waar op letten bij kopen 2e hands videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.hameter
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-07-2022
Hallo,

Ik ben van plan om een computer in elkaar te zetten, nu staat er op marktplaats een "niet gebruikte en nieuwe" videokaart die wel heel even uit de doos is geweest(Sapphire R9 290X Tri-X) aangeboden voor €325. Hij verkooopt hem omdat hij er mee wilde minen, maar hij kon geen locatie vinden om te gaan minen, en het zou allemaal meer kosten dan dat het zou opleveren.

Ik ben eigenlijk vergeten te vragen hoe het zit met de garantie van de videokaart, dus dat zal ik binnenkort nog even doen. (Hebben jullie enig idee of je dit doormiddel van modelnummer, oid, de garantie ook kan nachecken?)

Ik wil dus weten wat jullie ervaringen zijn met het kopen van 2e hands videokaarten en waar je op moet letten. Als ik daar ben, om te kijken naar de videokaart, wil ik dat hij de videokaart test, in zijn computer. hebben jullie enig idee wat voor test of software er gedraaid moet worden om zo iets goed te kunnen testen?

Ook snap ik dat je moet kijken of de videokaart toch niet beschadigd is. Waar moet je dan op met name op letten?

Ik hoop dat jullie me heel veel tips en ervaringen kunnen delen!

Maurits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
IK had een 2e hands videokaart gekocht maar die was na een half jaar kapot, gelukkig had ik de pakbon en dus de garantie meegekregen.

Waar je op moet letten is dat de videokaart niet overgeklokt is, een beetje kan geen kwaad maar heel veel overklokken maakt wel uit. Vraag de koper ook even of hij een stress programma wil draaien, of als je hem gaat ophalen of hij hem voor je draait. Dan kan je zien of de videokaart 100% in orde is. Ook moet je letten op stof en of de fans nog wel stil zijn, en of alle garantie zegels er nog op zitten. Er zijn mensen die hun eigen koelpasta erop smeren, en bij sommige merken (MSI bijvoorbeeld) vervalt de garantie als de koeler er af is. Het belangrijkste is denk ik de garantie. Een (bijna) nieuwe (en dus dure) videokaart zonder garantie zou ik niet kopen. Navragen of de Bios is geflashet kan ook geen kwaad.

Bij miners zou ik zeker vragen om even een stress programmaatje te draaien. Ik ken die verhalen van miners die dan even hun kaart wilde proberen en overklokte maar er een week/maand later achter komen dat het gewenste resultaat niet gehaald werd. Dus ik denk dat bij miners wel wat meer risico zit. Dus ik zou zeker de gerantie erbij nemen.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hier op V&A kopen bij betrouwbare kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Sluit me aan bij beide bovenstaande berichten. Liefst hier via V&A met garantie, bij MP zou ik echt opletten. Het scheelt je misschien 20-30% in prijs maar ik denk dat er vaak genoeg iets mis mee is (indd miners die toch al twee maanden hebben gedraaid of andere kleine defecten).
Neem dus het zekere voor het onzekere: ik zou het nooit doen anders dan via V&A en met garantie. Dan maar eventueel de "duurste tweedehands".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Kan je hem zelf komen halen?

Dan hem laten testen of je eigen pc meenemen maar je hem even in kan testen.

Ook hier kun je gewoon opgelicht worden ondanks goede feedback van andere gebruikers, dat geeft geen enkele garantie. Over garantie gesproken een bon zou hij sowieso mee moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Al iets van 2 jaar geleden mijn HD5870 van een betrouwbare tweaker overgenomen, en hij leeft nogsteeds.

290x'jes waren niet heel populair voor minen volgens mij, ze waren te duur en het verschil met de 290 is/was nogal klein.

Bij zo'n jonge kaart is garantie natuurlijk een must, en bij dit soort bedragen zou ik bij marktplaats altijd de kaart komen ophalen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
Zal als miner zijnde dan ook maar even mijn mening in de mix gooien.

Ik zie niet in waarom mensen hier de mining cards zo wantrouwen, zou er zelf 0,0 problemen mee hebben als er nog garantie op zit. Zonder garantie is het wat lastiger, dan moet de kaart echt 100% in orde zijn.

Zou als het kan de kaart even persoonlijk ophalen en wat benchmarks laten draaien, dan krijg je meestal wel een goed beeld of de kaart het doet. Verder zoals gezegd eigenlijk alleen kaarten met garantie kopen en even checken of de garantiestickers er nog opzitten. Als dat het geval is dan zie ik geen enkel probleem al is het een mining card geweest.

Verder nog een mythe die hierboven staat even ontkrachten, het is inderdaad waar dat er een aantal miners vooral 280x kaarten met elpida memory hebben ingeruild omdat die miner goed minen, voor gamen zal je echter geen prestatieverschil merken (afaik), dus daar hoef je je sowieso niet druk om te maken.

Succes iig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou persoonlijk nooit een videokaart kopen als de verkoper geen factuur of bon kan laten zien. Dus vraag of hij deze heeft, dat biedt je namelijk letterlijk en figuurlijk de meeste garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Garantie/bon is altijd een must, ik wil niet iets hebben wat recentelijk van de vrachtwagen is gevallen.

Daarom verkoop ik mijn kaartjes ook altijd met bonnetje en stresstest als men komt halen, wel zo netjes.
Echter, of er nu even gemined is met de kaart of niet, als jij garantie hebt kan dat ding kapot gaan wat het wil, je hebt garantie (mits warranty stickers e.d. er uiteraard nog opzitten)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukasx5
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-07-2020
Ik heb ook nog een vraag, ik weet niet of dat gepast is op een reactie op een topic. Zo niet sorry. Maar ik heb onlangs 2e hands een amd rx 580 4gb gekocht, ik heb alleen gevraagt of er mee gemined of is mee overclocked. Dat was niet zo, hij werd gebruikt voor designen ofzo. ik heb hem toen gekocht. Ik heb stress tests gedaan en hij was wel heel luid, maar hij performde wel goed. en als ik er mee game is hij ook luid en soms chrasht de game zelfs ( ik had dit niet voor dat ik de kaart kocht) weet iemand wat dit betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
Lukasx5 schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:10:
Ik heb ook nog een vraag, ik weet niet of dat gepast is op een reactie op een topic. Zo niet sorry. Maar ik heb onlangs 2e hands een amd rx 580 4gb gekocht, ik heb alleen gevraagt of er mee gemined of is mee overclocked. Dat was niet zo, hij werd gebruikt voor designen ofzo. ik heb hem toen gekocht. Ik heb stress tests gedaan en hij was wel heel luid, maar hij performde wel goed. en als ik er mee game is hij ook luid en soms chrasht de game zelfs ( ik had dit niet voor dat ik de kaart kocht) weet iemand wat dit betekent?
Beter maak je een eigen topic aan want er ontbreekt heel veel informatie om je te kunnen helpen. Het hoeft niet eens aan de videokaart te liggen.
Pagina: 1