Migratie van data naar een nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Vincent227
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-02 17:41
Hallo,

Indien dit het verkeerde forum deel is, mijn excuses!

Ik heb een vraag/dilemma, als het gaat om het kopen van een nieuw moederbord.

Ik gebruik de RAID controllers van Gigabyte, zeer tevreden mee. Maar stel nou dat ik een nieuw moederbord wil gaan kopen, bijvoorbeeld de Z97 of wellicht de 100-serie intel chipset. Hoe kan ik de data correct migreren zonder al te veel moeite?

Heeft iemand hiermee ervaring?

Alvast bedankt!

Mijn PC configuratie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je bent werkelijk de eerst die ik positief hoor over de GigabyteRAIDcontrollers. Dat zijn relabeld JMicron dingen en die zijn performancetechnisch echt onnoemelijk ruk. Gelukkig gebruikt Gigabyte die al een hele tijd niet meer op hun bordjes, het is voornamelijk die van de Intel chipset (prima) of Marvell dingetjes (niet geweldig, maar kan ermee door). Het makkelijkste is een nieuwe RAIDconfig aanmaken op je nieuwe bord op nieuwe disks, en de data kopieren vanaf je oude RAIDset. Of die data tijdelijk ergens anders neerzetten, als je gebruik wilt maken van dezelfde schijven als die je nu gebruikt.
Je array overzetten van een Gigabytecontroller naar iets anders gaat niet lukken trouwens, dat is niet compatible met elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 09-05-2014 23:53 ]

• Vincent227
Het is wel jammer om te horen dat het niet mogelijk is, dan moet ik maar gewoon alles backuppen en tijdelijk op een andere locatie zetten en de huidige schijven hergebruiken voor als ik een nieuw moederbord aanschaf :)

Ik ben echt heel positief over de Gigabyte controllers, en dan bedoel ik de Intel en marvell controllers.

Ik gebruik beide controllers op het moederbord, voor RAID 0 en RAID 5 en moet zeggen dat ik de performance echt dik in orde vindt.

Bedankt in ieder geval, dan weet ik waar ik aan toe ben als het zover is :)

Mijn PC configuratie

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar de Intelcontroller is geen Gigabytecontroller, die Marvell overigens ook niet. Ik ben zelf niet kapot van die Marvells (ik gebruik ze zelf enkel omdat ik anders poorten tekort kom), maar ze presteren wel wat beter dan de oudere GigabyteRAIDs (de GSATAs). Wat je nu aan je Intel hebt hangen kun je waarschijnlijk zo overzetten, van Intel naar Intel kan prima.

• Vincent227
Bedankt!

Klopt, ik bedoelde inderdaad Intel en Marvell, haal ze een beetje door elkaar.. Zou ik marvell net als Intel zo kunnen migreren of is Marvell weer een apart verhaal? Zie wel in de manuel van mijn moederbord dat marvell gebruik maakt van de GSATA poorten.

Het meer om een beetje een inzicht te krijgen wat verstandig is om te doen.

Mijn PC configuratie

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Migreren van Marvell naar Marvell heb ik geen ervaring mee, het lijkt me dat dat gewoon moet gaan, meestal is het geen probleem. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen. Stel dat het faalt kun je altijd je backup er weer op terugzetten.

• Vincent227
Ja precies, kan het altijd proberen als ik tegen die tijd een nieuw moederbord heb :-) Bedankt in ieder geval voor je input!

[ Voor 26% gewijzigd door Vincent227 op 10-05-2014 20:52 ]

Mijn PC configuratie

Pagina: 1