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
WOW! Ik weet niet of dat gaat lukken met mijn ogen op leeftijd! :|

Ik neem aan dat het daarnaast nodig blijft om een 100nF condensator en 10K weerstand in te zetten (volgens het schema van Mr-Beamer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Een extra condensator en weerstand is niet nodig.

Ik heb twee versies van de pro-mini.

Afbeeldingslocatie: http://ries-hoogland.nl/download/mini_pro.png

De bovenste (DSWY_Robot) krijg ik niet aan de praat. Volgens mij zit er geen bootloader op en die krijg ik er ook niet op.
De onderste versie (sparkfun) doet het wel.

Ik gebruik hiervoor ook de CP2102 adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:31
DurkVell schreef op zondag 11 mei 2014 @ 21:59:

[...]

Ik zoek dus het 'exacte' moment dat ik de resetknop in moet drukken. Na het indrukken van "upload" in de Arduino IDE wordt eerst het programma gecompileerd en vervolgens geupload. Dat alles kost behoorlijk veel tijd, waardoor het juiste moment van het indrukken van Reset lastig te bepalen is.
Houd de reset-knop ingedrukt en wacht tot het compileren compleet is. Dat is het moment waar het laadbalkje op ong. 2/3e eventjes stil staat. Dat moment laat je de reset los. Works like a charm.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 13-05-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 08:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn 'exacte' moment is zodra de leds van de USB-Serial beginnen te knipperen, dan laat ik de reset los. Easy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
Op de een of andere duistere manier werkt het uploaden nu probleemloos. Zonder de reset zelfs maar te gebruiken. :?

Bedankt voor de tips. Heb ik misschien toch nog wel een keer nodig!?

Edit:
Misschien toch een probleempje met een van de jumpertjes. Ook ik gebruik die Chinese touwtjes en ik zag dat sommigen last hadden van niet werkende exemplaren. Ik zal die draadjes ook eens nameten!

[ Voor 35% gewijzigd door DurkVell op 16-05-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Merkwaardig, dan heb je waarschijnlijk een andere versie dan die ik gebruik.
Maar goed, als het werkt is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:29
Inderdaad resetten op het moment dat de leds van de Ftdi beginnen te knipperen. Heeft bij mij ook 2 avonden geduurd voor ik de timing goed had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik heb inmiddels nieuwe mini-pro's in gebruik.
De versie van DSWY_Robot heb ik weggesmeten. Die kreeg ik met geen mogelijkheid aan de praat.
De nieuwe (chinese versie) kosten slechts 1,50 Euro/stuk bij aliexpress en werken uitstekend.

Afbeeldingslocatie: http://www.ries-hoogland.nl/download/Mini_Pro_nieuw.jpg

Klik hier voor een vergroting.
Pagina: 1