Vele jaren geleden heb ik een chip geprogrammeerd en die samen met een grotere HD in mijn Xbox ingebouwd. Daarop werden dan een alternatieve launcher en de eerste versies van Xbox Media Center geïnstalleerd. Ik heb me daar goed mee geamuseerd maar tijden veranderen, hardware wordt trager en een mens zijn prioriteiten verleggen zich. Daarom werden een minder aantal jaar geleden de Xbox en xbmc ingeruild voor een wdtv. Altijd tevreden over geweest en compacter, stiller en goedkoper dan een htpc.
De compactere en krachtigere hardware van vandaag doet het echter weer jeuken. Ik heb een tijd een ion bordje of een zotac overwogen... Daarna even gespeeld met een krachtig ARM bordje maar dat was ook niet wat ik zocht... Echter de Intel J1900 of de AMD 5150/5350 zouden het misschien wel kunnen zijn!
Al mijn nostalgisch gezeik interesseert jullie uiteraard niet, het gaat hier over een htpc. Mijn eisen zijn eenvoudig; zo stil, goedkoop, compact en zuinig mogelijk. En zo weinig mogelijk gedoe
Voorlopig heb ik nog geen andere eisen.
• cpu
Zoals gezegd dus een J1900 of een 5150. Mijn voorkeur gaat uit naar de 5150. Goedkoop en in de toekomst eventueel upgradebaar wegens de socket. Maar uit deze review blijkt dat de J1900 een stuk sneller is met 1080p materiaal dan beide AM1 cpu's. Plus de J1900 is passief gekoeld maar zit dan weer niet in een socket. De vraag is natuurlijk of er nog snellere en zuiniger AM1 cpu's komen...
Wat is jullie mening?
• moederbord
Uiteraard afhankelijk van de keuze van CPU maar sowieso met DC aansluiting.
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX
pricewatch: ASRock AM1H-ITX
• case
Op het eerste zicht vond ik dit wel een leuk kastje. De cheape voeding kan er uit, de adapter gaat dan rechtstreeks op het moederbord. Alleen vind de gaten vooraan niet echt stijlvol. Hier ga ik nog even voor verder kijken.
SD-kaart slot zou wel leuk zijn, eventueel nog een drive alhoewel ik die nog zelden gebruik. Maar mooist van af vind ik nog een effen mat zwart front.
De Silverstone PT13 of de Lian Li PC-Q05 vind ik wel iets hebben. Maar die zijn waarschijnlijk te laag.
• geheugen
Dit maakt niet zoveel uit, denk ik? 4 of 8 gig ofzo?
• opslag
Er is een NAS dus geen grote opslag nodig. Ik had gedacht aan booten via een USB stick.
• os
XBMCbuntu: gratis en door Ubuntu nog ander mogelijkheden.
• remote
Nog geen idee wat ik hiervoor ga nemen. Suggesties zijn welkom
Ik weet wel dat er apps zijn maar een remote vind ik persoonlijk altijd handiger. Die kan je bedienen zonder te kijken.
De compactere en krachtigere hardware van vandaag doet het echter weer jeuken. Ik heb een tijd een ion bordje of een zotac overwogen... Daarna even gespeeld met een krachtig ARM bordje maar dat was ook niet wat ik zocht... Echter de Intel J1900 of de AMD 5150/5350 zouden het misschien wel kunnen zijn!
Al mijn nostalgisch gezeik interesseert jullie uiteraard niet, het gaat hier over een htpc. Mijn eisen zijn eenvoudig; zo stil, goedkoop, compact en zuinig mogelijk. En zo weinig mogelijk gedoe
• cpu
Zoals gezegd dus een J1900 of een 5150. Mijn voorkeur gaat uit naar de 5150. Goedkoop en in de toekomst eventueel upgradebaar wegens de socket. Maar uit deze review blijkt dat de J1900 een stuk sneller is met 1080p materiaal dan beide AM1 cpu's. Plus de J1900 is passief gekoeld maar zit dan weer niet in een socket. De vraag is natuurlijk of er nog snellere en zuiniger AM1 cpu's komen...
Wat is jullie mening?
• moederbord
Uiteraard afhankelijk van de keuze van CPU maar sowieso met DC aansluiting.
pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX
pricewatch: ASRock AM1H-ITX
• case
Op het eerste zicht vond ik dit wel een leuk kastje. De cheape voeding kan er uit, de adapter gaat dan rechtstreeks op het moederbord. Alleen vind de gaten vooraan niet echt stijlvol. Hier ga ik nog even voor verder kijken.
SD-kaart slot zou wel leuk zijn, eventueel nog een drive alhoewel ik die nog zelden gebruik. Maar mooist van af vind ik nog een effen mat zwart front.
De Silverstone PT13 of de Lian Li PC-Q05 vind ik wel iets hebben. Maar die zijn waarschijnlijk te laag.
• geheugen
Dit maakt niet zoveel uit, denk ik? 4 of 8 gig ofzo?
• opslag
Er is een NAS dus geen grote opslag nodig. Ik had gedacht aan booten via een USB stick.
• os
XBMCbuntu: gratis en door Ubuntu nog ander mogelijkheden.
• remote
Nog geen idee wat ik hiervoor ga nemen. Suggesties zijn welkom
[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 10-05-2014 14:15 ]